hits

september 2014

Min pedagogiske hemmelighet

Det er mange som kommenterer p mine blogginnlegg, og flere tusen som leser. Det overrasket meg veldig i begynnelsen, men jeg tror jeg n har begynt forst hvorfor.

Jeg er en dyktig barnehagelrer.

Jeg holder meg fryktelig godt faglig oppdatert.

Jeg klarer sette ord p, og formidle kunnskapen min skriftlig.

Det var en ledig plass i debatten til "en som meg." Mange av kommentarene jeg fr, er fra barnehagelrer-studenter, og de er veldig reflekterte og gjennomtenkte. Det gjr meg glad, ydmyk- og veldig imponert. Men jeg blir ogs litt flau, for jeg vet at jeg ikke var en av de.

Det jeg vet, som dere ikke vet- det er at jeg fikk karakteren D i min avsluttende muntlig eksamen. Ikke i hvilket som helst fag heller, men i selve hovedfaget vrt- pedagogikk.

Det var ikke fr jeg begynte arbeide som barnehagelrer, at jeg ble en dyktig barnehagelrer. Og det har tatt meg revis bli god. Det tok omtrent tre r i selve yrket fr jeg begynte fle meg trygg p valgene jeg tok.

Hvorfor fikk jeg nesten strykkarakter p Hyskolen? Jeg aner ikke, husker ikke hvilket emne jeg trakk en gang.

f en A p Hyskolen betyr ikke ndvendigvis at man blir en god profesjonsutver. Fr man ikke tid og handlingsrom til utve profesjonen og videreutvikle kunnskapen sin sammen med barna, s betyr ikke den karakteren s mye.Tid og handlingsrom har jeg ftt- eller kanskje bare tatt. Og det jeg har gjort, er prioritere tid sammen med barna. Alt maset om at alle m ha en mastergrad, at den eneste veien g- er g p kurs, stemmer ikke s godt med min egen vei til bli en god barnehagelrer.

En god karakter vil ikke redde deg, og en drlig karakter behver ikke hindre deg- i bli en dyktig barnehagelrer.

Vi trenger de som er erfarne og nysgjerrige i jobben sin, de som gir veiledning til andre ansatte i her- og n situasjoner. De har i alle r vrt med p gjre meg god, og de inspirerer meg til selv ske mer kunnskap. De voksne jeg har lrt mest av- det er de som er sammen med barna, som er genuint opptatt av barn og barndom. De er ikke veldig bekymret for at en konom eller politiker mener de gjr noe feil. De stoler p seg selv, og de setter barnas ytringer over konomens og politikerens. Og det er dessverre disse voksne som forsvinner fra barnehagen nr arbeidsvilkrene stadig blir drligere.

Jeg var heldig som kom ut i yrket fr barnehageforliket. Vi hadde fortsatt vr egen kokk i barnehagen. Barna fikk g p smbarns-avdeling til de var tre r, enten til selve trersdagen- eller hsten etter de hadde fyllt tre r. Vi hadde vr egen styrer, p fire avdelinger. Og det var barnehagelrer i alle de pedagogiske lederstillingene.

Det ligner ikke mye p hverdagen som mter de nye barnehagelrerne.

Mitt beste rd til studenter og nyutdannede n, er derfor; prioriter tid med barna. Jeg vet dere stadig m velge bort noe, ikke la det vre barna. De viser meg hver dag hvordan jeg kan bli en bedre voksen for dem.

- Eivor

Flg bloggen her

Landets beste barnehage

Oslobarnehagen- landets beste!

- det er visjonen til landets strste barnehageprosjekt; prosjekt Oslobarnehagen.

I dag kom budsjettforslaget for 2015, og det er foresltt rundt 100 millioner til barnehagene for nrme seg visjonen om vre landets beste. Til sammenligning s er det budsjettert med 100 millioner til OL-etaten ogs.

Byrdet har flgende strategier for ke kvaliteten p tilbudet:

- Forbedre kvalitetsstyringen av barnehage-sektoren

-Utvikle felles anbefalinger og rutiner

- ke kunnskapen om kvaliteten og innholdet i barnehagene

-ke de barnehageansattes kompetanse

Konkrete tiltak omfatter:

-Innfre Oslostandard for tilsyn og godkjenning av barnehagene i alle bydeler

- Utdanne barnehagelrere gjennom arbeidsplassbasert barnehagelrerutdanning i samarbeid med Hgskolen i Oslo og Akershus

-Utvikle barnehageansattes kompetanse innen barns sprkutvikling og arbeid med sprk

- Norskopplring for barnehageansatte

- Heve barnehagelederes kompetanse

- Bedre informasjon om barnehagetilbudet p Internett og kt medvirkning for foreldre og foresatte

-Innfre et digitalt styringssystem for kvalitetsheving og tilsyn

- Bygge ut IKT infrastruktur i barnehagene

-Rekruttere barnehagelrere til Oslos barnehager gjennom tiltak i Kunnskapsdepartementets GLD-satsing og egne tiltak i Oslo

- Utvikle karriereveier og videreutdanning for barnehagelrere og barne- og ungdomsarbeidere

-Tiltakspakke for sikre at de beste pedagogene blir ansatt i barnehagene med strst utfordringer

-Innfre veiledning og introduksjonskurs til alle nyansatte barnehagelrere og assistenter

- Legge til rette for at assistenter kan ta fagbrev i barne- og ungdomsarbeiderfaget gjennom utdanning i arbeidstiden

- Kartlegge barns sprkutvikling og gjennomfre tiltak for barn som trenger ekstra sprkhjelp

- Stille krav om at alle nyansatte og alle de som allerede er ansatt, har norskferdigheter tilsvarende norskprve 3 eller hyere


Rundt 30 av de 100 millionene skal g til bygge ut IKT- infrastruktur i barnehagene.

Selv nsker jeg meg f tilbake en kokk/kjkkenpersonale i hver barnehage, ha fast vikar fra frste dag, og hyere lnn til alle som jobber i barnehagen for gjre yrket mer attraktivt.

S, hva tenker vi om dette?

nsker kommentarer og tilbakemeldinger p hva bde ansatte og foreldre helst ville brukt 100 millioner p i barnehagesektoren!


- Eivor

Flg bloggen her

En arbeidsplass for voksne mennesker?

I den politiske debatten snakkes det ikke s mye om denne virksomheten som arbeidsplass, og de som jobber der sier heller ikke s mye.

Det er fryktelig mange, flest forskere og politikere, som mener noe om hva som skal gjres av arbeidsoppgaver, rett og slett om hva som foregr- eller skal foreg, i virksomheten.

Vi har allerede et lovverk og en rammeplan for hvordan innholdet i virksomheten skal vre. I tillegg er det hundrevis av lokale ml, tiltak, maler og standarder for hvordan de som jobber der skal utfre jobben sin.

P papiret ser det ut til at alt br vre p stell i denne virksomheten. Men, mange steder har man fryktelig hyt sykefravr, og de som har kompetanse til jobbe der, velger seg ofte andre arbeidsplasser. Utdannelsen man, i flge lovverket, skal ha for jobbe der - er sannsynligvis den eneste bachelorutdannelsen hvor man kan g ut med E i alle fag, og likevel vre garantert jobb. Dette signaliserte ogs Kunnskapsdepartementet i rets kampanje "verdens fineste stilling," hvor de garanterte alle jobb hvis de valgte studiet.

Barnehagen. Det er barnehagen jeg snakker om.

Det er barnehagelrere som br jobbe der, men barnehagelrerne selv forlater ofte denne arbeidsplassen.

Rett fr helgen kom kunnskapsministeren, Torbjrn Re Isaksen, med en plan for et kvalitetslft i barnehagene. Allerede i den frste setningen avdekker han hovedproblemet til barnehagen som arbeidsplass, og dermed ogs kvaliteten;

I ti r har barnehagepolitikken handlet om bygge kapasitet.

Barnehageforliket i 2003 har rasert barnehagen som arbeidsplass for mange barnehagelrere. Det bygges og omorganiseres, nye arbeidsoppgaver plegges, og det stilles store krav til effektivisere driften samtidig som det skal spares penger. Men man har glemt se p hvem som jobber i barnehagene, og hvilke muligheter og forutsetninger de har for utfre arbeidet og oppfylle barnehagens samfunnsmandat.

Dette er det verken kunnskapsministeren eller Hyre som er ansvarlige for. Men, det er de som har mulighet til rette det opp igjen. At det n kommer en melding om et kvalitetslft, som ikke tar tak i kjernen av utfordringene som skisseres, er betenkelig. Det str ikke et ord om barnehagen som arbeidsplass i de nye lovnade om hva barnehagen skal vre.

Tre hovedsprsml :

-Hvordan er barnehagen som arbeidsplass, og hvordan br den vre ?

(Sett i gang underskelser blant ansatte- kartlegg hvilke forhold som gjr at s mange slutter, hvilke reelle muligheter man har til utfre alt det som nskes, samt hvorfor sykefravret er s hyt.)

-Hvilken rolle har, eller br barnehagen ha i samfunnet/ for familier?

-Hva skal barnehagen vre for barna, og hvilket innhold br hverdagen der ha for vre til barns beste?

Disse tre sprsmlene henger ulselig sammen, og svarene m samstemme i en viss grad for at vi skal kunne snakke om kvalitet i barnehagen.

Kvalitet i barnehagen begynner med de voksne som jobber der. Og da m barnehagen vre en god og attraktiv arbeidsplass for voksne, kompetente mennesker.

- Eivor

Flg bloggen her