hits

juni 2014

Vi har ingen miste

For endel r siden kom lillebroren min hjem fra barnehagen alene. Han hadde ikke blitt hentet, han hadde forsvunnet fra barnehagen og gtt hjem p egenhnd.

Vi bodde nrme barnehagen, han gikk heldigvis rett hjem, og han hadde ikke fulgt "reglene" i barnehagen.

Mye kan sies for forklare det som skjedde.

Og viktigst av alt, det som gjr at dette ikke preger vr familie tungt i dag, det er at;

-"Det gikk jo bra da!"

Og det gjr det som oftest i norske barnehager.

Men jeg tror at det omtrent daglig forekommer nesten-ulykker med barnehagebarn involvert. Mange tilfeller som kunne endt svrt tragisk, men som kanskje ikke blir tatt like alvorlig fordi "det gikk jo bra." De flestetilfellene er preget av at det ikke er en voksen tilstede.

dra p lange turer, ta kollektivtrafikk, vre nr vann eller ha store barnegrupper p samme sted, det har i mange r vrt noe av det jeg ikke gjr i regi av barnehagenmed mindre jeg fler sikkerheten er god nok.

Og de gangene vi har vrt p slike turer, da har vi vrt dobbelt s mange voksne som vi er til vanlig. Minst seks voksne trenger vi for at jeg som ansvarlig for alle disse barna fler meg trygg p at sikkerheten er ivaretatt.

At 4 voksne drar p tur i nrheten av vann med 24 barn hres ikke sikkert ut. Det hadde jeg aldri turt ha ansvar for. Se her for eksempel.

I denne saken s jeg at flere barnehageansatte skrev at dette var god bemanning. Virkelig?

Ja, det kan hende mange syns det, fordi man alltid fr beskjed om at dette er vanlig praksis, og derfor tenker man vel at sikkerheten er god nok.

-Det gr bra.

-Det fr dere bare klare.

-Se p rutinene deres.

-Fiks det!

La oss si at et foreldrepar med to barn slr seg sammen med naboene (som ogs har to barn) og inviterer 20 av barnas venner i alderen 3-5 r med p tur.

Gjr man i det hele tatt det?

Vil folk flest anse det som sikkert?

Neppe.

Likevel s er tusenvis av barn p slike turer hver dag i regi av norske barnehager. Og, mange foreldrene bde forventer og sier at de nsker det.

I tillegg er det selvflgelig forventninger fra barnehage-eiere om at man skal oppfylle kravene i lovverket og flge planene.

Det som ikke skjer, det er at de ansattes krav - eller opplevelse av sikkerhet, tas p alvor.

Fy sren s mange ganger vi har bedt om nok voksne i barnehagen!

Herlighet s mange ganger vi har sagt at vi ikke fr til alt som nskes av oss uten at vi er nok voksne.

Og som pedagogisk leder har jeg utallige ganger ropt hyt om at sikkerheten ikke er ivaretatt.

Men, det gr jo bra?

Helt til det ikke gr bra.

Det har skjedd fr, og p fredag skjedde det igjen.

En gutt dde i barnehagen.

Det er helt fryktelig. Helt forferdelig.

Det knyter seg i hele meg nr jeg tenker p de prrende- familien, de andre barna og de ansatte i barnehagen.

Det er en ulykke.

Men vi kan ikke ha slike ulykker i barnehagen.



Jeg er klar over at det her er brutalt skrive; men et barn dr ikke av f en snor rundt halsen hvis en voksen er rett ved siden av.

Foreldre viser enorm tillit nr de leverer fra seg det kjreste de har i barnehagen, hver eneste dag. Barnehageansatte ptar seg et enormt ansvar, hver eneste dag.

Dere der ute som jobber i barnehage, dere m slutte late som om alt alltid er p stell.

Har vi ikke alle vrt ganske underbemannet til tider?

Barnehagen m vre et sikkert sted vre, og det er vi som jobber der som m si ifra nr det ikke er det.Vi trenger en stor og saklig debatt om barnehagens innhold og plass i samfunnet, men det aller frste som m p plass er sikkerheten.

Ikke sikkerheten formulert p papiret, men sikkerheten i praksis.

Hver dag, hver time, hvert minutt.

Kjre regjering, se f p plass den bemanningsnormen fr 2020.

La den vre en lov, ikke en norm.



Vi har ingen miste.

Med kondolanse til de berrte i lesund

-Eivor

Du kan flge bloggen her

Dette nsker du deg- vi betaler

2,240 000 kroner.

Over 2 millioner kroner...det er totalsummen p"Sprkveilederen" og " TRAS fagbok" til alle de 3200 barnehageansatte som n har vrt p et kurs plagt av Oslobarnehagen.

Og, dette er ikke prisen p hele kurset- eller kompetansehevingen, totalt skal det brukes rundt 60 millioner.

Jeg hper Oslo kommune har ftt kvantumsrabatt. Og alle de andre kommunene ogs ( over 90% av landets kommuner har kjpt inn TRAS.)

rlig talt, disse pengene har gtt til en kommersiell aktr, som er bestilt inn fordi noen i kommunen mente det var det beste.

Og derekan ikke vente.



Hvorfor?

Jeg aner ikke, jeg forstr det bare ikke. Er alternativet bare vente? Tror man at barnehageansatte ville surret hodelserundt hvis det ikke hadde blitt brukt s mye penger p dette?

Jeg har spurt og spurt om hvorfor vi skal ha denne kompetansehevingen, og om dette er en riktig prioritering av pengene?

Flere ganger har jeg ftt svar som f.eks "det er dere som har nsket dere dette," og "frskolelrerne har behov for et systematisk kartleggingsverkty."

-90% av frskolelrerne nsket en observasjonsmetode ( Fra TRAS )

Bak denne setningen gjemmer det seg andre tall. Se her:

-For fjorten r siden ble det gjennomfrt en sprreunderskelse av TRAS- gruppen.

-272 frskolelrere svarte (30,6% av de spurte, valgte svare)

-90% av disse oppga at de ikke brukte noe systematisk kartleggingsverkty.

Alts ;

I r 2000 svarte 244 frskolelrere at de per da ikke brukte noe kartleggingsmateriell.

Kan virkelig s mange av landets kommuner ha valgt legge millioner p TRAS, med disse tallene som " grunnlag ?"



Kompetansehevingen inneholder noen gode momenter- en slags repetisjon av pensum for barnehagelrere, grunnleggende sprkkunnskap og et innblikk i spesialpedagogikk. Og det kan vre fint det.

Men verdt millioner for barnehagesektoren, er det virkelig det?

TRAS er heller ikke en observasjons-metode (som det oppgis at de 90% nsket seg,) det er et kartleggingsverkty. Hoveddelen, den som foreldre fr se, er et skjema hvor du markerer med tusj om barnet "mester, mestrer delvis, eller mestrer ikke" basert p observasjon i samspill med barnet. Samspillet er voksenstyrt, og den voksne vil g inn i situasjonen med "lete etter noe."

I tillegg er det fokus p bruken av det man kan kalle pedagogsprsml.

Sprsml som barnet vet at den voksne vet svaret p.

Sprsml som ikke er naturlig, og som den voksne leder barnet inn i. Sprsml du ikke stiller ved flge barnets verbale uttrykk, men som du stiller for finne ut av noe. Hvor ligger barns rett til medvirkning her?

Ikke lur verken barnehageansatte eller foreldre til tro at det er vi selv som har ropt p dette.

Alt i alt, hva i all verden er det som fr barnehageansatte til laminere sprsml fra et kartleggingsskjema og henge det i en snor rundt halsen?


( TRAS fagbok, 400 kr)

Kunne dere ikke hrt p noen av oss, vi som er sammen med barna hver dag.

En av de utallige gangene vi har sagt at vi trenger flere voksne.

En av de gangene vi i frustrasjon nesten har grtt oss til en vikar.

En av de gangene foreldre har reagert p at det er for lite voksne tilstede sammen med barna.

En av de titalls gangene i lpet av en dag barn roper etter en voksen.

Kunne dere ikke satt inn noen tiltak eller konomiske midler der?

Hvorfor presses vi til ta inn flere barn i barnegrupper, og plassere toringer over p "storebarn" samtidig som det brukes millioner p TRAS-kurs?

For noen uker siden var det stor oppstandelse da danske medier rapporterte om at pedagoger var sammen med 15 barn alene.

Bare s det er helt klart, dette skjer i Norge ogs. Dette skjer ikke i ekstreme unntakstilstander. Dette skjer hver eneste dag i en barnehage i Norge. Det trenger dere ikke engang forske p.

Det skjer.


( sprkveileder, pris 300 kr)

Det er nskelig at alle barn skal kunne norsk fr skolestart.

Men at det kommer til skje ved hjelp av kompetansehevingen og innfringen av TRAS, det m vi snart erkjenne at ikke stemmer. Det kommer fortsatt til vre mulig g ut av barnehagen uten kunne norsk. Til og med foredragsholder p TRAS -kurset sa seg enig i det.

Fr var jeg ganske provosert. Etter ha vrt p kommunens kompetansehevings- kurs, er jeg bare trist.

Helt p slutten av kurset jeg var p i dag, s ble det nevnt at kritikk ikke var noe problem for TRAS-gruppen, men at det "m nok vre slitsomt for Oslobarnehagen og andre med alt som blir skrevet p twitter, blogger og lignende."

Kan godt hende det. Men jeg hper man velger se p dette innspillet som noe annet enn slitsomt.

Tenkt om man kunne tatt en ordentlig debatt p om det er hensiktsmessig bruke s mye penger p noe som,for meg, fremstr som feil omrde av barnehagesektoren

Jeg er rimelig sikker p at 90% av dagens frskolelrere, eller barnehagelrere som vi n heter, gjerne ville prioritert millionene annerledes. Endel foreldre ville nok ogs sett at pengene ble brukt p noe annet ?

Fortell meg gjerne hva du tenker/ erfarer at det er behov for.

Er det et kartleggingsverkty ?


- Eivor

Flg bloggen her