hits

mars 2014

Hold meg!

"Gled deg til en levende hverdag hvor du fr brukt hele deg -som leder, pedagog, lekekamerat og medmenneske. Ta en utdanning som Norge trenger og som gir deg verdens fineste stilling: Bli barnehagelrer! "

- slik frontes en nasjonal rekrutteringskampanje som gr bredt ut for skaffe flere barnehagelrere.

Kampanjen heter;Verdens finestestilling ledig, og du finner den p http://www.verdensfinestestillingledig.no

Ja, stillingen er ledig, og det har den vrt i flere tir.

Det er ikke bare n stilling som er ledig heller, det er nesten 4000 av de.

I forbindelse med kampanjen er det laget en "reklamevideo" som ble hyppig delt p sosiale medier i begynnelsen av mars. Hvorfor delte ingen av de barnehagelrerne jeg kjenner denne videoen?

Vi mter en mannlig barnehagelrer med museflette-parykk, bl prikker tegnet p magen og en fantasihest han rir p.I fjor brukte den samme kampanjen flere millioner p la tre kjendiser "leke barnehage." De syklet og husket mens de fortalte" fakta." Ingenting av dette handler i stor grad om det viktigste du gjr som barnehagelrer.

"Hold meg! "

Barnet rygger bakover mot meg, strekker ut hnden og melder bde verbalt og kroppslig hva det har behov for. Hva det trenger her- og n, det trenger bli holdt.

Det trenger trygghet, omsorg og kjrlighet.

Barnet trenger en voksen som er der- en voksen som bde sier og viser at; jeg er her- her er jeg.


Ganske ofte er det s mange barn som vil holdes at de tar til takke med en finger. Mens man brer en, s har man tre barn som holder hver sin finger p den ledige hnden. I tillegg prver du holde blikket til det barnet som skal vise deg et nytt triks p huska. balansere oppmerksomheten, vite nr og hvem som har strst behov for holdes,er en vanskelig og viktig vurdering i barnehage-hverdagen.

Om det er holde blikket, holde hnden, holde oppmerksomheten eller rent fysisk ta barnet p fanget og holde rundt det, varierer. Det viktige er at den voksne er der, klar til holde der det trengs. Som ansatt i barnehagen har du en yrkesetisk forpliktelse til handle omsorgsfullt overfor alle barn i barnehagen. For meg er dette noe av hovedkjernen i profesjonen, og da blir det veldig merkelig at det reklameres med at du br velge barnehagelreyrket fordi "du fr vre ekspedisjonsleder, dragekjemper eller popstjerne."

Jeg har utrolige mange fine og koselige historier fra yrket som barnehagelrer og dagene er heldigvis stort sett fylt med glede, lek og humor.

Men jeg har ogs de andre historiene, de jeg fr gsehud av tenke p akkurat n, de hvor jeg har trengtes aller mest.

-Det er gutten som var med meg p pause hver dag i et halvt r, mange nok ganger til at han ble trygg p at jeg kom tilbake etter det de voksne kaller pause.

-Det er jenta jeg s sykle rundt alene p verandaen hele dagen personalet hadde planleggingsdag.

-Det er trene jeg har felt, bde sammen med og for barna som har mistet en av sine nrmeste.

-Det er barna som har blitt rammet av alvorlige sykdommer og ulykker.

-Det er barna som rrer deg. Barna med historiene man aldri glemmer, barna og familiene man vet man har gjort en forskjell for- det er dette som gir yrket mest mening for meg. Ingen av situasjonene jeg husker best, eller som har utviklet meg mest som barnehagelrer, har inneholdt meg selv ifrt parykk og klovnebukser.

Nr alt kommer til alt- s er kjrlighet, omsorg og tilstedevrelse noe av det viktigste du kan bidra med i enhver relasjon.

Som barnehagelrer m du ogs handle. Du kan ikke bare registrere og kartlegge, du m gjre noe eller ta ansvar for at noe gjres.



En barnehagelrer m trre ta "de vanskelige samtalene," trre bry seg mer enn det som kanskje fles behagelig, og trre si nei til alle som prver dra deg bort fra hovedoppgaven din sammen med barna. Alt som stjeler fokus og hindrer de voksne fra vre psykisk og fysisk tilgjengelig for barna er med p gjre yrket og samvittigheten tung.

Jeg har denne stillingen- den som psts vre verdens fineste.Verdens fineste stillingvurderer jeg omtrent hver mned si opp fordi en konom eller politiker har bestemt noe nytt /hrt noe interessant og tatt initiativ til endringer uten rdfre seg med de ansatte i barnehagene. Og jeg vurderer si den opp fordi det ikke er nok ressurser tilgjengelig, jeg fler jeg ikke strekker til og fordi profesjonene blir vist lite tillit fra politikere og andre beslutningstagere.

Kim p 3 r skriker.

Han kan rundt 6-8 norske ord, og han skriker hele tiden. Ingen trer, bare skrik. De andre barna har svidt begynt bli kjent med Kim, og det inkluderende fellesskapet som jeg observerte den frste uken Kim var i barnehagen, er i ferd med endres.

De andre barna holder seg for rene, og jeg observerer at mange barn begynner trekke seg unna Kim. De sier de er redd for at han skal skrike og vil ikke leke med han. Nr skriker Kim?

I overgangssituasjoner, og spesielt nr det er mange barn rundt og mye som skjer, da skriker han.

En dag peker jeg p dra og spr om vi ikke skal g ut skrike.

Sammen str vi p trappa i regnvret. Og han skriker. Han skriker og ler en hjertelig latter mens han holder hendene i regnet. Etter detkunne han se p meg, holde blikket og kikke bort p dra- og da visste begge to at vi mtte ut for skrike.Jeg har ikke tall p hvor mange ganger vi sto p den trappa, og uten bruke et eneste kartleggingsverkty eller atferdsregulerende metode for f Kim til slutte med skrikingen, s sluttet han skrike og begynte leke.



Det er dette en stor del av barnehagelreryrket handler om. Det handler ikke om vre dragekjemper, popstjerne eller ekspedisjonsleder. Det handler om relasjoner og evnen til se alle de ulike uttrykkene og behovene enkeltbarnet har, og finne en lsning som fungerer for fellesskapet og individet.

I mange sektorer og yrker snakkes det varmt om viktigheten av effektivisere og delegere oppgaver. Strategier og ml skal vre s godt forankret hos de ansatte at det helst "gr av seg selv" hvis en er borte. De siste rene har det vrt en kende tendes til at dette skal inn i barnehagen ogs. Det er nsker og press om klare lringsml og fringer for hvordan barnehagelreren skal utfre sin profesjon. Ved innfre nye verkty og legge fringer for barnehagelreren psts det at kvaliteten i barnehagen blir bedre og mer likt for alle.

At alt blir likt for alle er en interessant tanke, men det er ikke snn mtet med barn er. Det blir aldri likt for alle, og det br det heller ikke vre. I mtet med barn kommer du aldri videre hvis du ikke evner bygge en relasjon- en god relasjon. Og samme hvor mye du nsker det, s kan du aldri planlegge en relasjon eller mle verdien av den. Og detbrmerkes at du er borte fra barnehagen en dag.

For at alle barn skal f et likt tilbud i barnehagen, er du ndt til behandle hvert enkelt barn forskjellig.

I kampanjen for rekruttere skere til barnehagelrerutdanningen er det laget en liste med ti punkter over hvorfor du br velge utdanningen. Dette er punkter som f.eks:

- du kan ta med fritidsinteressen p jobb

- du fr garantert jobb

Ikke sk hvis noen av disse punktene er selve motivasjonen din.

Det sies ofte at vi mangler barnehagelrere, men det stemmer ikke. Det finnes nok barnehagelrere i landet, det er bare det at altfor mange av de har valgt jobbe et annet sted enn barnehagen. Hvor forsvinner de? Hvorfor forsvinner de? Vi blir frre og frre, og kan dere ikke love meg flere barnehagelrere- s lov meg ihvertfall flere voksne.

"Det som er s morsomt med barn er at de spr om s mange ting som voksne ikke gjr," sa kunnskapsminister Torbjrn R. Isaksen i forbindelse med lanseringen av rets kampanje for rekruttere skere til barnehagelrerutdanningen.

Jeg er enig i at det er morsomt med alle disse sprsmlene, men er det ikke viktig ha voksne som kan mte barnas sprsml ogs?

Vet du hva som skjer med et barn som aldri fr respons p sine sprsml? Det slutter sprre.

Vet du hva som skjer med et barn som ikke blir sett og hrt nr det trenger en voksen? Det slutter ta kontakt.

Politikere og andre beslutningstagere prver stadig vekk "hjelpe meg" med hvordan jeg skal utfre jobben min. Jeg blir vrende til tross for det- ikke p grunn av det.

Ikke er jeg i barnehagen for vre popstjerne eller ekspedisjonsleder heller, jeg er der for at barna skal kunne fle seg som det.

"Kan du holde meg?!"

- Ja, det kan jeg.

Hvis du vil og trenger det - s skal jeg holde blikket, oppmerksomheten min, hnden din eller rundt deg.Du bestemmer nr du vil slippe.

- Eivor

Flg bloggen p facebook her

"Lederen i meg" er basert p lgn

Den frste timen i pedagogikkskrev lreren min "VR KRITISK" p tavla og fulgte opp med si; samme hva jeg sier, samme hva dere leser, samme hva dere blir fortalt - s m dere aldri se p det som en absolutt sannhet.

Pmandag kunne manlese i Aftenposten at det i 11 barnehager (med rundt 150 ansatte)brukes etopplegg som heter "Lederen i meg,"og dalurer jeg rett og slettp om det bare er jeg som har hatt flaks og blitt oppfordret til vre kritisk. For, hvor ble det av den kritiske sansen til de som jobberi disse barnehagene?

Hvem har hatt ansvaret for implementere dette, og hvem eier disse barnehagene?

Jss, det er hun som har lisensen p "Lederen i meg."

Lise Kragseth Furuseth, hun som eier opplegget,eierogsalle disse barnehagene og er dermed den verste sjefen til disse ansatte. Da er det kanskjeikke like lett vre kritisk, ogsrlig ikkehvis det de blirservert erlgn p lgn om "Lederen i meg."

"Lederen i meg" er basert p boken " The 7 habits of highly effective people," skrevet av Stephen Covey.
Stephen Covey har ingen som helst utdannelse innenfor barn eller pedagogikk. Han har en bachelor i business administration, enMBA fra Harvard og er Doctor in Religious Education. Han har gitt ut svrt mange selvhjelpsbker og selskapethans, FranklinCovey, pstr selv at de i dag anses som verdens ledende innen time management.

Kragseth selv er heller ikke barnehagelrer, og har dermed ingen formell kompetanse innenfor alderen til barnehagebarn.

S, hva i all verden er dette? Hvor kommer det fra?




Dette er et tankesett man presser p barna.

Dette er en 3-rs prosess som blant annet dreier seg om planlegge sin tid, prioritere det som er viktigst (jobbe frst -leke etterp) og gjre visjon til virkelighet.

Dette er et program som inneholderbegrepersom synergi, proaktiv og vinn-vinn.

Dette er voksnes definisjonsmakt p sitt verste.


Lise Kragseth Furuseth sto i gr p NRK og psto at det finnes rapporter som viser at "Lederen i meg" er fint for barnehagebarn helt fra 3-rsalderen.

Det gjr det ikke.

Det finnes ingen forskning verken i forkant eller etterkant av"Lederen i meg"sin opprinnelse som dokumenterer at dette br brukes i barnehagen.Det som finnes er et kvalitativt studie som tar for seg implementeringen av "The leader in me" p to skoler. Fortsatt ingenting om effekt eller resultat av bruke et slikt program p barn fra 3-rsalderen.

Inne p hjemmesiden www.lederenimeg.no kan man lese at; det helebegyntefor 12 r siden da FranklinCovey utviklet "the leader in me" sammen med rektorer, lrere og annet skolepersonell.

Gr man litt grundigere til verks s finner man ut at det som egentlig skjedde, er at Covey gav ut "The 7 habits of highly effective people" allerede i 1989, at en rektor var p et av lederkursene hans i 1999 og etterp bestemte seg for prve de samme metodene p elevene ved sin skole.

"The 7 habits of highly effective people" ble en salgssuksess, og ble fulgt opp med bl.a "The 7 habits of highly effective teens" og "The 7 habits of highly effective families."

Boken som heter "The 7 habits of Happy Kids" kom ikke fr i 2008, og den er p ingen mte skrevet av rektorer, lrere og annet helsepersonell. Den er skrevet av SeanCovey, snnen til Stephen Covey.

Legger du godviljen litt til s ser du ogsnavnet Stephen Curtis p forsiden av denne boken.Curtis har bidratt til over 30 andre barnebker,men det hjelper lite nr han har bidratt som illustratr. Til hver vane i tankesettet hrer det ogs til en egen bok med eksempler til barna.

Det finnes masse tips til voksne om hvordan man kan f begrepene fra programmet inn i hverdagen.En av sangene er itsy bitsy spider (lille Petter edderkopp.)

Lille petter edderkopp, han klatret p min hatt, s begynte det regne,og Petter satte fart.Han var proaktiv og lot ikke regnet stoppe han. S da regnet kom, et trygt sted han satt.

Sitter du som barnehagelrer og synger det der, da er det noe alvorlig galt.

Furuseth selv sier at de bruker kjente og kjre figurer som f.eks Teskjekjerringa.

"Teskjekjerriga er proaktiv og gir aldri opp selv om hun blir bitteliten."

Klinger dette godt for deg som barnehagelrer, s br du g grundig gjennom faglitteraturen din.

P hjemmesiden til programmet reklameres det med at "Lederen i meg" gir elevene de evnene som kreves for lykkes i det 21.rhundre, og gir resultater som hyere akademisk oppnelse og frre disiplineringsproblemer. Dette forankres ikke i noe som helst. Det er en pstand.

Her kommer nok grundere av programmet til prve seg med at man ved en skole i USA hoppet opp fra 57.plass til 33.plassp en testresultat-ranking fra r 2009-2011 (tidsrommet Lederen i meg ble implementert.)

Ser og hres flott ut det, hadde det ikke vrt for at den samme skolen hoppet fra 104.plasstil 55.plass fra 2005- 2007 UTEN programmet. Det er alts meget sannsynlig at det er andre ting enn lederprogrammet som er rsaken til klatringen.

Det det mangler aller mest av, er informasjon om selve grunnmuren i programmet, alts de 7 vanene som barnehagene til Furuseth har som verdigrunnlag i sine virksomheter.

Furuseth sto i gr og sa at "Lederen i meg" rett og slett er sunn fornuft. Det snakkes ogs varmtom at det bygger puniverselle regler og naturlover.

Nr det snakkes om universelle regler og naturlover i denne sammenheng, s m foreldrene vite at dette kan ha rtter fra "The Divine Center,"boken Coveygav ut fr "The 7 habits of highly effective people."Svrt mange av anekdotene og illustrasjonene er like i disse to bkene, og man kommer ikke utenom at det lett kan trekkes paralleller fra den merreligise boken hans til selvutviklingsboken.

I "The Divine Center"skiver han selv at han har oppdaget hvordan han kan kommunisere mormoner- sannheter til ikke-mormonere ved ganske enkelt bytte ut deler av vokabulret sitt.De 7 vanene og naturlovene er i "The Divine Center" beskrevet som lrdom somgjr individet i stand til personlig vekst og utvikling til det til slutt vilbecome like his father in heaven."

Barna skal lre vre lederen i sitt eget liv, ta ansvar for egne handlinger, tenke konsekvenser, sette seg ml og jobbe for oppn de, regulere flelsene sine og "slipe sagen."

Sunn fornuft for noen, skremmende for andre.

At"Lederen i meg" fr seile gjennom er bekymringsfullt.

Det hele er et kommersieltopplegg sombarnehagene ikke trenger.


(foto: Arne Ove Bergo)


Kjre barnehagelrere, kjre politikere, hvor er dere?

"Lederen i meg" og haugevis med andre kommersielle "gavepakker" kommer inn og gjennomsyrer barndommen ogprofesjonen vrmens dere holder kjeft.

En 3-ring viser strre forstelse for og er mer interessert i ekskrementer enn i entrepenrskap.

En 3-ring br virkelig ikke bli fortalt at man selv har ansvaret for hva man fler og bli oppfordret til regulere flelsene sine.

En 3-ring trenger ikke lre at man skal jobbe frst og leke etterp.

Ingen 3-ring fortjener et bilde med et surt fjes fordi de ikketenkte vinn-vinn, skapte synergi eller varproaktive.

- Eivor

Kvinnene som erstattet kvinnene

Ja, mange kvinner har kommet seg ut av kjkkenet og inn i arbeidslivet de siste tirene.

Fr var kvinnene ofte hjemme og gjorde husarbeid, stelte de eldre i familien og oppdro og gav omsorg til barna.

Mange av de kom seg bort derifra og ut i det som forhpentligvis er en meningsfull og viktig jobb, bde for seg selv og samfunnet. Og ja, de er utrolig viktige som forbilder og rollemodeller for nye generasjoner og dagens unge.


(Katti Anker Mller)

Men, hvem erstattet disse kvinnene?

Nr mange kvinner kom seg ut i arbeidslivet, s kte ettersprselen i mange yrker. Hva med de eldre? Nr kvinnene ikke lenger er hjemme og tar vare p de, hvem skal gjre det da? Hva med barna? Nr kvinnene er p jobb hele dagen, hvor skal barna vre da, hvem skal gi de det de trenger? Hvem har ansvaret for alt dette n?

Jo, det er hovedsaklig andre kvinner.

Det er kvinner i jobb. Det er kvinner i lavtlnnede og skalte omsorgsyrker p sykehjem, i eldreomsorgen og i hjemmetjenesten.

Og det er kvinner i barnehager, som selvflgelig ikke bare har et omsorgsyrke, men som har en av de viktigste jobbene i samfunnet. Hvordan kan du endre en hel generasjons holdninger, verdier og grunnleggende menneskesyn? Du jobber med hvordan vi dannes, hvordan vi ser p hverandre, hvordan vi likestiller hverandre helt fra tidlig barner.

Disse yrkene, det er yrkene som er langt ned p rangstigen av hva samfunnet verdsetter som viktig i et lnnsperspektiv.

Tidligere i uken kom det frem i en underskelse at barnehagelreryrket er den hyskoleutdannelsen som er lavest lnnet.



Samtidig gr regjeringen bredt ut med sin nye kampanje "Verdensfinestestilling.no" hvor det blant annet skrives at;

Det er en jobb du blir stolt av, og der din innsats og kunnskap hver eneste dag fr enorm betydning for andre.

Du fr vre med pvirke kommende generasjoner. Derfor er arbeid med barn svrt viktig, meningsfyllt og utfordrende.

Det er ogs lagt inn stort fokus p "knuse mytene"om at det jobbe i barnehage bare er lek og barnepass. Det gjr meg bde trist og opprrt. Finnes dette fortsatt, tenker jeg. Er det mange som fortsatt tror det? Da har vi et stort problem, ikke som kvinner, men som samfunn. Mener landets kunnskapsminister at dette fortsatt er en rdende oppfatning av hva barnehagen er? Ja, da m det jobbes aktivt. Ikke med si at dette er verdens fineste stilling og rekruttere mennesker inn i yrket grunnet et enormt behov i sektoren, men for gjre en forskjell slik at samfunnet verdsetter yrket som nettopp det.

Dette kommer ikke ved f flere inn i yrket, dette kommer med gi tydelige signaler p hvordan samfunnet verdsetter menneskene i disse yrkene. Og ja, det kommer desverre hovedsakelig med konomiske midler.

Nr jeg er borte fra jobb, s m det settes inn en vikar for signalisere at yrket mitt- den jobben jeg gjr, den er s viktig at noen m erstatte meg s fort jeg er borte.

Det skjer ikke. Og dette er det ikke menn som har ansvaret for. Dette har vi alle ansvaret for.

Det har i det siste vrt utrolig mange debatter rundt barnehagesektoren- ikke en eneste av dem har handlet om lnn.

Nei, vi har kjempet for bli verdsatt som en profesjon, for bli respektert for jobben vi gjr, og for i det hele tatt bli hrt.


I dag, p kvinnedagen, er det en gruppe som gr ut og kjemper med et forkle p seg. Kjemper for retten til velge vre hjemme og bli verdsatt for det valget. Kjemper du for retten til det- ja, da m du kjempe for de som erstatter alle som ikke tar det valget ogs. Da m du kjempe for barnehagelreren og for hjemmesykepleieren i like stor grad.

Vi som jobber i barnehagen prver ikke vre et godt kvinnelig eller et godt mannlig forbilde, vi streber for vre et godt forbilde uavhengig av kjnn.

Det kan vi gjre fordi kvinner gjennom mange r har bragt oss dit i kampen.

Mens kvinner i hyere stillinger kjemper for sin rett til likelnn, s glemmer de kjempe for de som gjr jobben kvinnene fr dem gjorde.

Du kan lett avfeie dette med at det er kvinner selv som velger omsorgsyrkene. Og ja, man kan velge yrket, men man velger ikke i hvilken grad yrket man kommer ut i er verdsatt og ansett som viktig i samfunnet.

Det er det vi som samfunn- bde kvinner og menn, som m kjempe for.

I det siste har jeg mtt flere som har spurt meg "hvorfor jobber du bare i barnehagen?" "Har du ikke strre ambisjoner, du som er s flink? Du br jo komme deg oppover i samfunnet, br du ikke bli politiker eller forsker?"

Fordi jeg er p toppen.



Jeg er sammen med den neste generasjonen. Jeg bidrar til at dagens barn skal utvikle et syn p menn og kvinner som likeverdige, for at de skal kunne velge det de vil uten tenke p andre faktorer enn hva som en meningsfullt og viktig for dem. Jeg er med p bygge opp likestilling via holdninger, moral, etikk og ved vre en rollemodell helt fra begynnelsen av livet.

Nr noen av de "viktigste i landet," politikere, ikke anerkjenner meg som viktig, s nekter jeg tenke at det er fordi jeg er kvinne. Jeg tenker at det er fordi jeg er i et yrke som ikke har turt st frem som en profesjon. Og snn sett s har vi selv vrt med p undergrave oss selv. Det viktigste vi kan gjre, er st frem med kunnskap og dermed synliggjre vr verdi i samfunnet. Ikke p grunn av at vi er i kvinnedominerte yrker, men p grunn av at vi har erstattet kvinnene som tok kampen fr oss.

Vi har erstattet kvinnene som kom seg ut i arbeidslivet, og n m vi si ifra at jobben de gjorde - jobben med den neste generasjon den er noe av det viktigste man kan ha for fortsette et godt likestillingsarbeid.

Ikke lag et stort poeng ut av det, bare gjr det.

I r er jeg for frste gang minoriteten p jobb. Jeg jobber sammen med 3 mannlige barnehagelrere. Er det annerledes? Nei, ikke s veldig. Er det vikig? Ja, veldig!

Samfunnet har skapt og skaper kulturen, og alt som kommer med den. Vre verdier og holdninger viser, definerer og viderefrer essensielle karakteristikker av hva vi anser som maksulinitet og feminitet. Derfor er det viktig at ogs menn er ansatt i barnehagen.

P rets karneval kledde jeg meg ut som en Turles. Jeg gjorde det fordi det var det jeg hadde mest lyst til vre.

Og det gjorde ogs min mannlige kollega som hadde kledd seg ut som Rapunzel.

Dette er noe av det som er viktig for meg i jobben med erstatte kvinnene som n er i arbeidslivet. erstatte dem med bde menn og kvinner, erstatte dem med forbilder for den neste generasjonen som tydelig signaliserer at "du kan gjre hva du vil, gjr det hvis du har lyst- uavhengig av kjnn."

Nr Trude Helen Hole i gr skrev at kvinnedagen har gtt ut p dato, s br hun sjekke kalenderen og sin eget kommentarfelt.

Nr barne- likestilling og inkluderingsminister Solveig Horne ikke gr i 8.mars- tog, da har vi et problem.

For alt som er rett, alt som er feil- og alt som kreves for gjre noe i likestillingsarbeidet, s er vi likeverdig ansvarlige.

Ja, du ogs Solveig Horne.