Jeg er ingen barnehagetante!

23.06.2016 - 11:02 61 kommentarer

Det er ikke barnehagetante jeg er, sier statsminister Erna Solberg i et intervju med NTB.  

Hun går nemlig ikke inn og detaljstyrer hva statsrådene sier og gjør.

Statsministerens uttalelse vitner om total mangel på kunnskap og respekt for en hel profesjon. Bra at hun ikke er barnehagetante, det er det nemlig ingen andre som er heller. Norske barnehavelærerinners Landsforbund ble opprettet i 1949, og profesjonen er sånn sett relativt ung i historisk sammenheng, men tanter har de ansatte aldri hatt som yrkestittel.


Selv om man i 2012 kunne lese overskrifter av typen "landets første barnehagelærere," så er det blitt utdannet barnehagelærere i Norge i over 60 år. Solberg burde vite bedre enn å ta i bruk et begrep som barnehagelærere selv har forsøkt å fjerne i årtier. I tillegg er Solberg del av en regjering som i tre år har påstått at de arbeider for å heve status for ansatte i barnehage. 

Joda, det var nok vanlig noen steder en gang for lenge siden at man sa "tante" om en eller flere av de ansatte i barnehagen. Men det har aldri vært utdannet barnehagetanter, og det har heller aldri vært ansatt noen i en stilling med den tittelen. Tantebegrepet stammer fra en tid hvor barnehagen ikke en gang hadde egen lov. Hvis statsministerens kunnskap og oppfatning av barnehagen befinner seg på 1972-nivå, så er det helt greit å si tante. Alt annet er ugreit. 

Altså; det er ok om en besteforelder som henter barnebarnet skulle komme til å kalle en ansatt for "tante," og det er ok om en ansatt selv ønsker å bli kalt for "tante."

 Det er der i mot ikke ok når landets øverste leder viser så lite forståelse og respekt, både for selve yrket og yrkets innhold. Ekstra uheldig er det at uttalelsen kommer rett etter det største barnehageopprøret  sektoren har hatt på årevis. 

Hvis vi ser litt på konteksten begrepet barnehagetante brukes i, så blir det nemlig verre. Går inn og detaljstyrer hva de (statsrådene) sier og gjør?  Hva i all verden er det for slags parallell å trekke til barnehagen og de ansatte der?  Hvis statsministeren tror og /eller mener at barnehagelærere detaljstyrer hva barna sier og gjør, så bør hun skru klokka noen uker tilbake til da hun var på besøk i Thor Olsens barnehage.

Og hvis Solberg oppriktig mener det er ok å bruke begrepet "barnehagetante," hvorfor er hun i så fall opptatt av å ikke være det?  Ansatte i barnehage utøver et av de viktigste og mest krevende yrkene vi har i landet. Og barnehagelærerne er en profesjon som endelig har reist seg med stolthet og sagt i fra. Dette burde statsministeren sette seg godt inn i, snarest.

Kan ikke ansatte i barnehage snart få slippe å bli kalt tanter? 

- Eivor 

Følg bloggen min her

Instagram: eivor_

61 kommentarer

Geriatriks

23.06.2016 kl.11:14

Heter det barnehagelærer? Om alle de ansatte? Eller er noen barnehageassistenter etc?

Eivor Evenrud

23.06.2016 kl.11:18

Geriatriks: Det varierer litt fra kommune til kommune.. Alle kommuner har barnehagelærere ansatt med ansvar for det daglige pedagogiske tilbudet. I tillegg har man stillingshjemler som heter f.eks barnehageassistent, barne-og ungdomsarbeider eller pedagogisk medarbeider.

Takk for at du leste:)

Geriatriks

23.06.2016 kl.11:20

:) Har lest dine ord om dette tidligere og med interesse :) Har selv forandret hva jeg sier. Går mest på navn nå :)

Eivor Evenrud

23.06.2016 kl.11:22

Geriatriks: Se der ja!:) Jeg tror de aller fleste bruker navnet sitt ja. Neppe noen som forlanger at foreldre og barn skal bruke profesjonstittelen.

- Eivor

23.06.2016 kl.12:13

Pedagoger/ barnehagelærere / fagarbeidere eller barn/ ungdomsarbeider og assistenter( uten utdannelse innen faget..

Per

23.06.2016 kl.12:24

Dette ble mye sutring.

Olaus Trøgheim

23.06.2016 kl.12:27

Nok en gang skal et vanlig norsk ord som alle forstår dras ut av sin sammenheng og omdefineres av de politisk korrekte. Gjesp.

Eivor Evenrud

23.06.2016 kl.13:00

Olaus Trøgheim: Det er sammenhengen som er noe av det mest problematiske med begrepsbruken. Om du synes det er trettende å lese om profesjonshistorie, så er det en ærlig sak. Takk for kommentar, uansett. Kritiske blikk er nødvendig for alle profesjoner.

23.06.2016 kl.13:05

Stor i vannglass, sutring helt uten grunn.

Eivor Evenrud

23.06.2016 kl.13:17

Anonym: Barnehagelærere har fortsatt en lang vei å gå før de møter anerkjennelse utenfra. Takk for påminnelsen.

23.06.2016 kl.13:10

Et veldig godt innlegg, og på sin plass ennå en gang. Vi barnehage ansatte har møtt dette med jevne mellomrom. Takk deg som kan sette ting I perspektiv.

Eivor Evenrud

23.06.2016 kl.13:18

Anonym: Tusen takk :)

Tommy Mathisen

23.06.2016 kl.13:26

Jeg syns barnehagetante/onkel er en hedersbetegnelse, selvom statsministeren ikke brukte det i den konteksten. Det er noe omsorgsfullt og nært over betegnelsen barnehagetante, men det er kanskje individuelt, for dere som jobber i barnehage?

Eivor Evenrud

23.06.2016 kl.13:40

Tommy Mathisen: takk for kommentaren! Nei, i sin tid var ikke begrepet negativt ladet. Det oppsto fordi barnehagen og ansatte den gang var mer en erstatning for hjemmets omsorgstilbud enn den er i dag. Med profesjonalisering og forankring i lovverk, etterhvert under Kunnskapsdepartementet, så har Bhgs plass og rolle i samfunnet endret seg.

23.06.2016 kl.13:42

Kommentaren var flåsete ment, og det vet du godt!

Styrer

23.06.2016 kl.13:49

Som det kommer frem av kommentarene så er jeg enig i at barnehagetante ikke er et negativt ladet kallenavn. Men blir ganske forbanna over hvordan hun bruker det på. "Jeg er ikke en barnehagetante". Hva i all verden tror du foregår i en barnehage? Er du virkelig så uviten om barnehagens innhold. Tror noen virkelig at vi er sånn med barna?? Stakkars deg Erna som må ha hatt en så kjip opplevelse fra å gå i barnehage - eller kanskje du aldri har gått i barnehage.. Det må jo være noe sånt.

Hilsen stolt styrer av en fantastisk gruppe med ansatte som hver dag jobber med å gjøre barnas hverdag til de beste.

23.06.2016 kl.13:52

Dessuten så er det et litt patetisk sveip over kommentarer som dette rettet mot statsminitster. Man kan ikke avkreve en statsminister å ha like god detaljkunnskap som fagfolk som deg selv i alle landets merkelige og mindre merkelige profesjoner og yrkestitler (uten sammenlinging forøvrig). Jeg for min del ønsker at statsministeren skal beskjeftige seg med viktigere ting enn å lese seg opp på hva som til enhver tid er de "korrekte" merkelappene diverse subgrupperinger ønsker klistret på sin akk så sarte og lett indignerte pannebrask. Er du like nøye på å referere til kakebakerne våre som konditor og ikke baker? Har dere renholdspersonal eller "vaskedamer/vaskekjerringer" på jobben? Kanskje på tide og feie for egen dør først? Var det en "snekker" eller tømrer som bygde huset ditt?

Forøvrig er jeg enig i at man ikke skal bruke betegnelser man vet er nedsettende, men i dette konkrete tilfellet så blir "barnehagetante" mer en metabetegnelse på en hønemor som flyr rundt og er overbeskyttende. Jeg tror derfor ikke den gode statsminister hadde profesjonen i tankene engang når han uttalte dette, langt mindre forsøkte å angripe den. Noe som i mine øyne gjør dette til sutring og en ikke-sak.

Eivor Evenrud

23.06.2016 kl.13:59

Anonym: Har ingen vaskekjerringer på jobb nei. Og forøvrig helt greit å mene noe annet enn meg.

EnMann

23.06.2016 kl.14:26

Har 0- og ettåringer virkelig behov for lærere 😊 Unødvendig sutrete - som om Folk på regnskap skulle hyle opp hver gang noen kaller dem bønnetellere eller alle smukke pleiere oie seg over at de fortsatt er sykesøstre...

Eivor Evenrud

23.06.2016 kl.15:25

EnMann: Om null-og ettåringer virkelig har behov for lærere er mye debattert. Kanskje hadde det vært best om de var hjemme? Men skal de først gå i barnehagen, slik 97% av barn gjør i 2016, så tror jeg de fleste foreldre setter pris at det er en ansatt der som ønsker å være der.

Rebecca

23.06.2016 kl.14:29

Kanskje Erna ikke har noe i mot å bli assosiert med barnehagelærere? Jeg håper dog at barnehagelærere følger bedre med på hva barna gjør enn det du indikerer her.. Og jeg vil forøvrig sette større pris på å bli sett på som en barnehagetante av ungene enn en assistent..

Eivor Evenrud

23.06.2016 kl.15:27

Rebecca: Du kan lese oppslaget her, ingen positivt ladet kontekst http://www.aftenbladet.no/nyheter/politikk/Solberg-Jeg-er-ingen-barnehagetante-3949551.html

Frøydis Walstad.

23.06.2016 kl.14:29

Fri oss fra Erna og hennes drabanter. Har vi ikke hatt nok uvitende og dummeste uttalelser?😈

Eivor Evenrud

23.06.2016 kl.15:28

Frøydis Walstad.: Mulig. Og man kan kanskje ikke forvente mer av en som tilhører en annen profesjon. Men jeg hadde håpet, jeg hadde jo det.

Eva

23.06.2016 kl.15:00

Branntanter og vaskeonkler er det lite av der ute, så hvorfor skal det være greit med barnehagetante? Sykepleierne har vel til en viss grad klart å riste av seg sykesøsterbegrepet og kvinnelige lærere betegnes vel ikke som frøken lenger. Hvorfor? Fordi en yrkestittel speiler innholdet, kunnskapen og autonomien innenfor en profesjon. Tante og onkel er koselige ord, men gjenspeiler på langt nær rekkevidden og kompleksiteten i jobben som Barnehagelærer. Skal samfunnet forstå hvor respektfullt dette yrket er så må vi knytte dette til tittelen som Barnehagelærer fremfor å prøve å endre innholdet i et gammelt og utgått begrep som barnehagetante!

Eivor Evenrud

23.06.2016 kl.15:29

Eva: Tusen takk for kommentar! Og ja, enig :)

EnMann

23.06.2016 kl.15:08

Vi lever da godt med BrannMenn og Onkel Politi Eva - uten å tilte av det. Å skjule kjønnet sitt eller hva man egentlig jobber med bak fancy titler eller lærer isteden for lærerinner er neppe veien å gå for folk med lav selvfølelse. Det er viktigere å respektere seg selv enn å stable titler og kjønnsnøytrale barrikader foran døra si ... Si fra når du ser din første Murerinne 😊

Eivor Evenrud

23.06.2016 kl.15:30

EnMann: Du tenker at å kjønnsnøytralisere profesjonstitler handler om lav selvfølelse? Interessant.

Linn

23.06.2016 kl.15:47

Jeg er barnehagelærer og stolt av det. Med diverse tilleggsutdanning har jeg en femårig utdannelse og jeg oppfatter begrepet tante som en grov undervurdering av den kompetansen jeg besitter og den jobben jeg gjør.Barnehagen har status som utdanningsinstitusjon og vi som jobber der passer ikke unger. Hersketeknikk mot en hel profesjon.

EnMann

23.06.2016 kl.16:55

Det er jo noe riv arv ruskende galt Linn hvis dere som jobber i barnehagen der folk plasserer ettåringer i god tro - ikke passer unger... Det må du da se med all den utdannelsen 😳

Grunnskolelærer

23.06.2016 kl.17:36

Et godt innlegg om et viktig poeng. Jeg forstår ikke at ikke alle forstår hvorfor barnehagelærere ikke vil bli kalt tanter. Ville du som kokk eller regnskapsfører blitt kalt onkel? Ville du som hotellansatt eller ingeniør blitt kalt tante? Ikke det nei, nei for det høres jo surrealistisk ut! - Noe det ER i 2016.

I tante-begrepet ligger det noe ufarlig og søtt, jeg tenker umiddelbart på en smilende kvinne i 40-50-åra som gir omsorg - og bare det. Poenget er at barnehagen har endret seg, nå er det ikke bare en oppbevaringsanstalt, men en arena for læring også. Går man 3-5 år på skole for å lære seg småbarnspedagogikk og alt som hører med så mener jeg man fortjener å bli kalt noe annet enn tante. For enten du vil eller ei, så er det ikke akkurat et begrep som insinuerer kompetanse.

23.06.2016 kl.17:50

Til deg som spør om ett åringene I bhg behøver lærere: vi som har tatt barnehagelærer utdannelse skal være trente til å kunne avdekke avvik, enten det gjelder språk,motorikk eller sosial kompetanse. Vi skal også være kompetente til å vite hva barn I ulik alder behøver og hva vi skal jobbe med. Vi jobber med 7 ulike fagområder, og de fleste bhg har en progressjonsplan som vi jobber ut etter. Som bhg lærer skal jeg også kunne veilede de ansatte som jeg jobber med,planlegge ulike pedagogiske opplegg, samt evaluere og kartlegge hvert barn..Både som individ og I en gruppe. Jeg må forholde meg til bhg loven, FN barnekonvensjon, kommunale retningslinjer og årsplan. Alt dette pluss mer, for å sikre deg som mor/far at ditt barn blir ivaretatt på best mulig måte :-) Så ja...en ett åring behøver en bhg lærere når den er I bhg. Akkurat som jeg behøver en doktor og ikke en "onkel" når jeg er syk.

Jendor

23.06.2016 kl.17:50

Så det gjør vondt å bli kalt for barnehagetante pågrunn av jobben din?Høres ut som sutring spør dere meg.

Med vennlig hilsen:

Søppelmannen

23.06.2016 kl.18:33

Godt skrevet, har selv jobbet i bhg i mange år,og ja,blitt kalt tante noen få ganger. Når det gjelder de ulike titlene vi i bhg har, så er det tidligere førskolelærer =nå bhg lærer. Tidligere assistent = nå barneveileder:) er selv barn og ungdom arbeider,vi har den titlen.

Jorun

23.06.2016 kl.18:42

Fint at du setter fokus på dette! Barnehagetante er et nedsettende ord og dette må det bli slutt på. Vi har vår yrkesstolthet og den skal bli ivaretatt på lik linje med andre yrkesgrupper

Silje

23.06.2016 kl.19:20

Som barnehagelærer og pedagogisk leder for en barnegruppe, blir jeg oppgitt av å lese mange av disse kommentarene... Å jobbe i en barnehage er så mye mer enn å passe barn. Hvis det er dette en er ute etter, må en få tak i en barnevakt i stedenfor. Jeg har ikke en bachelor i å passe barn, men en bachelor i å lære barn sosial- og språklig kompetanse, lære dem naturfag etc. Jendor, ja det gjør faktisk vondt å bli kalt barnehagetante, det er ikke sutring. Barnehagetante er et utdatert kallenavn som jeg ikke synes noe om i hele tatt. Kall meg gjerne hårsår, men aldri kall meg barnehagetante!!

EnMann

23.06.2016 kl.19:51

Jo vi må nesten få kalle deg en hårsår barnehagetante Silje. Jeg skjønner jo at dere har gått på skole og lærer å lete etter overgriperen bak barnet og har lest barnekonvensjonen og kommunale årsplaner, men dere kan jo ikke bare drive voksenlek heller. Noen må også passe på barna og leke med dem - og vips ble dere endelig barnehagetanter som barna har bruk for når de skal passes på i far og mors travle fravær. Dere kan kanskje skyve en bachelor mellom dere og smårollingene - distansere dere i forhold til de som måtte være dagMAMMA ... o grøss ... men lenger bort enn TANTE kommer dere ikke uten å overlate barna til seg selv.

23.06.2016 kl.20:05

Til EnMann:Ja...Vi passer på og leker med barna. I leken...som man finner hver dag både hjemme og I bhg ligger det mye læring. Her ser man hvordan barn planlegger og organiserer leken, om barna evner å se seg selv I sosial omgang med andre, hvilket fagområdet barna bruker seg selv mest I, om barnet er selvstendig, om barnet har knekt lekekoden, hvilke barn som behøver hjelp med innpass I leken,om barnet inkluderer /blir inkludert, om barnet er I en lysbetint lek, om barnet klarer å ta en lekerommet eller blir tildelt en rolle og mye mer. Selvsagt leker vi uten observasjoner også, men vårt øye skal være trent til å fange opp mye som foregår I en lek. Du kan kalle oss hva du vil, men jeg er ikke en barnehagetante. Jeg er en pedagog, og landets leder burde også vite det☺ ha en god kveld

Sjukesystra:-)

23.06.2016 kl.20:25

Så om eit par år, hvis helsesøster lenger ikkje skal heita helsesøster.. så skal dei bli fornærma?

Eg tykkjar det er synd at dykk blir fornærma når nokon kaller dykk "barnehagetante".. Eg forbinde det med ei som tar vare på ongane i foreldres fråvær, både det pedagogiske, fysiske og mentale..

E sjølv ei ung "sjukesyster", eg ose av stolthet hvis nokon seie det til meg, mor mi har lang utdanning innen pedagogikk og er utdanna førskolelærar.. Men stolt barnehagetante er ho likevell :-)

Silje

23.06.2016 kl.20:34

Til sjukesystra, såvividt jeg kan lese om på nett er helsesøster en ettårig videreutdannelse fra sykepleierutdanningen, noe som er kjempeflott! Og jeg ser for meg at dette er en beskyttet tittel, noe også barnehagelærer er.

EnMann: Lurer voldsomt på hva du definerer som voksenlek? For dette er noe jeg i mitt yrke ser særdeles lite av, ja vi har voksenstyrte aktiviteter, som f.eks. språkgrupper og formingsaktiviteter, men leken den står barna i stor grad for selv, i hvertfall i min barnehage. Vi observerer barn i leksituasjoner, samt vi støtter barn i leken. Men ikke kall det voksenlek...

Sjukesystra:-)

23.06.2016 kl.20:56

Silje; Ja, no er det ein beskytta tittel.. Men det blir det ikkje hvis det blir bytta ut.. og kva med dei mannlege helsesøstrene? Helsebror er jo ikkje ein beskytta tittel..

23.06.2016 kl.21:13

Og kva med renovasjonsarbeiderane? Rart dei ikkje protesterar mot å bli kalla "søppelmenn".. Kan ikkje akkurat sjåast på som ein "æresbetegning" eingong Tvilar på at så mange sei "no kjem renovasjonsbilen".. Eg jobbar i heimesjukepleien, eg har anna å bruke energien min på ein å reagere når nokon sei "no kjem heimehjelpa" berre fordi eg har ein bachelor som har gitt meg ein profesjon.. Alle veit at eg er sjukepleiar, det er det viktigaste! Hvis eg skal påpeike kvar gong nokon sei sjukesyster, heimehjelpa, pleiaren fordi dei gløyme seg.. Då hadde eg iallefall ikkje bidratt med respekt for yrket, for då hadde dei sett på meg som ei sutrehøna... Sutring bidrar verken til å bli høyrt eller til respekt..

Meg

23.06.2016 kl.21:35

"? Vi går jo ikke inn og detaljstyrer hva en statsråd sier og gjør. De har sitt konstitusjonelle ansvar for sine områder. Det er ikke barnehagetante jeg er, sier Solberg i et intervju med NTB."

Dere som reagerer på at hun bruker "barnehagetante", hva mener dere hun skulle bytta det ut med ? Barnehageassistent? Barne og ungdomsarbeider? Barnehagelærar? Skulle ikkje forundra meg om at hvis hun hadde brukt en av disse, så hadde det vært gale det og..

Eivor Evenrud

24.06.2016 kl.11:22

Meg: Det er ingen i barnehagen som går inn og detaljstyrer hva barna sier og gjør. Mulig det hadde passet best med et eksempel fra et helt annet sted.

Marchus Stensrud

23.06.2016 kl.21:59

Godt skrevet

Lettkrenket Parkettkosmetolog

23.06.2016 kl.22:04

Tror jeg skal begynne å kalle dere gartnere siden dere jobber i hagen.

Izzy

23.06.2016 kl.22:15

Tenkjer at kommentaren i seg sjølv ikkje var nedverdigande, men i konteksten kan den verke det for nokre. Eg høyrer ofte "eg jobbar jo ikkje i barnehage" som meint til: eg kan ikkje passe på alle. Ta det til dykk, det er ikkje nedverdigande at folk meiner de passar på dei minste, attpåtil alt det anna viktige de gjer! Eg er sjølv sjukepleiar, og får stadig høyre "sjukesøster" eller "pleiar". T.o.m. sambuaren min kallar meg "heimesjukesøstra". Alle veit kva eg er, og kva viktig jobb eg har, og ingen meiner negativt med å kalle meg det. Same til alle barnehagelærar/pedagogar/assistentar i barnehagen: vi verdsetter dykk, vi veit kva viktig jobb dykk gjer for utviklinga av dei nye generasjonane, uansett kva tittel vi(uvitande) kallar dykk! ☺

23.06.2016 kl.22:23

Bra skrevet!

23.06.2016 kl.23:14

Det er krig i verden,get a life1

G-Man

23.06.2016 kl.23:25

Når jeg selv gikk i barnehagen, så var alle jentene tantene mine, og alle guttene (på den tiden ganske få) var onklene mine.

Det er selvfølgelig ingen tittel, men fra et barn er det virkelig en hedersbetegnelse. Det spørs hvem som sier det og i hvilken sammenheng.

Som "søppelmannen" sier, på en annen måte... vaskekone, frøken (lærer), søppelmann (bossmann), sykesøster... det er kulturelle ord fra en "svunnen tid" som ikke bør være titler, men som du ikke bør blir snurt fordi noen kaller deg. De ligger fremdeles i språket.

Når det er sagt, jeg håper Erna ikke tror at barnehagen er en arbeidsleir der de ansatte konstruerer hverdagen til barna.

Eivor Evenrud

24.06.2016 kl.11:24

G: Nettopp. Det er jo det jeg har skrevet om.

Hvitdress

24.06.2016 kl.07:47

Debatt er alltid bra så lenge den er saklig.

Min oppfatning av Ernas utsagn at "hun ikke er en barnehagetante" ikke betyr annet enn at hun ikke kan følge opp alt statsrådene gjør, slik en "barnehagetante" føler opp barn i barnehagen. Barnehagelærere, pedagoger, kall det hva du vil, skal ha oversikt over barnene i barnehagen. Det må du være enig i. Det var nok alt hun mente. At du presterer å ta deg så nær av en slik kommentar sier nok mer om ditt mindreverdighetskompleks ovenfor yrket ditt. Noe du ikke skal ha noe grunn til å ha. Hvis du føler deg truffet så av kommentaren til Erna betyr vel at du går rundt og er redd for at du faktisk jobber i et lavstatusyrke. Hvorfor ellers skulle en så banal kommentar få deg til å skrive et helt blogginnlegg om det? Ta et oppgjør med deg selv og, ikke bare med Erna.

Eivor Evenrud

24.06.2016 kl.11:29

Hvitdress: jeg er ikke redd for at barnehagelærer er et lavstatusyrke i manges øyne- jeg VET at det er det. I mine øyne er det der i mot alt annet enn lavstatus. Og jeg har ikke bare skrevet "et helt blogginnlegg om det. I fjor dro jeg det faktisk så langt som å skrive en bok om dette magiske yrket. Men folk flest er kanskje ikke så opptatt av at de som jobber i barnehage skal anerkjennes? Hvis du skulle være interessert i å lese mer om profesjonshistorien, så finner du den her https://www.universitetsforlaget.no/nettbutikk/kjaere-karoline-uf.html

Siri

24.06.2016 kl.21:46

Støtter blogginnlegget ditt! Stolt av å være barnehagelærer! Jeg er ikke en barnehagetante!

Mannlig barnehagelærer

24.06.2016 kl.22:26

Flott innlegg. Er enig og den manglende respekten/statusen er en av grunnene til at jeg ikke returnerer til bransjen....

Eivor Evenrud

25.06.2016 kl.10:18

Mannlig barnehagelærer: Dessverre finnes det rundt 10 000 bhglærere rundt om i landet som har valgt seg et annet yrke ja. På den andre siden så finnes det barnehager hvor de får over 200søknader når de lyse ut en stilling :)

Lise

25.06.2016 kl.09:45

Hei Eivor! Du sletter stadig kommentaren og argumentet mitt til deg. Ettersom du nå er blandt topp 10 bloggere her i landet, synes jeg det er litt vel "tantete", så jeg skriver igjen:

Siterer deg: "Hvis vi ser litt nærmere på konteksten begrepet barnehagetante brukes i, så blir det nemlig enda verre. GÅR INN OG DETALJSTYRER HVA DE MENER (STATSRÅDENE), SIER OG GJØR? Hva i alle verden er det for slags paralell å trekke til barnehagen og de ansatte der?" (Eivor Evenrud, 23.06.2016)

Det er jo du som trekker paraleller til barnehagen med din tekst og belysning av dette...!!!!Statsministeren brukte begrepet i en helt annen kontekst og hadde ikke pedagoger i tankene....-det er du som har hatt det!! Observerer jeg noen som kjører merkelig, kan jeg lett bruke begrepet "rallykjøring", Petter Solberg er sikkert ikke enig i det......-jeg er ikke enig med deg i denne saken. Jeg mener at det er de som føler seg som tanter som reagerer på dette.

Håper du nå tørr å la min saklige mening ligge :) Man er ikke altid enig.....

Eivor Evenrud

25.06.2016 kl.10:17

Lise: Det er ingen moderering her, bortsett fra 20 ord som automatisk ikke godtas (pga hets, drapstrusler o.l tidligere.) Dette er beskrevet på bloggen, men ok, forventer ikke at alle leser seg opp på alt.

Det ligger en hel del meninger i feltet som jeg ikke er enig i, men de slettes ikke. Å svare utdypende lar jeg være, da du i mellomtiden har fått mange svar på en annen kanal.

Åse

25.06.2016 kl.11:00

Kjære Eivor

Tusen takk for ditt utrettelige engasjement for barnehagen, barnehagebarna og profesjonen. Kommentarene her synliggjør at det er både viktig og nødvendig. Takk💛

Svein Østfold

25.06.2016 kl.23:12

Blir mye sutring ja ..... Jenter ... Ta dere sammen. Syns dere til tider farer opp for alt og ingenting.

Elisabeth

10.07.2016 kl.22:47

Så mye sutring over tante, da! Min mening og erfaring er at barnehagelærere som ikke tåler å bli kalt tante sikkert ikke er trygge i rollen sin. De må ha en tittel som viser til en flerårig høyere utdanning, slik at man kan bli respektert for det arbeidet de gjør eller skulle/burde gjort. Folk har vel ikke mindre respekt for deg selv om du blir kalt tante?

Hilsen barnehagetanten, førskolelæreren, barnehagelæreren, veilederen, den barnehageansatte, spesialpedagogen, læreren, avdelingslederen, sjefen. Kall meg hva du vil, jeg støtes ikke, selv med 6 års høyskoleutdanning.

Skriv en ny kommentar

hits