Ingen så at Adrian (4) døde i barnehagen

08.04.2015 - 18:52 57 kommentarer

Adrian på fire år døde i barnehagen. Han ble funnet livløs i barnehagens garderobe, etter å ha fått en snor fra en ryggsekk rundt halsen. 

Da han ble funnet var han alene i garderoben.

Barnehagen, som ligger i Ålesund, har hele tiden omtalt hendelsen som en ulykke, men Adrians foreldre kan nå fortelle at de ikke godtar dette som en ulykke. 

- For oss var ikke dette en ulykke, men en totalsvikt fra barnehagen, sier de til Sunnmørsposten.

Ingen av de ansatte kan tidfeste når de sist så Adrian. Ingen vet når han gikk inn i garderoben, eller hvor lenge han var der før han ble funnet. Det de ansatte vet er at Adrian var en av de første som fikk vann i sin drikkeflaske, 35 minutter før han ble funnet.

En voksen var sammen med de andre barna i rommet ved siden av, og det ble ikke oppdaget at Adrian manglet før en annen ansatt kom dit.

Dette er en situasjon som alle barnehageansatte kan kjenne seg igjen i. Barna skal ut. Drikkeflaskene fylles på. En og en skal på do, og barna samles i det man gjerne kaller fingarderoben. Der tar man på fleecejakker, lue, solkrem o.l. Etterpå går man til grovgarderoben og tar på sko og uteklær, og til slutt går man ut.



Adrian kom seg aldri ut. Er det en ulykke?

Foreldrene mener nei.

Og det samme mente jeg da jeg omtalte denne saken i fjor. 

Jeg er klar over at det her er brutalt å skrive, men et barn dør ikke av å få en snor rundt halsen hvis en voksen er rett ved siden av, skrev jeg den gang.

Vi trenger debatt rundt barnehagens innhold og plass i samfunnet, men det første som må på plass er sikkerheten. Foreldre viser enorm tillit og leverer fra seg det kjæreste de har i barnehagen. Og det verken bør eller skal være mulig å få den telefonen Adrians foreldre fikk. 

Irene, Adrians mor, sier til Sunnmørsposten at de gjerne vil dele og fortelle for å unngå at andre skal oppleve det samme.

-At foreldre er bevisste hvilke omgivelser barna deres oppholder seg i, og kanskje stiller spørsmål rundt hvilke rutiner barnehagen har, sier hun.

Jeg kunne ikke ha vært mer enig. Foreldre kan, bør og må stille spørsmål!

Sikkerheten er det absolutt første som må ivaretas i barnehagen.

Dette håndhever jeg hver dag som barnehagelærer. Jeg blir kalt vrang og litt vanskelig til tider. Det kan jeg leve med. Vi kan ikke leve med at barn dør i barnehagen fordi det ikke var en voksen til stede. 

Vi har ingen å miste. 

- Eivor 

Følg bloggen her

 

57 kommentarer

Anne

08.04.2015 kl.19:50

ja til bemanningsnorm i barnehagen!!

Annette

08.04.2015 kl.20:11

Bemanningsnorm er vel og bra, men det avgjørende er at barnehagene har gode rutiner å følge og klar arbeidsfordeling på dette- og alle andre områder. De som er på jobb, uansett hvor mange, må vite hva de skal gjøre og hvor ofte de skal telle barna som oppholder seg i barnehagen, inne som ute. JA til NOK gode voksne i barnehagen slik at vi kan følge opp alle barna på en god måte og samtidig ivareta sikkerhet og helse!

Eivor Evenrud

08.04.2015 kl.20:30

Anne: Ja! Og den må gjelde ALLE barnehager, hele tiden!

Mona

08.04.2015 kl.20:38

Hei. Så bra du tar opp dette og stiller deg kritisk til at barn kan bli alene en periode i barnehagen. Jeg er sykepleier og har i tre år nå vært rundt og holholdt førstehjelpskurs i barnehager. De husker godt denne hendelsen og er veldig opptatt av at snorer på sekker/skjerf og andre ting må bort. Det er forebygging. Helt enig med at barn må observeres og ikke skal være alene. Men det som skremmer meg litt er at barnehager har kurs annenhvert år. Det er absolutt alt for lite. Etter to år er meste av kunnskapen borte og de vet ikke hvordan de skal redde barna om der feks. blir kvalt. Det er mye man kan gjøre i en barnehage for å forebygge ulykker, men det er dessverre slik at de som holder kurs, har generelt om førstehjelp. Det er viktig å ha kurs rettet mot barnehagebarn. I hver eneste barnehage jeg har Vært, vet de at de skal slå på rygg og gjøre bukslag hvis barnet får noe i halsen.. Men ikke hva de gjør etter 45 sekunder når barnet blir bevisstløs om man ikke for det opp. Da MÅ man starte med Hjerte/lunge redning med en gang!! Andre ting som er viktig i en barnehage syntes jeg, er å holde plastikkposer borte i forhold til kvelning. Og at de ansatte kun drikker kaffe på pauserommet i forhold til brannskader. Ulykker skjer dessverre og vi har ingen barn å miste. Man må ta forebygging og kunnskap på alvor og de bør minst kurse seg i førstehjelp hvert år og det Bør foreldrene Være mer påpasselig på blir gjort i barnehagen barnet går.

Mvh

Mona Bråten

Sykepleier/Førstehjelpsinstruktør

Daglig leder

Ditt barns førstehjelp

EventyrElin

08.04.2015 kl.20:52

Jeg har jobbet flere år i ulike barnehager, og jeg kjenner mange som jobber i sektoren. Mitt inntrykk er at det er veldig mange flinke, dedikerte og oppegående mennesker som jobber i barnehagene rundt om i landet vårt. Vi har fire tette gutter. Det er en krevende oppgave å være så tett på dem at jeg til en hver tid føler meg trygg på deres sikkerhet. Det synes for meg som en umulig oppgave å være i stand til å tilby en trygg og omsorgsfull barnehagetilværelse når ressursene er så dårlige som de er.

Jeg har hørt historier fra barnehageansatte som gråtkvalt innrømmer at de har stått og kjeftet på små ettåringer fordi det har vært kaos. Fordi de har vært alene med ansvaret for alt for mange. Som forteller at de gjerne skulle vært mer ute på tur, men det er ikke forsvarlig. Som sier de gjerne skulle vært på kjøkkenet og lagd sunn mat fra bunnen, sammen med ungene, men det er så sjelden rom for det. Som sier at vikarer er nødvendig, men kvaliteten er varierende og noen ganger gir stadig nye fjes bare enda flere utfordringer.

Barna våre er noen av de mest sårbare i samfunnet vårt. I et folkehelseperspektiv er tidlig intervensjon nøkkelen til at de skal utvikle seg godt og holde seg friske lengst mulig. For meg er det uforståelig at det ikke foreligger politisk vilje til å satse seriøst på kvaliteten i barnehagene, ikke minst med tanke på god nok grunnbemanning. Hurra for bloggen og for stemmen din!

Eivor Evenrud

08.04.2015 kl.20:59

Mona: Det har du rett i, annenhvert år er regelen for et slikt kurs. Det er alt for sjelden! Og kaffe,kaffe,kaffe- den har ingenting inne i en barnehage å gjøre! Burde ha vært forbud. Men et slikt forbud kommer vel ikke før noen ser med egne øyne hvor stor skade varm drikke kan gjøre på en liten barnekropp.

Eivor Evenrud

08.04.2015 kl.20:59

Annette: Ja. Det hjelper ikke med nok voksne hvis alle står sammen på kjøkkenet og skravler! Enig med deg. Ikke bare nok voksne- men nok gode voksne.

Eivor Evenrud

08.04.2015 kl.21:10

EventyrElin: Takk for lang og god kommentar. Jeg tenker at noen at disse historiene viser at dette har vært ansatte som faktisk har satt sikkerheten først. Man skal ikke gå på tur hvis det ikke er forsvarlig. Og det er ikke ok å lage mat med en liten gruppe barn hvis det betyr at en annen voksen er alene med 14 andre barn.
Sånn sett så tenker jeg at de har tatt gode valg!

Verneombudet er faktisk den eneste som har lov til å avgjøre at driften ikke er forsvarlig den aktuelle dagen, men jeg har aldri hørt om at det har skjedd av andre årsaker enn streik.

Kanskje flere burde vurdere å stenge for dagen. Da hadde det kanskje dukket opp litt mer midler etterhvert.

Anonym

08.04.2015 kl.21:31

JA takk til flere voksne på jobb og gode rutiner!

Barnehagen er stedet foreldre leverer det mest dyrebare de har, og de skal leveres med en trygghet og forsikring om at akkurat ditt barn er trygt i løpet av dagen.

Jeg syns det er direkte trist, og uansvarlig å ikke sette nok mennesker ut i arbeid Unnskyldningen for spesielt kommunale barnehager er et stramt budsjett, men når det er snakk om barns trygghet, trivsel og ikke minst LIV, ja, da finner kommunen de pengene, for de fins i bøtter og spann. Man kan vel legge litt skylden på høyt sykefravær og lav arbeidsmoral blant mange ansatte (sistnevnte er det værste jeg vet), derav mye fravær, men det er en annen sak. Nok ansatte hver dag til en hver tid skal det være uansett.

Jobber selv i barnehage og kjenner jeg kan få en klump i halsen hvis en liten tass på to år plutselig mangler, og jeg finner han med hånda oppi do, ufarlig? Ja, kunne det gått værre? JA, men er man alene med 14 små uten ordentlige porter/grinder som skiller lekerommet fra gangen og badet, er det så og si umulig å være pedagogisk riktig inn i lek med 10 barn, trøste 2, hjelpe 1 som står på en stol, og samtidig se en som forsvinner rundt hjørnet.

Nyutdannet

08.04.2015 kl.21:48

Jeg trodde først du la skylda på barnehagen og ble litt provosert. Men etter å ha lest igjen see jeg hvor du vil. Og jeg fikk fra utdanningen som førskolelærer og rett ut i jobb som ped.leder. jeg gav meg etter et år nettopp pga dette. Jeg som voksen føler jeg sitter meg for mye ansvar og alt for mange barn på min kappe i mange situasjoner i barnehagehverdagen. Jeg turte ikke jobbe i bhg lenger fordi jeg var redd. Redd for deres barn. Redd for ansvaret. Og redd for hva som kan skje når jeg trøster en og ikke kan ha øynene på de 13 andre jeg liksom skal passe på.

Jura

08.04.2015 kl.21:52

Hei!

Få gjerne med at verneombudet kun kan stanse arbeid hvis det er umiddelbar fare for liv og helse hos de ANSATTE, ikke hos barna, ettersom man har sin myndighet etter arbeidsmiljøloven.

Lise

08.04.2015 kl.21:53

Burde være regel om at der barn oppholder seg/ kan oppholde seg ved å bevege seg dit skal det være minst en voksen. opplevde at jentungen min ble bevisstløs inne på ett rom der hun hadde vært alene så ingen kunne redegjøre for hva som hadde skjedd. Flaks gjorde at hun ble oppdaget. Jeg anklaget ikke noen av de ansatte. Jeg sa at slikt kan skje. Og da mener jeg med den bemanning og de romløsningene den bhg hadde. Men det skal ikke skje. Jeg har selv jobbet i barnehage og vært tilstede når barn ved uhell har skadet seg. Men det var alltid noen øyne der til å trøste, hjelpe eller tilkalle hjelp. Mitt barn antas å ha falt fra høyde med hode først. Kastet opp og gikk inn i dyp søvn. Heldigvis var det sterk hodetraume men ikke dødelig hjerneblødning.

Madeleine

08.04.2015 kl.21:53

utrolig trist :/

Håvard

08.04.2015 kl.22:07

Mona, foruten å forsøke å markedsføre deg selv har vel ikke innlegget ditt så mye med selve hovedpoenget å gjøre.

Man skal forøvrig ALDRI bruke slag mot mellomgulvet/buken.

Det heter "bukstøt" (man gjør kontante støt i mellomgulvet i kombinasjon med slag på/mellom skulderblad) og på spedbarnavdeling (under 1 år) skal man absolutt ikke utføre bukstøt heller.

Min erfaring er at barnehageansatte vet hva de skal gjøre men må terpe på teknikk som alle oss andre.

Barnehageansatte er forøvrig generelt veldig nøye med å holde kaffekoppen unna der barna er og enkelte barnehager har i tillegg innført krav om lokk på kaffekoppene.

Hilsen Håvard, daglig førstehjelpsinstruktør mot bedrifter og institusjoner siden 2001 (..og alltid etter de siste retningslinjene til NRR og NFR).

Viola nilsson

08.04.2015 kl.22:14

Synes det er mye glipp i barnehager ,som ikke skulle vert har selv barnebarn i barnehagen ,så jeg har fått mye innsyn ,å må si mye har sjokkert meg å gjort meg sint ,fex da barnebarnet mitt stupte ut av barnevogna i asfalten da han våkna etter middagsluren ,der ligger barna uten tilsyn å kan vere våkne uten att de ansatte ser dem. Da de ligger ett stykke unna ute ,tenker på katter å forskjellig som kan hoppe opp i barnevognene ,mitt barnebarn ble satt der de sitter når de er ute etter hendelsen ,å mye mere jeg kunne godt innpå ,så det er ikke alle som egner seg å jobbe med barn desverre :(

Arne

08.04.2015 kl.22:24

en trist sak, men jeg synes denne "sikkerheten" til barna begynner å bli vel drastisk nå. jeg går forbi 3/4 barnehager på veien til der jeg leverer min sønn. jeg ser knapt en busk eller et tre de kan leke i, få skikkelig fine lekeapparater og det slutter vel ikke der. ulykker skjer dessverre, nå skal jeg ikke si at det ikke var uheldig her at ingen hadde kontroll i denne saken for det er ikke holdbart at ingen hadde oversikt over en såpass lang tidsperiode, men nå må ikke denne "sikkerheten" til barna bli så voldsomt godt ivaretatt at vi ender opp med barn som ikke kan bruke kniv og knapt tør å gå ut døra når de blir eldre, hør reklamen til p4 radiokanalen for de som lurer på om de kan fått litt bedre forsikring fordi hun bruker 3 timer til jobben hver dag, for å unngå riksvei og rundkjøringer samt stopper så fort det er antydning til å komme en bil i mot. om vi skal klage på sikkerheten så får vi i det minste passe på at det er riktig sikkerhet vi gir de.

pappa til 2.

Barnehage - onkel

08.04.2015 kl.22:32

Viser til innlegget.

Det er lett å legge skylden på den aktuelle barnehagen,der ulykken skjedde,det er jo den enkleste utveien,for å finne en syndebukk.

Men er det virkelig så enkelt ? Det finnes mange dyktige ansatte i norske barnehager,som ser barnet ditt,viser omsorg,og gjør sitt beste for at ditt barn skal ha det så bra som mulig den tiden det er i barnehagen.

Det er ikke noe nytt at det til tider kan være litt underbemanning på enkelte avdelinger,men det er faktisk til syvende og sist styrer sitt ansvar.

Uhell skjer dessverre fra tid til annen,om det er i barnehagen eller ute i gaten.

Vi som arbeider med barn og unge,vi gjør så godt vi kan,men vi kan ikke dekke 18 ulike behov samtidig,vi er tross alt bare mennesker.

Ester Sunniva Moseng

08.04.2015 kl.22:34

De voksne skal følge med barna ! Barna skal bli passet på. Synes ikke de gjorde jobben bra nok !

Anne

08.04.2015 kl.22:39

Helt enig med Eivor, skulle ønske vi hadde flere som deg, jeg har jobbet selv i barnehage og vet allt det men hva hjelper når alle ansatte spesielt i sommer er i gruper og skravler. Jeg følte meg veldig utafor fordi jeg tenkte mer på barna en meg selv til å være med de andre, for det syntes jeg har blitt vanskelig å få fast jobb for meg for jeg tar litt for "seriost" min role til at barna for Meg er først uansett .

Maria

08.04.2015 kl.23:35

Det er grusomt at et lite barn døde. Helt forferdelig! Men jeg har hørt at han døde momentant. Altså ville ingen klart å redde ham, om de så kom inn et minutt etter ulykken. Vi må huske at de aller, aller fleste som jobber med barn gjør sitt aller ytterste! De er veldig glad i barna, og de vet så inderlig godt at de er uerstattelige! Det er fint at vi setter fokus på rutiner og bemanning, men det kommer ikke noe godt ut av å bebreide de flotte menneskene som jobber i den aktuelle barnehagen. De har nok med sorgen, og de vil aldri, aldri glemme det som skjedde. La oss være medmennesker. Så må selvsagt alle styrere av norske barnehager sørge for at barna er trygge, og at rutinene er gode. Men la oss for all del ikke legge enda større byrder på skuldrene til de voksne som var involverte.

Varme tanker til alle som sørger over Adrian.

Mona

08.04.2015 kl.23:53

Håvard: der misforsto du med tanke på markedsføring. Som du forsåvidt avsluttet på samme måte som meg. Jeg er sertifisert instruktør og etter mange år på akutt mottak og arbeid med barn vet jeg hva jeg snakker om. Litt feil med ordlyd bukslag, men bukstøt og følger alltid NRR sine retningslinjer og vet godt om barn under ett år. Etter kun å ha hatt fokus på barn og barnehager er jeg blitt godt kjent i barnehagemiljøet. Og innlegget var rettet mot FOREBYGGING av skader. Som snorer/skjerf. For at man skal forebygge kvelning på barn. Barnehaheansatte sier selv det er for lite med annenhvert år og at de glemmer teknikkene. Derfor bør de ha det hvert år. Varme kaffekopper har Vært og er dessverre ett problem ifølge ansatte også selv. Noen er for noen imot.Termokopper er nå blitt populært, men håper det til slutt kun hører hjemme på pauserommet noe som også skal taes opp på brann konferansen Haukeland har i Bergen nå i april. Alle, både foreldre og ansatte må tenke forebygging. Det er helt forferdelig for alle parter når ulykker skjer. Med forebygging/kunnskap og mer personell blir barnehagen ett tryggere sted.

09.04.2015 kl.06:13

Jeg har blitt fortalt at man IKKE skal slå på ryggen hvis noen setter noe i halsen fordi slår man på ryggen så kan det sette seg enda lenger ned i halsen. Snu barnet opp ned eller presse på buken. :)

Fr

09.04.2015 kl.07:07

Føler med dere Geir og Irene! Anonym.

Bekymra mamma

09.04.2015 kl.08:06

Ikke rart jeg er livredd for å la min begynne i barnehage. Slikt skal ikke skje. Stakkars foreldre. Kan ikke forestille meg smerten og sinnet. De har nødt å begynne å få flere ansatte i BH så de har mer kontroll. Barn trenger å ha øyne på seg hele tiden! Hører altfor ofte om forferdelige ting som skjer i barnehager.

Vera

09.04.2015 kl.08:33

Jeg er førskolelærer og har jobbet ca 20 år i bhg.

Det jeg slo hardt ned på var ansatte som sto (står) i grupper og skravler!

En har ikke en jobb for å være sosial med hverandre, i likhet med andre arbeidsplasser! På jobben jobber vi!

Når jeg skal hente barnebarnet mitt forventer jeg at de ansatte har en viss peiling på hvor han er. Ikke hvor han var for en halv time siden!

Hanne

09.04.2015 kl.09:43

Så utrolig trist å lese, jeg føler med familien,helt forferdelig.:-( Jeg opplevde en gang for 16 år siden at min sønn knakk armen i barnehagen. Han var ikke fyllt 2 år, og det var ingen som så det. Han var alene på et rom med ei jente som var litt eldre, og det var en ribbevegg der. Ingen vet hva som skjedde, jenta var for liten til å forklare, men han kom springende gråtende til de ansatte. Ingen tok kontakt med meg, så han gikk hele dagen med knekt arm, før vi kom oss på legevakten. Det ble en lang dag for å si det sånn! Hvor var de ansatte? Heldigvis gikk det bra, men det skal så lite til for at det kan gå verre! Synes vi må bli mere kritiske og kreve mer av de som tar vare på barna våre.

Bjørn Tore Pettersen

09.04.2015 kl.12:36

Dette er ingenting annet en et uaktsomt drap. Noen må stilles til ansvar og det er ledelsen i denne barnehagen!!!

Bettina

09.04.2015 kl.12:55

Nei nå er det på tide vi innfører totalforbud mot sekk med snor!

Astrid

09.04.2015 kl.14:01

Helt utrolig og utrolig trist :(

Nina

09.04.2015 kl.14:30

En dypt tragisk sak. Mine varmeste tanker til guttens foreldre og øvrige familie. Kvaliteten på den aktuelle barnehagen kan jeg selvsagt ikke uttale meg om.

Men jeg synes ikke det er riktig å forlange at barnehageansatte skal ha 100% kontroll med hvert eneste barn 100% av tiden. I så fall må man mer enn doble staben og firedoble lønningene. Og da blir det mer lønnsomt at foreldrene selv tar seg av sine småbarn.

Man trenger ikke ha ansvar for mer enn to barn for å miste kontrollen på et av dem en liten stund.

Simen13

09.04.2015 kl.15:36

jeg gikk jo i barnehagen for mange år siden. Og de voksne sto og skravlet. Inni mellom som 5 åring fikk jeg beskjed om og passe på 2 åringene. Jeg ville jo leke. Og tokk da dette opp med min mamma. En dag hvor jeg/vi i barnehagen skulle ha aktivitestad. Skulle jeg gå ned en liten fljellvegg i barnehagen med ett tau. En annen unge begynner og riste i tauet jeg mister tauet faller bakover og slår hodet i fjellet. Jeg får en kraftig hjernerystelse og begynner og gråte jeg hadde mye tårer i øya men så att barnehage tantene bare satt på en krakk snakket og røyket, de ropte så til meg. Og spurte om det gikk bra. Selv om de så hva som skjedde. Jeg klarte ikke og hverken si noe eller røre på meg. En tante kommer og henter meg tar meg på hode. Absolutt det dummeste og gjøre. Bærer meg inn jeg spydde og spydde. Etter 10 min ringer de min mor og sier jeg sovnet. Og slo hodet før det. Mamma blir forbannet når ho kommer og ser hva som har skjedd. Og kjører meg til all hast til legen. Hvor legen sender meg videre til sykehus.alt er bra nå. Men ungen som dyttet meg var ungen til en av barnehage tantene. Og tantene i barnehagen sa jeg falt med ett uhell. Noe som jeg vet med hjerte på hånda ikke skjedd. Ungen som ristet var bak meg i køen og ville ikke vente. Dette bør gjøres noe med.

09.04.2015 kl.15:54

HELT enig!

Kristine

09.04.2015 kl.17:08

Tenk at i "vår" gammelbarnehage fikk vi beskjed om å Signere på at barnet vårt kunne være ute alene. De skulle faktisk ha signatur på å slippe å passe på ongen vår!! Hvem skulle stått til ansvar da, hvis noe hadde skjedd?? Vi har ikke noen av våre der lengre, og tenker med gru på de barna og foreldrene som fortsatt er der(og som kanskje uvitende har skrevet under på dette!) hvis noe skulle skje.

Jarle lystad

09.04.2015 kl.17:47

Her må det gjøres tiltak!!! Fokus på sikkerhet er alt for dårlig!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/oppvekst/toaaring-fikk-glovarmt-tevann-over-seg-i-barnehagen/a/23331191/

Dette hendte vår datter i en barnehage i Drammen

L

09.04.2015 kl.19:18

Med tanke på hvor mange barn i Norge som er i barnehage hver dag så er det svært sjelden det skjer alvorlige tilfeller som dette. Det er dypt tragisk når det skjer, og det burde ikke skje. MEN uhell skjer, jeg vil tørre påstå at det dessverre er umulig å unngå at det skjer ulykker når man jobber med mennesker. Man kan ikke gjøre livet helt trygt å leve.

Kristina Dahl

09.04.2015 kl.19:29

Bare marginer som gjorde at det samme ikke skjedde mitt barn i barnehagen da han var 13-14 mnd gammel. Han ble funnet gråtende midt på ute området av noen som varslet de voksne. Da hadde han før dette falt ut av vognen med hodet først i asfalten, fordi barnehage assistenten som la ham hadde glemt å lukke selen. Ingen hørte at han var våken, ingen så ham, og han hadde klart å krype et langt stykke bort fra vognen etter fallet. Jeg priser meg lykkelig at det endte med en stygg kul, og ikke et livløst barn som ble hengende fast i selen han hadde på seg. Det er ikke mange minutt uten oksygen som skal til før konsekvensene er fatale. Det var ingen form for overvåkning av området der barna sov, og de voksen var inne. Denne barnehagen ligger i Oslo sentrum. Jeg etterlyser stengere krav til rutiner, typ at babyer ikke skal bli forlatt uten tilsyn, og større konsekvenser for de ansvarlige når ulykker skjer. Det kan ikke være sånn at "ja, ja, det var leit, sånt skjer" hvis et barn dør i barnehagen eller får alvorlige skader. Det må være trygt å levere det kjæreste du har fra deg.

Lagertha

09.04.2015 kl.19:58

Barneahager har jeg dårlig erfaring med. Jeg har fått kritikk som mor fordi jeg ikke snakket med de ansatte i stedet for min sønn da jeg kom og gikk, og at jeg da virket uinteressert. Jeg fikk ikke innsyn i min sønns foreldresamtaler, selv om jeg jo selv hadde deltatt i alle samtaler. Jeg ble meldt til barnevernet selv om jeg godtok at de ansatte en ekstra ansatt som skulle komme alle barna til gode, men som skulle hjelpe min sønn til sosialisering. De mente far var svart flink selv om han ofte lot sin mor hente vår sønn. Jeg fikk kritikk for å stille de ansatt og leder spørsmål og de kalte det en krenkelse av de faglig og personlig. Barnehagen tok med seg barnehagebarn på demonstrasjoner for lokalsykehuset uten min viten og de tålte ikke at jeg klagde på det. Nå 10 år etterpå stalker de meg på nettet og facebook og sender anonyme meldinger til barnevernet om jeg stiller kritiske spørsmål. Så jeg er meget skeptisk til barnehager og deres personale!

Lagertha

09.04.2015 kl.20:05

Jeg kan legge til at en dag jeg kom tidligere enn vanlig stod min sønn med ryggen til en krok, altså i skammekroken. Jeg ble så forferdet at jeg fikk ikke frem et ord til personale og fikk aldri spurt de om dette. Jeg fant det meget underlig da de jo hele tiden hadde påpekt at han var så stille og rolig av seg og at han da skulle ha gjort ugagn og havnet i skammekroken fant jeg pussig. Hvem vet hvor ofte de lot han stå der.

Inga

09.04.2015 kl.20:42

Jeg trur ikke at vi skal lete etter syndebukk,uansvarlig personale. Det koster ingenting og lage seg en god vane at vi skal vite hvor alle unger er til en hver tid,om vi dobbel skjekker så gjør det ingenting, alle som er på jobb på den avdeling.Veldig tragisk hendelse. Vi har ingen barn og miste.

Anonym

09.04.2015 kl.21:30

Jeg har hatt barn i den aktuelle barnehagen i mange år og har absolutt bare positive ting å si om ledelse, personal, rutiner og oppfølging av rutiner. Jeg har aldri hatt noe å klage på. All ros til personalet som har vært gjennom en fryktelig hendelse. Det som skjedde var tragisk og vondt for alle. Vi må prøve å sikre at slikt ikke skjer igjen, og det har barnehagen gjort med en grundig gjennomgang av sine rutiner på alle nivå.

me

09.04.2015 kl.21:41

Gjør som vi har gjort i barnehagen vår. Heng sekkene over hyllene der barna ikke får tak i de. Surr opp alle snoren på rullegardiner.

elgnar

09.04.2015 kl.22:08

Desverre så er som kjent barnehagelærere den desidert mest konfliktsky yrgesgruppen vi har i Norge. Jeg tror mange av problemene med sikkerhet begynner der, samt at det ikke undervises i kritisk tenkning, men et snodig konsept som heter "kritisk refleksjon" i utdanningsløpet til barnehagelærerne. Selv er jeg heimevernsmann og tidliggere grensejeger, så sikkerhet er noe som faller meg helt naturlig å sette foran både barns, foreldres og medarbeideres enkeltbehov. Men det blir bare mer og mer krav til pedagogisk opplegg, turer, kunst og håndarbeid, fri lek, og barns medvirkning, samt særskilte krav fra enkeltforeldre, og i tillegg så har man barn med spesielle og/eller særskilte behov, samt medarbeidere med tillrettelegging grunnet egen sykdom. Alt i alt så blir det ofte helt uansvarlig å bedrive noe annet enn å rent oppsyn, og da mener jeg man skal være helt ærlig på det, da får heller særskilt oppfølging av enkelt barn settes på vent, samt at man informere foreldre om hvorfor nettopp det ble gjort. Klager har jeg lært meg til å ta imot med et smil, jo sintere de er, jo bedre, bare krev at foreldrene kommer med dem skriftlig, slik at du har noe å sende videre, ingenting er så herlig som å sende en feit bunke med klager videre til bydelspolitikkere, eller printe ut før foreldremøter og gi til fau. Dessverre så tror jeg at det er mange førskolelærer der ute som går rundt og faktisk tror de er dårlige lærere fordi de ikke strekker til, og derfor bruker uforholdsmessig mye av sine ressurser på å få det til å se ut som om det går så fint så, fremfor å være helt ærlig på hva det er man faktisk kan tilby av tjenester i forhold til hva man har av resurser målt opp mot barn med særskilte rettigheter, fraværende vikarbudsjett, samt høyt sykefravær og medarbeidere med tilrettelegging. Sikkerhet koster tid, tid som igjen koster ressurser vekk fra barna. Det verste jeg veit er andre avdelinger som har hatt en formingsøkt, selv om de er underbemannet, og så slengt lim, sakser, glitter, små plastdingser, kniver, tau og snorer på en tralle og satt den fra seg rundt hjørne i et fellesrom. Ting tar tid, og det å rydde med barn er uforskammet farlig, barn skal ikke være med inn på kjøkkenet mens du setter tunge stabler på plass, tar skarpe kniver ut av en glovarm vaskemaskin, er inn og ut av skap med rengjøringsmiddler og så videre. De skal heller ikke være med inn på formingslagere eller andre lagere hvor det står tunge ting på hyller, eller hyller som i seg selv er farlig å klatre på mens du rydder på plass, og de skal ei heller stå utenfor rommet uten tilsyn og vente mens du er innenfor og rydder. Følg aldri en plan hvor det må fires på sikkerhet for å få gjennomført planen, aldri, selv ikke rutiner. Og da er vi over på et annet problem, alle rutinene som står på lapper rundt om kring, ofte er de ikke verdt papiret de er skrevet på, all den tid det siste du har tid til å gjøre er å følge dem når bemanningen er lav og uhellet først er ute, rutinene i seg selv blir en risiko. Det verste eksemplet jeg kommer på i farten var en medarbeider som gikk og lette etter et aviksskjema mens ungene lekte alene inne på avdelingen, horribelt. Glem derfor aldri, verneombudet har plikt til å stenge barnehagen når bemanningen er uforsvarlig, det har jeg aldri fått med meg at noen faktisk har gjort. Bare tenk hvor lett det er for en unge og gjemme seg bak noen klær i gangen, mens en ukjent vikar teller en annen unge fra en annen avdeling i samme lue og klin lik parkdress, veldig fort gjort, og der henger ungen. Nei, fysiske opptakskrav for å jobbe i barnehage er det som må på plass, både for å heve sikkerheten, samt sikre stabilitet for å faktisk få gjennomført litt pedagogikk ut over fri lek. Inkludering av godt voksne mennesker er ikke en barnehage tjent med å være en arena for, det koster for mye, selv ikke et eneste barns liv er en akseptabel pris i mine øyne.

Linda Landmark

09.04.2015 kl.22:52

Jeg er førskolelærer. Jeg er godt kvalifisert! Men jeg har bare to øyne, to ører, to hender, og to ben. Akkurat som de fleste av dere andre! Gi meg den tilliten, respekten og kaffen jeg trenger for å gjøre en jobb til det beste for barna. Og la meg få prate med kollegaer om barn. Stol på oss! Fortsetter dere å hakke, slutter de gode i barnehagene. Hjelp oss istedenfor! Og foresatte: hold for guds skyld sekker og jakker med tau utenfor barnehagen! Og ikke minst skjerf! Takk!

Terese

10.04.2015 kl.00:12

Jeg kunne ikke sagt meg mer enig i det du skriver! Jobber selv i barnehage og får helt vondt inni meg av denne saken her! Ingen fortjener en slik telefon som foreldrene fikk og som du sier, vi har ingen å miste!

Fretex

10.04.2015 kl.00:21

det er mange faktorer som svikter når dette er resultatet.

Det er ikke forebygget ved at snorer er fjernet/ tatt vekk,

det er 1 voksen der det burde være 2 osv.

Jeg har jobbet i barnehage i 7 år og har utdanning innen

For dette... Og det jobbes konstant med å overtale, bevisst gjøre,

Informere og opplyse foreldre og politikere over

Viktigheten av FLERE voksne! 4 voksne ( som man skjeldent

Er på en avdeling pga sykdom) på 14-18 barn er for lite, til å ha et så stort

Ansvar og en så stor jobb. Jeg prøver ikke legge skyld på noen

Eller unnskylde noen, men heller påpeke at det er flere ting

Som sviktet... Flere ting som ledet opp til dette...

Katharina

10.04.2015 kl.01:18

Jeg vil ikke akkurat heller kalle dette for en ulykke!

Jeg har jobbet i barnehage siden jeg var (12-13) , å den siste barnehagen jeg jobbet i, i fjor er den eneste barnehagen som jeg noen gang har vært så fornøyd med at jeg vil tilbake, der går alt fokus på barn,vi voksne er nøye på å ikke stå samlet i en gjeng å prate å bare kaste blikk bort på ungene, der hadde vi telle liste vi MÅTTE bruke hver gang vi var ute/på tur osv, der måtte vi telle alle ungene på hver avdeling hvert 15 min, jeg å lærlingen vi har der lagde vår egen lille regel, vi telte hvert 15 min,men vi brukte å sjekke over hvert 5-6 min også! Å måten den barnehagen drives på skulle alle barnehagene vært , jeg har vært i bra mange barnehager, men den måten denne blir drevet på er noe av det mest fantastiske som jeg har sett.

Vist en av ungene måtte på do eller skiftes bleie på , varslet vi alltid de andre voksne om at man gikk inn for å skifte på denne ungen,vi lot aldri ungene gå inn for å drikke, vi sørget alltid for å ha kopper å mugger med vann med ut, akkurat for at ungene ikke skulle kunne gå inn alene !

Kjerringa med bokstaven

10.04.2015 kl.02:00

Tåpelig å være livredd for å la ungen begynne i barnehagen. De fleste ulykker skjer hjemme og hadde alle unger vært hjemme istedet for i barmehagen hadde vi hatt høyere barnedødelighet. Selvsagt er det ikke noe man ønsker å oppleve, å miste barnet sitt i barnehagen, men uhell vil alltid skje så lenge mennesker er involvert, dessverre.

Heidi

10.04.2015 kl.09:35

Som barnehageansatt har jeg opptil flere ganger klippet av snorer på sekker, klippet dem kortere rett og slett. I dag vet man at både snorer fra klær og sekker ikke er særlig gunstig, Spesielt ikke om det er mye mer snor enn det trengs.

Barnehagetante

10.04.2015 kl.09:47

Føler sterkt med de berørte og pårørende til Adrian. Har selv jobbet i barnehage og vet at mye burde vært bedre. Bemanning og rutiner for sikkerhet MÅ prioriteres!!! Foreldre må være sikre på at ungene er ivaretatt i barnehagen. Det må være mer åpenhet for kritikk og kontroll. Burde være noen som kom uventet og kontrolerte at HMS blir fulgt opp, selv om det er vikarer eller assistenter på jobb!

Har dessverre opplevd en skrekk historie selv. Var på Hvervenbukta badestrand en dag med min sønn. Ved siden av oss kom barn med barnehageansatte. Det er som sagt en populær badestrand og ganske overfylt. De presterte å reise fra to av barna!! Heldigvis fikk jeg med barna og løpt til P plassen hvor minibussen var på vei ut, uten at de voksne hadde oppdaget at de hadde glemt to barn!!!!! Dette var hårreisende og viser at tellerutine hadde de ikke fulgt.

AnneMerete

10.04.2015 kl.11:29

Bra skrevet om et viktig tema. Barnehagen er jo plassen for våre mest dyrebare skatter. Jeg vil mye heller ha en "vrang og vanskelig" barnehagelærer, enn å få den telefonen som foreldrene til Adrian fikk!

Mia

10.04.2015 kl.20:04

Da jeg var lærling i fjor i bhg hadde vi bla. bøkene i "fin"garderoben. Døra til den garderoben stod alltid åpen og det var alltid en voksen der inne eller at noen satt med innsyn til hele rommet på en benk ved siden av døra hvis vi var litt få ansatte på avd under morgen møter eller dopauser. Det er helt grusomt å tenke på at en liten gutt har dødd fordi bhg ikke hadde gode nok rutiner med å ha full oversikt!

Lena1

10.04.2015 kl.21:20

Dette er tragisk og skal overhode aldrig ha skjedd eller skje!!

Vi mennesker som jobber med barn har et kjempe stort ansvar. Så de som tror de kan jobbe med barn for å bare ha en jobb burde virkelig tenke seg godt om, å det som er synd er at det er mange av de!!

Først og fremst så handler dette om at alle ansatte sier ifra til en hver tid om hvor de er og hvem barn de har der de er. Skal man ta meg seg to eller flere barn så skal det faktisk sies ifra til de som er på jobb. (Kommunikasjon) Man er ikke på jobb for ingenting men man er der for BARNA!

Så Rutiner og SIKKERHET er

viktigst! HMS!!!

Styret og ledelsen har en viktig jobb her: skal det være så lett å få seg jobb i barnehage, slik det alltid har vært og er? NEI, de må sette ned foten på at hvem som helst kan ikke jobbe med barn!!!

Bare en mamma

29.04.2015 kl.20:52

Når jeg leser om tragiske saker som dette her, og ser kommentarene til dette innlegget, så er jeg så takknemlig for at min toåring går i det som nå fremstår for meg som en av Norges beste barnehager: Kommunal, i tjukkeste Oslo, full av utfordringer når det gjelder kvalitet på uteområde og beliggenhet. Potensielt ganske heftige språklige utfordringer og kulturkollisjoner. Men, også verdens beste ansatte - som setter kompetanseutvikling og kompetansedeling i system og tar både barnas og foreldrenes behov på alvor. Trygge, interesserte, positive voksne som elsker jobben sin og barna de deler hverdagen med. Ikke superbemannet med tanke på antall voksne per barn, ikke uvanlig mange barnehagelærere sett i forhold til antall ufaglærte. De har bare stålkontroll på hvordan de vil og skal ha det. Og alt gjøres med den største selvfølgelighet, omsorg og trygghet. De viser at det går an å få det til med riktig organisering, selv om ressursene er knappe. Fokus på sunt kosthold, varierte inne- og uteaktiviteter, opplevelser både i skog og by, masse fysisk aktivitet, utvikling av sansene og språket med de utroligste prosjekter som også de minste ungene får prøve seg på, frilek, eventyr og sang, masse kos og klem... Etter alt jeg har lest og hørt både i media og fra venner og kjente, skjønner jeg at vi slett ikke skal ta noe av dette for gitt.

01.06.2015 kl.19:38

Herregud noe så trist :-/ de voksene burde følge me mere og passe på mere når det er de som har ansvaret for barna. Når man skal få barn selv så er det nesten då man ikke skal tørre og ha dem i barnehage fordi man ikke kan stole på at de voksene passer godt nok på :-( :-/

03.06.2015 kl.15:29

Herregud! :(

Andrea

03.06.2015 kl.23:33

Så utrolig fin blogg du har! Ta gjerne en titt innom min blogg, og del den gjerne også! :)

by NTL

07.02.2016 kl.14:27

Det bra med gode rutiner og sikkerhet. Men vi bør passe på så pendelen ikke svinger helt til den andre siden. Ingen har godt av å vokse opp i en tilværelse der en er pakket inn i bobleplast.

Skriv en ny kommentar

hits