hits

Studentene skriver! Sprkkartlegging- et ufullstendig tiltak

Jeg vet det er mange barnehagelrer-studenter rundt omkring i landet som har mye p hjertet. Det vet jeg fordi mange av dere sender meg mail med gode refleksjoner, sprsml og ideer. Jeg har ofte tenkt at mange av disse tekstene/refleksjonene burde ndd ut til flere; at det burde vrt mulig for flere komme med innspill i steden for at det bare er jeg som gir rd eller kommer med mine synspunkter.

Derfor kommer det fra og med n en egen "kategori" p bloggen, som vil hete studentblogg. Under denne kategorien vil det ligge gjesteinnlegg.

Den frste studenten ut, er :

Navn: Yngvill Brnner

Studiested: Hyskolen I Oslo og Akershus (HiOA)

Klasse: 2. r Deltid


Yngvill Brnner, barnehagelrerstudent

Barnehagebyrd Anniken Hauglie skriver i Dagsavisen 23.10 at vi skal kartlegge for barnas skyld, for avdekke hvem som trenger ekstra hjelp for vre godt nok rustet i norsk til skolen.

Alle barn br kunne norsk fr skolestart. Det er liten tvil om at dette er viktig og at det krever kompetanse og tiltak for tilrettelegge best mulig for sprkutvikling i barnehagen. Standarden de har utarbeidet i Oslo vektlegger viktigheten av kartlegge barnas sprk for fange opp de med utfordringer. Likevel er det noen alvorlige mangler ved denne politiske fringen fordi den hovedsakelig omhandler tiltak for avdekke problemer, ikke lse dem.

Jeg jobber som ekstraressurs i en barnehage. Det vil si at jeg er ansatt i tillegg til grunnbemanningen, og har ansvar for de barna som har behov for noe ekstra, enten det er adferd eller sprk. Pengene er bevilget av kommunen og brukes hos oss til denne spesifikke stillingen. Det er et tiltak der jeg kan fokusere p sm grupper barn og spisse det pedagogiske opplegget mot det disse barna trenger. Nylig har jeg vrt i praksis i Oslobarnehagen og etterspurt den samme ordningen der, men den finnes ikke. Skal barnehagen ha ekstra sttte til enkeltbarn, m de ske PPT eller et fagsenter.Og det gjr de. Likevel lar ressursene vente p seg. Alt for mange barn har behov for noe ekstra og det er ikke nok stttepedagoger.

La meg bare avklare dette: Jeg er ikke imot systematisk arbeid, kartlegging ved behov, eller heve kompetansen i barnehagene. Men jeg er motstander av at de som jobber i barnehage m ske p nytt og p nytt uten f ekstra ressurser. Det er forstelig at PPT og fagsentrene m prioritere barn i skolen, da den er obligatorisk, mens barnehage er frivillig. Men det gir ingen mening snakke om tidlig innsats for atalle barn skal kunne norsk fr skolestart, nr tiltakene ofte ikke kommer fr barnet begynner p skolen.

Oslostandarden sier atpedagogisk leder skal flge opp kartleggingen ved sette inn tiltak og lage en progresjonsplan i samarbeid med foreldrene, men jeg undrer hvilke tiltak det er tenkt at pedagogisk leder skal bruke nr det ikke gis ressurser? Det finnes mange gode metoder for jobbe systematisk med sprkutvikling. Felles for dem alle er at dekreveren gruppeinndeling med f barn. Det er nrmest umulig jobbe systematisk med begrepsforstelsen i en gruppe p atten barn, og ja- seks barn er ogs for mange. Barn med sprkutfordringer kan ha tilleggsproblematikk, for eksempel vre stille og engstelige, utagerende eller ta i bruk ulike forsvarsmekanismer. For at disse barna skal ha nytte av sprktiltak, er gruppeinndeling og antall barn avgjrende. Da kreves det at ansatte frigis til sprkarbeidet, enten gjennom en ekstra stilling eller ved stttepedagog. Mener Oslo kommune at en pedagogisk leder skal gi individuelle sprktiltak til, la oss si tolv av atten barn uten f innvilget ekstra bemanning?

Jeg tviler ikke p at intensjonene er gode og tiltakene til Oslosstandarden nyttige. Problemet er at kartlegging bare er kartlegging, og ikke et tiltak i seg selv.

- Yngvill Brnner

Kommenter gjerne under innlegget!

Bloggen finner du her

Og send meg noen ord (eevenrud@gmail.com) hvis du ogs kan tenke deg gjesteblogge - Eivor

2 kommentarer

S bra, yngvill! Skriv, del og rop ut. Herlig med nye stemmer.

"Mener Oslo kommune at en pedagogisk leder skal gi individuelle sprktiltak til, la oss si tolv av atten barn uten f innvilget ekstra bemanning?"

Tilsvarende sprsml har jeg stilt meg selv gang p gang denne hsten. Jeg jobber i "Oslobarnehagen" og etterspr ogs en tilsvarende ordning med ekstraressurser som du beskriver. Slik det er n forutsetter det et vedtak fra PPT dersom vi skal f ekstra sttte til enkeltbarn. Det omfatter f.eks. ikke barn uten lrevansker, men som likevel trenger sttte i norsklringen. Og dem er det mange av! Det blir opp til pedagogisk leder/grunnbemanningen i barnehagen.

Hadde det vrt kun et barn som trenger det lille ekstra, hadde det vrt fullt mulig. Men hva nr Muhammed og Elena trenger ekstra norsksttte p helt ulike niv/arbeidsmter og Ola og Clare trenger skjermede, sm lekegrupper med tilstedevrende voksne fordi de ikke greier komme inn i leken eller fordi lekeslossingen s fort blir blodig alvor? Nr summen av barn som trenger det lille ekstra, er s veldig stor? Det er realiteten i veldig mange barnegrupper.

Jeg leter og leter og rokkerer om p dagsrytmer, men finner ikke den ndvendige tiden til alle disse pedagogiske tiltakene. Jeg m prioritere. Velge. Velge bort. Det er barn jeg m velger bort..! Hvem tror jeg blir minst skadelidende om jeg nedprioriterer dem en periode, slik at det blir mer tid til flge opp dem som trenger det mest..? Det er ndvendige valg, men de fles s feil.

Kjre politikere! Forst alvoret! Vi trenger s srt flere barnehagevoksne!

Skriv en ny kommentar