hits

Det er allerede bestemt

Alle barna skal, hvorfor har ikke dine gjort det?

Slike sprsml, som gjerne er etterflgere til en slags instruksjon, har det dukket opp mange av i de siste rene. Sprsmlene kommer fra ledere i barnehagesektoren, stort sett de som ikke jobber med barna til daglig. Det er gjerne lange diskusjoner mellom barnehagelrerne og deres nrmeste leder. Diskusjonene foregr alts et annet sted, og p et annet niv enn beslutningene blir tatt. Vi fr ikke lov til ta det opp med noen andre.

Jeg forstr at det er ndvendig g tjenestevei. Samtidig s er dette litt problematisk. Hvordan skal vi, barnehagelrerne, da kunne n frem med vre meninger, ideer og kritiske blikk? Nr alt starter langt over oss, og alle implementerer og samtykker hele veien nedover til oss, da blir det vanskelig og n frem. Vi kan si nei, og det gjr flere og flere, heldigvis. Men det er alltid for seint. Alt er bestemt. Ingenting kan gjres noe med, og det er viktig vre positivt og samarbeidsvillig.

Det er lettere si ja. Lettere bare flge alle instrukser som kommer. Lett ta i bruk alt av maler og standarder man blir plagt bruke. Og fryktelig lett og etter hvert miste litt av sin egen integritet midt i blant alle som mener noe om hvordan man skal utfre sin profesjon som barnehagelrer.

Jeg har gjort det selv. I ettertid skammer jeg meg over noe av det jeg faktisk har takket ja til. Skjemaer, verktyer og handlinger som n fremstr som svrt upedagogisk for meg, det har jeg vrt positiv og samarbeidsvillig til. I min egen naivitet s tenkte jeg tidligere at alt som kom inn i barnehagen, var til det beste for barn. Og det som verre er: ved slippe til alt, s har jeg jo vrt med p signalisere at dette er bra, dette vil vi ha! Da sitter det mennesker i andre enden og tenker at de har gjort noe rett, at barnehagelrere trenger alle disse papirene og fringene p hvordan vi skal utfre vr profesjon. Gjr vi det?

Vi trenger selvflgelig forskning. Og det er veldig bra f g p kurs/seminarer og foredrag. Nye verkty er nyttig gjre seg kjent med, samtidig som man alltid m holde seg oppdatert p faglitteraturen. Men, hvem skal bestemme hva som gjelder, hva som veier tyngst, og hva vi faktisk skal ta i bruk? Kvalitetsstyring og kvalitetskontroll har kommet inn som tunge ord i barnehagen, men i det daglige opplever jeg det mer som kvalitet p papiret. Trenger jeg 800 sider fra min barnehageeier, som har forhndsdefinert min og alle andre barnehagelreres pedagogiske plattform, og forteller meg nyaktig hvordan jeg skal utfre profesjonen?

Jeg er bekymret og redd for at vi selv er med p delegge handlingsrommet til profesjonen ved og ikke sette vr egen integritet hyt i disse dager. Hva vet og kan vi, og hvordan har vi vist frem dette de siste rene? Engang syns jeg dette var verdens fineste stilling. Jeg elsket vre barnehagelrer! Jeg elsket kunne bruke alt jeg hadde lrt p hyskolen, sette teoriene ut i praksis, observere og evaluere, sette i gang store utviklingsprosjekter sammen med assistentene og virkelig ivareta barns medvirkning.

Alle barna skal, Du m, og N er det bestemt at.. river sakte ned min egen integritet som profesjonsutvende barnehagelrer. Det fles ikke greit gjre noe som barna viser meg at de ikke vil, er motivert for eller modne nok til. ha en flelse av at jeg bryter med det jeg egentlig kan og vet, gir meg to muligheter; si ifra og prve endre premissene, eller gjre det likevel og slippe flere diskusjoner.

Jeg har det siste ret sagt nei hyt og tydelig til forhold jeg ikke kan st inne for faglig eller etisk. Dette har jeg gjort via bloggen min, avisinnlegg og delta p seminarer og foredrag. kjempe for eget handlingsrom som profesjonsutver ved delta i den offentlige debatten har vrt tidkrevende og svrt interessant. Det har vrt faglig utviklende, og jeg har mtt utrolig mange gode barnehagelrere over hele landet. Alle forteller lignende historier, og mange er bekymret, eller rett og slett lei.

Vi m bli bedre til vise frem kunnskapen vr, f den ut av pauserommet og inn i den offentlige debatten. Og ja, jeg vet det ikke blir mtt med applaus de fleste steder. Men kan det tenkes at det hadde vrt litt lettere bli hrt for oss alle sammen, hvis vi var litt flere som sa ifra hyt og tydelig?

Dette innlegget hadde jeg p trykk i det siste "Barnehagefolk," som har tittelen "Integritet og lojalitet." Jeg er selvflgelig litt inhabil, men synes dette er en av de beste utgivelsene av bladet p lenge. Du kan f tak i hele nummerether

- Eivor

Bloggen kan du flge her

15 kommentarer

Heia Eivor. Du har en viktig stemme, og det er bra at du bruker den. Vi som ikke er profesjonelle lrere og barnehagelrere har s lett for tro at vi skjnner oss p skolen, vi har jo alle vrt elever. En professor i reiseliv sa en gang "Alle tror de kan turisme, for alle har vrt p ferie" Jeg tror vre politikere m trenes opp i ha respekt for ditt fag, det er ikke for amatrer og synsere, (og kanskje heller ikke for utbrente frskolelrere som ikke har trket snrr p femten r,) fortelle deg hvordan du skal gjre jobben din. St p, jeg hper politikere etter hvert forstr at barnehagelrer er et fag!

Aase: Takk for oppmuntrende og god kommentar!

Barnehagelreren

Barnehagelreren

Bra skrevet, men skremmende om det er slik det er i kommunale Bhg. Var selv skeptisk da jeg selv gikk over til privatbhg, men n fatter jeg ikke hvorfor.

Vi er ikke i nrheten av det du beskriver. Samtidig har ALLE ansatte i kommunalebhg meget sterke meninger om hvor ille det private er.

Barnehagelreren: Jeg har ikke det. En av fordelene til private barnehager er vel at de ansatte slipper denne "kvalitetesstyringen" og alle standardene?

even eivorrud

even eivorrud

Du bruker tittelen "barnehagelrer". Nr fikk du den tittelen? Tror det er kun de som er utdannet i 2016 som kan kalle seg det.

Rett meg gjerne. Har ingen referanser n, men det regner jeg med at du svarer meg med.

Synes ikke det har vrt slik i de kommunale bhg jeg har vrt innom i min yrkeskarriere. N er jeg i privat og har ikke lenger noe jeg skulle ha sagt. Om jeg velger si noe blir det fort sltt ned p. Alt er bestemt av noen lengre opp i systemet. Noen som overhodet ikke kjenner verken barna eller hverdagen p avdeling. Denne skalte "kvalitetssikringen" ser ut til vokse frem i barnehager generelt, der styrer/eier har for stor distanse til praksis.

even eivorrud: Hei! Selve utdannelsen byttet navn i 2013 ja. Samtidig ble ogs stillingene til alle frskolelrere i jobb endret til barnehagelrer.Derfor er det allerede mange som er ansatt som barnehagelrere rundt omkring. Utdannelsens navn er heller ikke nytt, den het barnehagelrer tidligere, og har snn sett bare tatt tilbake sitt gamle navn. Men selve oppbyggingen av studiet, selve rammeplanen for utdannelsen- den er helt ny n. Hper det var forstelig?

Frskolelrer: Er det en stor kjede? Uff, det er jo det du skriver der som er det vanskelige; at de som ikke kjenner barna skal bestemme s mye! Vi har jo lovverk og rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver. Det burde jo holde!?

Flott innlegg. Din stemme er viktig for resten av barnehagetantene som ikke er like artikulert som deg. St p.

Hei! Ja det er en kjede, men jeg har sett det tidligere hos sm private ogs. Det er nettopp det at de ikke kjenner barna som gjr at de br kjenne sin beskelsestid. N har vi jo tatt denne utdannelsen, skal vi ikke f lov til bruke den?? Og det bhgbarn i Telemark er opptatt av trenger jo ikke vre det samme som bhgbarn i krsand lar seg rive med av! Ei heller bhg p andre siden av samme by. Jeg mener at denne form for detaljstyring fra diffuse styrere frarver meg min utdannelse p sikt. Det er ikke greit!

Hei!

Jeg m bare si at det er en kjempe kjekk blogg du har, har tenkt lenge p og bli grunnskolelrer og har hvert skeptisk p velge barnehagelrer istedenfor. Men tror du har endret synet mitt, det virker veldig kjekt jobbe i barnehage. Har jobbet selv, men som lrling 1 r. Jeg er utdannet barn og ungdomsarbeider tok fagbrevet i sommer og tar p pbygg til generell studieompetanse. :) Kanksje jeg blir barnehagelrer om noen r :) Det virker kjekkere enn jeg kanksje trudde

St p! Du er god og fr fram dine meninger, det er viktig :)

Michel - 21.r

Michel: S hyggelig hre! Jeg gjorde det samme som deg, tok fagbrevet frst og pbygg etterp. Hper du fr lyst til komme tilbake til barnehagen etter pbygningen. Et alternativ kan jo vre jobbe som fagarbeider noen r, for se om du blir mer sikker da?
Takk for at du leste og kommenterte!
-Eivor

Frskolelrer: Helt enig! Barna er jo ikke like, og det er rart at s mange ser ut til tro det. Det er akkurat det du skriver de som jeg forskte f frem i innlegget. At den faglige integriteten fort kan rives ned hvis det fortsetter slik. Takk for at du engasjerer deg og sier ifra:)

Gunnar: Hei. Tror det er mange barnehagelrere der ute som er veldig artikulerte, men det er jo ikke alle arbeidsplasser som nsker offentlige ytringer like velkomne. Takk for at du leste!

Heia Eivor. Vi er alltfor anonyme i det meste som gjelder vr profesjon. Om vi er i privat sektor eller offentlig, gjelder samme. Hvordan kan vi komme mer p banen og la vr stemme bli vektlagt? Er i Usa n, p besk hos en lrer, skrekk og gru, de var der vi er n for 10-15 r siden. Vi m jobbe for la barndom og lring via lek ha egenverdi.

Skriv en ny kommentar