hits

Barnehageidyllen

Det trygge barnet. Det glade smilet. De magiske stundene, og yeblikkene hvor du fler dere bde lrer og vokser- barnet og du.

Det er disse yeblikkene, eller disse barna om du vil, som det snakkes mest om. Det er slik man gjerne forestiller seg at det er i barnehagen. Og det er slik styringsdokumenter, kvalitetssystemer og standardimplementeringer tar hyde for at det er.

I Dagbladet dukket det i gr opp nok en kronikk som beskriver idyllen. Bde Utdanningsdirektoratet og kunnskapsministeren syns det var en god kronikk. Kronikken forteller politikere og barnehageeiere alt de vil hre; se her, vi fr det til! Det er motiverende og inspirerende jobbe i barnehage.

Og det er det ofte, det er faktisk helt ndvendig at ansatte i barnehagen er motivert og engasjert i sitt arbeid med barn.

Samtidig beskriver mange barnehageansatte jeg mter, en hverdag hvor de stadig er underbemannet, og hvor de fler de ikke strekker til i alle arbeidsoppgavene som blir delegert nedover. "Effektiviseringen" og omorganiseringene som stadig iverksettes har jeg skrevet om her, og den har p ingen mte stoppet opp.

Ligner den nye barnehagelrer-stillingen mest p det som tidligere var en styrerstilling? Hadde det hjulpet om vi var 50% barnehagelrere overalt?

Ja, for fagmiljet ville det vrt et stort lft.

For barna betyr det mindre tid med de voksne, hvis det ikke samtidig flger med ekstra personale som erstatter barnehagelrerne mens de har ubunden tid/planleggingstid.

Det er ingenting som kan lses eller fungerer bedre bare ved sette sammen noen enkle ord og nye visjoner for arbeid med barn. Det er kanskje derfor det, for meg, ogs er litt skummelt at lring stadig dukker opp i politiske diskusjoner og knyttes opp mot "den gode barnehagen." At selve begrepet brukes er ikke skummelt eller nytt, men hva de ulike aktrene ser ut til legge i begrepet er vi verken ferdige med eller enige om.

I den tidligere nevnte kronikken str det :Vi skal lre ham lre (om et barn.)

For den som ikke bryr seg, vil dette sikkert gi mening og se fint ut. Men, lre ham lre? Er det s enkelt, og hva innebrer det? Fryktelig mye. Og det er ikke mye tid eller rom for slike faglige diskusjoner i den vanlige barnehagen.

Det er kanskje derfor vi aldri blir enige, eller kommer videre med den sagnomsuste kvaliteten i barnehagen. Lrer vi barna lre? Eller gir vi de erfaringer, tilrettelegger, pner opp for erkjennelser, undrer oss, leker med og veileder i samspill?

Hva med barnet som ser p meg og sier "jeg kan ikke leke, jeg?" Hva med barnet som ikke sier noe som helst?

Hverdagen er fryktelig mye mer enn barnet som lper smilende mot deg; hverdagen inneholder svrt komplekse utfordringer og vanskelige etiske vurderinger og valg.

Ansvaret som ligger p selve barnehagelrerne- er enormt.

At noen i det hele tatt tror det er mulig oppfylle alle krav og lovnader om hva barnehagen skal vre, innenfor dagens rammer - ovenfor ethvert barn til enhver tid, sier kanskje mest om hvor lite de faktisk vet.

Det er selvflgelig viktig snakke om det som er bra i barnehagen, men ppeke det som er svrt utfordrende og mindre bra- er kanskje viktigere for at alle skal f det bedre?

- Eivor

Flg bloggen her

4 kommentarer
Markus Lindholm

Markus Lindholm

Ikke slutt jakte p alle de fagre ordene, Eivor! Bde Barnehage-Norge og Skole-Norge lar seg s lett beta av vakre ord. Men hva betyr det egentlig lre lre??! Det ville vre et seminarmte verdt, for det er jo vr alles uro - at vi ikke er trygge p hvordan det gr til, verken hos oss selv eller hos barn! Men jeg tenker at det frste premiss for lre lre er kunne leke. Skal du lre nnoe, m du kunne leke masse. S det er kanskje det viktigste smbarn m lre, da? For mange barn kan jo ikke det av seg selv. lre leke i barnehagen - for et kult oppdrag! Tenk om alle barn som begynte p skolen kunne LEKE! Da ville de garantert lre en masse p skolen - etter hvert!

St p, Eivor!

Du har s rett i det du skriv! At vi er 3 vaksne p 18 barn, ei usannhet,......det er vi under 3 timer pr dag! Ulike vakter, pauser, ndvendige oppgver, ikkje rart vi ikkje rekk over alle barna! Heile tida mens du er p jobb skulle du egentlig gjort tre ting samtidig, og om du set deg ned med eitt barn ei stund, ja s har du drlig samvit for alle dei andre du ikkje rekk over. Vi er stadig underbemanna, og vi fr stadig nye budsjettkutt. Kvar er kvaliteten? Og kvar er tilsynet av kvaliteten? I min kommune er kommunen sjlv tilsynet p vegne av fylkesmannen, er det nokon som har hyrt om bukken og havresekken??? St p Eivor, vi er mange p di side!

Merkelig. Vi vet s inderlig godt at barn lrer det meste i livet fr de er fire. Det gjr de aldeles utmerket alene, uten refleksjon men fullt av liv og innlevelse. Utfordringen vr, kjre Eivor, m blant annet ligge i vise at de voksnes forstelse av lring som noe intellektuelt og begrepstungt er fullstendig ubrukelig i smbarnsalderen. Det skolepolitikere og administratorer legger i lring er sammenlignet med barnets egen lring i den frie leken stymperaktig og nr den ikke opp til anklene i kvalitet.

Nr de snakker om mer lring er det i virkeligheten det motsatte som skjer. ta tiden fra den frie leken hemmer effektiv lring.

Royne K. Berget

Royne K. Berget

Takk for at du stadig kommer med veloverveide betraktninger om barnehagens virkelighet Eivor. Barnehagesektoren trenger snne som deg, som tr stille sprsmlstegn og utfordre. Samtidig som du trengs i barnehagen hadde det jammen vrt behov for deg som "vaktbikkje" eller "kriger" i et politisk organ av et slag ogs. Politikere / myndigheter vet forsvinnende lite om hva barnehagen virkelig rommer, og der kunne du virkelig hatt noe bidra med.

St p!

Skriv en ny kommentar