hits

Min pedagogiske hemmelighet

Det er mange som kommenterer p mine blogginnlegg, og flere tusen som leser. Det overrasket meg veldig i begynnelsen, men jeg tror jeg n har begynt forst hvorfor.

Jeg er en dyktig barnehagelrer.

Jeg holder meg fryktelig godt faglig oppdatert.

Jeg klarer sette ord p, og formidle kunnskapen min skriftlig.

Det var en ledig plass i debatten til "en som meg." Mange av kommentarene jeg fr, er fra barnehagelrer-studenter, og de er veldig reflekterte og gjennomtenkte. Det gjr meg glad, ydmyk- og veldig imponert. Men jeg blir ogs litt flau, for jeg vet at jeg ikke var en av de.

Det jeg vet, som dere ikke vet- det er at jeg fikk karakteren D i min avsluttende muntlig eksamen. Ikke i hvilket som helst fag heller, men i selve hovedfaget vrt- pedagogikk.

Det var ikke fr jeg begynte arbeide som barnehagelrer, at jeg ble en dyktig barnehagelrer. Og det har tatt meg revis bli god. Det tok omtrent tre r i selve yrket fr jeg begynte fle meg trygg p valgene jeg tok.

Hvorfor fikk jeg nesten strykkarakter p Hyskolen? Jeg aner ikke, husker ikke hvilket emne jeg trakk en gang.

f en A p Hyskolen betyr ikke ndvendigvis at man blir en god profesjonsutver. Fr man ikke tid og handlingsrom til utve profesjonen og videreutvikle kunnskapen sin sammen med barna, s betyr ikke den karakteren s mye.Tid og handlingsrom har jeg ftt- eller kanskje bare tatt. Og det jeg har gjort, er prioritere tid sammen med barna. Alt maset om at alle m ha en mastergrad, at den eneste veien g- er g p kurs, stemmer ikke s godt med min egen vei til bli en god barnehagelrer.

En god karakter vil ikke redde deg, og en drlig karakter behver ikke hindre deg- i bli en dyktig barnehagelrer.

Vi trenger de som er erfarne og nysgjerrige i jobben sin, de som gir veiledning til andre ansatte i her- og n situasjoner. De har i alle r vrt med p gjre meg god, og de inspirerer meg til selv ske mer kunnskap. De voksne jeg har lrt mest av- det er de som er sammen med barna, som er genuint opptatt av barn og barndom. De er ikke veldig bekymret for at en konom eller politiker mener de gjr noe feil. De stoler p seg selv, og de setter barnas ytringer over konomens og politikerens. Og det er dessverre disse voksne som forsvinner fra barnehagen nr arbeidsvilkrene stadig blir drligere.

Jeg var heldig som kom ut i yrket fr barnehageforliket. Vi hadde fortsatt vr egen kokk i barnehagen. Barna fikk g p smbarns-avdeling til de var tre r, enten til selve trersdagen- eller hsten etter de hadde fyllt tre r. Vi hadde vr egen styrer, p fire avdelinger. Og det var barnehagelrer i alle de pedagogiske lederstillingene.

Det ligner ikke mye p hverdagen som mter de nye barnehagelrerne.

Mitt beste rd til studenter og nyutdannede n, er derfor; prioriter tid med barna. Jeg vet dere stadig m velge bort noe, ikke la det vre barna. De viser meg hver dag hvordan jeg kan bli en bedre voksen for dem.

- Eivor

Flg bloggen her

14 kommentarer

Utrolig gy lese! :) Fikk selv E p pedagogikk eksamen frste ret. Gr siste ret p frskolelrerutdanningen n. Men vet du hva? Det bryr jeg meg ikke om, for jeg vet selv at den karakteren ikke samsvarer med hva jeg virkelig kan, og den avgjr ikke om jeg blir en god frskolelrer eller ikke. Jeg vet at dette er det jeg er god til, og at med rene skal jeg bare bli enda bedre!

Tusen takk for alt du skriver! Du er en meget god inspirator for meg som assistent. Jeg tar kurs og oppdaterer meg hele tiden, - men dessverre finnes de barnehagelrerne som fler seg truet av dyktige assistenter, og som ikke lar oss blomstre!!! Det kan nok vre motsatt ogs, - men det er viktig tenke p Hvem er vi i barnehagen for? Vi har vrt samfunnsmandat!

N ble jeg glad i pedagoghjertet :-) Jeg er av de "voksne" - ei som har mange rs barnehageerfaring, men "rmte" fra barnehagen etter 10 r. Etter mange r borte fant jeg "hjem" igjen via utdanne meg som barnehagelrer (da: frskolelrer) i voksen alder. Jeg kom hjem til ya mi og til barnehagejobben for to r siden, og kjenner med hele meg at det er s rett. Og jeg blir - jeg blir lenge! Jeg skal kjempe for barnas barndom, for leken, for tilstedevrelsen sammen med barna, for alle de sm yeblikkene som gjr jobben vr til den aller beste. Og jeg vil kjempe mot de som vil gjre barnehagen til noe som bare en en forberedelse til skolen. Jeg fant bloggen din via Mari A, og leser den med interesse. Jeg liker engasjementet ditt, at du brenner for jobben din og at du er s faglig oppdatert. Du inspirerer meg, ei voksen dame p 46 r, til fortsette kjempe og fortsette brenne for pedagogikken. Jeg gleder meg til kunne starte p master etterhvert og til f lov til jobbe med barn i mange, mange r til :-) Lykke til videre!

Peeeen jah.

Amen!

Jeg fikk D i musikk. Et fag jeg trodde jeg mestret. Jeg synger med det nebbet jeg har, og har spilt i korps- NM og vrt solist der i flere r, hvor korpset gjorde det bra. Musikkfaget p hyskolen var morsomt- og annerledes. Nr eksamen kom, skulle vi p den individuelle delen, synge solo. Stev og folkedans. Ikke mitt favorittfelt. Gruppeeksamen talte mer, der misforstod de fleste, og omtrent hele kullet gikk ut med D og C... Hva forteller det oss? Betyr virkelig karakterene noe? Nr man tolker en eksamensoppgave s feil at det nesten str til stryk, mister man selvtilliten. Jeg flte meg elendig. Trodde jeg ikke kom til fikse neste eksamen.

Jeg fikk B i de fleste andre fag, hvor jeg normalt kanskje ville ftt C. Hvor mye betyr karakterene for mitt virke som frskolelrer? Antagelig Nada.. Niks. Ingenting. Bare at man trenger over C i snitt for ta et masterstudie. Ingen har bedt om se mine karakterer. Ingen bryr seg.

Ikke jeg lenger, heller. Jeg vet at jeg mestrer musikk i barnehagen, p tross av min forbaskede D..

Keep up the good work!

Jeg er nyutdannet frskolelrer og gikk ut av skolen n i hst. Jeg har ikke ftt fast jobb, men jobber forelbig som vikar til jeg finner meg noe mer fast. Jeg har kjent mye p dette i det siste, om dette er rette jobben for meg. Jeg fler liksom ikke at jeg er flink nok eller kan nok til ta de "rette" valgene i hverdagen. Det var utrolig godt lese dette og se at alt kanskje ikke faller p plass med en gang. Det er i praksis man kanskje lrer mest, og jeg m vel kanskje bare gi det tid for bli en bedre og bedre frskolelrer.

Nyutdannet og nyansatt

Nyutdannet og nyansatt

Takk, Eivor! Jeg tror du har helt rett i hvorfor vi leser bloggen din. Det er i alle fall derfor jeg leser den. Jeg er nok ikke alltid enig med deg, men du fr meg til reflektere over hva jeg selv str for.

Som nyutdannet barnehagelrer og nyansatt pedagogisk leder gir du meg hp! Takk! Da jeg leste dette blogginnlegget begynte jeg nesten grte. Jeg er av dem som gjorde det over gjennomsnittet bra p utdanningen. N - som pedagogisk leder ? fler jeg meg imidlertid s utrygg og totalt udugelig som aldri fr. I teorien har jeg vrt forberedt p at den frste tiden ville bli tff og at det er n den virkelige lringen begynner. st midt oppi det er likevel overveldende. Da er det godt bli minnet om at andre har vrt der fr. Jeg anser deg som en dyktig pedagog og et forbilde. Det gir meg hp lese at det tok deg tre r i fr du flte deg trygg p valgene du tok! Da fr det vre greit at jeg som bare har jobbet to mneder fler meg utrygg.. ☺

Fortsett skrive! Og fortsett vre en av ?de voksne? som vi kan ha som forbilder og sttte oss p p veien til bli dyktige barnehagelrere!

Hilsen en forelpig utrygg pedagogisk leder

Sigrid: Godt hre! Og det tar tiiiid bli "god" i yrket! Les, lr og lek masse:)

Viviei: Hei! Det har jeg hrt flere assistenter si, og det er jo veldig trist. Man er jo helt avhengig av bde ville- og prve gjre hverandre best mulig. Vi er der for gjre vrt beste for oppfylle samfunnsmandatet ja, og det virker det som du er veldig bevisst p. St p videre :)

Beathe: S gy! Og hold p leken, tilstedevrelsen og barndommen ja- det tror jeg er rett fokus :)

Lone: Hehe! Det var litt snn for meg og. Jeg trodde jeg kunne ALT i pedagogikk-faget, og ble helt satt ut av karakteren min. Har forressten kommet p hva jeg trakk; "Barnehagens historie i Norge." Og den hadde jeg ikke satt meg spesielt godt inn i gitt. Men jeg har det n, da :)

Vi fr bare bruke de karakterene vi ikke er s stolt over, til se p hvor mye vi har lrt siden den gang. Ha en god sndag videre! :)

Helene: Jeg tror ikke det er mange som er "helt klare" med en gang de er nyutdannet. Det tar tid, og man blir aldri helt ferdig utlrt. Finn noen erfarne og dyktige barnehagelrere reflektere med, det hjalp meg veldig. Eller oppsk de som en gang i tiden inspirerte deg til velge selve utdannelsen, og let etter hva de gjorde som fikk deg til ville velge yrket :)

Nyutdannet og nyansatt: Takk for at du skrev det- jeg er veldig glad for at du IKKE alltid er enig med meg. Jeg prver legge frem fakta og meninger slik at dere kan lage deres egne refleksjoner og meninger rundt ulike temaer, for det er jo ingen av oss som jobber med akkurat den samme barnegruppen.
Jeg skrev dette innlegget for vise mange av dere at det har tatt veldig lang tid komme dit jeg er n, og hvis du finner litt sttte i vite det- s har jeg ftt til noe av det jeg hpet. For jeg var absolutt ikke en som "hadde lett for det," eller kunne mye om barn fra fr. Egentlig tror jeg det ogs er viktig f frem i debatten, at det jobbe i barnehagen er noe man m- og kan lre seg:)
nsker deg en god sndag, og en fin dag p jobb i morgen!

Gr 2. ret barnehagelrer n, og fikk D i Barns utvikling lek og lring i fjor (frtidens pedagogikk og norsk), men vet at det langt ifra gjenspeiler det jeg kan i hverdagen, og det jeg bruker i barnehagen!

Skriv en ny kommentar