hits

En arbeidsplass for voksne mennesker?

I den politiske debatten snakkes det ikke s mye om denne virksomheten som arbeidsplass, og de som jobber der sier heller ikke s mye.

Det er fryktelig mange, flest forskere og politikere, som mener noe om hva som skal gjres av arbeidsoppgaver, rett og slett om hva som foregr- eller skal foreg, i virksomheten.

Vi har allerede et lovverk og en rammeplan for hvordan innholdet i virksomheten skal vre. I tillegg er det hundrevis av lokale ml, tiltak, maler og standarder for hvordan de som jobber der skal utfre jobben sin.

P papiret ser det ut til at alt br vre p stell i denne virksomheten. Men, mange steder har man fryktelig hyt sykefravr, og de som har kompetanse til jobbe der, velger seg ofte andre arbeidsplasser. Utdannelsen man, i flge lovverket, skal ha for jobbe der - er sannsynligvis den eneste bachelorutdannelsen hvor man kan g ut med E i alle fag, og likevel vre garantert jobb. Dette signaliserte ogs Kunnskapsdepartementet i rets kampanje "verdens fineste stilling," hvor de garanterte alle jobb hvis de valgte studiet.

Barnehagen. Det er barnehagen jeg snakker om.

Det er barnehagelrere som br jobbe der, men barnehagelrerne selv forlater ofte denne arbeidsplassen.

Rett fr helgen kom kunnskapsministeren, Torbjrn Re Isaksen, med en plan for et kvalitetslft i barnehagene. Allerede i den frste setningen avdekker han hovedproblemet til barnehagen som arbeidsplass, og dermed ogs kvaliteten;

I ti r har barnehagepolitikken handlet om bygge kapasitet.

Barnehageforliket i 2003 har rasert barnehagen som arbeidsplass for mange barnehagelrere. Det bygges og omorganiseres, nye arbeidsoppgaver plegges, og det stilles store krav til effektivisere driften samtidig som det skal spares penger. Men man har glemt se p hvem som jobber i barnehagene, og hvilke muligheter og forutsetninger de har for utfre arbeidet og oppfylle barnehagens samfunnsmandat.

Dette er det verken kunnskapsministeren eller Hyre som er ansvarlige for. Men, det er de som har mulighet til rette det opp igjen. At det n kommer en melding om et kvalitetslft, som ikke tar tak i kjernen av utfordringene som skisseres, er betenkelig. Det str ikke et ord om barnehagen som arbeidsplass i de nye lovnade om hva barnehagen skal vre.

Tre hovedsprsml :

-Hvordan er barnehagen som arbeidsplass, og hvordan br den vre ?

(Sett i gang underskelser blant ansatte- kartlegg hvilke forhold som gjr at s mange slutter, hvilke reelle muligheter man har til utfre alt det som nskes, samt hvorfor sykefravret er s hyt.)

-Hvilken rolle har, eller br barnehagen ha i samfunnet/ for familier?

-Hva skal barnehagen vre for barna, og hvilket innhold br hverdagen der ha for vre til barns beste?

Disse tre sprsmlene henger ulselig sammen, og svarene m samstemme i en viss grad for at vi skal kunne snakke om kvalitet i barnehagen.

Kvalitet i barnehagen begynner med de voksne som jobber der. Og da m barnehagen vre en god og attraktiv arbeidsplass for voksne, kompetente mennesker.

- Eivor

Flg bloggen her

4 kommentarer

Gode og relevante sprsml!

I mine yne ser det ut som om utbyggingen av barnehager har skjedd litt for panikkartet, tenker da srlig de siste seks rene. Ser ut som om mlet har vrt barnehageplass til alle - og det som eneste ml.

Du fr sende lenke til aktuelle politikere og fagpersoner med myndighet!

S bra innlegg! Det er betenkelig at ALLE kan f jobb som assistent i barnehage i dag. Burde vrt en kvalitetssikring der ogs, ved f.eks et kompetansehevingskurs som man m gjennom fr man kan begynne i jobben. Og assistenter som har vrt i barnehagejobben i "alle" r burde ogs kurses for sette seg inn i bl.a hva dagens barnehage er. Det er stor forskjell p forventninger til de ansatte og syn p barn i 1980 og i 2014! Det er ikke ALLE som passer til jobbe med barn, og det kan ofte vre fortvilende for de som er engasjerte, som har et brennende nske om gjre barnehagen til en god plass vre og som virkelig passer inn i en barnehagejobb.

Miloslav Rozmara

Miloslav Rozmara

Du stiller viktige sprsml, Eivor. Jeg er ogs enig med deg at utbyggingen de senere ra har handlet mest om "effektive" bygg. Nr jeg ikke tillegger Barnehageforliket all skylda, s har det noe med at p den tiden stod mange barn uten tilbud. Dessverre viser historien at man ikke klarte gjre to ting p en gang. Bde utbygging og kvalitet.

Barnehageforliket var likevel ndvendig ogs fordi den favnet de fleste politikere p en sjelden mte. Plutselig begynte partier, som tradisjonelt ikke var for barnehager, snakke varmt om barnehagens betydning. Dernest ble barnehagen en del av utdanningssystemet. Hovedproblemet er, slik jeg ser det, at det er de lokale myndigheter les: lokalpolitikere, som ikke ivaretar sine ansatte i de kommunale barnehagene p en god nok mte eller har mulighet til stille strre krav overfor private eiere.

Jeg setter stor pris p ditt engasjement og hper vi fremover kan f politikere til innse alvoret ved de bekymringer du gir uttrykk for. Disse deler jeg fullt ut.

Etter ti r som assistent i barnehage, de siste fire r ogs som deltidsstudent p frskolelrerstudiet og n utdannet frskolelrer, har jeg valgt ikke fortsette i jobb i barnehage. I lpet av studiet ved siden av jobben i barnehage, har jeg erfart alt ansvar som tres nedover hodene vre i form av lover, regler og forventninger, og med skyhyt sykefravr i personalgruppa er ikke dette noe jeg nsker vre en del av. Dette er ikke til barnas beste, som det gjennom hele studiet settes fokus p. Det drives rovdrift p tilgjengelig personale og som barnehagelrer fler jeg meg maktesls nr budsjett og konomi er i fokus framfor barna. Jeg utdannet meg til barnehagelrer for vre der for barna! Istedet rives jeg mellom private eiere som vil se effektivitet p sparebluss og drlig samvittighet ovenfor barna som skulle hatt en 100% tilstedvrende pedagog. Nr jeg ikke kan avslutte arbeidsdagen min med god samvittighet, er ikke dette et sted bli vrende. Jeg har heller valgt videreutdanne meg innenfor spesialpedagogikk for komme meg ut av barnehagesektoren og inn i en jobb der jeg kan yte mitt beste med god samvittighet og ikke blir sett p som ei melkeku for pengegriske barnehageeiere i privat sektor.

Takk for en flott blogg som belyser virkeligheten i barnehagesektoren!

Skriv en ny kommentar