hits

Dette nsker du deg- vi betaler

2,240 000 kroner.

Over 2 millioner kroner...det er totalsummen p"Sprkveilederen" og " TRAS fagbok" til alle de 3200 barnehageansatte som n har vrt p et kurs plagt av Oslobarnehagen.

Og, dette er ikke prisen p hele kurset- eller kompetansehevingen, totalt skal det brukes rundt 60 millioner.

Jeg hper Oslo kommune har ftt kvantumsrabatt. Og alle de andre kommunene ogs ( over 90% av landets kommuner har kjpt inn TRAS.)

rlig talt, disse pengene har gtt til en kommersiell aktr, som er bestilt inn fordi noen i kommunen mente det var det beste.

Og derekan ikke vente.



Hvorfor?

Jeg aner ikke, jeg forstr det bare ikke. Er alternativet bare vente? Tror man at barnehageansatte ville surret hodelserundt hvis det ikke hadde blitt brukt s mye penger p dette?

Jeg har spurt og spurt om hvorfor vi skal ha denne kompetansehevingen, og om dette er en riktig prioritering av pengene?

Flere ganger har jeg ftt svar som f.eks "det er dere som har nsket dere dette," og "frskolelrerne har behov for et systematisk kartleggingsverkty."

-90% av frskolelrerne nsket en observasjonsmetode ( Fra TRAS )

Bak denne setningen gjemmer det seg andre tall. Se her:

-For fjorten r siden ble det gjennomfrt en sprreunderskelse av TRAS- gruppen.

-272 frskolelrere svarte (30,6% av de spurte, valgte svare)

-90% av disse oppga at de ikke brukte noe systematisk kartleggingsverkty.

Alts ;

I r 2000 svarte 244 frskolelrere at de per da ikke brukte noe kartleggingsmateriell.

Kan virkelig s mange av landets kommuner ha valgt legge millioner p TRAS, med disse tallene som " grunnlag ?"



Kompetansehevingen inneholder noen gode momenter- en slags repetisjon av pensum for barnehagelrere, grunnleggende sprkkunnskap og et innblikk i spesialpedagogikk. Og det kan vre fint det.

Men verdt millioner for barnehagesektoren, er det virkelig det?

TRAS er heller ikke en observasjons-metode (som det oppgis at de 90% nsket seg,) det er et kartleggingsverkty. Hoveddelen, den som foreldre fr se, er et skjema hvor du markerer med tusj om barnet "mester, mestrer delvis, eller mestrer ikke" basert p observasjon i samspill med barnet. Samspillet er voksenstyrt, og den voksne vil g inn i situasjonen med "lete etter noe."

I tillegg er det fokus p bruken av det man kan kalle pedagogsprsml.

Sprsml som barnet vet at den voksne vet svaret p.

Sprsml som ikke er naturlig, og som den voksne leder barnet inn i. Sprsml du ikke stiller ved flge barnets verbale uttrykk, men som du stiller for finne ut av noe. Hvor ligger barns rett til medvirkning her?

Ikke lur verken barnehageansatte eller foreldre til tro at det er vi selv som har ropt p dette.

Alt i alt, hva i all verden er det som fr barnehageansatte til laminere sprsml fra et kartleggingsskjema og henge det i en snor rundt halsen?


( TRAS fagbok, 400 kr)

Kunne dere ikke hrt p noen av oss, vi som er sammen med barna hver dag.

En av de utallige gangene vi har sagt at vi trenger flere voksne.

En av de gangene vi i frustrasjon nesten har grtt oss til en vikar.

En av de gangene foreldre har reagert p at det er for lite voksne tilstede sammen med barna.

En av de titalls gangene i lpet av en dag barn roper etter en voksen.

Kunne dere ikke satt inn noen tiltak eller konomiske midler der?

Hvorfor presses vi til ta inn flere barn i barnegrupper, og plassere toringer over p "storebarn" samtidig som det brukes millioner p TRAS-kurs?

For noen uker siden var det stor oppstandelse da danske medier rapporterte om at pedagoger var sammen med 15 barn alene.

Bare s det er helt klart, dette skjer i Norge ogs. Dette skjer ikke i ekstreme unntakstilstander. Dette skjer hver eneste dag i en barnehage i Norge. Det trenger dere ikke engang forske p.

Det skjer.


( sprkveileder, pris 300 kr)

Det er nskelig at alle barn skal kunne norsk fr skolestart.

Men at det kommer til skje ved hjelp av kompetansehevingen og innfringen av TRAS, det m vi snart erkjenne at ikke stemmer. Det kommer fortsatt til vre mulig g ut av barnehagen uten kunne norsk. Til og med foredragsholder p TRAS -kurset sa seg enig i det.

Fr var jeg ganske provosert. Etter ha vrt p kommunens kompetansehevings- kurs, er jeg bare trist.

Helt p slutten av kurset jeg var p i dag, s ble det nevnt at kritikk ikke var noe problem for TRAS-gruppen, men at det "m nok vre slitsomt for Oslobarnehagen og andre med alt som blir skrevet p twitter, blogger og lignende."

Kan godt hende det. Men jeg hper man velger se p dette innspillet som noe annet enn slitsomt.

Tenkt om man kunne tatt en ordentlig debatt p om det er hensiktsmessig bruke s mye penger p noe som,for meg, fremstr som feil omrde av barnehagesektoren

Jeg er rimelig sikker p at 90% av dagens frskolelrere, eller barnehagelrere som vi n heter, gjerne ville prioritert millionene annerledes. Endel foreldre ville nok ogs sett at pengene ble brukt p noe annet ?

Fortell meg gjerne hva du tenker/ erfarer at det er behov for.

Er det et kartleggingsverkty ?


- Eivor

Flg bloggen her

35 kommentarer

Veldig bra skrevet!

Jeg nsker at barnehagelrerne skal bruke tida si p samvr med barna mine, og ikke p kartlegging av sprkferdigheter og intrikate visualiseringsteknikker. Vi har vel alle en viss forstelse av hvordan barna ligger an sprkmessig, og trenger ikke TRAS for f bedre innsikt i akkurat dt. Men vi trenger barnehagelrere som har tid til ta barna p fanget og lese en bok, eller ta dem med ut i skogen og snakke med dem om alt som finnes der. For det er vel snn sprk lres? Vi fikk en presentasjon av TRAS p et foreldremte nylig. For meg er det et mysterium at noen for alvor kan mene dette opplegget, der pedagogene skal bruke masse tid p kartlegge sprkferdighetene til barna, for s tilgjengeliggjre resultatet gjennom en sirlig fargelagt sirkelformet mnster, p noen som helst mte kan vre en nyttig metode. Jeg nsker ikke bruke tida mi p dekode disse fargelagte sirkelmnstrene. For det kommer til ta massevis av tid! Da vil jeg heller bruke den tida p vre sammen med barnet mitt.

Som mor til barn i n barnehage, og vikar i en annen, er det helt klart for meg ihvertfall at jeg heller skulle nske at pengene ble brukt p noe annet.

Tenk s mye sprk barna hadde lrt med flere voksne tilstede som faktisk har tid til snakke med dem! Nr de vil, s lenge de vil og uten stress.

Ja, TRAS sikkert et kjempeflott verkty, men alt til sin tid?

Det der blir kanskje litt som kjpe seg en dyr bil uten at man har rd til kjpe dekkene for kjre med den.

Syns det har vrt trist flge utviklingen i barnehagen til datteren min siden hun begynte der.

Da var de godt bemannet, hadde godt tid og god plass.

Siden hun startet i 2010 har de ftt flere barn uten flere voksne, og som flge av det drligere tid pr barn og mindre plass.

Merker det godt p de som jobber der ogs, de er mer stressa og har mindre oversikt enn fr.

Datteren min har mistet det gode og nre forholdet til de voksne hun er s glad i de siste par rene, og det er jo klart det. De har ikke tid til pleie de nre relasjonene, selv om de gjr s godt de kan.

Det er s TRIST! Og helt uforstelig at man lar utviklingen g i den retningen.

TRAS, er en av de strste tidstyvene som er innfrt i norske barnehager. Med hvilken hjemmel kan noen plegge barnehagelrerne bruke dette kartleggingsverktyet. Jeg har siden dette ble innfrt, protestert hylydt til bruk av dette skjemaet. Jo, for noen kan det vre aktuelt registrere barns sprkferdigheter, men DET M IKKE BRUKES P ALLE BARN!! Jeg,som jobber i barnehage, br ha tilegnet meg nok kunnskap til handle om jeg oppdager et barn med alvorlige sprkproblemer.Da kan kartleggingskjema muligens hjelpe meg. Men hvor blir det av resursene som kunne gjort meg i stand til benytte meg av resultatene fra disse kartleggingskjemaene. Det flger aldri med ei krone fra stat eller kommune. Nei, dette skal gjres p allerede innsparte budsjetter som ikke gir rom for noe annet enn "passe" barn. Hvor lenge skal opprret la vente p seg, hvor langt ned kan kvaliteten synke fr foresatte tar affre. Hvor lenge gidder barnehagelrerne vre med p dette spareproduktet som norske barnehager holder p bli!!

Miloslav Rozmara

Miloslav Rozmara

Godt skrevet, Eivor. Og ikke minst - et viktig bidrag til debatten. St p og ha en flott dag der ute i virkeligheten.

S enig med deg! Da jeg jobbet som frskolelrer opplevde jeg ogs TRAS-verktyet som en tidstyv! Den tiden det tok kartlegge barn med normal sprkutvikling, kunne jeg heller tenke meg brukt p sprkstimulering med de barna som trengte det! Det skulle absolutt ha vrt flere voksne i barnehagene! Bra skrevet!

Karen: Tusen takk for at du leste!

Tone Frvik: Ja, det er en del av "implementerings-prosessen" ha TRAS som tema p foreldremter og foreldresamtaler (samt avdellingsmter og personalmter.) Og, de som jobber i barnehagene m ta et ansvar selv. For man kan si nei, men det jobbes jo intensivt for f alle til bruke denne kartleggingen, og presset p ta det i bruk blir jo stort nr kommuner allerede har investert millioner p det. Som forelder s kan man si nei, alts ikke skrive under p samtykkeskjemaet. Og, som du sier- s kommer dette til ta masse tid.

Takk for kommentar, og for at du leste :)

Marie: Enig, det er bare trist. I lpet av alle de rene jeg har jobbet i barnehage, s har det vrt store endringer. Spesielt p den konomiske og politiske delen av sektoren. Jeg vet ikke hvorfor man lar dette skje, men det br snart stoppes.

Takk for at du leste:)

Hvard Lberg: Ingen kan plegge noen bruke dette, men det brukes mange omveier og formuleringer som nesten ikke gir de ansatte noen valg. Man tror hvertfall ikke at man har et valg.

Og ja, hvor blir det av barnehagelrerne? Hvor langt skal man strekke seg, og hvordan ser denne sagnomsuste kvaliteten ut i barnehagen..

Miloslav Rozmara: Tusen takk! Ha en fin dag selv :)

Interessant at et slikt sprkopplringsverkty/-kartleggingsverkty langt ifra klarer skrive gramatisk korrekt p hjemmesiden der de orienterer om innholdet i verktyet.. Det er jo en helt vill bruk av stor bokstav!

Det kan i enkelte tilfeller vre behov for et kartleggingsverkty som en hjelp til se i system. Forvrig br en pedagog vite og vurdere selv nr dette er et behov eller ei. Autonomien i yrket br tillate at mennesker med fagkompetanse selv vurderer hva som passer for sin barnegruppe, og nr det passer. Alt handler om balanse. En skal heller ikke forkaste alt fordi menneske med "hystatusmeninger" er i mot det. Vi m tenke sjl.

Nok et strlende innlegg! Jeg flger interessert med p dine innlegg, og synes det er fantastisk at du viser et slikt engasjement og beskriver virkeligheten! Fortsett med det - og fortsett ha dine meninger og si dem hyt! St p! Klem fra en gammel nabo fra gjviken ;)

Bra skrevet, selv valgte jeg ikke delta p dette kurset. Kunne ikke helt se hva jeg skulle f ut av det og valgte heller tilbringe tid sammen med barna. Jeg var s heldig at jeg faktisk fikk ta det valget.

Mangel p voksne har det vrt lenge og denne utfordringen m uten tvil adresseres! MEN rakke ned p TRAS fordi pengene heller skulle vrt brukt p styrke bemanningen blir feil.

Nr det gjelder TRAS,s er det s mye mer enn den snevre beskrivelsen over. Min oppfatning er ogs at flere av poengene er direkte feil (slik jeg tolker utsagnene), men det kan vre fordi det er nytt.

Endringsledelse burde vre et stort fokusomrde ved innfring av dette og ledere br g foran som et godt eksempel og ta det imot med positivitet og pne armer. vre negativ offentlig, er ikke et godt grunnlag ved innfring i din barnehage. Dette kommer om du vil eller ikke.

For unng misforstelser: Jeg er HELT ENIG i at det er behov for flere voksne og ikke minst heve status p det jobbe i barnehage!

Jeg har tre barn i barnehagen, og fr alltid dette skjemaet "slengt" p bordet under foreldresamtaler i barnehagen. Jeg stiller meg like undrende til det hver gang og tenker hva er vitsen? I mine yner er dette bortkastet verdifull tid som barnehagelrene heller kunne brukt med barna. Jeg har aldri ftt ett samtykkeskjema. Er det plagt?

Forresten igjen veldig bra skrevet, morsomt og spennende flge deg. St p videre! 😊

Hei kjenner meg godt igjen her,Stavanger kommune bruker Tras og har gjort dette siden jeg startet i 2008 ( da vi alle mtte p mmkurs for barna k visse rskull skulle farges og merkes for noe de kalte Stavanger prosjektet) penger ut vindu og ingen resultater foreligger enn..men p toppen av innkjp og ressurser p TRAS m vi ogs bruke ALLE MED som egentlig er et bedre system da de ser p de sosiale ferdighetene likes som de sprklige og iallfall for oss p smbarns avdeling er mer vesentlig men sprsmlene er da noe hplse og ikke i takt med den daglige samtalen vi har p avdelingene :)

Godt skrevet.

Tras er et fint verkty bruke p de barna som trenger det, men ikke p hele barnegrupper. Jeg har opplevd at man nsker tras ifbm henvisning til ppt o.l. og da er det greit.

Men bruke det p alle, nei det trenger vi ikke. Og det som ogs bekymrer meg litt er at man vet at det er alle som bruker det, ikke bare frskolelrerne, men ogs assistenter, og har da disse nok kunnskap til dette? Det er selvsagt utrolig mange dyktige assistenter der ute.

Dette er vel et innlegg i diskusjonen om hvor vi vil med barnehagen. Ja, alle barn br snakke norsk fr de begynner p skolen, men da trenger man strre voksentetthet, og ikke voksne som bruker mange timer p sitte krysse av p et skjema.

Elisabeth Bakken: Tusen takk for kommentar, og for at du leste! Det kuttes stadig stillinger i Ressursenheter, fagsentre og PPT, noe som gjr det ekstra utfordrende virkelig hjelpe de barna som trenger det. Det krever mer av de som jobber i barnehagen, og en tidstyv som TRAS er i mine yne ikke det de fleste barna trenger.

Leser: Takk for at du leste!

Usikker p hvem som har ansvaret for sidene deres p internett.

Pedagog: Takk for kommentar. Ja, autonomi! Vi har jo fortsatt metodefrihet, men jeg opplever at den ikke tas veldig p alvor av beslutningstagere innenfor barnehagen i disse dager. Viktig at vi i barnehagen fortsetter stole p vr egen faglighet og kunnskap. Som du sier; vi m tenke sjl.

flger og fan: Tusen takk for det! Ble jo selvflgelig ganske nysgjerrig p hvem du er n.. Men sender en klem tilbake samme hvem av mine gamle naboer du er :)

Gard: Takk for at du leste! De som jobber i private barnehager kunne velge selv, s antar du er en av de. Syns egentlig dette burde vrt valgfritt for alle, da man selv vet best "hvor skoen trykker" i hverdagen sammen med barna.

Pedagog: Hei! Det er egentlig to diskusjoner, den ene gr p hvor man skal bruke pengene innenfor barnehagesektoren/kommunen, og den andre p TRAS som et kartleggingsverkty. TRAS er sklart mer enn beskrivelsen i innlegget, mye av det finner man i TRAS fagbok som jeg har linket til.

Tolkninger vil det alltid vre. Men at det er nytt, det stemmer ikke. Jeg var p mitt frste TRAS-kurs i 2003 (og var p mitt femte kurs n i 2014.) Forskjellen er at det tidligere var et av mange verkty man kunne velge benytte seg av, mens det i dag er plegg om bruke dette. Hva mener du er direkte feil?

Jeg ser at du, som mange andre,setter likhetstegn mellom kritikk og vre negativ. utve en profesjon uten et kritisk blikk er umulig for meg. Man verken kan eller br ta imot alt med pne armer. At noen er begeistret for TRAS og innfringen i barnehage, betyr ikke at alle andre m vre det. jobbe med barn innebrer en yrkesetiske forpliktelse til vurdere, reflektere og stille sprsml vedrrende alt som kan ha innvirkning p barnas hverdag. Det er ikke det samme som vre negativ, det er helt ndvendig.

I det store og hele tror jeg kanskje vi er enige. For jeg liker kommentaren din! vre engasjert og bry seg er absolutt vre deltagende. Og jeg tror kanskje at vi ved ha nettopp slike diskusjoner som dette, fr frem mye av fagligheten vr, og syngliggjr at vi ikke "bare surrer rundt eller sitter p benken hele dagen."

Takk for kommentar!

Mona: Oi, det er ganske alvorlig. Det er faktisk brudd p loven hvis du ikke har skrevet under p et samtykkeskjema. Ingen har lov til samle denne typen informasjon uten innhente samtykke fra foreldrene ( og det m gjres p forhnd)

Takk for at du leser!

katrine78: Kjenner til "Alle med," og der tar man for seg flere omrder enn bare sprket, og det er jo fint. Men som du sier, s er heller ikke dette er verkty som fungerer optimalt. Noe av hovedutfordringen med slike skjemaer, er jo som du sier, at de ikke flyter naturlig inn i hverdagen med barna. takk for at du leste!

Line: Takk for kommentar, og for at du leste! Og ja, TRAS er et av mange verkty man kan benytte seg av, og har selv opplevd at PPT o.l etterspr det. Det kan vre nyttig, men som du skriver, s m man se det i sammenheng med hvorfor man bruker det. Og p hvem, og av hvem. Intensjonen bak innfringen av verkty er alltid viktig ettersprre, bde hos seg selv og andre. bruke det p alle, vil ta enormt mye tid.

Og det vet vi at vi ikke har, ikke fr vi fr flere ansatte.
Gleder meg veldig over at du ser at dette innlegget ogs er en del av diskusjonen om hvor vi vil med barnehagen, for det er det!

Ha en god helg!

Hei. Jeg har brukt noe TRAS og da jeg kom til et sprsml som handlet om barnet forteller vitser og jeg mtte skrive ... tja nei ikke hrt det... og alt annet var perfekt med det barnet mht sprk. Det eneste som da bekymret foreldrene og som overskygget alt annet, var at jeg da ikke hadde fargeegt dette med kunne fortelle vitser. Selv kan jeg ikke en eneste vits men er fullt oppegende. Et idiotisk verkty spr du meg, og mye viktigere med flere ansatte som har tid til snakke med barna og tid og kunnskap mht til observere.

Jeg er glad for at vi foreldre fr velge om barna skal kartlegges eller ikke! Ikke vil jeg at barnehagen skal bruke tiden p det og ikke vil jeg ha TRAS sin beskrivelse om hvordan mine barn er. Sist, men ikke minst, jeg vil ikke at barnehagen samler inn denne informasjonen, den kan alltids komme p avveie.

Jeg nsker meg ikke noe TRAS. Jeg nsker meg flere ansatte og strre voksentetthet.

Jeg nsker meg mindre barnehager med frre barn p avdelingene.

Jeg nsker at ingen toring skal flyttes p en storbarnavdeling.

Jeg nsker at noen alltid har tid til holde i hnda, til trste de som grter, til gi jentene like mye oppmerksomhet som guttene.

Jeg nsker at det er nok bemanning til flge dattera mi som har slutta med bleie, p do nr hun m det.

Bruk pengene p flere ansatte!

Hvis noen skal kurses, kan det heller vre i aldri bruke ordet "snn" i steden for riktig ord. Og i slutte kommentere hvor fine jentene er nr de har ftt nye klr, men heller si "hyggelig se deg". skne jenter fra tenke p utseendet sitt som 2ringer m vre mye mer samfunnskonomisk lnnsomt (drlig sevbilde koster) enn et sprkverkty som ingen vil ha.

Men fremfor alt, ingenting er s viktig som stabilt personale og nok folk p jobb.

Veronika: JA ! Takk for god kommentar. Spesielt det du sier om voksne som stadig kommenterer hvor fine jentene er... som gir komplimenter p utseendet ( og gjerne da til den ene som gr med kjole) Det er ene helt annen debatt, men jeg skal jammen meg skrive en sak om det senere.
- Eivor

Jeg er folkehelseentusiast som flge av folkehelse- og ernringsstudie. I tillegg har jeg tre sm unger (som riktignok ikke gr i barnehage, men som gjr det utrolige i Norge i dag; er hjemme), har studert barne- og ungdomsarbeiderfag og jobbet i flere ulike barnehager.

Jeg tror kartleggingsverkty som dette kan vre en styrke gitt at de er velutviklet, blir benyttet av pedagoger med kompetanse og ved behov. Samtidig tenker jeg at pedagoger har lang utdannelse bak seg, og dermed vil jeg anta at de fleste har svrt god kompetanse som det er nr det kommer til vurdering av sprk. At det brukes s mye penger p TRAS hres helt hinsides ut. P samme mte som jeg syns det er vanvittig hvor mye penger som er brukt p innfre EU-sand (som visstnok ikke en gang er plagt - det er bare innsolgt av svrt gode selgere??). Og andre eksempler p prioritering av srt tiltrengte ressurser.

Tenk s mye folkehelse vi kunne ftt av at pengene ble prioritert annerledes? Tenk om voksentettheten kte, i stedet for den motsatte utviklingen vi n ser? Tenk om sunn og god mat som bidrar til bygge sterke og friske barnekropper kunne blitt prioritert? bruke penger i barnehage og skole er en fantastisk investering i vr folkehelse, da tidlig intervensjon og sosial utjevning er to nkkelbegrep nr det kommer til folkehelsearbeid; satse p de sm i samfunnet er noe av det mest formltjenlige vi som samfunn kan gjre for motvirke livsstilsrelaterte sykdommer. Nr vi vet at psykiske lidelser, med depresjoner i hovedsetet, er estimert til vre verdens nest strste utfordring innen 2020 - br vi ikke gjre alt vi kan for motvirke dette? Bruke litt mer enn de omtrent 2 % vi n bruker p forebyggende tiltak av helsekronene vre? Jeg er helt overbevist om at tilstrekkelig antall voksne er et nkkeltiltak; g rundt med drlige bemanningssituasjoner er tungt for barna, men gir ogs drligere arbeidsmilj som igjen frer til enda mer sykdom/fravr av voksne.

Jeg kunne skrevet i evigheter, for det engasjerer meg snn. Syns bloggen din er helt fantastisk, og vil bare rose deg opp i skyene. Ditt engasjement og din kompetanse er inspirerende! :)

EventyrElin: Hei! Tusen takk for lang og konstruktiv kommentar. Det er slik jeg ofte fler det selv, at jeg kunne ha skrevet i evigheter om temaer innenfor barn, barnehage, barndom og oppvekst.

Jeg er veldig enig i det du skriver, og syns det er merkelig at det ikke er tatt mer tak i det WHO har estimert til vre en av de strste utfordringene innen 2020. Altfor lite fokus p barn (og voksnes) psykososiale milj, relasjoner og forebyggende tiltak mot psykiske lidelser.

Igjen, takk!! Kommentarer som dette inspirerer meg til fortsette skrive:)

Enig! Er vikar i barnehage selv og det er ikke kompetansen til pedagogisk leder som er problemet det er tiden, vi skal vre fire stykker p tjue barn, noe som skal reduseres til tre etter sommeren (innsparinger). I lpet av uken har vi to timer med "frskolegruppe" der de som skal begynne p skolen har fokus p norsk, matematikk og andre teoretiske ting. Dette er jo helt klart alt for f timer, og det kommer ikke til bli flere timer med tras, da trenger vi flere voksne p jobb.

Skriv en ny kommentar