hits

Tell til ti

Alle som har mtt eller snakket med mer enn ett barn, vet at barn er forskjellige.

Alle som er foreldre til mer enn ett barn, vet at barna deres er forskjellige, og behandler f.eks ikke toringen og fireringen helt likt. Ikke bare er det aldersforskjell, men barna er rett og slett forskjellige.

Alle som jobber i barnehage og skole vet at alle de 18 femringene eller de 32 seksringene man har ansvaret for, er forskjellige.

Hvorfor er vi da p vei inn i et "kunnskapssamfunn," bestende av oss alle sammen, og som ser ut til tro at alle er like?

Liker de samme lekene, lrer likt, har like interesser, blir motivert p lik mte, trenger like mye-eller lite omsorg, og har behov for nyaktig det samme av de rundt seg.

Et program, et verkty, en plan, en test, en rapport, et skjema, en kartlegging, et system, en mal....bare en instruksjon til, s gr det i orden for alle?

Fra politisk hold er det i hele landet et kende fokus p kontroll og mling av hva dagens barn kan, eller ikke kan.

Eventuelt hva vi er i stand til f de til kunne, helst s unge som mulig.

Det meste sirkulerer rundt realfag, rundt det som er "skolsk."

Det er s mange som mener s mye om hvordan jeg skal gjre jobben min, at jeg har begynt telle til hundre istedenfor ti fr jeg svarer.

For, det meste virker bare feil for meg som er sammen med barna hver dag.

Det er lenge siden noen kontrollerte om barna fikk vre ute hver dag.

Eller om de ansatte hadde kunnskaper om pkledning i ulikt vr, og evnet tilrettelegge for lek og aktiviteter ute.

Om hvert barn hadde en leke med, og om hvordan den enkelte voksne og barnehage/skole tilrettelegger for et godt psykososialt milj.

Jeg har aldri ftt plegg eller instruks fra barnehageeier om ta med barna ut i skogen hver uke, eller la de bli kjent med naturen.

Alt dette er selvflgelig forankret i Rammeplanen for barnehagen, men det tas lite initiativ til kompetanseheving eller kursing p dette omrdet.

Nytt barn p avdelingen. Kommer flyttende fra Vietnam, og har 7 mneder i barnehagen fr skolestart.

Hva gjr jeg? Flge de 376 sidene fra barnehageeier/kommune som tar for seg hvordan jeg inkluderer og lrer barnet norsk, eller gjr det jeg vet fungerer?

Det jeg vet fungerer, det vet jeg fordi jeg har brukt tid p bli kjent med nettopp dette barnet.

Jeg har observert, vurdert og laget alternative planer og handlingsmnstre for hva som synes vre det beste for dette barnet.

Dette barnet ser ut til like skogen! Dette barnet byer seg ned, plukker opp blomster og ser p de voksne rundt seg. Nr vi er p tur smiler barnet hele tiden, klatrer i trr, hopper over steiner og plukker opp nye ting hele tiden.

Barnet ser ut til vre i et godt milj for lek og lring nr det tilbringer tid i skogen. Nr det er lov rope hyt, bevege armer og bein, og dagen aldri er lik.



Dette barnet lrte seg flytende norsk p 6 mnd ved vre ute i naturen sammen med en voksen og 3 andre barn hver dag.

Dette barnet lrte seg alt politikerne sier de nsker, men uten alle fringene og de 376 sidene om hva og hvordan det burde foreg.

Det hadde nok aldri vrt mulig f til uten vre nok voksne.

Det hadde nok aldri vrt mulig f til rundt bordet inne, eller p lekerommet sammen med 17 andre barn.

Det som n synes vre gjengs oppfatning, er at barna skal kunne s mye som mulig- raskest mulig, og bruke dagene til bli mest mulig klare for arbeidslivet.

Er det kanskje derfor s mange ser ut til tenke at alle barn br vre stille, sitte p en stol og konsentrere seg, og helst lre noe hele tiden.

Skal barna vre rolige, konsentrerte, og vente p ordet- p sin tur, hele sitt unge liv?

Helt til de er klare til gjre det samme resten av livet?

Nesten alt jeg kan om barn, og alt jeg tror jeg kan om barn- det har jeg lrt av vre sammen med barn.

Og det jeg tror, det er at vi br skifte retning. Vi br fokusere mer p det mellommenneskelige, og mindre p innlring og likhet som indikator for kvalitet. Jeg vet politikere kommer til svare meg med at det er vanskelig tilegne seg sosial kompetanse hvis man ikke kan sprket, og at det er derfor det satses stort p dette i f.eks Oslo og Bergen.

Men p den andre siden, det kan vre veldig vanskelig tilegne seg sprk hvis man ikke har sosial kompetanse, eller gode rollemodeller og et trygt milj rundt seg.

Vi kan ikke tvinge noen til snakke, eller lre seg noe.

Men vi kan gjre vrt beste for at barna skal vre rustet og motivert til tilegne seg alt de behver i sitt liv, og da mener jeg ikke arbeidsliv.

Hvem vet best?

De som sitter p kontoret hver dag - eller de som lper rundt med barna i skogen, setter p plaster, leser favorittboka hyt for tolvte gang, husker den dagen barnet lrte seg hinke og kjenner hvert enkelt barn?

Alle som kjenner mer enn ett barn vet at ingen er like.

Jeg har lyst til si ja nr et barn spr meg om vi kan g i skogen for plukke blomster.

Jeg har ikke lyst til svare at vi m fortsette med dette brettspillet, og at vi skal vre p dette rommet her en time til ( fordi det str i progresjons-planen at vi skal det, barnehageeier kvalitetssikrer at barnet lrer noe om antall, rom og former ved at vi bruker s lang tid her, og nr jeg skal evaluere ser det ikke bra ut hvis jeg svarer at vi ikke har gjort det.) Eller vente til neste uke nr vi er nok voksne til g p tur.

Det kan jo hende at vi kan lre telle til ti mens vi plukker blomster istedenfor kvalitetssikre inne p "matterommet" ?

- Eivor

Mindre papirer og fringer, mer tid til vre sammen med barna p deres premisser!

Flg bloggen her

7 kommentarer
Cecilie Andersen

Cecilie Andersen

Tusen takk! Det er s godt lese innleggene dine, du er utrolig flink til sette ord p de utfordringene vi mter i barnehagen! Det er jo lov hpe at vi fr eller senere nr frem med budskapet om at det er ikke bare det som kan mles, veies og tilpasses en mal som er verdifullt i selve barndommen!

I bunn og grunn er dette et sprsml om nok voksne og muligheten for ha metodefrihet i jobben vr, nok en gang. Det er her skoen trykker. Daglig kjenner jeg p flelsen nr jeg tar 3 barn med meg fra avdelingen for leke sammen , fordi et barn trenger det. Hver gang kjenner jeg p flelsen av at det er 15 barn igjen p avdelingene sammen med en voksen-kanskje det er to voksne, men kurs, hjelp til andre avdelinger og kanskje sykdom krever sitt . Fulle grupper fra barnehagens pningstid til stengetid gjr at vi ikke lenger har perioder p dagen som er litt roligere, der vi kan gi noen barn litt ekstra -fordi de fortjener det.. Jeg har ogs lyst si ja til barna nr de spr Eivor!

.. men i planen er det vel ikke plegg, men forslag til hvordan ting kan gjres? Eller legges det opp til at den ansatte ikke skal tenke selv eller bruke sin kreativitet?

Lurer p om du er interessert i vre med i en facebook-gruppe som heter Samfunnspraten? Den er for blogger om samfunn, kommunikasjon og kultur.

https://www.facebook.com/groups/samfunnspraten/

nsker deg en super helg!

S sant Eivor , Bydel stensj hadde gleden av felles planleggingsdag med Nuria Moe sist fredag, og der snakket hun om ploggede voksne som har en genuin interesse for barn. DET er det det handler om, med slike voksne rundt seg som srger for at barn ikke blir krenket og som tar seg tid til lytte og viser interesse... DER finner vi det gode sprkarbeidet og det meningsfulle samvret med barn. Til .......med skjemaer og tester! God sommer!

S utrolig finog inspirerende blogg du har!

Hadde satt stor pris p om du kunne tatt en tur innom bloggen min.

Hper du fr en super, duper dag/kveld videre.

Klem!

Heia Eivor, for peke p hvor viktig det er med respekt for fagfolk!

Markus Lindholm

Markus Lindholm

Kanonbra tekst, Eivor! Den br bli pensum p alle institusjoner som utdanner barnehagefolk og lrere. Du viser jo at pedagogikk frst og sist handler om flge hjertet, og ikke la seg avlede av spissfindigheter. Pedagogikk er jo ikke noe skrivebordsprogram! Det er de gylne yeblikkene der man er sammen, og der og da forstr hva man br gjre fordi man simpelthen er glad i den andre! Fantastisk at gutten din s fort lrte norsk - klart han gjorde det, forresten, han ble jo sett, og ikke utredet! Man fr bare skikkelig lyst til jobbe med barn igjen nr man leser teksten din, for plutselig skjnner man hva man m gjre:)! St p!

Skriv en ny kommentar