hits

Planlegg en annen dag

05.04.2014 - 11:27 34 kommentarer

"Det finnes et sted der de med foreldet selvfølgelighet stenger dørene hele dagen fordi det skal drikkes kaffe og prates, eller planlegge som de kaller det. 

Det er barnehageneForeldre som er i fullt arbeid og som baserer sitt arbeid på at barnet er ivaretatt, blir latt i stikken.

Mor eller far må være hjemme, kanskje etter heftige diskusjoner om hvem som mister den viktigste arbeidsdagen. Arbeidsgivere må utsette oppdrag eller omrokkere på staben. Møteplaner må endres, gruppearbeid blir avbrutt.

Det er uhørt, det er gammeldags, og det er milelangt fra det servicesamfunnet vi andre lever i.

Innlegget kan leses i Moss- avis.

Jeg vet nesten ikke hvordan man skal respondere på noe slikt. For meg viser dette bare at det fortsatt ikke er synlig nok hva barnehagen inneholder og hvilket samfunnsmandat den har. Planleggingsdagene i barnehagen er vi helt avhengige av å ha. Jeg ser noen mener at vi fint kan gjøre dette på andre måter. Vi kan for eksempel jobbe overtid eller planlegge i løpet av ute-tiden eller noe.

Ok. La oss si at vi jobber overtid. I mitt tilfelle vil det si at 20 ansatte da skal jobbe 30 timer overtid istedenfor å ha de 4 planleggingsdagene i året. 

Det vil utgjøre en kostnad på rundt 180 000 kr.

Det vil i praksis si at vi bruker et beløp som kunne gått til 80 dager med vikar på å jobbe overtid. 

Jeg vet ikke om foreldre ville vært særlig fornøyd med det heller? 

Og det går vel an for foreldre å planlegge også?  Datoene for årets planleggingsdager kommer over et halvt år i forveien, noe som vil si at man fint kan gjøre egen arbeidsgiver oppmerksom på at man har behov for avspasering eller feriedag denne dagen. Mange går også sammen i nabolaget, og passer andres barn. Fire stykker kan altså bli enige om å ta seg fri en dag hver, og passe de andres barn den ene dagen. Det burde være overkommelig. I barnehagen har vi minst 6 barn pr. voksen hver dag.

 At arbeidsgiver blir nødt til å "omrokkere på staben og utsette gruppearbeid,"  fordi foreldre må være hjemme på planleggingsdagen er et ikke-problem i mitt hode. Hvis arbeidsgiver vet om dette på forhånd, altså nesten et halvt år i forveien, så tror jeg man klarer å planlegge dette. 

Er ikke planleggingsdagene ekstra dager sammen med barnet, hvor man kan tilbringe tid sammen?

Vi trenger tid til å planlegge, og det vet heldigvis politikerne. Men hvis noen har en bedre løsning enn å stenge dørene fire dager i året, så er jeg åpen for å høre altså.

Så lenge det ikke går ut over de viktigste; barna .

Fører planleggingsdagene virkelig til så store problemer og heftige diskusjoner om hvem av foreldrene som mister den viktigste arbeidsdagen?

Håper ikke det.

-Eivor

Følg bloggen på facebook her.

 

34 kommentarer

Miloslav Rozmara

05.04.2014 kl.12:09

Strålende!! Takk skal du ha.

Eivor Evenrud

05.04.2014 kl.12:15

Miloslav Rozmara: Takk skal DU ha! God lørdag:)

Cecilie Andersen

05.04.2014 kl.12:37

Det er vel forsåvidt ikke bare barnehagene som har planleggingsdager heller, skolene holder vel også stengt noen dager i året, i allefall her jeg bor... Jeg har heldigvis aldri hørt om noen foreldre i min barnehage som mener at planleggingsdagene går til meningsløs kaffedrikking, selv om noen kan være frustrerte over at det ikke er så lett å få fri fra jobb. Men som de sier, det er jo ikke barnehagens problem!

Stine

05.04.2014 kl.16:40

Tusen hjertelig takk for flott innlegg!! :) Hilsen barnehagelærer i Bergen :)

Inger Lise

05.04.2014 kl.17:29

Synes det var bra svart!! Kjempe fint noen åpnet munnen... Man får i god tid beskjed om planleggingsdagene... Både fra skolen og fra barnehagen.

05.04.2014 kl.18:07

Er det mulig å vere mer uvitende enn dette mennesket som har skrevet dette i Moss avis? Hva med å sette seg litt inn i ting før man uttaler seg da.

Overtid har vi nok av utenom planleggingsdagene. "De svarer at overtid orker vi ikke" hvem svarte det? Vi har da planleggingsmøter og avdelingsmøter osv osv

05.04.2014 kl.19:57

Hva med statlige ansatte, og andre som reiser på avdelingsseminarer, seksjonsturer, teambuildingskurs eller som en gang i året drar til utlandet på inspirasjonstur for å holde seg faglig oppdatert og sammenligner tjenestene sine med andre land. Skulle bare mangle at ikke barnehagene fire ganger i året holder stengt for forsøke å holde kvaliteten på tilbudet oppe. Disse fire dagene er etter min mening overhode ikke nok! Bra innlegg, Eivor!

05.04.2014 kl.20:21

Er helt for planleggingsdager, men hva hvis skoler og barnehager kunne hatt planleggingsdager på de samme dagene?

italo

05.04.2014 kl.23:25

Du vet fra min kommentar til gårsdagens post hva jeg synes om gapet mellom formell kompetanse og den som blir satt ut i praksis (http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2013/Juni/Hva-kjennetegner-kvalitet-i-barnehagen/).

I fem av seks barnehager jeg jobbet i Oslo, ble planleggingsdag anledning der ledelsen sa til oss "ufaglærte" hva planen videre var. Jeg har sjeldent hørt noen seriøs diskusjon om det; det kunne gjerne blitt formidlet via et skriv. Resten av dagen ble brukt til å diskutere småtteri, innkjøp, rydding, og noen enkelte saker som var som regel bunnet i personalets forskjellige verdigrunnlag, inngrodde uvaner, og konflikter personalet imellom. Alle sistnevnte, som i og for seg ville vært kjempeargumenter for diskusjoner? ble imidlertid aldri diskutert. Altså dagens problemer, men ikke deres opphav.

I Tromsø flere år etterpå var jeg pedleder, og planleggingsdagene var ikke så forskjellig fra dem i Oslo.

MYE mer interessante var de regelmessige samlede møter med alle andre pedledere fra alle bhger i enheten, altså et tyvetall i tillegg til fagledere.

Men da var de syv bhgene ikke stengt.

Min kjennskap er altså anekdotisk; dessuten med psykologi som fag, var jeg selv som pedleder alltid "ufaglært": Det kan bety at jeg har erfart kun bhger som ikke hadde "status" nok til å tiltrekke en bhglærer.

Det som imidlertid alltid slo meg som ubegripelig var ikke bare den totale mangel på et felles verdigrunnlag men at det ikke ble tilrettelagt for anledning til å formidle og diskutere grunnlaget og dets utfolding: Man finner på noe, ser forbedringspotensiale, finne på en løsning, anvende den, kommer med resultater, osv. Den berømte spiralen.

Det er ikke mulig å gjøre det gjennom intervjuprosess.

Det er ikke sikret av felles utdanning, for utdanninga tilbyr ikke kompetanse på "mellommenneskelige relasjoner", overhodet ikke mellom voksne mennesker.

Det blir ikke diskutert når et nytt medlem kommer inn i personalet.

Dette er en blank sjekk for en gruppe mennesker som går rundt og *tror* de vet hva de andre mener.

I den siste bhg, jobbet jeg som prosjektleder, og prøvde å bruke én planleggingsdag til å ledsage personalet til å komme selv til et slik felles verdigrunnlag.

Det var da bhgen skrevde brev til rådmann for å trekke seg ut av prosjektet. De kalte det for "slitasje og uro".

Mitt poeng er at innleggets innsender kanskje aldri ville kritisert noe av det mest nødvendige og hensiktsmessige som man kan tenke i en organisasjon, om han var bevisst på at det hadde en stor nytte.

Kanskje er hans erfaring like skuffende som min?

Jeg har også bestandig lurt på hvorfor bhg ikke *refererer* om planleggingsdag i detalj til foresatte.

Det ville vært en gyllen anledning for å vise frem grunn for yrkesstolthet, og samtidig for å drive kulturdanning for de foresatte som lurer på hvorfor ble det valgt *den* månedsplan, eller for dem som tror at bhgpersonalet i de dagene "drikker kaffe og prater"?

06.04.2014 kl.01:57

Amen!!!

Planleggingsdagene er vel også innbakt som en del av de dagene/ukene barna har rett på fri/ferie. Ja, barn har faktisk også rett på ferie og hvile, akkurat slik som vi voksne har rett på ferie fra vår arbeidsplass. Forsvinner planleggingsdagene vil barnehageplassen bli dyrere (mht at vi MÅ faktisk planlegge/evaluere, og da må ha overtidsbetaling for å evt gjøre dette på kveldstid) og barnet vil fortsatt ha rett på like mange dager fri, altså blir det ikke noe færre dager or foreldrene å "måtte" ta fri. Slutt å syt og se heller på stengte barnehager som en fantastisk mulighet til å være sammen med barnet!

stine

06.04.2014 kl.08:48

Hurra. Venta på et svar fra deg på dette innlegget. Leste innlegget i moss avis og fant denne kommentaren til innlegget som jeg syns var glimrende : "Her har vi endelig fått røykt ut hvorfor folk får barn! Et rent statussymbol, som leies ut på dagtid til lavtlønnsgruppe. BM! Ønskes også utleid i ferier og tidvis på kvelder!"

KH

06.04.2014 kl.15:11

Helt enig med deg, planleggingsdager er dere vel fortjent. Det beste er når disse dagene går til faglig påfyll

Med ett barn i kommunal skole og ett barn i kommunal barnehage skulle jeg ønske at de 5 (ja her er det 5 dager) var på samme dag. Men det er visst vanskelig.

Marja-L.

06.04.2014 kl.18:38

Jeg har ikke lest innlegget, men jobber som pedagogisk leder og synes du svarer godt på et slikt innlegg! Det er synd at Italo har dårlige erfaringer, og planleggingsdagene kunne nok blitt enda bedre, men vi bruker planleggingsdagene til faglig påfyll, videre arbeid av barnehageåret, tar opp situasjoner som har oppstått i hverdagen o.l.

I tillegg til disse planleggingsdagene har vi hatt 2-3 x 3 timers personalmøter på kveldstid (for ikke å stenge bhg) som går til mer praktisk arbeid, men også ting som skal skje. F.eks. prosjekter kommunen sier at vi må gjøre eller andre oppgaver de pålegger oss.

Og jeg er helt enig med dem som ønsker at skole og bhg har planleggingsdager samtidig - det burde ikke være så fryktelig vanskelig, for jeg forstår at det kan være mer frustrerende enn at barnehagen er stengt 4-5 ganger i året.

Mor

06.04.2014 kl.18:39

Har selv fire barn og godt vant med planleggingsdager både i skole og barnehage, og kan ikke forstå at det skal være så vanskelig for foreldre. Er jo en gylden mulighet til en langhelg der man kan finne på noe med ungene eller bare være sammen.

Den arbeidsplassen der et varslet fravær på en dag er et stort problem er ikke en arbeidsplass jeg ville vært på! Og planleggingsdagene er satt opp i skole og barnehageruten slik at man kan legge de inn i kalenderen lang tid i forveien.

Dessuten tror jeg at arbeidsdagene til ansatte i skole og barnehage er så hektiske og fylt med lyd, at muligheten til å ha en dag uten barn rundt til å planlegge eller få faglig påfyll er helt essensiell for at de kan gi mine barn rett omsorg alle de andre dagene.

petter

06.04.2014 kl.19:10

Hvorfor skal alle 20 ansatte være med å planlegge? Er ikke det ledelsen sin jobb? Jeg vil vite hva som planlegges på disse dagene.

Joar Vatnaland

06.04.2014 kl.19:44

Jeg vet bare at det slett ikke er bare i skole og barnehage at man må planlegge, og at arbeidere i andre sektorer på mystisk vis klarer å planlegge uten å stenge ned arbeidet.

Ottarsen

06.04.2014 kl.20:14

Ingen skal fortelle meg at hverken barnehager eller skoler behøver 5 planleggingsdager i året.Nå har det seg slik at samboeren min har jobbet som vikar på en skole, og iflg henne så gjør man ikke mye konstruktivt på disse "planleggingsdagene", som sikker kunne vært løst på en langt bedre måte en i dag.

Tull at det behøves så mange dager.Det tror jeg ikke på.

Per

06.04.2014 kl.20:17

I privat næringsliv greier man faktisk å planlegge ganske store prosjekter uten å måtte stenge ned hele sjappa.Dessuten er det vel ledelsen som planlegger, så hvorfor må absolutt alle ansatte innvolveres i dette?

marchus stensrud

06.04.2014 kl.20:37

Det er det minste vi foreldre kan godta fra de fantastiske menneskene som passer barna våre. Også store bedrifter har dager der de ikke tar imot kunder og telefoner(til de som syns planleggingsdager er tull)

Erik P

06.04.2014 kl.20:44

Planleggingsdag i barnehagen blir i praksis en dag da en forelder må ta seg fri fra jobben, enten med "sykt barn", egen sykdom eller rett og slett betalt eller ubetalt fri fra jobben. Poenget er at noen må ta seg fri og noen må betale for at barnehagepersonalet ikke tar imot barn på en dag som passer dem men ikke de andre. Planlegging kunne de godt gjøre noen kveldstimer en sjelden gang og ikke når barna trenger pass og tilsyn...

Mor

06.04.2014 kl.21:08

Alle kritiske fedre som har kommentert før meg her:

Lurer dere på hva som planlegges? Bli med i FAU og finn ut selv! Krever et snev av engasjement da....

Og at store prosjekter planlegges andre steder uten å stenge? Hva med seminarer, kick start dager og heldagsmøter? Kurs, opplæringsdager og samlinger?

Nei, de som har et problem med disse plandagene har null respekt fra meg, det handler faktisk om kvalitet for ungene våre!

Petter

06.04.2014 kl.21:53

Jeg har ikke barn i barnehage så jeg kan ikke være med i FAU. Men jeg må jobbe overtid fordi mine kolleger må være hjemme når det er planleggingsdag. så hvorfor kan ikke barnehagene ta dette på overtid, så jeg som ikke har noe med dette slipper?

Kan jeg få et et eksempel på hvordan en planleggingsdag ser ut. Så jeg vet hvorfor alle ansatte må være med og barnehagen må stenges?

Eva

06.04.2014 kl.23:03

I barnehagen der jeg jobber har vi plankvelder en dag i måneden (utenom juni, juli og desember), men på grunn av dette har vi fri halv høstferie og halv vinterferie. Dette går som noen har nevnt på fridager som barna har også. Barn har godt av fri. Mange har mye lenger dager enn voksne, de leveres før foreldre drar på jobb og hentes etter (logisk nok). Skulle bare mangle om ikke de skulle ha litt fri innimellom:)

Og jo, alle i barnehagen deltar på planlegging fordi alle skal vite hva som foregår og være med å forme det som skjer i barnehagen. Selv om ped.ledere har ansvar for det pedagogiske er det ofte aktivitetsledere (vet ikke hva det kalles andre stedere) som setter opp de daglige aktivitetene. Og tro meg, selv med overordnede årsplaner og jevnlige møter er det ALLTID noe som trengs å planlegges på tvers av personale, så jo, man trenger planleggingsdager. Når barna er i barnehagen skal oppmerksomheten være på dem, da sier det seg selv at ikke de voksne kan sette seg rundt et bord for å planlegge fremover eller evaluere det som har vært.

Birgitte Marie Skinlo

06.04.2014 kl.23:06

For det første er planleggingsdagene betalingsfrie dager, sammen med lovpålagt ferie lagt til betalingsfri måned i juli. For det andre er det viktig teambuilding for alle ansatte i barnehagen. Her planleggast vegen vidare, kva satsar vi på som merkevare for vår barnehage, vi har kurs som førstehjelp, brannvern, pedagogiske verdier og grunnsyn som alle ansatte må ta del i. Kurs om arbeidsmiljø, ulike tiltak, ulike løsninger der alle må dra lasset sammen, både ledelsen og øvrige personale. Hvordan tar vi imot barn, hva trenger en 1åring i forhold til eldre barn? Vegleiing ogmålsamtaler for bedriften. I tilleg har vi personalmøter og overtid på kveldstd. For det tredje kan ikkje barnehageansatte ha lange møter i arbeidstiden (utetiden) som andre bedrifter. Vi har nemlig et ansvar for noen barn som av sikkerhetsgrunner ikke kan være alene!

Geriatriks

07.04.2014 kl.08:00

Morsomt tema faktisk som har vært gjenstand for mange diskusjoner i vennegjeng og på arbeidsplassen.. jeg selv er litt todelt på dette området. Jeg er gift med en lærer og ser da hvor mye hun må bruke av tid å ettermiddag/kveld..samtidig som jeg har venner som er lærere som sier de ikke gjør et knyst utenfor skolen.. Tilnærmingen til planleggingsdager for disse er jo da helt forskjellige..

På samme måte, og jeg innrømmer jeg var irritert da ungene gikk i barnehagen, så er jeg todelt da det gjelder planleggingsdager for barnehagen. Jeg vet -fordi jeg ble fortalt det- at det ikke ble planlegt mye ved enkelte anledninger men heller var en heisatur...og da er det ikke mye morro å betale for det med å måtte ta seg fri fra jobb. Og på den annen side så trenges det vel littegranne påfyll og planer for hvertfall de største barna..

I tillegg er det en ting som gjør forskjell på barnehage og skole og dermed lar harmen bli større. Man betaler jo for barnehagen..og det blir ikke noe redusert betaling da de stenger for å ta langhelg og planlegge. Og hvorfor ta planleggingsdag første dag etter en ferie? Og flere har nevnt det... hva med å samkjøre dager..?

Minken

07.04.2014 kl.08:25

Jeg ble rimelig irritert når jeg leste den artikkelen om at man bare drikker kaffe på personalmøter! Og av mange av kommentarene her.

Jeg jobber selv i barnehage, så jeg vet at det ikke stemmer med kaffepauser og snikksnakk. Om skribenten heller vil at vi skal ha møter hver uke på kveldstid, så får han ta å være med på ett selv! For jeg orker virkelig ikke ha 13 timers arbeidsdag annenhver uke omtrent.

Er det ikke bedre at vi kommer og er helt utladet og klar for en planleggingsdage og kan sette vårt fulle fokus på det vi skal, istedet for å måtte ha møte trøtt og sliten etter jobb? Ukonsentrert og sliter med å holde seg våken! Da blir det mye kaffedrikking da! tar på og jobbe med barn. Jeg gir 110% når jeg er på jobb, så når det kommer til de dagene hvor vi har møter på kvelden, er jeg helt umotivert vil egentlig bare hjem.

Så skribenten får ta seg en tur og se hvordan en planleggingsdage egentlig er, og hvor slitsomt det er å være 3 voksne på 18 3-6 åringer..:)

07.04.2014 kl.10:55

Jeg har erfart at vi har hatt planleggingsdager lagt til helger så vel som en dag ut av hverdagen. Hva som er riktig og best å gjøre er en ting.

Men planleggingsdagene trengs selv om det kan medføre ulike utfordringer for flere. Planleggingsdager kan være alt fra kurs/gjennomgang av førstehjelp, brannsikkerhet, evakuerinsprosedyrer, planlegging, veksling av informasjon, opplæring av assistenter innenfor fag som pedagogiske lederne har kompetanse på og er pliktig til å følge opp hos assistentene, bearbeide nye pålegg fra stat og kommune, nøye rengjøring av hele lokale og leker a la vårrengjøring etter en sykdomsperiode, teambuilding , revurdering av mål og verdier alle skal være med på å lage, samtaler om de individuelle barna for å kunne gi de oppfølgingen de trenger og har krav på, løse konflikter etc etc.

Dette er hva planleggingsdag kan/bør være. Misbrukes tiden til såkalt fylletur eller bare drikke kaffe og slække så er det absolutt ikke riktig. Planleggingsdagene er nødvendig, dog ulike barnehager har til ulike tider ulike behov for hvor hva og hvor mye av dette det skal innebære.

I den hektiske hverdagen i en barnehage rekkes det ikke over alt dette i tillegg til den viktigste delen av jobben å være der med barna. Men alt som inngår under en planleggingsdag er definitivt en del av jobben. Gjøres ikke denne jobben så kan ikke en barnehage gjøre resten av jobben som er synlig for andre. Etterhvert kan det innebære at man får pålegg om planleggingsdager for å gjennomgå alt dette for å ha sikker drift av en barnehage.

Mammaen til 3

07.04.2014 kl.11:57

Det er ikke det at man ikke "unner" barnehageansatte 5 planleggingsdager (som de har her, ikke 4). Det er bare det at i tillegg til disse 5 dagene, så skal også skolen ha sine 5 planleggingsdager. OG SFO! Heldigvis har SFO og skole koordinert sine dager, men det har ikke barnehagen gjort. Mulighens fordi den er privat, mens skolen er kommunal. Så resultatet er da at foreldre må ta fri 10 arbeidsdager i året. Det til svare to uker ferie evt ulønnet permisjon for de med grei arbeidsgiver. I tillegg må vi ta barna ut av barnehagen minst 3 uker sammenhengende ferie i løpet av sommerferie månedene (skulle bare mangle!) Men, da har vi alt brukt opp våre 5 ferieuker. Der er ingenting igjen til vinterferier, påskeferier, høstferier eller juleferier. Det koster bedriftene og privatpersoner mye å ta fri disse dagene. Kostnader du ikke regner med på hva barnehagen bruker. Hvor mange barn er det ikke i den barnehagen, som foreldre må ta disse fridagene for?

Miloslav Rozmara

07.04.2014 kl.13:27

En liten historie fra virkeligheten: En person jeg kjenner jobber i forsvaret og ukependler til nord i landet. Da oversikten over planleggingsdagene kom fra barnehagen, satte han seg ned med sin kone og planla. Så tok han kontakt med sin leder og planla. På en slik "hjemmedag med egne barn" og hvor sola skinte på en fin mars dag, så oppdaget han 6 andre hjemmeværende menn i nabo laget. Gutta samlet seg, lekte med sine barn, grillet og hadde en flott dag. At dette gir inspirasjon til å stå på litt ekstra i jobben for eventuelt å ta igjen det tapte er for meg åpenbar. En god arbeidsgiver skjønner hvordan man tilrettelegger for folks yrkessituasjon og det å være forelder. Så mine spørsmål må bli: Hvilke verdier skal vi vektlegge mest i dagens samfunn. De næringspolitiske eller barns oppvekstvilkår? Er barnehagen kun en serviceinstitusjon eller hva?

Patrick

07.04.2014 kl.20:59

"Er barnehagen kun en serviceinstitusjon eller hva?"

kan virke som at litt for mange mener det, dessverre.. :)

Ped.leder

07.04.2014 kl.22:39

Til dere fedre som lurer på hva som foregår på en planleggingsdag, og lurer på hvorfor vi ikke kan ta dette på andre tider enn å stenge barnehagen. Her er en liten smakebit:

-Planlegging av pedagogisk opplegg i klubber på tvers av avdelingene. Dette krever tid til organisering, gjennomgang av opplegget og fordeling av arbeidsoppgaver

-Faglige diskusjoner.

-Introduksjoner av nytt pedagogisk opplegg som f.eks. "Steg for steg", "Være sammen". Dette krever også en del planlegging, organisering og fordeling av arbeidsoppgaver. Dette er tidkrevende, og kan ikke gjøres i løpet av en time eller to!

Hvorfor kan vi ikke gjøre dette i arbeidstiden? Jo det kan jeg fortelle dere. Fordi vi da skal ta vare på barna deres, gjennomføre oppleggene, lære barna alt de skal i forhold til rammeplanens bestemmelser. Hvis dere tror det er så lett å jobbe i barnehage som det virker som noen av dere faktisk tror, kan dere jo jobbe litt i en? Kanskje dere får et litt annet inntrykk da? Daglig jobber vi for å oppnå respekt for yrket vårt, men det skjønner jeg at blir vanskelig når noen fortsatt ser på det å jobbe i barnehage som den enkleste jobb i verden som ikke krever noen form for planlegging, kompetanse eller personlig egnethet.

Vi er sammen med barna deres faktisk 9-10 timer hver dag. Det vil si at vi ser de mere i våken tilstand enn det dere gjør. Gled dere over å kunne tilbringe tid sammen med dem. De vokser fort. Denne tiden får dere aldri igjen. Jeg har selv 2 barn på 3 og 5 år. En egen dag bare med mamma eller pappa er kjempedeilig. Du betaler en barnehageplass for 11 måneder. D.v.s at de skal ha 4 uker ferie i løpet av kalenderåret. Det anbefales minst 3 uker sammenhengende ferie. Den 4. uka kan være de 5 planleggingsdagene. Vi voksne har 5 uker ferie. I praksis vil dette si at i tillegg til å ha lengre "arbeidsdager" enn oss, har de også 1 uke mindre ferie. Gled dere med den tiden dere får tilbringe med barna deres! Plutselig er de flyttet hjemmefra...

Rebekka Fylling

08.04.2014 kl.12:58

Utrolig flott og gripende blogg. Er selv pedagogisk leder i en 3-6 års avdeling. Kjekt å finne en slik spennende og ikke minst lærerik blogg. Fortsett den gode jobben! :)

Eivor Evenrud

08.04.2014 kl.16:36

Stine: Tusen takk for kommentar, og for at du leste! Heia barnehagelærere

Eivor Evenrud

08.04.2014 kl.16:36

Inger Lise: Tusen takk for at du leste! Ja, de fleste kommuner legger det vel ut på nettsidene sine ved årets start, og i tillegg på årsplaner o.l takk for kommentar!

Skriv en ny kommentar