hits

Hold meg!

"Gled deg til en levende hverdag hvor du fr brukt hele deg -som leder, pedagog, lekekamerat og medmenneske. Ta en utdanning som Norge trenger og som gir deg verdens fineste stilling: Bli barnehagelrer! "

- slik frontes en nasjonal rekrutteringskampanje som gr bredt ut for skaffe flere barnehagelrere.

Kampanjen heter;Verdens finestestilling ledig, og du finner den p http://www.verdensfinestestillingledig.no

Ja, stillingen er ledig, og det har den vrt i flere tir.

Det er ikke bare n stilling som er ledig heller, det er nesten 4000 av de.

I forbindelse med kampanjen er det laget en "reklamevideo" som ble hyppig delt p sosiale medier i begynnelsen av mars. Hvorfor delte ingen av de barnehagelrerne jeg kjenner denne videoen?

Vi mter en mannlig barnehagelrer med museflette-parykk, bl prikker tegnet p magen og en fantasihest han rir p.I fjor brukte den samme kampanjen flere millioner p la tre kjendiser "leke barnehage." De syklet og husket mens de fortalte" fakta." Ingenting av dette handler i stor grad om det viktigste du gjr som barnehagelrer.

"Hold meg! "

Barnet rygger bakover mot meg, strekker ut hnden og melder bde verbalt og kroppslig hva det har behov for. Hva det trenger her- og n, det trenger bli holdt.

Det trenger trygghet, omsorg og kjrlighet.

Barnet trenger en voksen som er der- en voksen som bde sier og viser at; jeg er her- her er jeg.


Ganske ofte er det s mange barn som vil holdes at de tar til takke med en finger. Mens man brer en, s har man tre barn som holder hver sin finger p den ledige hnden. I tillegg prver du holde blikket til det barnet som skal vise deg et nytt triks p huska. balansere oppmerksomheten, vite nr og hvem som har strst behov for holdes,er en vanskelig og viktig vurdering i barnehage-hverdagen.

Om det er holde blikket, holde hnden, holde oppmerksomheten eller rent fysisk ta barnet p fanget og holde rundt det, varierer. Det viktige er at den voksne er der, klar til holde der det trengs. Som ansatt i barnehagen har du en yrkesetisk forpliktelse til handle omsorgsfullt overfor alle barn i barnehagen. For meg er dette noe av hovedkjernen i profesjonen, og da blir det veldig merkelig at det reklameres med at du br velge barnehagelreyrket fordi "du fr vre ekspedisjonsleder, dragekjemper eller popstjerne."

Jeg har utrolige mange fine og koselige historier fra yrket som barnehagelrer og dagene er heldigvis stort sett fylt med glede, lek og humor.

Men jeg har ogs de andre historiene, de jeg fr gsehud av tenke p akkurat n, de hvor jeg har trengtes aller mest.

-Det er gutten som var med meg p pause hver dag i et halvt r, mange nok ganger til at han ble trygg p at jeg kom tilbake etter det de voksne kaller pause.

-Det er jenta jeg s sykle rundt alene p verandaen hele dagen personalet hadde planleggingsdag.

-Det er trene jeg har felt, bde sammen med og for barna som har mistet en av sine nrmeste.

-Det er barna som har blitt rammet av alvorlige sykdommer og ulykker.

-Det er barna som rrer deg. Barna med historiene man aldri glemmer, barna og familiene man vet man har gjort en forskjell for- det er dette som gir yrket mest mening for meg. Ingen av situasjonene jeg husker best, eller som har utviklet meg mest som barnehagelrer, har inneholdt meg selv ifrt parykk og klovnebukser.

Nr alt kommer til alt- s er kjrlighet, omsorg og tilstedevrelse noe av det viktigste du kan bidra med i enhver relasjon.

Som barnehagelrer m du ogs handle. Du kan ikke bare registrere og kartlegge, du m gjre noe eller ta ansvar for at noe gjres.



En barnehagelrer m trre ta "de vanskelige samtalene," trre bry seg mer enn det som kanskje fles behagelig, og trre si nei til alle som prver dra deg bort fra hovedoppgaven din sammen med barna. Alt som stjeler fokus og hindrer de voksne fra vre psykisk og fysisk tilgjengelig for barna er med p gjre yrket og samvittigheten tung.

Jeg har denne stillingen- den som psts vre verdens fineste.Verdens fineste stillingvurderer jeg omtrent hver mned si opp fordi en konom eller politiker har bestemt noe nytt /hrt noe interessant og tatt initiativ til endringer uten rdfre seg med de ansatte i barnehagene. Og jeg vurderer si den opp fordi det ikke er nok ressurser tilgjengelig, jeg fler jeg ikke strekker til og fordi profesjonene blir vist lite tillit fra politikere og andre beslutningstagere.

Kim p 3 r skriker.

Han kan rundt 6-8 norske ord, og han skriker hele tiden. Ingen trer, bare skrik. De andre barna har svidt begynt bli kjent med Kim, og det inkluderende fellesskapet som jeg observerte den frste uken Kim var i barnehagen, er i ferd med endres.

De andre barna holder seg for rene, og jeg observerer at mange barn begynner trekke seg unna Kim. De sier de er redd for at han skal skrike og vil ikke leke med han. Nr skriker Kim?

I overgangssituasjoner, og spesielt nr det er mange barn rundt og mye som skjer, da skriker han.

En dag peker jeg p dra og spr om vi ikke skal g ut skrike.

Sammen str vi p trappa i regnvret. Og han skriker. Han skriker og ler en hjertelig latter mens han holder hendene i regnet. Etter detkunne han se p meg, holde blikket og kikke bort p dra- og da visste begge to at vi mtte ut for skrike.Jeg har ikke tall p hvor mange ganger vi sto p den trappa, og uten bruke et eneste kartleggingsverkty eller atferdsregulerende metode for f Kim til slutte med skrikingen, s sluttet han skrike og begynte leke.



Det er dette en stor del av barnehagelreryrket handler om. Det handler ikke om vre dragekjemper, popstjerne eller ekspedisjonsleder. Det handler om relasjoner og evnen til se alle de ulike uttrykkene og behovene enkeltbarnet har, og finne en lsning som fungerer for fellesskapet og individet.

I mange sektorer og yrker snakkes det varmt om viktigheten av effektivisere og delegere oppgaver. Strategier og ml skal vre s godt forankret hos de ansatte at det helst "gr av seg selv" hvis en er borte. De siste rene har det vrt en kende tendes til at dette skal inn i barnehagen ogs. Det er nsker og press om klare lringsml og fringer for hvordan barnehagelreren skal utfre sin profesjon. Ved innfre nye verkty og legge fringer for barnehagelreren psts det at kvaliteten i barnehagen blir bedre og mer likt for alle.

At alt blir likt for alle er en interessant tanke, men det er ikke snn mtet med barn er. Det blir aldri likt for alle, og det br det heller ikke vre. I mtet med barn kommer du aldri videre hvis du ikke evner bygge en relasjon- en god relasjon. Og samme hvor mye du nsker det, s kan du aldri planlegge en relasjon eller mle verdien av den. Og detbrmerkes at du er borte fra barnehagen en dag.

For at alle barn skal f et likt tilbud i barnehagen, er du ndt til behandle hvert enkelt barn forskjellig.

I kampanjen for rekruttere skere til barnehagelrerutdanningen er det laget en liste med ti punkter over hvorfor du br velge utdanningen. Dette er punkter som f.eks:

- du kan ta med fritidsinteressen p jobb

- du fr garantert jobb

Ikke sk hvis noen av disse punktene er selve motivasjonen din.

Det sies ofte at vi mangler barnehagelrere, men det stemmer ikke. Det finnes nok barnehagelrere i landet, det er bare det at altfor mange av de har valgt jobbe et annet sted enn barnehagen. Hvor forsvinner de? Hvorfor forsvinner de? Vi blir frre og frre, og kan dere ikke love meg flere barnehagelrere- s lov meg ihvertfall flere voksne.

"Det som er s morsomt med barn er at de spr om s mange ting som voksne ikke gjr," sa kunnskapsminister Torbjrn R. Isaksen i forbindelse med lanseringen av rets kampanje for rekruttere skere til barnehagelrerutdanningen.

Jeg er enig i at det er morsomt med alle disse sprsmlene, men er det ikke viktig ha voksne som kan mte barnas sprsml ogs?

Vet du hva som skjer med et barn som aldri fr respons p sine sprsml? Det slutter sprre.

Vet du hva som skjer med et barn som ikke blir sett og hrt nr det trenger en voksen? Det slutter ta kontakt.

Politikere og andre beslutningstagere prver stadig vekk "hjelpe meg" med hvordan jeg skal utfre jobben min. Jeg blir vrende til tross for det- ikke p grunn av det.

Ikke er jeg i barnehagen for vre popstjerne eller ekspedisjonsleder heller, jeg er der for at barna skal kunne fle seg som det.

"Kan du holde meg?!"

- Ja, det kan jeg.

Hvis du vil og trenger det - s skal jeg holde blikket, oppmerksomheten min, hnden din eller rundt deg.Du bestemmer nr du vil slippe.

- Eivor

Flg bloggen p facebook her

48 kommentarer
KRISTINE FORTUN VADET

KRISTINE FORTUN VADET

Denne hverdagen kjenner jeg igjen og gjr dette yrket s utrolig spennende, utfordrene og givende. Det er jo dette eiere, politikere m.fl. ikke vil forst,-at det er individer vi jobber sammen med og ikke en brikke med rette kanter som passer inn i en snever form....Derfor er det viktig med nok bevisste voksne p plass,- som ser,- som trr-vil-har kunnskap og kan ta tak der og da nr det trengs. Takk for gode innlegg

Jeg har jobbet en stund som stttepedagog n, men er egentlig utdannet barnehagepedagog med 7 rs erfaring som pedagogisk leder. Og jeg kjenner meg veldig igjen! Igjen i hvordan alle de administrative oppgavene som blir direkte tredd ned over hodene vre tar bort tiden fra det som virkelig betyr noe. Og igjen i hvordan tidspresset og alle de pokkers skjemaene og andre tulleting stjeler tiden fra barna. Jeg har - i likhet med s mange andre - gtt lei. Jeg ville prve et nytt perspektiv p barnehagehverdagen... Og jeg skte jobb som stttepedagog! Den flelsen jeg fr der, hvor jeg har all verdens mulighet til se barna, er gull verd! Det er veldig tydelig at barna trekkes mot dem de opplever har tid og som ser dem. Dessverre er det veldig varierende hvor mye tid og tilstedevrelse de voksne har! "Hvis du gir han oppmerksomhet, blir det bare verre! Han er bare bortskjemt og fr alt som han vil det hjemme!" er dessverre noe jeg fr hre! Og de holdningene skremmer meg. Barna flokkes rundt meg, og jeg fr nesten ikke mulighet til jobbe med det jeg er satt der for gjre - fordi alle egentlig trenger meg. Jeg ser voksne som kun er tilstede for fortelle barna at de skal vre stille, mens vi har snudd lekekassene og spiller tromme og synger sammen. Det handler ikke bare om nok folk og gode folk ( selv om det i stor grad handler om det), men ogs om at lringsml tar over, kvaliteten mles i aktiviteter og turer - ikke i barnas trygghet, trivsel, tilknytting til gode omsorgspersoner... Takk Eivor for at du setter ord p disse viktige tingene!

Utrolig bra skrevet. er utrolig enig i alt du skriver... Barn trenger bli hrt og sett. I vrt samfunn der foreldrene tvinges ut i jobb s fort fdselspermisjonen er over, klarer ikke foreldrene selv alltid dekke dette behovet for barnet p de f timene det har sammen. Barnehagen har jo blitt oppdragelsesperson nr 1. Og de 3/4 voksne p hver avdeling skal fordele seg p de 9-18 barna som gr der. Dere barnehageansatte gjr en ubeskrivelig jobb. Synd s f setter pris p verdsetter det dere gjr, foruten barna sklart..... Det er viktig f flere gode, trygge omsorgsfulle voksne i barnehagen... Ikke bare noen som ikke klarte f seg noen annen jobb og kun gjr dette fordi de m....

Detter er en av de aller viktigste jobbene etter min mening og br verdsettes mye hyere enn det gjr. Slik at de som har den tryggheten, omsorgsfullheten, evnen, gleden og lysten til jobbe med vre sm kan fortsatte med det, uavhengig av utdannelse og bakgrunn og alt det der... De sm trenger Trygge gode voksne som ser de og er tilstede i deres liv

En rystende kommentar fra en sektor som lider kontinuerlig. Den nye regjeringa har skylda!

Sine Bjerregrd

Sine Bjerregrd

Takk for flotte ord. Er selv pedagog, men jobber ikke i barnehage lengre. Du rrer noe i meg med dine ord, du beskriver s flott det som er viktig at den voksne i en barnehage kan: se og lytte til barn, holde de nr de trenger det, forst de, VRE med de, gi omsorg og vre viktige for svel barnet som foreldrene. Relasjonen er s utrolig viktig, spesiellt for de sm. N har jeg selv ftt ei datter, som er i barnehage og ser hvor mye det betyr for bde henne og oss foreldre at hun fler seg trygg og ivaretatt der.

Takk til deg og alle dine kolleger rundt omkring. Dere gjr en av de allerviktigste jobbene i dette land og dere fortjener all ros og lovord som bare finnes!!

Kjempegodt skrevet og mange flotte poeng!

trine solhaug

trine solhaug

Du Eivor, du Eivor. Du skriver bde med hjertet og hodet og jeg kjenner at jeg nres og berres♡

Dette var meget godt skrevet. Noe av det bedre jeg har lest p lenge. Det skal godt gjres holde min oppmerksomhet gjennom en s lang tekst, nr den handler om noe s langt unna min egen virkelighet og hverdag. Jeg tolker det som et kombinasjon av talent og engasjement. Nr man skriver med hjertet, fanges leseren lett.

Jeg hper virkelig at noen som har ansvaret for rekrutteringen til barnehager oppdager og griper fatt i teksten din.

Man blir imponert, ydmyk og litt misunnelig p en som jobber i barnehage. Det er ikke noe jeg trodde jeg kom til oppleve, sikkert p grunn av fordommene som er skapt, som denne "markedsfringen" du viser til, trist nok har bygget opp under. Lykke til, hper du nr ut med budskapet ditt :)

Fantastisk bra skrevet!!

Jeg elsker at jeg alltid blir ett hakk sikrere p at jeg har valgt rett studie nr jeg leser bloggen din!! Takk!

Utrolig bra skrevet om et viktig tema - hvordan vre ilag med vre barn p best mulig mte. Alle barn burde hatt fri tilgang p ei hnd holde i og/eller et kne sitte p ved behov. Ja til trygge barn! Og JA til skrike hyt p trappa innimellom... Takk!

Utrolig bra skrevet!

Blir s glad av lese dette - det er akkurat slik jeg nsker at de ansatte i min snns barnehage skal vre - og som jwg heldigvis opplever at de er. Jeg setter stor pris p at de virker som de kjenner gutten min personlig og er genuint interesserte i hvem han er. Jeg har enorm respekt for at de klarer dette med hvert enkelt barn! Det jeg setter strst pris p er at det er de samme menneskene han mter hver dag, mennesker som trives i jobben sin og som ikke plutselig forsvinner. Jeg vet selv fra min egen arbeidshverdag at pvirkningskraft og autonomi henger sterkt sammen med trivsel og evnen til konsentrere meg om arbeidsoppgabene, og skulle nske dere kunne slippe bekymre dere over hvordan arbeidsvilkrene kommer til se ut i morgen.. St p - du skriver svrt godt, ogs for oss som ikke kjenner til fagomrdet!

Fint skrevet. Synes det er veldig bra at du bruker ordet barnehageLRER og ikke onkel eller tante. Barnehagelrer m jo vre samfunnets viktigste jobb. Det er s viktig at barnehagen er en pedagogisk virksomhet og ikke en oppbevaringsplass. En bra start gir bedre forutsetninger for en god fortsettelse i livet. Egentlig synes jeg at barnehage burde skifte navn. I Sverige er det n blitt fokus p ikke si "dagis" men bruke ordet frskola. For det er det det er. St p, vi trenger flere som deg!

Flott, rrende tekst om et veldig viktig yrkesvalg.

Og det er mange dyktige mennesker der ute som gjr en glimrende pedagogisk jobb.

Alle er vi medmennesker.

Klem fra en bestemor

Du er s flink til skrive!

KRISTINE FORTUN VADET: Enig. Takk for at du leste!

G: Det med bruke ignorering har jeg ofte hrt selv, og det hrer ingen stede hjemme i arbeid med barn:/ Takk for at du leste!

Millis: Tusen takk for kommentar, og for at du leste. Barn har lenger og lenger dager i barnehagen, og da er det merkelig at det ikke er vilje til en kollektiv satsing p det vi virkelig trenger, nemlig gode voksne.

Tora H: Takk for at du leste. Det er den gamle regjeringen som startet den kraftige barnehageutbyggingen uten flge opp p personalbiten, s snn sett kan man ikke skylde p den nye regjeringen. Men den nye regjeringen har virkelig ikke brukt muligheten til endre kursen heller..

Sine Bjerregrd: Tusen takk for kommentar. Det er veldig mange pedagoger som slutter i barnehagen, og jeg hper at det snart settes igang noen riktige tiltak for beholde de som er igjen. Tusen takk for hyggelige ord!

anders: takk for at du leste!

trine solhaug: Tusen takk for hyggelig kommentar!

konomimann: Tusen takk for at du leste hele, og for den hyggelige kommentaren. Godt hre at jeg fikk frem litt andre sider ved barnehagelrer-yrket enn klovnebukser og parykk.

Thea: Takk for at du leste!

AnneMH: Den kommentaren ble jeg ekstra glad for. Velkommen ut i barnehagen nr du er ferdig med studiet. Heia deg!

Hei! Dette burde vre noe man leste FR man begynner jobbe i barnehage. Jeg har selv jobbet i barnehage og er 3 barnsfar. Det er veldig godt se at noen innhar den kompetansen og de medmenneskelige egenskapene som du skriver her. Dessverre er det snn at barnehagene ofte blir arbeidsplass for en del som ikke har det. Og for 18-19 ringer som kanskje er mer interessert i lnnen enn barna. I "vr" barnehage hvor jeg bde har hatt 3 barn og jobbet, s har det gudskjelov vrt personer som deg tilstede. Men de er langt mellom dere. Kunne jeg tenkt fortsatt i barnehage? Ja. Men har jeg rd til g ned 200 tusen i ret? Nei. Man kan ikke skylde p nvrende regjering, for dette har vrt snn ihvertfall siden min eldste p 14 r gikk i barnehagen. Jeg mener at lnninger i barnehagen br lftes p lik linje med lrere slik at man nettopp fr velutdannede ansatte. Og kanskje burde det vre krav om utdanning. Selv om man ikke kan utdannes til den type omsorg som du har. Jeg kunne gjerne betalt mer i mnd for plass for flere slike barnehagelrere! Igjen, dette er oe av det beste jeg har lest noensinne, og jeg anbefaler at du fr disse tankene til bde regjering og kanskje media. Takk for ett strlende innlegg!

Du har ordet i din makt, veldig bra skrevet. Jeg er s enig, s enig nr det gjelder den teite rekrutteringskampanje. Jeg er selv barnehagelrer, kjempestolt av den jobben mine kolleger og jeg gjr, men provoseres av den kampanjen som bare er overfladisk og fjollete. Den virkelighet du beskriver, er virkeligheten og det fr du mye bedre frem enn de som har mekket kanpanjen sammen.

Utrolig bra skrevet, men ogs trist lese om hverdagen til dere barnehagelrere. Jeg er selv lrer og frustrert over skjemaveldet, og vurdering av barn helt fra 5-6 rs alderen. Noen ganger har jeg elever som spr hvorfor jeg er blitt lrer. Jeg pleier svare "fordi jeg er glad i barn" Desverre har vi lrere ikke mange minuttene per barn i lpet av en skoledag. Noen ganger har jeg tenkt at kanskje jeg kan jobbe i barnehage, da tilbringer man ihvertfall mer tid sammen med barna. Ser jo utifra artikkelen din at dere som jobber i barnehage har de samme utfordringene som lrerne, og mye av tidet blir brukt p andre oppgaver enn vre tilstedet med barna!

Heldigvis er jeg en takknemmelig mor til tre, som har gtt i en barnehage med trygge, stabile og tydelige voksne.

Utrolig godt skrevet!

Dette innlegget setter ord p mye av det jeg tenker og fler om mitt yrke som barnehagelrer. Jeg er helt fersk i yrket og er inne i min 9ende mned som pedagogisk leder. Yrket gir meg utrolig mye i mte med barn, og da gjennom se barnet, gi omsorg og holde rundt. Likevel fler jeg daglig at jeg ikke strekker til, og drlig samvittighet preger tankene og flelsene mine nr jeg legger meg om kvelden. Hvem har jeg oversett i dag? Hvem er det jeg ikke har hatt tid til? Har jeg vrt nok til stede, bde fysisk og psykisk? Jeg gjr s godt jeg kan, og kan nok bli enda bedre, men en hverdag med drlig bemanning (bde utskiftninger og sykdom), urimelige krav, forventninger og ml ovenfra gjr at jeg fler meg utilstrekkelig. Vi skal sette hovedml og delml for alt vi gjr, vi skal dokumentere, vise frem og skryte, vi skal bli bedre p matematikk, natur og sprk, vi skal nettpublisere, drive endring- og utviklingsarbeid, veilede ansatte, vi skal kartlegge barna fra de er 2 r ++.. Vi skal bli gode, bedre, BEST - gjerne til alt p en gang! Samtidig skal jeg se alle mine ni 1 og 2-ringer hver eneste dag, helst hvert eneste minutt.

Jeg hper virkelig det er hp om bedre innsikt i hva som virkelig betyr noe.

Hjertet mitt grter! Du skriver s fantastisk bra og har s rett. S fr du mange kommentarer og alle er enig med deg. Nr skal grasrota starte opprret mot galskapen som er i ferd med delegge barndommen til fremtidens voksne?

Anonym: Takk for kommentar. heve lnnen er helt klart et tiltak som ville ftt flere med utdannelse til bli vrende i barnehagen. Men med alle kuttene vi opplever i sektoren s kan jeg ikke se for meg at det kommer til skje. Barnehager er kommunenes store utgift.Politikere burde kanskje begynne tenke mer p det som en investering?

Eva Einshj: Takk for at du leste! Godt hre at det ikke bare er jeg som syns den kampanjen er veldig merkelig. En ting er jo alle millionene som brukes p kampanjen, men at den da i tillegg ikke fr frem noe av det viktigste med jobben vr er ekstra provoserende.

Bergenser: Takk for kommentar. Jeg jobbet 2 mnd i skolen fr jeg gikk tilbake til barnehage. 28 elever er for mange, og for meg ble det altfor liten tid til hver elev. Stor respekt for dere lrere!

Lise: Takk for at du leste!

Ragnar M. Rbertsson

Ragnar M. Rbertsson

Great article. I can really relate to it being a Kindergarden Teacher myself.

Magnhild Elgethun

Magnhild Elgethun

Du skriver bare HELT ekstremt bra, misunner deg pennen din. Men du gjr det jo overfldig for meg skrive, du skriver det jeg alltid har hatt lyst til si!!! Hper jeg en gang fr muligheten til treffe deg, snakke med deg og gi deg en klem som takk! TAKK!😘 er selv frskolelrer med stort engasjement!

Magnhild Elgethun: Tusen tusen takk! Utrolig hyggelig hre det fra en annen frskolelrer:) Hvor i landet jobber du?

Ikke har jeg barn, og ikke jobber jeg i barnehage. M ogs tilfye at jeg ikke kan huske ha kommentert p blogginnlegg tidligere heller. Men du skriver s rett fra hjertet og jeg blir s rrt over ditt engasjement at jeg blir helt bergtatt. All respekt til deg og alle dine medarbeidere som bryr seg like mye. Dere er tffe der dere str p hver dag uansett motgang (og rrende oppturer). Og jobben dere gjr er utrolig viktig og ikke minst hyst krevende jobb, jeg sttter deg 110%!!

Linn: Tusen takk for utrolig hyggelig kommentar! Ble skikkelig glad av den, god helg til deg:)

Ingvild Jeanette

Ingvild Jeanette

Tusen takk for at du alltid setter ord p flelsene mine i dette yrket! Det er akkurat det fokuset som du skriver om som er viktigst, som vi mter hver dag. Og det er helt sant, man er p toppen :) Selv om andre tror vi bare er "tanter". Hadde lederne i samfunnet vres kjent det lille barnet inni seg selv, s hadde nok deres fokus p oss vrt annerledes, og verdiene blitt tydeligere. Bare synd at de fleste ikke har lrt det i den akademiske utdannelsen.. Det er der det blir skummelt, nr man ikke tenker kritisk eller vet hvorfor man handler p den mten man gjr. Her kunne de lrt av barna, still sprsml! Folk som tar avgjrelser for hva som skal foreg i barnehager burde sren meg hatt flere rs erfaring med vre "p gulvet". Vi vil jo ikke at barna skal oppdras til vre lydige uten tenke selv, jeg blir s sint. Takk for at du gjr en forskjell. Jeg blir rrt til trer nr jeg ser deg kjempe for det viktigste som finnes. Nemlig barna. Vi snakker noen ganger om det du tar opp p bloggen i timen, vi som gr frskoleutdannelsen :)

Ingvild Jeanette: Tusen takk til deg for kommentaren! Jeg kunne ikke vrt mer enig i refleksjonene dine, stille sprsml og hele tiden lete etter svar p hvorfor man gjr som man gjr- det er s utrolig viktig i dette yrket. Blir glad for hre at dere bruker tekstene mine, enten dere er enige eller uenige, s er dere ihvertfall engasjerte. Heia deg og andre som utdanner seg til dette yrket!

Fantastisk bra skrevet!!! Kjenner det stikker litt inni meg av savn etter barnehageyrket nr jeg leser. Er utdannet BUA, og jobbet i noen r i barnehage, men var dum og legge det p hylla i fjor for ta utdanning i en annen retning. Savner yrket, omsorgen og barna hver eneste dag; de 1000 ekte og gode klemmene ilpet av en dag, de ste, fine samtalene med barna, gleden av se utviklingen til barna, bde motorisk og intellektuellt og alle andre mter det gr an utvikle seg, og ikke minst det fle at man gjr noe viktig i verden og betyr noe stort for andre. Tror jeg kommer til g tilbake til yrket nr jeg gr ut i yrkeslivet igjen, til tross for at jeg var lei av alt som skulle dokumenteres, papireres, og alle krav som ikke helt hadde med det yrket jeg ville vre i, som gjorde at jeg bestemte meg for endre beite. Det du skriver fr meg til ha lyst enda mer g tilbake til barnehage, hper dette kommer p trykk et sted hvor de folka p Lvebakken ikke har noe annet valg enn lese det!

Trne triller, de kan ikke stoppes. Jeg kunne ikke sagt det bedre selv.

Du skriver s fantastisk bra! Jeg er n inne i mitt 3 r som barnehagelrer, og liker veldig godt jobbe med barna. Problemet er at jeg fler hele tiden at jeg ikke strekker til. Jeg gr rundt med en flelse av at du skulle vrt to av meg slik at jeg kunne mestret oppgavene og fulgt opp barna p en slik mte som jeg nsker. Sykdom i personalet gjr ofte at jeg m jobbe for to. Stressnivet er skyhyt og jeg orker ingenting etter jobb. Jeg er faktisk i den situasjonen at jeg vurderer slutte og finne meg en ny jobb - med tanke p min egen helse og for kunne leve et mindre stressfullt liv. Jeg har egentlig ikke lyst til slutte da jeg vet at det gr utover barna som trenger barnehagelrere. N tenker jeg at jeg gjerne vil jobbe med barn, men p en annen arena. Evt. M jeg gjre noe helt annet... Er det noen her som har sluttet som pedagogisk leder? Hva jobber dere med? Jeg trenger litt hjelp til finne ut av hva som finnes der ute.

veldig bra skrevet,jobber selv som assistent, og utdanner meg til barne og ungdomsarbeider p mine eldre dager, vurderer g videre med ABLU utdanning n. det er mye reflektere over her, og veldig mye kjente situasjoner,flott skrevet.

Nydelig beskrivelse av hverdagen i norske barnehager. De ansattes flelse av utilstrekkelighet og barnas behov for omsorg og nrhet var til ta fle p.

Skriv en ny kommentar