hits

"Lederen i meg" er basert på løgn

11.03.2014 - 17:25 82 kommentarer

 Den første timen i pedagogikk skrev læreren min "VÆR KRITISK"  på tavla og fulgte opp med å si; samme hva jeg sier, samme hva dere leser, samme hva dere blir fortalt - så må dere aldri se på det som en absolutt sannhet.  

På mandag kunne man lese i Aftenposten at det i 11 barnehager (med rundt 150 ansatte) brukes et opplegg som heter "Lederen i meg," og da lurer jeg rett og slett på om det bare er jeg som har hatt flaks og blitt oppfordret til å være kritisk. For, hvor ble det av den kritiske sansen til de som jobber i disse barnehagene?  

Hvem har hatt ansvaret for å implementere dette, og hvem eier disse barnehagene?

Jøss, det er hun som har lisensen på "Lederen i meg." 

 Lise Kragseth Furuseth, hun som eier opplegget, eier også alle disse barnehagene og er dermed den øverste sjefen til disse ansatte. Da er det kanskje ikke like lett å være kritisk, og særlig ikke hvis det de blir servert er løgn på løgn om "Lederen i meg."

"Lederen i meg" er basert på boken " The 7 habits of highly effective people," skrevet av Stephen Covey. 
Stephen Covey har ingen som helst utdannelse innenfor barn eller pedagogikk. Han har en bachelor i business administration, en MBA fra Harvard og er Doctor in Religious Education. Han har gitt ut svært mange selvhjelpsbøker og selskapet hans, FranklinCovey, påstår selv at de i dag anses som verdens ledende innen time management.

Kragseth selv er heller ikke barnehagelærer, og har dermed ingen formell kompetanse innenfor alderen til barnehagebarn.

Så, hva i all verden er dette? Hvor kommer det fra?




Dette er et tankesett man presser på barna.

Dette er en 3-års prosess som blant annet dreier seg om å planlegge sin tid, prioritere det som er viktigst (jobbe først -leke etterpå) og å gjøre visjon til virkelighet.

Dette er et program som inneholder begreper som synergi, proaktiv og vinn-vinn.

Dette er voksnes definisjonsmakt på sitt verste.


Lise Kragseth Furuseth sto i går på NRK og påsto at det finnes rapporter som viser at "Lederen i meg" er fint for barnehagebarn helt fra 3-årsalderen.

Det gjør det ikke.

Det finnes ingen forskning verken i forkant eller etterkant av "Lederen i meg" sin opprinnelse som dokumenterer at dette bør brukes i barnehagen. Det som finnes er et kvalitativt studie som tar for seg implementeringen av "The leader in me" på to skoler. Fortsatt ingenting om effekt eller resultat av å bruke et slikt program på barn fra 3-årsalderen.

Inne på hjemmesiden www.lederenimeg.no kan man lese at; det hele begynte for 12 år siden da FranklinCovey utviklet "the leader in me" sammen med rektorer, lærere og annet skolepersonell.

Går man litt grundigere til verks så finner man ut at det som egentlig skjedde, er at Covey gav ut "The 7 habits of highly effective people" allerede i 1989, at en rektor var på et av lederkursene hans i 1999 og etterpå bestemte seg for å prøve de samme metodene på elevene ved sin skole.

"The 7 habits of highly effective people" ble en salgssuksess, og ble fulgt opp med bl.a "The 7 habits of highly effective teens" og  "The 7 habits of highly effective families."

Boken som heter "The 7 habits of Happy Kids" kom ikke før i 2008, og den er på ingen måte skrevet av rektorer, lærere og annet helsepersonell. Den er skrevet av Sean Covey, sønnen til Stephen Covey.

Legger du godviljen litt til så ser du også navnet Stephen Curtis på forsiden av denne boken. Curtis har bidratt til over 30 andre barnebøker, men det hjelper lite når han har bidratt som illustratør. Til hver vane i tankesettet hører det også til en egen bok med eksempler til barna.

Det finnes masse tips til voksne om hvordan man kan få begrepene fra programmet inn i hverdagen. En av sangene er itsy bitsy spider (lille Petter edderkopp.)

Lille petter edderkopp, han klatret på min hatt, så begynte det å regne, og Petter satte fart. Han var proaktiv og lot ikke regnet stoppe han. Så da regnet kom, et trygt sted han satt.

Sitter du som barnehagelærer og synger det der, da er det noe alvorlig galt.

Furuseth selv sier at de bruker kjente og kjære figurer som f.eks Teskjekjerringa.

"Teskjekjerriga er proaktiv og gir aldri opp selv om hun blir bitteliten."

Klinger dette godt for deg som barnehagelærer, så bør du gå grundig gjennom faglitteraturen din.

På hjemmesiden til programmet reklameres det med at "Lederen i meg" gir elevene de evnene som kreves for å lykkes i det 21.århundre, og gir resultater som høyere akademisk oppnåelse og færre disiplineringsproblemer.  Dette forankres ikke i noe som helst. Det er en påstand.

Her kommer nok grundere av programmet  til å prøve seg med at man ved en skole i USA hoppet opp fra 57.plass til 33.plass på en testresultat-ranking fra år 2009-2011 (tidsrommet Lederen i meg ble implementert.)

 Ser og høres flott ut det, hadde det ikke vært for at den samme skolen hoppet fra 104.plass til 55.plass fra 2005- 2007  UTEN programmet.  Det er altså meget sannsynlig at det er andre ting enn lederprogrammet som er årsaken til klatringen.

Det det mangler aller mest av, er informasjon om selve grunnmuren i programmet, altså de 7 vanene som barnehagene til Furuseth har som verdigrunnlag i sine virksomheter.

Furuseth sto i går og sa at  "Lederen i meg" rett og slett er sunn fornuft. Det snakkes også varmt om at det bygger på universelle regler og naturlover.

Når det snakkes om  universelle regler og naturlover i denne sammenheng, så må foreldrene vite at dette kan ha røtter fra "The Divine Center," boken Covey gav ut før "The 7 habits of highly effective people."  Svært mange av anekdotene og illustrasjonene er like i disse to bøkene, og man kommer ikke utenom at det lett kan trekkes paralleller fra den mer religiøse boken hans til selvutviklingsboken.

 I "The Divine Center" skiver han selv at han har oppdaget hvordan han kan kommunisere mormoner- sannheter til ikke-mormonere ved å ganske enkelt bytte ut deler av vokabulæret sitt. De 7 vanene og naturlovene er i "The Divine Center" beskrevet som lærdom som gjør individet i stand til personlig vekst og utvikling til det til slutt vil  become like his father in heaven."

Barna skal lære å være lederen i sitt eget liv, ta ansvar for egne handlinger, tenke konsekvenser, sette seg mål og jobbe for å oppnå de, regulere følelsene sine og å "slipe sagen."  

Sunn fornuft for noen, skremmende for andre.

At "Lederen i meg"  får seile gjennom er bekymringsfullt.

Det hele er et kommersielt opplegg som barnehagene ikke trenger. 


(foto: Arne Ove Bergo)


Kjære barnehagelærere, kjære politikere, hvor er dere?  

"Lederen i meg"  og  haugevis med andre kommersielle "gavepakker" kommer inn og gjennomsyrer barndommen og profesjonen vår mens dere holder kjeft. 

En 3-åring viser større forståelse for og er mer interessert i ekskrementer enn i entrepenørskap.

En 3-åring bør virkelig ikke bli fortalt at man selv har ansvaret for hva man føler og bli oppfordret til å regulere følelsene sine.

En 3-åring trenger ikke å lære at man skal jobbe først og leke etterpå.

Ingen 3-åring fortjener et bilde med et surt fjes fordi de ikke tenkte vinn-vinn, skapte synergi eller var proaktive.

- Eivor

82 kommentarer

Vilde

11.03.2014 kl.18:15

Takk!!!!

Brit Elin

11.03.2014 kl.18:29

Endelig! Noe jeg kan kjenne meg igjen i. Er en 'av de få' kritiske røstene til dette opplegget. Noen må fortelle hva vi faktisk vet om 3 åringer! Dette opplegget kan passe for voksne!

Eivor Evenrud

11.03.2014 kl.18:35

Vilde: Takk for at du leste!

Eivor Evenrud

11.03.2014 kl.18:36

Brit Elin: Godt å høre at det finnes noen av de der ute. Jobber du et sted hvor dette brukes?

Ninni

11.03.2014 kl.19:23

Bra at du tar tak i dette, Eivor! Det er forstemmende hvordan barnehagefeltet tranformeres og å observere at stemmene fra feltet er relativt få og spredt. Hvordan kan førskolelærere omfavne dette? Jeg har sendt en kronikk til Aftenposten idag: Barndommen er ingen mangelsykdom.

Magnhild Elgethun

11.03.2014 kl.19:46

Skeptisk er vel å underdrive, dette kan ikke være sunt for barn i bhg. alder. Dessuten tror jeg ikke alle skal lære å tenke på seg selv som ledere. Hvordan skal verden bli da? Vi må lære å bli gode medmennesker, og om vi klarer å tro godt om oss selv så er det flott. Både for ledere og andre. Hadde vært spennende å høre hv ansatte mente om dette? Takk for innlegg, du skriver godt!

Nina

11.03.2014 kl.20:09

Jeg er mormor,og jeg sier bare takk for at noen endelig kan si noe om dette opplegget,kritisk

Eivor Evenrud

11.03.2014 kl.20:29

Ninni: Bra! Jeg forstår ikke hva som skjer om dagen, hvor blir det av kunnskapen vår?

Eivor Evenrud

11.03.2014 kl.20:30

Magnhild Elgethun: Takk for kommentar, og at for du leste. Vi trenger virkelig ikke flere overflødige programmer utviklet for å tjene penger på barnehagen. Håper også på å få kontakt med noen av de ansatte!

Maria

11.03.2014 kl.20:30

Kjempebra! Og for en research du har rukket å gjøre!

Eivor Evenrud

11.03.2014 kl.20:31

Nina: Tusen takk for kommentar, og for at du leste. Jeg håper dette kan bidra til at andre også tør å være ørlitt kritiske til dette her, for det hører på ingen måter hjemme i barnehagen.

Eivor Evenrud

11.03.2014 kl.20:32

Maria: Takk for at du leste. Så saken i Aftenposten i går, og ble ekstra nysgjerrig etter å ha sett mer på NRK:)

Espen Braseth Grøtan

11.03.2014 kl.20:48

Ja, våg å vær kritisk! Våg å vern om leken, om friheten, om selve barndommen. Som barnehagelærere har vi et ansvar for å fremme tanker om demokrati og medvirkning, hvor blir disse av når alt skal måles, vurderes og systematiseres? Og hva med utviklingen av empati og omsorg for andre når man skal lære å regulere følelsene sine? Den dagen jeg lærer barna på min avdeling "å slipe sagen", da må jeg finne noe annet å gjøre. Da er jeg ikke lenger barnehagelærer.

Guillaume Durandal

11.03.2014 kl.20:52

Takk for denne fin kritik!! Jeg tenker la barn være barn på den tiden de har, de kan bli ekspert på "management" en gang i framtiden, hvis de har lyst! Så lenge, vær så god barna lek og ha det gøy!!

Lisa

11.03.2014 kl.21:20

Vet dere at å slipe sagen betyr at vi tar vare på kroppen vår, altså vi leker, spiser sunn god mat, hopper danser, har masse FRI LEK, har hvilestund slik at kroppen kan slappe av litt etter all lekingen.

At vi bruker vinn-vinn for å hjelpe barna å se hverandre. (Det handler slettes ikke om noen konkurranse) Som jenta som ble intervjuet sa: vinn vinn betyr at vi er snille med hverandre :) Vi deler, venter på tur og prøver å finne løsninger på konflikten uten at noen blir lei seg.

At å være proaktiv handler om å ta bevisste valg og absolutt ikke om at man som 3 åring har ansvar for sin egen lykke. Barna lærer f.eks at man kan velge hva man gjør når man blir sinna. Man kan alltid finne en annen løsning enn å slå. Og vet dere hva.? Alt dette prøvde jeg å lære barna FØR jeg begynte å jobbe i en Hoppensprett bhg. Kall meg hjernevasket, men jeg tror dette (og mye mye mer) er viktige ting for at barna skal bli selvsikre, selvstendige og den beste versjonen av SEG SELV :)

Eivor Evenrud

11.03.2014 kl.21:31

Lisa: Hvorfor trenger man å si at man sliper sagen istedenfor å forklare barn hva som er sunn mat, hvorfor kroppen trenger sunn mat, hva det er med nettopp denne maten som gjør at den er bra for kroppen, hvordan kroppen reagerer på den osv? Alt du beskriver der er godt forankret i alt av lovverk fra før, og sånn sett skulle det være helt unødvendig med en kommersiell aktør. Noe fungerer for noen, ingenting fungerer for alle :)

Eivor Evenrud

11.03.2014 kl.21:31

Guillaume Durandal: takk for at du leste!

Eivor Evenrud

11.03.2014 kl.21:32

Espen Braseth Grøtan: Mange unødvendige begreper i dette opplegget ja. Nok et opplegg hvor eier har økonomiske interesser og doble roller:/

Ann Kristin

11.03.2014 kl.21:54

Takk for at du deler din kunnskap! Dette var bra å lese. Jeg ble møtt på jobb i dag av en begeistret mormor som synes dette virket veldig spennende og noe å se nærmere på. Jeg gjorde det, men du verden - bare se IKKE røre, sier nå jeg! Hvor ble det av leken, gleden, hverdagslykken, barndommens egenverdi og livlang lyst til lek og læring?

Lisa

11.03.2014 kl.21:58

Ja alt vi gjør er godt forankret i lovverket, slik det skal være i barnehagen. Og så klart lærer vi barna om alt det som ligger i det å slipe sagen :)

Forstår godt din skepsis til store kommersielle aktører, har selv vært ekstremt skeptisk til akkurat dette. Jeg så med skrekk og gru på disse store barnehage firmaene som bare var ute etter å tjene penger. Som pedagog i dn siste barnehagen som selv valgte å bli en del av hoppensprett familien må jeg si, at det kun har vært positivt. Vi har fått gode verktøy, som gjør at jeg føler at jeg nå jobber enda bedre med alt det jeg allerede gjorde :)

hanne

11.03.2014 kl.22:08

Hvorfor er det farlig å bruke begrepet 'slip sagen' (når hva det innebærer er godt forankret i lovverk allerede)? Jeg ser på dette som en felles kategori som beskriver hva det dreier seg om. Hvem sier noe om hvordan 3åringen lærer dette begrepet og hvor mye dette begrepet vektlegges? Er det kanskje slik at prinsippene bak begrepet er det som vektlegges - som at det er bra for oss å spise sunn mat? Og hvem sier at ikke de mange pedagoger og førskolelærere som jobber med og har vært med på å implementere dette ikke er kritiske eller reflekterer rundt det? Og tror man virkelig at det arbeides med 3åringen slik som det fremstilles på en kommersiell nettside at man arbeider med en 7åring på skole i usa?

Eivor Evenrud

11.03.2014 kl.22:12

Lisa: Godt å høre. Barnehagelæreren har jo fortsatt metodefrihet, men det kan bli vanskelig å ivareta det når man får servert et "ferdig program."
Takk for svar:)

Eivor Evenrud

11.03.2014 kl.22:17

hanne: At det er farlig er det vel ingen som har sagt, men om det er nødvendig kan vel diskuteres. Det du spør om er jo nettopp det man burde ha visst før man lanserer et slikt opplegg og kommer med lovnader om at det fører til selvtillit og høyere akademisk utdannelse. Det er ikke en kommersiell nettside fra USA, det er den norske siden. At det er mange pedagoger som har vært kritiske til dette opplegget håper jeg jo virkelig :)

Eivor Evenrud

11.03.2014 kl.22:18

Ann Kristin: Takk for kommentar, og for at du leste. Det er ingenting i dagens lovverk som tilsier at man behøver et opplegg som "Lederen i meg" i barnehagen, heldigvis!

Mai-Evy Bakken

11.03.2014 kl.22:21

Glad eg har to barn som fekk lov å vere barn i barnehagen! Nå er dei vaksne og kanskje vert dei leiarar, om dei har lyst til det! Pass opp for mor og far,- dei kan vere største trugsmålet i metodeproblematikken!

Frank Bergli

11.03.2014 kl.22:54

Takk for at du gidder Eivor.

Dette blir bare håpløst!

Desiree

11.03.2014 kl.23:18

Det er rett og slett trist å se hvor mye misforståelser som er ute og går! Anbefaler dere heller å besøke en av våre mange barnehager, og gjøre dere opp en mening etter å ha satt dere ordentlig inn i hva dette går ut på.. Det er veldig tydelig at mange der ute ikke skjønner dette i det hele tatt.

Barna hos oss leker, sloss og får absolutt lov til å være barn. Mye tid og fokus på fri lek hos oss! Vi lærer også barna omsorg for andre, og empati for de rundt oss. Vi følger selvfølgelig rammeplanen, lærer om Prøysen, har skoleforberedelser og mye mer. De 7 gode vanene blir selvfølgelig tilpasset barnehagealder. Barna har høy grad av medvirkning, og får gjøre mer av det de liker å gjøre, og det de er gode på. Barna styrkes på sine styrker. Vi har en stor foreldregruppe som er veldig fornøyd med "lederen i meg" og den jobben vi gjør. Barnegruppene øker og øker. Hadde dette vært så skrudd og farlig som det fremstilles, så vil jeg tro at utviklingen ville vært motsatt.

Jeg var selv veldig kritisk første gang jeg hørte om dette. Jeg tok et valg og meldte meg på kurs. Jeg angrer overhodet ikke i dag! Nå bruker jeg dette fantastiske verktøyet i min hverdag, både hjemme og på jobb. Veldig fornøyd! ;) Stolt Hoppenspretter!

Eva Einshøj

11.03.2014 kl.23:47

Takk for at du sier fra, der trengs. Vi må og skal være kritiske og ikke bare bli med nye tendenser.

Wolf McKillian

12.03.2014 kl.01:30

Meget bra skrevet!

Den totale mangel på (egen-)kritsk evne hos bl.a. en del såkallte "ledere" er svært ofte proposjonalt stigende med nærheten til deres eget ståsted, egeninteresser og egne fordeler. Og troen på deres egen fullkommenhet og "gode ideer", etc har en tendens til å fullstendig overse enhver sunn logikk, realitet og / eller enhver mangel på forankring i sunt forsknings-miljø... Men nå har jeg også et svært kritisk syn på de mange såkallte "selvhjelpsbøker", realiserings- og "finne-deg-selv" kurs, programmer og andre påfunn som det kryr av i dagens marked.

Sigurd Ringbakken

12.03.2014 kl.02:43

Desiree - din forsvarstale er så full av sprøyt at man må mistenke deg for å være et nett-troll. Les Eivors eminente tekst en gang til og gjør et forsøk på å reflektere litt over det du selv skriver. Eivor: TAKK! Dette var virkelig bra skrevet!

Ole Kjosvold

12.03.2014 kl.05:27

Flott og bli oppdatert, på noe jeg faktisk ikke engang trodde var ett tema i noen barnehage OVERHODET!!Kommer tilbake med ett, noe lengere, og ikke minst nyansert innlegg vedrørende dette senere,men så langt vil jeg nøye meg med ett ord!!!Skremmende!!!

Stein Aage Hegle

12.03.2014 kl.06:58

Det vrimler av kommersielle interesser som har skjønt at barnehagene er et godt marked for alskens opplegg og ideer. Husker f.eks. da sikkerhetshysteriet raserte norske utelekeplasser for noen tiår siden. Barnehagelærere må bli tydeligere til å fronte faget sitt og vise at vi faktisk har verdifull kunnskap om barn og hva som er viktig for barn, og slutte med å la markedet styre faget. I så måte bidrar du positivt, E.E.

Desiree

12.03.2014 kl.07:00

Synd at det er slik det oppfattes! Jeg har lest teksten mange ganger, og jeg skjønner godt at man blir skeptisk når man får presentert hele opplegget uten noen videre veiledning og kurs. Det ble vi alle sammen i starten. Ville kun få frem at hverdagen vår fortsatt er ganske lik som i alle andre barnehager. Barna får mye tid til å være helt vanlige barn, med mye lek og morro hver eneste dag.

Ingeborg

12.03.2014 kl.08:32

Sigurd Ringbakken, man kan være enig eller uenig i Desirees kommentar, men hvis du påstår at hun kan mistenkes for å være et nett-troll har du nok ikke vært mye rundt omkring i debattforum på nettet...

Herlighet...

Andreas

12.03.2014 kl.08:38

Det er synd at uvitende mennesker så enkelt går til angrep på et konsept, da de tydelig ikke vet hva de snakker om. Denne teksten representerer et standpunkt fra en person som har gjort seg opp en mening om noe hun ikke har satt seg inn i. Hadde du satt deg inn i filosofien og resultatene før du lirer av det en masse ?tull?, hadde du muligens blitt oppfattet som seriøs. Jeg ser frem til din mening dagen da Norske forskere skal presentere sine funn, om du da er like ?klok?.

Din gode mening kan dessverre ikke tas seriøs på bakgrunn av din tekst, da du tydelig mangler fundamental kunnskap rundt opplegget.

Lykke til videre.

Yngve

12.03.2014 kl.10:52

Dette var jeg ikke klar over at eksisterte i det hele tatt. Synes du peker på noe av det viktigste som finnes innen all omsorgsrettet yrkesutøvelse, nemlig å være kritisk til alt som blir presentert som det eneste eller mest fullkomne. Verden er sjelden så enkel- for ikke å snakke om mennesket!

Når økonomer og individualpedagoger går fritt spillerom blir barn fort redusert til kortvokste voksne som skal presses gjennom kverna raskt, økonomisk og effektivt for å kunne bli det best mulige individet for seg selv. Dette gjøres for å tilpasse individet til et samfunn hvor man antas å bli mest fullkommen og lykkelig dersom man har suksess. Og den suksessen måles i IQ, hus, bil og hytte.. Det å lykkes sosialt, være et godt menneske og alle andre "myke" verdier forsvinner i individsfunnet! Og få ser noen sammenheng mellom denne måten å tenke på og den eksplosjonen av sosialt relaterte problemer dagens barn og unge sliter med.

Takk for at du opplyser meg, Eivor!

Bente

12.03.2014 kl.11:04

Du tillegger betydningen av det pedagogiske konseptet, og særlig begrepsbruken, alt for mye vekt ift det barna faktisk opplever i barnehagen. Jeg har to unger i Hoppensprettbarnehage, og merker svært lite til at dette pedagogiske opplegget er noe annerledes enn det som finnes i andre barnehager. De pedagogiske rammene har størst betydning for folk som er ansatt i barnehagen, ikke for barna; barna blåser i begreper som "proaktiv" "synergi" etc. MEN, og det er stort men, det jeg HAR sett er at de ansatte tror på det de gjør og er positive til konseptet, og det smitter nedover på barna ift mer energi, omsorg og positivitet fra ansatte til barn. Og da har vel det pedagogiske opplegget for barnehagen i all hovedsak gjort nytten sin. (Helt til du kom og pissa på det da. Hurra for det.)

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.11:21

Eva Einshøj: Takk for kommentar, og for at du leste.

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.11:22

Wolf McKillian: Dette programmet er ikke forankret i noe som helst, og da er en slik egeninteresse ekstra betenkelig. Takk for at du leste.

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.11:22

Ole Kjosvold: Takk for at du leste!

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.11:23

Stein Aage Hegle: Ja! Det er et stort problem i dagens barnehager at det stadig vekk pøses på med programmet fra kommersielle aktører.

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.11:25

Desiree: Jeg forstår at dere som jobber der kanskje ikke kjenner dere igjen. Men, hvordan kan man egentlig gi veiledning og kurs i noe man ikke vet noe om? Jeg skulle man gjorde et grundig arbeid i forkant av å opprette og å implementere et slik opplegg. Og, hvordan kan noen love at dette opplegget gir høyere akademinsk utdannelse?

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.11:26

Ingeborg: Det er jeg enig i, for meg fremsto det som en helt ok kommentar.

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.11:30

Andreas: Det er nettopp det jeg har gjort. At det ikke faller i smak hos mange har jeg forståelse for, men det fjerner ikke det faktum at dette er et opplegg ingen vet noenting om hvordan eller hvorfor skal fungere. Jeg ser frem til at du viser meg forskningen som dokumenterer at å bruke "lederen i meg" gir høyere akademisk utdannelse. Den dagen norske forskere skal presentere sine funn, den burde ha vært i forkant av at man innfører et slikt opplegg.

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.11:32

Yngve: "Den kommersielle barnehagen" er på god vei inn i samfunnet, og selv om dette opplegget foreløpig bare brukes i 11 barnehager så er det greit å være obs på det likevel. Takk for at du leste!

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.11:37

Bente: Ok, hvis opplegget ikke er noe annerledes enn det som finnes i andre barnehager, så er det jo i beste fall bare overflødig. Som du sier, så kan det nok hende de fleste barn "blåser i begreper som proaktiv og synergi," og da vil det være lite hensiktsmessig å bruke setninger som "ja, nå er du proaktiv, " og " flott, nå skaper vi synergi." Det du sier til slutt kan jeg stille meg bak. Engasjerte og positive voksne er gull verdt for barnehagen, og derfor ville det kanskje vært en ide å bruke opplegget på de voksne ( slik som det opprinnelig er tenkt fra Covey,) men la være å lage en egen kommersiell utgave av det for barna?

Ståle

12.03.2014 kl.11:40

Bra skrevet, men uten henvisninger blir også dine påstander bare påstander - i motstandernes øyne.

For å virkelig komme opp på "Gunnar R. Tjomlid nivå" burde du tatt med sitater og henvisninger inne i tekster der du avslører svikten i Lise Kragseth Furuseth's argumenter og fremstillinger.

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.11:45

Ståle: Ah, det har du faktisk helt rett i. La ut rapportene på facebook bare,beklager det.
Her er det ene som tar for seg implementeringen http://www.theleaderinme.org/uploads/Documents/results/Johns_Hopkins_Cases.pdf .

Rekker ikke mer i lunsjen, men skal legge det ut senere.

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.11:52

Ståle: http://www.theleaderinme.org/uploads/Documents/results/Promising_Results_TLIM_V5.12.pdf <- og her.

Petter grinebiter

12.03.2014 kl.12:13

Synes dette var bra, men jeg skjønner ikke hvorfor du skriver "dette er et kommersielt opplegg".

Det at det driver av kommersielle aktører har vel ingen ting med resten av kritikken å gjøre.

Det virker som et spark som er helt uberetiget. Kjernen av kritikken din er at pedagogikken ikke kan dokumenteres og er tvilsom, ikke at det er de "skumle kommersielle folka!" som er problemet.

12.03.2014 kl.13:05

Du skriver mye tankevekkende om barnehager. Hilsen førskolelærer, master i pedagogikkstudent og montessoristudent

12.03.2014 kl.13:11

Hvilke barnehager eier hun? Høres ut som hun er mere ute etter penger&publisitet...

Kristian

12.03.2014 kl.13:22

Jeg er pappa til 2 barn, som er/har vært igjennom dette programmet i Hoppensprett. Vi og våre barn har kun positive erfaringer med dette. Har du selv vært og sett hvordan dette uføres i praksis?

Jeg er den største kritiker og skeptiker til ALT som lukter av alternativt eller selvutviklingsprogram etc. Jeg rynket også litt på øyenbrynene i starten når jeg hørte om det, men i praksis synes jeg dette fungerer helt fint og kun har vært positivt for våre barn.

Det første som slår meg er at dette er en storm i et vannglass. Det er aldeles ikke så omfattende og autoritært som du og flere "eksperter" gir inntrykk av. Det er rett og slett sunn fornuft og gode tanker og verdier satt i litt system gjennom lek og oppdragelse. Våre barn snakker med stor glede og stolthet hjemme over å f.eks ha fått være 'dagens leder' og dele ut matbokser osv. De gleder seg til å komme tilbake til barnehagen. Hadde de opplevd dette programmet som negativt hadde vi merket det. Det er ikke noe galt i å lære barn gode verdier og egenskaper i gjennom lek.

Dagens konkurransebaserte samfunn krever gode evner utviklet fra tidlig av. Barn har ikke vondt av å lære noen begreper om ansvar. Mitt inntrykk er at dagens pedagoger er alt for opptatt av at alt bare skal være kos og lek, og at man ikke skal kunne stilles til ansvar for noe.

Kanskje du burde bruke dine kritiske evner til å granske dine egne forutinntatte holdninger og få nesa ut av boka og se hva det egentlig dreier seg om ?

12.03.2014 kl.13:29

Fin blogg:)) Jeg har en nyåpnet blogg om hvordan livet som housewife i usa vil bli:)

http://www.realhousewifeofhouston.blogg.no

Uriellen

12.03.2014 kl.13:31

Det skal være PÅ BARNETS PREMISSER - Maria Montessori var god der. Prinsippet ender i bunn og grunn ut i det samme, men fremgangsmåten er helt forskjellig.

Maria Montessori valgte å gå ned på barnets nivå, sette utfordringene fra barnets perspektiv og hva har vi fått?

Google grunleggerne: Larry Page og Sergey Brin.

Gabriel Garzia Marques - Nobel pris vinner i literatur.

Will Wrigth, skaperen av spillet Sim City.

P. Diddy, musiker.

Prince Harry og Prince William.

og så mange mange fler. Mennesker vi alle ser opp til.

Harald

12.03.2014 kl.13:54

Du verden hvor enig jeg er med Kristian. Takk for et godt innlegg.

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.14:09

Anonym: Hoppensprett barnehagene

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.14:17

Kristian: Det som før het "dagens barn" heter nå "dagens leder." For noen barn kan det helt sikkert fungere greit med et slikt program, som "lederen i meg," for andre vil dette være lite hensiktsmessig. At dine barn ikke opplever programmet som negativ er jo bra, men som pedagog må man jo ivareta alle barna. Jeg vet at det er mye bra i Hoppensprett barnehagene også, og at de har stort fokus på fysisk aktivititet og motoriske ferdigheter. Mitt inntrykk av dagens pedagoger er at det dukker opp nye programmer omtrent ukentlig, og at man sjelden får bruke metodefriheten sin. Men ok, hvis foreldre rundt i landet syns dette er et passende opplegg, så skal ikke jeg stille meg i veien for at Furuseth og de andre coachene skal reise landet rundt og selge inn programmet. Det er tross alt deres barn og deres penger. Fint at noen er fornøyd, men jeg har også vært i kontakt med mange foreldre som ikke er det. Mye passer for noen, ingenting passer for alle.

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.14:17

Anonym: Takk for at du leste!

Thomas

12.03.2014 kl.15:57

Lise Kragset Furuseth driver sammen med sin mann Paal Mogens Furuseth Hoppensprett-barnehagene og Hoppensprett-akademiet. Sistnevnte har allerede en privat ungdomsskole i drift og nå planlegges det en privat barneskole, begge i Akershus og begge med en såkalt kristen formålsparagraf. Lise Kragset Furuseth er lokalpolitiker for KrF i tillegg til å drive private barnehager og altså etterhvert private skoler.

Det er meget vel mulig at opplegget "Lederen i meg" er bra, det har jeg overhodet ingen forutsetninger for å mene noe om. Det bør imidlertid være hevet over enhver tvil at såvel dette opplegget som fremtidige gode opplegg i Hoppensprett-systemet, enten det er i barnehagene eller skolene, er et viktig ledd i å gjøre nettopp Hoppensprett til det foretrukne valg foran andre aktører når foreldre skal søke barnehageplass for sitt barn. Hensikten er sikkert den beste, men det ligger forretningsmessige hensyn bak.

La barn få lov til å være barn, de blir voksne fort nok som det er!

Kamelrytterske

12.03.2014 kl.17:29

Verden vil bedras, derfor bedrar vi den.

Og derfor bryr jeg meg ikke om denne saken. Fordi i det øyeblikket jeg begynner å bruke energi, irritasjon og andre adjektiver på en sak, gir jeg den saken energi. Beste er derfor å gi f, og heller bry meg om de tingene som bygger positive relasjoner og forståelse. Som å la 3-åringen se etter uspiselige ting.

Katrin

12.03.2014 kl.21:50

Det er bra at noen beholder gangsynet og sjekker hva dette programmet er bygget på. Jeg ble rystet av å lese ditt innlegg. Skremmende at det er så mange pedagoger som lar seg forføre av god markedsføring. Det er en påminnelse om at vi må ta vårt profesjonelle ansvar på alvor og stille spørsmål ved ting og ikke bare si ja til alt som høres fint ut.

Ivar

12.03.2014 kl.23:34

Jeg har selv to barn i en av disse barnehagene og ut fra hva jeg har sett er jeg meget fornøyd med barnehagen. Ting er utrolig mye bedre nå en det det var da barnehagen var kommunal, det er turning annenhver uke i egen hall, barna er stort sett meget fornøyd hver dag ved henting, det er varm-mat hver dag og frukt. Av alle de tingene vi har vært med på i regi av Furuseth har vi aldri betalt en krone, bortsett fra en liten sum da barna hadde danseoppvisning på jessheim kulturhus og det var det neppe noe noen tjente noe på. Heller la barna mine gå her en å gå tilbake til en bedriten kommunal barnehage hvor de ikke har råd til strø eller måke om vinteren.

Eivor Evenrud

12.03.2014 kl.23:47

Ivar: Ja, jeg vet det er veldig mye som også er bra i disse barnehagene, spesielt med tanke på tilrettelegging for fysisk aktivitet og motorisk utvikling :)

Pelle

13.03.2014 kl.00:22

Svar til Prinsipprytter: Innlegget ditt ble slettet, men jeg synes du hadde et par poenger som fortjener en kommentar.

1. Lise Kragseth Furuseth oppgir selv å være partner og daglig leder i FranklinCovey Norge AS, og jeg antar hun da kan sies å sitte på rettighetene til "Lederen i meg". Så bytt ut "patent" med "rettigheter". Dette hadde du nok også forstått om du la godviljen til. Forresten bør alle barn lære å bruke godvilje i møte med andre mennesker, da blir det færre misforståelser og krangling. Tolk alltid i beste mening.

2. Du spør hva som er galt med at Lise Kragseth Furuseth pålegger alle sine barnehager å bruke "Lederen i meg". Dette hadde vært greit om "Lederen i meg" var basert på anerkjent pedagogikk for barn. Det er den ikke. Poenget med å ha pedagogiske ledere er at de besitter en kunnskap som anses nødvendig. Dette poenget blir borte når denne kunnskapen ikke tillates benyttet, men blir byttet ut med en bok som kommer fra en tvilsom kultbevegelse. "Pedagogisk leder" blir da bare en tom tittel for å oppfylle myndighetenes krav.

bongo mongo

13.03.2014 kl.00:48

Mora mi var negerhore i mange år.For å tjene masse penger.Så gikk hun over til å bli vanlig hore.Hun tjente like mye på det.Bare en gang blei hun gravid,det var me.Hun aborterte meg ikke,hun sa;bare negre dreper sine egne onger.

Mamma fra Hoppensprettbarnehage

13.03.2014 kl.00:57

Hei! Mine fire gutter har alle gått eller går i en Hoppensprett barnehage. Har i tillegg benyttet meg av deres SFO. Jeg bøyer meg i støvet for fantastiske ansatte, flinke eiere og en flott barnehage. Skulle ønske media også fikk vite at dette er barnehager som legger til rette for varm mat hver dag, turn i turnhall, dans i egen dansesal, sterkt engasjement for innsamlinger til trengende barn eller andre gode formål, god og åpen dialog med foreldrene, stabilt personale osv. Men nå handler det om noe annet... Redd for at janteloven og frykt for det ukjente, prøver å stikke kjepper i hjulene for disse barnehagene. Her er det mange som uttaler seg uten å vite hva "De syv gode vaner" går ut på. Programmet "Lederen i meg" er en bevisstgjøring av det vi alle gjør. Fornuftige ting som man har valgt å sette i et system og bruke som et verktøy. Jeg har som foreldre blitt invitert flere ganger på foredrag og alltid tenkt at det er flott at de ansatte har et slikt verktøy å jobbe med i hverdagen. Mine to gutter på to og snart fire bruker ikke disse begrepene som de snakker om, annet enn dagens leder. (Dagens leder får f.eks dele ut matpakker). De blir ikke hjernevasket til å gå rundt å snakke om fremmede ord vi ikke er vant til. Men de ulike vanene blir jobbet med på barnas nivå, og vi som foreldre vet at det ligger en grunnleggende tanke bak det de gjør. Mistenker at mange lever overfladisk og suser gjennom hverdagene med stress og mas. Motsetningen til dette mener jeg er å ta seg tid til å reflektere over hva som er gode holdninger og verdier. For meg er alt som står i "De syv gode vaner" et positivt tankesett som kan skape positive holdninger for våre barn. Det er som tidligere sagt sunn fornuft satt i system. Hva er farlig med det? Skulle ønske dette ble brukt i skolen også, som en felles plattform mellom oss foreldre og skole. Jeg har hatt barn i denne barnehagen i flere år både før og etter at dette programmet ble innført og jeg ser bare positivt på dette.

AnneMH

13.03.2014 kl.01:40

Har aldri hørt om dette programmet før, men er veldig glad for at du skriver om det. Høres jo helt blåst ut! Går 1. året barnehagelærer og er spent på om dette blir nevnt på skolen fremover! Dine fantastiske innlegg blir ofte kommentert og delt blandt medelevene i klassen! :)

Eivor Evenrud

13.03.2014 kl.08:11

Pelle:Takk for kommentar. Vet ikke El hvilket innlegg det er snakk om.Vedkommende har vel kanskje, som du sier, slettet det.

Eivor Evenrud

13.03.2014 kl.08:12

bongo mongo: jaha

Eivor Evenrud

13.03.2014 kl.08:23

Mamma fra Hoppensprettbarnehage: Jeg vet at disse barnehagene har et godt tilbud på mange områder. De har god økonomi og mange tilbud innenfor fysisk aktivitet som kommunale barnehager bare kan drømme om. Som pedagog kan jeg ikke stille meg bak "Lederen i meg," men det betyr jo ikke at alt det andre i hoppenspretten er galt.

Steinar

13.03.2014 kl.08:51

Det viktigste vi barnehagelærere kan gi barna er trygghet og omsorg. Vi må møte hvert enkelt barn der de er. Min mening er at man ikke kan vurdere en barnehage som god eller dårlig på bakgrunn av økonomi eller hva de tilbyr av ulike ekstratjenester som dansegruppe o.l. En god barnehage består av autoritative voksne som bygger barna opp der de er og som viser forståelse og setter positive grenser i konfliktsituasjoner. Vi må ikke glemme at det er vår væremåte som har størst betydning for barna. Barn speiler seg gjennom sine foreldre og de ansatte i barnehagen og da må bevisstheten vår ligge der...

Eivor Evenrud

13.03.2014 kl.11:35

AnneMH: Takk for kommentar, og at du leste. Veldig hyggelig å høre at dere bruker innleggene mine som grunnlag for refleksjon og diskusjon. Pensum på skolen og lovverk for barnehagene er viktig å sette seg godt inn i, spesielt med tanke på å ikke "gå i fella" med å undergrave sin egen profesjon og bli usikker på egen kunnskap når man etterhvert kommer ut i yrket. At mange pedagoger bruker et opplegg som ikke er foankret noe sted, betyr at de er med på å undertrykke sin egen utdannelse og kunnskap.

Katrin

13.03.2014 kl.17:55

http://mobil.aftenposten.no/meninger/kronikker/Barn-skal-ikke-vare-en-lonnsom-fremtidsinvestering-7501474.html

13.03.2014 kl.19:05

http://mobil.aftenposten.no/meninger/debatt/Robuste-barnehagebarn-7501000.html#.UyHS4ZYAi-8.facebook

Bekymret pappa

16.03.2014 kl.21:43

Når daglig leder i Hoppenspretten, Lise Furuseth uttaler at de som er kritiske, ikke har skjønt noe, sier dette mere om henne som leder, enn kritikerne som faktisk har satt seg inn i dette og har forstått hva det går ut på. Jeg ønsker ikke at mitt barn skal bli en slik leder. Å ignorere kritiske foreldre er ikke bare frekt, det er også det motsatte av hva prinsippene går ut på. Det finnes absolutt ingen synergi, vinn vinn eller proaktivhet i slikt lederskap.

Det skumleste med dette er ikke at filosofien innføres uten at foreldreutvalg har blitt hørt, eller at foreldre ikke får vite alt, men at 90% av foreldrene ikke bryr seg, eller ikke har satt seg inn i hva dette faktisk gjør med barna deres.

Når barnehagen forhåndsdefinerer barnets mål og egenskaper, er dette fullstendig galskap og det motsatte av hva barnet selv har behov for. La barn utvikle seg slik de er, og ikke slik vi ønsker at de skal være om 20 år

Åse

16.03.2014 kl.21:50

Tack Eivor, för ett bra blogginlägg som sätter fingret på mycket av den kritik jag också har mot Ledaren i mig. Jag kan även instämma i "Bekymret pappas" kommentar här ovan.

Jag har försökt läsa in mig på hur debatten går i Norge, och slås av hur mycket den liknar den debatt vi haft i Sverige. Föräldrar, forskare och pedagoger som är kritiska möts av argument som "Ni missförstår", "Det är bara sunt förnuft" och "Mina barn är minsann nöjda och glada efter att Ledaren i mig införts".

Men faktum är att den svenska skollagen anger att "Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet". Ledaren i mig saknar vetenskaplig grund, det bekräftas t o m av FranklinCoveys svenska representanter i radioprogrammet "Skolministeriet": http://www.ur.se/Produkter/176...

När Ledaren i mig infördes på Matteusskolan i Stockholm (en grundskola från 6-15-åringar) rapporterade såväl riksmedier som bloggosfären. För den som är intresserad av hur diskussionerna gått i Sverige kan jag rekommendera bloggen "Är du proaktiv lille vän?": http://skolkritik.wordpress.co...

Cecilie

22.03.2014 kl.22:49

Fint innlegg! Bare en liten kommentar til oppsummeringen din. Lurer litt på hva du mener med at barn ikke bør oppfordres til å regulere følelsene sine? Misforstod jeg, eller mener du at barn bør bli oppfordret til å regulere følelsene sine. Selv har jeg en treåring som absolutt trenger hjelp og oppfordring til å regulere følelsene sine. Det skaper trygghet og gode rammer, og er etter min oppfatning en veldig naturlig del av oppdragelsen. Jeg sier ikke at et barn ikke skal få utrykke seg og søke trøst, men en treåring er i stand til å lære seg og forstå andre og strategier for å oppnå det de vil.

Lise

28.03.2014 kl.07:00

Vet kritikere av Coveys metode egentlig hva den innebærer? Den handler ikke om å bli "leder" men om at man selv kan ta ansvar for sitt eget liv med "alt" det innebærer. Selvsagt skal barn få være barn, og samtidig skal de oppdras og gis de beste betingelser for en god start og for å kunne klare seg her i livet. Jeg fikk selv anbefalt dette "programmet" av pykolog for en del år tilbake, etter å ha møtt veggen. Over flere måneder og år jobbet jeg meg tilbake til livet med profesjonell hjelp, med bruk av Coveys prinsipper som hovedhjelpemidler. Skulle ha lært om dette for nærmere 50 år siden, det hadde spart meg for mye sorg, sinne og smerte. Å formidle disse prinsippene til de neste generasjoner vil kunne være en meget god støtte til at hvert enkelt barn har en mulighet til å få et godt/bedre liv. Jeg hadde ikke nølt med å benytte en slik barnehage for mine barn, de er imidlertid voksne nå så jeg må finne en annen måte å formidle denne kunnskapen til dem.Uansett er det vel fritt barnehagevalg så de som ikke synes om dette er jo på ingen måte tvunget til å sende sine barn til en barnehage som trekker disse prinsippene inn i sitt daglige arbeid med barna.

Nina Kali

15.05.2014 kl.14:42

Eivor!! Tusen takk for dine ord. De ble det avgjørende for meg i å velge Hoppensprett bort for min datter. I utgangspunktet handlet min skepsis om fravær av ord som trygghet og tillit i Hoppensprett barnehagenes presentasjon. Igjen, takk for din tydelighet. Jeg som mamma deler ditt syn.

Eivor Evenrud

15.05.2014 kl.20:40

Nina Kali: Hei! Jeg ble utrolig glad nå. Glad for at du har bevisst på hvilken barnehage du velger til barnet ditt, og for at du er en av de som åpenbart ikke bare "tar til takke med en barnehageplass" og sier seg fornøyd med å i det hele tatt ha et sted å levere barnet på morgenen. Takk til deg!

Mari

19.03.2016 kl.21:40

Vår datter er 3-åring i Hoppensprett, og blir tatt SÅ godt vare på. Det er så mange statlige regler for hva barn skal lære, og ingen barnehager slipper unna. Hoppensprettbarna får så mye fint i tillegg. Og ikke bara lederen i meg. De får SÅ mye turn og fysisk utfoldelse, kontakt med dyr, danseopplegg, etc. Jeg er så imponert over opplegget at jeg håper de bygger skole i Hurdal. Og hvis vi ser bort fra ordvalg: Hva er galt med å skape synergi? Er det noen grunn til at en 3-åring ikke skal være proaktiv? Selvfølgelig legges programmet opp til barnas utviklingsnivå. For en 3-åring kan arbeide først - leke etterpå dreie seg om å spise maten sin før man bygger med lego. Helt enkelt! Nå er jeg grunnleggende skeptisk til barnehagers plass i samfunnet, og til den tidlige institusjonaliseringen som foregår - men at barn lærer hva det betyr å sette seg mål (å klare å kle på seg klærne selv), og å jobbe for det, er mye mer verdsatt hos meg enn at de skal ha et overdrevet fokus på matte og tekst i førskolealder - det er nok av barnehager som legger lista der (med såkalt forskning i hånd). Ja, barn blir kanskje flinkere i matte om de tidlig lærer å regne - men er det den kvaliteten jeg setter høyest for vår datter? Jeg mener at alle voksne har et ansvar for egne følelser, og det å klare å innse dette krever mer enn et par selvutviklingskurs hvis man først hører om det i 40-års krisa. Og om Lise har kjøpt et konsept som hun bruker i alle sine barnehager så blir vell ikke inholdet mindre verdt av at hun har betalt for lisensen?

Skriv en ny kommentar