hits

"Lederen i meg" er basert p lgn

Den frste timen i pedagogikkskrev lreren min "VR KRITISK" p tavla og fulgte opp med si; samme hva jeg sier, samme hva dere leser, samme hva dere blir fortalt - s m dere aldri se p det som en absolutt sannhet.

Pmandag kunne manlese i Aftenposten at det i 11 barnehager (med rundt 150 ansatte)brukes etopplegg som heter "Lederen i meg,"og dalurer jeg rett og slettp om det bare er jeg som har hatt flaks og blitt oppfordret til vre kritisk. For, hvor ble det av den kritiske sansen til de som jobberi disse barnehagene?

Hvem har hatt ansvaret for implementere dette, og hvem eier disse barnehagene?

Jss, det er hun som har lisensen p "Lederen i meg."

Lise Kragseth Furuseth, hun som eier opplegget,eierogsalle disse barnehagene og er dermed den verste sjefen til disse ansatte. Da er det kanskjeikke like lett vre kritisk, ogsrlig ikkehvis det de blirservert erlgn p lgn om "Lederen i meg."

"Lederen i meg" er basert p boken " The 7 habits of highly effective people," skrevet av Stephen Covey.
Stephen Covey har ingen som helst utdannelse innenfor barn eller pedagogikk. Han har en bachelor i business administration, enMBA fra Harvard og er Doctor in Religious Education. Han har gitt ut svrt mange selvhjelpsbker og selskapethans, FranklinCovey, pstr selv at de i dag anses som verdens ledende innen time management.

Kragseth selv er heller ikke barnehagelrer, og har dermed ingen formell kompetanse innenfor alderen til barnehagebarn.

S, hva i all verden er dette? Hvor kommer det fra?




Dette er et tankesett man presser p barna.

Dette er en 3-rs prosess som blant annet dreier seg om planlegge sin tid, prioritere det som er viktigst (jobbe frst -leke etterp) og gjre visjon til virkelighet.

Dette er et program som inneholderbegrepersom synergi, proaktiv og vinn-vinn.

Dette er voksnes definisjonsmakt p sitt verste.


Lise Kragseth Furuseth sto i gr p NRK og psto at det finnes rapporter som viser at "Lederen i meg" er fint for barnehagebarn helt fra 3-rsalderen.

Det gjr det ikke.

Det finnes ingen forskning verken i forkant eller etterkant av"Lederen i meg"sin opprinnelse som dokumenterer at dette br brukes i barnehagen.Det som finnes er et kvalitativt studie som tar for seg implementeringen av "The leader in me" p to skoler. Fortsatt ingenting om effekt eller resultat av bruke et slikt program p barn fra 3-rsalderen.

Inne p hjemmesiden www.lederenimeg.no kan man lese at; det helebegyntefor 12 r siden da FranklinCovey utviklet "the leader in me" sammen med rektorer, lrere og annet skolepersonell.

Gr man litt grundigere til verks s finner man ut at det som egentlig skjedde, er at Covey gav ut "The 7 habits of highly effective people" allerede i 1989, at en rektor var p et av lederkursene hans i 1999 og etterp bestemte seg for prve de samme metodene p elevene ved sin skole.

"The 7 habits of highly effective people" ble en salgssuksess, og ble fulgt opp med bl.a "The 7 habits of highly effective teens" og "The 7 habits of highly effective families."

Boken som heter "The 7 habits of Happy Kids" kom ikke fr i 2008, og den er p ingen mte skrevet av rektorer, lrere og annet helsepersonell. Den er skrevet av SeanCovey, snnen til Stephen Covey.

Legger du godviljen litt til s ser du ogsnavnet Stephen Curtis p forsiden av denne boken.Curtis har bidratt til over 30 andre barnebker,men det hjelper lite nr han har bidratt som illustratr. Til hver vane i tankesettet hrer det ogs til en egen bok med eksempler til barna.

Det finnes masse tips til voksne om hvordan man kan f begrepene fra programmet inn i hverdagen.En av sangene er itsy bitsy spider (lille Petter edderkopp.)

Lille petter edderkopp, han klatret p min hatt, s begynte det regne,og Petter satte fart.Han var proaktiv og lot ikke regnet stoppe han. S da regnet kom, et trygt sted han satt.

Sitter du som barnehagelrer og synger det der, da er det noe alvorlig galt.

Furuseth selv sier at de bruker kjente og kjre figurer som f.eks Teskjekjerringa.

"Teskjekjerriga er proaktiv og gir aldri opp selv om hun blir bitteliten."

Klinger dette godt for deg som barnehagelrer, s br du g grundig gjennom faglitteraturen din.

P hjemmesiden til programmet reklameres det med at "Lederen i meg" gir elevene de evnene som kreves for lykkes i det 21.rhundre, og gir resultater som hyere akademisk oppnelse og frre disiplineringsproblemer. Dette forankres ikke i noe som helst. Det er en pstand.

Her kommer nok grundere av programmet til prve seg med at man ved en skole i USA hoppet opp fra 57.plass til 33.plassp en testresultat-ranking fra r 2009-2011 (tidsrommet Lederen i meg ble implementert.)

Ser og hres flott ut det, hadde det ikke vrt for at den samme skolen hoppet fra 104.plasstil 55.plass fra 2005- 2007 UTEN programmet. Det er alts meget sannsynlig at det er andre ting enn lederprogrammet som er rsaken til klatringen.

Det det mangler aller mest av, er informasjon om selve grunnmuren i programmet, alts de 7 vanene som barnehagene til Furuseth har som verdigrunnlag i sine virksomheter.

Furuseth sto i gr og sa at "Lederen i meg" rett og slett er sunn fornuft. Det snakkes ogs varmtom at det bygger puniverselle regler og naturlover.

Nr det snakkes om universelle regler og naturlover i denne sammenheng, s m foreldrene vite at dette kan ha rtter fra "The Divine Center,"boken Coveygav ut fr "The 7 habits of highly effective people."Svrt mange av anekdotene og illustrasjonene er like i disse to bkene, og man kommer ikke utenom at det lett kan trekkes paralleller fra den merreligise boken hans til selvutviklingsboken.

I "The Divine Center"skiver han selv at han har oppdaget hvordan han kan kommunisere mormoner- sannheter til ikke-mormonere ved ganske enkelt bytte ut deler av vokabulret sitt.De 7 vanene og naturlovene er i "The Divine Center" beskrevet som lrdom somgjr individet i stand til personlig vekst og utvikling til det til slutt vilbecome like his father in heaven."

Barna skal lre vre lederen i sitt eget liv, ta ansvar for egne handlinger, tenke konsekvenser, sette seg ml og jobbe for oppn de, regulere flelsene sine og "slipe sagen."

Sunn fornuft for noen, skremmende for andre.

At"Lederen i meg" fr seile gjennom er bekymringsfullt.

Det hele er et kommersieltopplegg sombarnehagene ikke trenger.


(foto: Arne Ove Bergo)


Kjre barnehagelrere, kjre politikere, hvor er dere?

"Lederen i meg" og haugevis med andre kommersielle "gavepakker" kommer inn og gjennomsyrer barndommen ogprofesjonen vrmens dere holder kjeft.

En 3-ring viser strre forstelse for og er mer interessert i ekskrementer enn i entrepenrskap.

En 3-ring br virkelig ikke bli fortalt at man selv har ansvaret for hva man fler og bli oppfordret til regulere flelsene sine.

En 3-ring trenger ikke lre at man skal jobbe frst og leke etterp.

Ingen 3-ring fortjener et bilde med et surt fjes fordi de ikketenkte vinn-vinn, skapte synergi eller varproaktive.

- Eivor

82 kommentarer

Takk!!!!

Endelig! Noe jeg kan kjenne meg igjen i. Er en 'av de f' kritiske rstene til dette opplegget. Noen m fortelle hva vi faktisk vet om 3 ringer! Dette opplegget kan passe for voksne!

Vilde: Takk for at du leste!

Brit Elin: Godt hre at det finnes noen av de der ute. Jobber du et sted hvor dette brukes?

Bra at du tar tak i dette, Eivor! Det er forstemmende hvordan barnehagefeltet tranformeres og observere at stemmene fra feltet er relativt f og spredt. Hvordan kan frskolelrere omfavne dette? Jeg har sendt en kronikk til Aftenposten idag: Barndommen er ingen mangelsykdom.

Magnhild Elgethun

Magnhild Elgethun

Skeptisk er vel underdrive, dette kan ikke vre sunt for barn i bhg. alder. Dessuten tror jeg ikke alle skal lre tenke p seg selv som ledere. Hvordan skal verden bli da? Vi m lre bli gode medmennesker, og om vi klarer tro godt om oss selv s er det flott. Bde for ledere og andre. Hadde vrt spennende hre hv ansatte mente om dette? Takk for innlegg, du skriver godt!

Jeg er mormor,og jeg sier bare takk for at noen endelig kan si noe om dette opplegget,kritisk

Ninni: Bra! Jeg forstr ikke hva som skjer om dagen, hvor blir det av kunnskapen vr?

Magnhild Elgethun: Takk for kommentar, og at for du leste. Vi trenger virkelig ikke flere overfldige programmer utviklet for tjene penger p barnehagen. Hper ogs p f kontakt med noen av de ansatte!

Kjempebra! Og for en research du har rukket gjre!

Nina: Tusen takk for kommentar, og for at du leste. Jeg hper dette kan bidra til at andre ogs tr vre rlitt kritiske til dette her, for det hrer p ingen mter hjemme i barnehagen.

Maria: Takk for at du leste. S saken i Aftenposten i gr, og ble ekstra nysgjerrig etter ha sett mer p NRK:)

Espen Braseth Grtan

Espen Braseth Grtan

Ja, vg vr kritisk! Vg vern om leken, om friheten, om selve barndommen. Som barnehagelrere har vi et ansvar for fremme tanker om demokrati og medvirkning, hvor blir disse av nr alt skal mles, vurderes og systematiseres? Og hva med utviklingen av empati og omsorg for andre nr man skal lre regulere flelsene sine? Den dagen jeg lrer barna p min avdeling " slipe sagen", da m jeg finne noe annet gjre. Da er jeg ikke lenger barnehagelrer.

Guillaume Durandal

Guillaume Durandal

Takk for denne fin kritik!! Jeg tenker la barn vre barn p den tiden de har, de kan bli ekspert p "management" en gang i framtiden, hvis de har lyst! S lenge, vr s god barna lek og ha det gy!!

Vet dere at slipe sagen betyr at vi tar vare p kroppen vr, alts vi leker, spiser sunn god mat, hopper danser, har masse FRI LEK, har hvilestund slik at kroppen kan slappe av litt etter all lekingen.

At vi bruker vinn-vinn for hjelpe barna se hverandre. (Det handler slettes ikke om noen konkurranse) Som jenta som ble intervjuet sa: vinn vinn betyr at vi er snille med hverandre :) Vi deler, venter p tur og prver finne lsninger p konflikten uten at noen blir lei seg.

At vre proaktiv handler om ta bevisste valg og absolutt ikke om at man som 3 ring har ansvar for sin egen lykke. Barna lrer f.eks at man kan velge hva man gjr nr man blir sinna. Man kan alltid finne en annen lsning enn sl. Og vet dere hva.? Alt dette prvde jeg lre barna FR jeg begynte jobbe i en Hoppensprett bhg. Kall meg hjernevasket, men jeg tror dette (og mye mye mer) er viktige ting for at barna skal bli selvsikre, selvstendige og den beste versjonen av SEG SELV :)

Lisa: Hvorfor trenger man si at man sliper sagen istedenfor forklare barn hva som er sunn mat, hvorfor kroppen trenger sunn mat, hva det er med nettopp denne maten som gjr at den er bra for kroppen, hvordan kroppen reagerer p den osv? Alt du beskriver der er godt forankret i alt av lovverk fra fr, og snn sett skulle det vre helt undvendig med en kommersiell aktr. Noe fungerer for noen, ingenting fungerer for alle :)

Guillaume Durandal: takk for at du leste!

Espen Braseth Grtan: Mange undvendige begreper i dette opplegget ja. Nok et opplegg hvor eier har konomiske interesser og doble roller:/

Takk for at du deler din kunnskap! Dette var bra lese. Jeg ble mtt p jobb i dag av en begeistret mormor som synes dette virket veldig spennende og noe se nrmere p. Jeg gjorde det, men du verden - bare se IKKE rre, sier n jeg! Hvor ble det av leken, gleden, hverdagslykken, barndommens egenverdi og livlang lyst til lek og lring?

Ja alt vi gjr er godt forankret i lovverket, slik det skal vre i barnehagen. Og s klart lrer vi barna om alt det som ligger i det slipe sagen :)

Forstr godt din skepsis til store kommersielle aktrer, har selv vrt ekstremt skeptisk til akkurat dette. Jeg s med skrekk og gru p disse store barnehage firmaene som bare var ute etter tjene penger. Som pedagog i dn siste barnehagen som selv valgte bli en del av hoppensprett familien m jeg si, at det kun har vrt positivt. Vi har ftt gode verkty, som gjr at jeg fler at jeg n jobber enda bedre med alt det jeg allerede gjorde :)

Hvorfor er det farlig bruke begrepet 'slip sagen' (nr hva det innebrer er godt forankret i lovverk allerede)? Jeg ser p dette som en felles kategori som beskriver hva det dreier seg om. Hvem sier noe om hvordan 3ringen lrer dette begrepet og hvor mye dette begrepet vektlegges? Er det kanskje slik at prinsippene bak begrepet er det som vektlegges - som at det er bra for oss spise sunn mat? Og hvem sier at ikke de mange pedagoger og frskolelrere som jobber med og har vrt med p implementere dette ikke er kritiske eller reflekterer rundt det? Og tror man virkelig at det arbeides med 3ringen slik som det fremstilles p en kommersiell nettside at man arbeider med en 7ring p skole i usa?

Lisa: Godt hre. Barnehagelreren har jo fortsatt metodefrihet, men det kan bli vanskelig ivareta det nr man fr servert et "ferdig program."
Takk for svar:)

hanne: At det er farlig er det vel ingen som har sagt, men om det er ndvendig kan vel diskuteres. Det du spr om er jo nettopp det man burde ha visst fr man lanserer et slikt opplegg og kommer med lovnader om at det frer til selvtillit og hyere akademisk utdannelse. Det er ikke en kommersiell nettside fra USA, det er den norske siden. At det er mange pedagoger som har vrt kritiske til dette opplegget hper jeg jo virkelig :)

Ann Kristin: Takk for kommentar, og for at du leste. Det er ingenting i dagens lovverk som tilsier at man behver et opplegg som "Lederen i meg" i barnehagen, heldigvis!

Mai-Evy Bakken

Mai-Evy Bakken

Glad eg har to barn som fekk lov vere barn i barnehagen! N er dei vaksne og kanskje vert dei leiarar, om dei har lyst til det! Pass opp for mor og far,- dei kan vere strste trugsmlet i metodeproblematikken!

Takk for at du gidder Eivor.

Dette blir bare hplst!

Det er rett og slett trist se hvor mye misforstelser som er ute og gr! Anbefaler dere heller beske en av vre mange barnehager, og gjre dere opp en mening etter ha satt dere ordentlig inn i hva dette gr ut p.. Det er veldig tydelig at mange der ute ikke skjnner dette i det hele tatt.

Barna hos oss leker, sloss og fr absolutt lov til vre barn. Mye tid og fokus p fri lek hos oss! Vi lrer ogs barna omsorg for andre, og empati for de rundt oss. Vi flger selvflgelig rammeplanen, lrer om Prysen, har skoleforberedelser og mye mer. De 7 gode vanene blir selvflgelig tilpasset barnehagealder. Barna har hy grad av medvirkning, og fr gjre mer av det de liker gjre, og det de er gode p. Barna styrkes p sine styrker. Vi har en stor foreldregruppe som er veldig fornyd med "lederen i meg" og den jobben vi gjr. Barnegruppene ker og ker. Hadde dette vrt s skrudd og farlig som det fremstilles, s vil jeg tro at utviklingen ville vrt motsatt.

Jeg var selv veldig kritisk frste gang jeg hrte om dette. Jeg tok et valg og meldte meg p kurs. Jeg angrer overhodet ikke i dag! N bruker jeg dette fantastiske verktyet i min hverdag, bde hjemme og p jobb. Veldig fornyd! ;) Stolt Hoppenspretter!

Takk for at du sier fra, der trengs. Vi m og skal vre kritiske og ikke bare bli med nye tendenser.

Wolf McKillian

Wolf McKillian

Meget bra skrevet!

Den totale mangel p (egen-)kritsk evne hos bl.a. en del skallte "ledere" er svrt ofte proposjonalt stigende med nrheten til deres eget ststed, egeninteresser og egne fordeler. Og troen p deres egen fullkommenhet og "gode ideer", etc har en tendens til fullstendig overse enhver sunn logikk, realitet og / eller enhver mangel p forankring i sunt forsknings-milj... Men n har jeg ogs et svrt kritisk syn p de mange skallte "selvhjelpsbker", realiserings- og "finne-deg-selv" kurs, programmer og andre pfunn som det kryr av i dagens marked.

Sigurd Ringbakken

Sigurd Ringbakken

Desiree - din forsvarstale er s full av spryt at man m mistenke deg for vre et nett-troll. Les Eivors eminente tekst en gang til og gjr et forsk p reflektere litt over det du selv skriver. Eivor: TAKK! Dette var virkelig bra skrevet!

Flott og bli oppdatert, p noe jeg faktisk ikke engang trodde var ett tema i noen barnehage OVERHODET!!Kommer tilbake med ett, noe lengere, og ikke minst nyansert innlegg vedrrende dette senere,men s langt vil jeg nye meg med ett ord!!!Skremmende!!!

Stein Aage Hegle

Stein Aage Hegle

Det vrimler av kommersielle interesser som har skjnt at barnehagene er et godt marked for alskens opplegg og ideer. Husker f.eks. da sikkerhetshysteriet raserte norske utelekeplasser for noen tir siden. Barnehagelrere m bli tydeligere til fronte faget sitt og vise at vi faktisk har verdifull kunnskap om barn og hva som er viktig for barn, og slutte med la markedet styre faget. I s mte bidrar du positivt, E.E.

Synd at det er slik det oppfattes! Jeg har lest teksten mange ganger, og jeg skjnner godt at man blir skeptisk nr man fr presentert hele opplegget uten noen videre veiledning og kurs. Det ble vi alle sammen i starten. Ville kun f frem at hverdagen vr fortsatt er ganske lik som i alle andre barnehager. Barna fr mye tid til vre helt vanlige barn, med mye lek og morro hver eneste dag.

Sigurd Ringbakken, man kan vre enig eller uenig i Desirees kommentar, men hvis du pstr at hun kan mistenkes for vre et nett-troll har du nok ikke vrt mye rundt omkring i debattforum p nettet...

Herlighet...

Det er synd at uvitende mennesker s enkelt gr til angrep p et konsept, da de tydelig ikke vet hva de snakker om. Denne teksten representerer et standpunkt fra en person som har gjort seg opp en mening om noe hun ikke har satt seg inn i. Hadde du satt deg inn i filosofien og resultatene fr du lirer av det en masse ?tull?, hadde du muligens blitt oppfattet som seris. Jeg ser frem til din mening dagen da Norske forskere skal presentere sine funn, om du da er like ?klok?.

Din gode mening kan dessverre ikke tas seris p bakgrunn av din tekst, da du tydelig mangler fundamental kunnskap rundt opplegget.

Lykke til videre.

Dette var jeg ikke klar over at eksisterte i det hele tatt. Synes du peker p noe av det viktigste som finnes innen all omsorgsrettet yrkesutvelse, nemlig vre kritisk til alt som blir presentert som det eneste eller mest fullkomne. Verden er sjelden s enkel- for ikke snakke om mennesket!

Nr konomer og individualpedagoger gr fritt spillerom blir barn fort redusert til kortvokste voksne som skal presses gjennom kverna raskt, konomisk og effektivt for kunne bli det best mulige individet for seg selv. Dette gjres for tilpasse individet til et samfunn hvor man antas bli mest fullkommen og lykkelig dersom man har suksess. Og den suksessen mles i IQ, hus, bil og hytte.. Det lykkes sosialt, vre et godt menneske og alle andre "myke" verdier forsvinner i individsfunnet! Og f ser noen sammenheng mellom denne mten tenke p og den eksplosjonen av sosialt relaterte problemer dagens barn og unge sliter med.

Takk for at du opplyser meg, Eivor!

Du tillegger betydningen av det pedagogiske konseptet, og srlig begrepsbruken, alt for mye vekt ift det barna faktisk opplever i barnehagen. Jeg har to unger i Hoppensprettbarnehage, og merker svrt lite til at dette pedagogiske opplegget er noe annerledes enn det som finnes i andre barnehager. De pedagogiske rammene har strst betydning for folk som er ansatt i barnehagen, ikke for barna; barna blser i begreper som "proaktiv" "synergi" etc. MEN, og det er stort men, det jeg HAR sett er at de ansatte tror p det de gjr og er positive til konseptet, og det smitter nedover p barna ift mer energi, omsorg og positivitet fra ansatte til barn. Og da har vel det pedagogiske opplegget for barnehagen i all hovedsak gjort nytten sin. (Helt til du kom og pissa p det da. Hurra for det.)

Eva Einshj: Takk for kommentar, og for at du leste.

Wolf McKillian: Dette programmet er ikke forankret i noe som helst, og da er en slik egeninteresse ekstra betenkelig. Takk for at du leste.

Ole Kjosvold: Takk for at du leste!

Stein Aage Hegle: Ja! Det er et stort problem i dagens barnehager at det stadig vekk pses p med programmet fra kommersielle aktrer.

Desiree: Jeg forstr at dere som jobber der kanskje ikke kjenner dere igjen. Men, hvordan kan man egentlig gi veiledning og kurs i noe man ikke vet noe om? Jeg skulle man gjorde et grundig arbeid i forkant av opprette og implementere et slik opplegg. Og, hvordan kan noen love at dette opplegget gir hyere akademinsk utdannelse?

Ingeborg: Det er jeg enig i, for meg fremsto det som en helt ok kommentar.

Andreas: Det er nettopp det jeg har gjort. At det ikke faller i smak hos mange har jeg forstelse for, men det fjerner ikke det faktum at dette er et opplegg ingen vet noenting om hvordan eller hvorfor skal fungere. Jeg ser frem til at du viser meg forskningen som dokumenterer at bruke "lederen i meg" gir hyere akademisk utdannelse. Den dagen norske forskere skal presentere sine funn, den burde ha vrt i forkant av at man innfrer et slikt opplegg.

Yngve: "Den kommersielle barnehagen" er p god vei inn i samfunnet, og selv om dette opplegget forelpig bare brukes i 11 barnehager s er det greit vre obs p det likevel. Takk for at du leste!

Bente: Ok, hvis opplegget ikke er noe annerledes enn det som finnes i andre barnehager, s er det jo i beste fall bare overfldig. Som du sier, s kan det nok hende de fleste barn "blser i begreper som proaktiv og synergi," og da vil det vre lite hensiktsmessig bruke setninger som "ja, n er du proaktiv, " og " flott, n skaper vi synergi." Det du sier til slutt kan jeg stille meg bak. Engasjerte og positive voksne er gull verdt for barnehagen, og derfor ville det kanskje vrt en ide bruke opplegget p de voksne ( slik som det opprinnelig er tenkt fra Covey,) men la vre lage en egen kommersiell utgave av det for barna?

Bra skrevet, men uten henvisninger blir ogs dine pstander bare pstander - i motstandernes yne.

For virkelig komme opp p "Gunnar R. Tjomlid niv" burde du tatt med sitater og henvisninger inne i tekster der du avslrer svikten i Lise Kragseth Furuseth's argumenter og fremstillinger.

Stle: Ah, det har du faktisk helt rett i. La ut rapportene p facebook bare,beklager det.
Her er det ene som tar for seg implementeringen http://www.theleaderinme.org/uploads/Documents/results/Johns_Hopkins_Cases.pdf .

Rekker ikke mer i lunsjen, men skal legge det ut senere.

Stle: http://www.theleaderinme.org/uploads/Documents/results/Promising_Results_TLIM_V5.12.pdf <- og her.

Petter grinebiter

Petter grinebiter

Synes dette var bra, men jeg skjnner ikke hvorfor du skriver "dette er et kommersielt opplegg".

Det at det driver av kommersielle aktrer har vel ingen ting med resten av kritikken gjre.

Det virker som et spark som er helt uberetiget. Kjernen av kritikken din er at pedagogikken ikke kan dokumenteres og er tvilsom, ikke at det er de "skumle kommersielle folka!" som er problemet.

Du skriver mye tankevekkende om barnehager. Hilsen frskolelrer, master i pedagogikkstudent og montessoristudent

Hvilke barnehager eier hun? Hres ut som hun er mere ute etter penger&publisitet...

Jeg er pappa til 2 barn, som er/har vrt igjennom dette programmet i Hoppensprett. Vi og vre barn har kun positive erfaringer med dette. Har du selv vrt og sett hvordan dette ufres i praksis?

Jeg er den strste kritiker og skeptiker til ALT som lukter av alternativt eller selvutviklingsprogram etc. Jeg rynket ogs litt p yenbrynene i starten nr jeg hrte om det, men i praksis synes jeg dette fungerer helt fint og kun har vrt positivt for vre barn.

Det frste som slr meg er at dette er en storm i et vannglass. Det er aldeles ikke s omfattende og autoritrt som du og flere "eksperter" gir inntrykk av. Det er rett og slett sunn fornuft og gode tanker og verdier satt i litt system gjennom lek og oppdragelse. Vre barn snakker med stor glede og stolthet hjemme over f.eks ha ftt vre 'dagens leder' og dele ut matbokser osv. De gleder seg til komme tilbake til barnehagen. Hadde de opplevd dette programmet som negativt hadde vi merket det. Det er ikke noe galt i lre barn gode verdier og egenskaper i gjennom lek.

Dagens konkurransebaserte samfunn krever gode evner utviklet fra tidlig av. Barn har ikke vondt av lre noen begreper om ansvar. Mitt inntrykk er at dagens pedagoger er alt for opptatt av at alt bare skal vre kos og lek, og at man ikke skal kunne stilles til ansvar for noe.

Kanskje du burde bruke dine kritiske evner til granske dine egne forutinntatte holdninger og f nesa ut av boka og se hva det egentlig dreier seg om ?

Fin blogg:)) Jeg har en nypnet blogg om hvordan livet som housewife i usa vil bli:)

http://www.realhousewifeofhouston.blogg.no

Det skal vre P BARNETS PREMISSER - Maria Montessori var god der. Prinsippet ender i bunn og grunn ut i det samme, men fremgangsmten er helt forskjellig.

Maria Montessori valgte g ned p barnets niv, sette utfordringene fra barnets perspektiv og hva har vi ftt?

Google grunleggerne: Larry Page og Sergey Brin.

Gabriel Garzia Marques - Nobel pris vinner i literatur.

Will Wrigth, skaperen av spillet Sim City.

P. Diddy, musiker.

Prince Harry og Prince William.

og s mange mange fler. Mennesker vi alle ser opp til.

Du verden hvor enig jeg er med Kristian. Takk for et godt innlegg.

Anonym: Hoppensprett barnehagene

Kristian: Det som fr het "dagens barn" heter n "dagens leder." For noen barn kan det helt sikkert fungere greit med et slikt program, som "lederen i meg," for andre vil dette vre lite hensiktsmessig. At dine barn ikke opplever programmet som negativ er jo bra, men som pedagog m man jo ivareta alle barna. Jeg vet at det er mye bra i Hoppensprett barnehagene ogs, og at de har stort fokus p fysisk aktivititet og motoriske ferdigheter. Mitt inntrykk av dagens pedagoger er at det dukker opp nye programmer omtrent ukentlig, og at man sjelden fr bruke metodefriheten sin. Men ok, hvis foreldre rundt i landet syns dette er et passende opplegg, s skal ikke jeg stille meg i veien for at Furuseth og de andre coachene skal reise landet rundt og selge inn programmet. Det er tross alt deres barn og deres penger. Fint at noen er fornyd, men jeg har ogs vrt i kontakt med mange foreldre som ikke er det. Mye passer for noen, ingenting passer for alle.

Anonym: Takk for at du leste!

Lise Kragset Furuseth driver sammen med sin mann Paal Mogens Furuseth Hoppensprett-barnehagene og Hoppensprett-akademiet. Sistnevnte har allerede en privat ungdomsskole i drift og n planlegges det en privat barneskole, begge i Akershus og begge med en skalt kristen formlsparagraf. Lise Kragset Furuseth er lokalpolitiker for KrF i tillegg til drive private barnehager og alts etterhvert private skoler.

Det er meget vel mulig at opplegget "Lederen i meg" er bra, det har jeg overhodet ingen forutsetninger for mene noe om. Det br imidlertid vre hevet over enhver tvil at svel dette opplegget som fremtidige gode opplegg i Hoppensprett-systemet, enten det er i barnehagene eller skolene, er et viktig ledd i gjre nettopp Hoppensprett til det foretrukne valg foran andre aktrer nr foreldre skal ske barnehageplass for sitt barn. Hensikten er sikkert den beste, men det ligger forretningsmessige hensyn bak.

La barn f lov til vre barn, de blir voksne fort nok som det er!

Verden vil bedras, derfor bedrar vi den.

Og derfor bryr jeg meg ikke om denne saken. Fordi i det yeblikket jeg begynner bruke energi, irritasjon og andre adjektiver p en sak, gir jeg den saken energi. Beste er derfor gi f, og heller bry meg om de tingene som bygger positive relasjoner og forstelse. Som la 3-ringen se etter uspiselige ting.

Det er bra at noen beholder gangsynet og sjekker hva dette programmet er bygget p. Jeg ble rystet av lese ditt innlegg. Skremmende at det er s mange pedagoger som lar seg forfre av god markedsfring. Det er en pminnelse om at vi m ta vrt profesjonelle ansvar p alvor og stille sprsml ved ting og ikke bare si ja til alt som hres fint ut.

Jeg har selv to barn i en av disse barnehagene og ut fra hva jeg har sett er jeg meget fornyd med barnehagen. Ting er utrolig mye bedre n en det det var da barnehagen var kommunal, det er turning annenhver uke i egen hall, barna er stort sett meget fornyd hver dag ved henting, det er varm-mat hver dag og frukt. Av alle de tingene vi har vrt med p i regi av Furuseth har vi aldri betalt en krone, bortsett fra en liten sum da barna hadde danseoppvisning p jessheim kulturhus og det var det neppe noe noen tjente noe p. Heller la barna mine g her en g tilbake til en bedriten kommunal barnehage hvor de ikke har rd til str eller mke om vinteren.

Ivar: Ja, jeg vet det er veldig mye som ogs er bra i disse barnehagene, spesielt med tanke p tilrettelegging for fysisk aktivitet og motorisk utvikling :)

Svar til Prinsipprytter: Innlegget ditt ble slettet, men jeg synes du hadde et par poenger som fortjener en kommentar.

1. Lise Kragseth Furuseth oppgir selv vre partner og daglig leder i FranklinCovey Norge AS, og jeg antar hun da kan sies sitte p rettighetene til "Lederen i meg". S bytt ut "patent" med "rettigheter". Dette hadde du nok ogs forsttt om du la godviljen til. Forresten br alle barn lre bruke godvilje i mte med andre mennesker, da blir det frre misforstelser og krangling. Tolk alltid i beste mening.

2. Du spr hva som er galt med at Lise Kragseth Furuseth plegger alle sine barnehager bruke "Lederen i meg". Dette hadde vrt greit om "Lederen i meg" var basert p anerkjent pedagogikk for barn. Det er den ikke. Poenget med ha pedagogiske ledere er at de besitter en kunnskap som anses ndvendig. Dette poenget blir borte nr denne kunnskapen ikke tillates benyttet, men blir byttet ut med en bok som kommer fra en tvilsom kultbevegelse. "Pedagogisk leder" blir da bare en tom tittel for oppfylle myndighetenes krav.

Mora mi var negerhore i mange r.For tjene masse penger.S gikk hun over til bli vanlig hore.Hun tjente like mye p det.Bare en gang blei hun gravid,det var me.Hun aborterte meg ikke,hun sa;bare negre dreper sine egne onger.

Mamma fra Hoppensprettbarnehage

Mamma fra Hoppensprettbarnehage

Hei! Mine fire gutter har alle gtt eller gr i en Hoppensprett barnehage. Har i tillegg benyttet meg av deres SFO. Jeg byer meg i stvet for fantastiske ansatte, flinke eiere og en flott barnehage. Skulle nske media ogs fikk vite at dette er barnehager som legger til rette for varm mat hver dag, turn i turnhall, dans i egen dansesal, sterkt engasjement for innsamlinger til trengende barn eller andre gode forml, god og pen dialog med foreldrene, stabilt personale osv. Men n handler det om noe annet... Redd for at janteloven og frykt for det ukjente, prver stikke kjepper i hjulene for disse barnehagene. Her er det mange som uttaler seg uten vite hva "De syv gode vaner" gr ut p. Programmet "Lederen i meg" er en bevisstgjring av det vi alle gjr. Fornuftige ting som man har valgt sette i et system og bruke som et verkty. Jeg har som foreldre blitt invitert flere ganger p foredrag og alltid tenkt at det er flott at de ansatte har et slikt verkty jobbe med i hverdagen. Mine to gutter p to og snart fire bruker ikke disse begrepene som de snakker om, annet enn dagens leder. (Dagens leder fr f.eks dele ut matpakker). De blir ikke hjernevasket til g rundt snakke om fremmede ord vi ikke er vant til. Men de ulike vanene blir jobbet med p barnas niv, og vi som foreldre vet at det ligger en grunnleggende tanke bak det de gjr. Mistenker at mange lever overfladisk og suser gjennom hverdagene med stress og mas. Motsetningen til dette mener jeg er ta seg tid til reflektere over hva som er gode holdninger og verdier. For meg er alt som str i "De syv gode vaner" et positivt tankesett som kan skape positive holdninger for vre barn. Det er som tidligere sagt sunn fornuft satt i system. Hva er farlig med det? Skulle nske dette ble brukt i skolen ogs, som en felles plattform mellom oss foreldre og skole. Jeg har hatt barn i denne barnehagen i flere r bde fr og etter at dette programmet ble innfrt og jeg ser bare positivt p dette.

Har aldri hrt om dette programmet fr, men er veldig glad for at du skriver om det. Hres jo helt blst ut! Gr 1. ret barnehagelrer og er spent p om dette blir nevnt p skolen fremover! Dine fantastiske innlegg blir ofte kommentert og delt blandt medelevene i klassen! :)

Pelle:Takk for kommentar. Vet ikke El hvilket innlegg det er snakk om.Vedkommende har vel kanskje, som du sier, slettet det.

Mamma fra Hoppensprettbarnehage: Jeg vet at disse barnehagene har et godt tilbud p mange omrder. De har god konomi og mange tilbud innenfor fysisk aktivitet som kommunale barnehager bare kan drmme om. Som pedagog kan jeg ikke stille meg bak "Lederen i meg," men det betyr jo ikke at alt det andre i hoppenspretten er galt.

Det viktigste vi barnehagelrere kan gi barna er trygghet og omsorg. Vi m mte hvert enkelt barn der de er. Min mening er at man ikke kan vurdere en barnehage som god eller drlig p bakgrunn av konomi eller hva de tilbyr av ulike ekstratjenester som dansegruppe o.l. En god barnehage bestr av autoritative voksne som bygger barna opp der de er og som viser forstelse og setter positive grenser i konfliktsituasjoner. Vi m ikke glemme at det er vr vremte som har strst betydning for barna. Barn speiler seg gjennom sine foreldre og de ansatte i barnehagen og da m bevisstheten vr ligge der...

AnneMH: Takk for kommentar, og at du leste. Veldig hyggelig hre at dere bruker innleggene mine som grunnlag for refleksjon og diskusjon. Pensum p skolen og lovverk for barnehagene er viktig sette seg godt inn i, spesielt med tanke p ikke "g i fella" med undergrave sin egen profesjon og bli usikker p egen kunnskap nr man etterhvert kommer ut i yrket. At mange pedagoger bruker et opplegg som ikke er foankret noe sted, betyr at de er med p undertrykke sin egen utdannelse og kunnskap.

http://mobil.aftenposten.no/meninger/kronikker/Barn-skal-ikke-vare-en-lonnsom-fremtidsinvestering-7501474.html

http://mobil.aftenposten.no/meninger/debatt/Robuste-barnehagebarn-7501000.html#.UyHS4ZYAi-8.facebook

Bekymret pappa

Bekymret pappa

Nr daglig leder i Hoppenspretten, Lise Furuseth uttaler at de som er kritiske, ikke har skjnt noe, sier dette mere om henne som leder, enn kritikerne som faktisk har satt seg inn i dette og har forsttt hva det gr ut p. Jeg nsker ikke at mitt barn skal bli en slik leder. ignorere kritiske foreldre er ikke bare frekt, det er ogs det motsatte av hva prinsippene gr ut p. Det finnes absolutt ingen synergi, vinn vinn eller proaktivhet i slikt lederskap.

Det skumleste med dette er ikke at filosofien innfres uten at foreldreutvalg har blitt hrt, eller at foreldre ikke fr vite alt, men at 90% av foreldrene ikke bryr seg, eller ikke har satt seg inn i hva dette faktisk gjr med barna deres.

Nr barnehagen forhndsdefinerer barnets ml og egenskaper, er dette fullstendig galskap og det motsatte av hva barnet selv har behov for. La barn utvikle seg slik de er, og ikke slik vi nsker at de skal vre om 20 r

Tack Eivor, fr ett bra blogginlgg som stter fingret p mycket av den kritik jag ocks har mot Ledaren i mig. Jag kan ven instmma i "Bekymret pappas" kommentar hr ovan.

Jag har frskt lsa in mig p hur debatten gr i Norge, och sls av hur mycket den liknar den debatt vi haft i Sverige. Frldrar, forskare och pedagoger som r kritiska mts av argument som "Ni missfrstr", "Det r bara sunt frnuft" och "Mina barn r minsann njda och glada efter att Ledaren i mig infrts".

Men faktum r att den svenska skollagen anger att "Utbildningen ska vila p vetenskaplig grund och beprvad erfarenhet". Ledaren i mig saknar vetenskaplig grund, det bekrftas t o m av FranklinCoveys svenska representanter i radioprogrammet "Skolministeriet": http://www.ur.se/Produkter/176...

Nr Ledaren i mig infrdes p Matteusskolan i Stockholm (en grundskola frn 6-15-ringar) rapporterade svl riksmedier som bloggosfren. Fr den som r intresserad av hur diskussionerna gtt i Sverige kan jag rekommendera bloggen "r du proaktiv lille vn?": http://skolkritik.wordpress.co...

Fint innlegg! Bare en liten kommentar til oppsummeringen din. Lurer litt p hva du mener med at barn ikke br oppfordres til regulere flelsene sine? Misforstod jeg, eller mener du at barn br bli oppfordret til regulere flelsene sine. Selv har jeg en trering som absolutt trenger hjelp og oppfordring til regulere flelsene sine. Det skaper trygghet og gode rammer, og er etter min oppfatning en veldig naturlig del av oppdragelsen. Jeg sier ikke at et barn ikke skal f utrykke seg og ske trst, men en trering er i stand til lre seg og forst andre og strategier for oppn det de vil.

Vet kritikere av Coveys metode egentlig hva den innebrer? Den handler ikke om bli "leder" men om at man selv kan ta ansvar for sitt eget liv med "alt" det innebrer. Selvsagt skal barn f vre barn, og samtidig skal de oppdras og gis de beste betingelser for en god start og for kunne klare seg her i livet. Jeg fikk selv anbefalt dette "programmet" av pykolog for en del r tilbake, etter ha mtt veggen. Over flere mneder og r jobbet jeg meg tilbake til livet med profesjonell hjelp, med bruk av Coveys prinsipper som hovedhjelpemidler. Skulle ha lrt om dette for nrmere 50 r siden, det hadde spart meg for mye sorg, sinne og smerte. formidle disse prinsippene til de neste generasjoner vil kunne vre en meget god sttte til at hvert enkelt barn har en mulighet til f et godt/bedre liv. Jeg hadde ikke nlt med benytte en slik barnehage for mine barn, de er imidlertid voksne n s jeg m finne en annen mte formidle denne kunnskapen til dem.Uansett er det vel fritt barnehagevalg s de som ikke synes om dette er jo p ingen mte tvunget til sende sine barn til en barnehage som trekker disse prinsippene inn i sitt daglige arbeid med barna.

Eivor!! Tusen takk for dine ord. De ble det avgjrende for meg i velge Hoppensprett bort for min datter. I utgangspunktet handlet min skepsis om fravr av ord som trygghet og tillit i Hoppensprett barnehagenes presentasjon. Igjen, takk for din tydelighet. Jeg som mamma deler ditt syn.

Nina Kali: Hei! Jeg ble utrolig glad n. Glad for at du har bevisst p hvilken barnehage du velger til barnet ditt, og for at du er en av de som penbart ikke bare "tar til takke med en barnehageplass" og sier seg fornyd med i det hele tatt ha et sted levere barnet p morgenen. Takk til deg!

Vr datter er 3-ring i Hoppensprett, og blir tatt S godt vare p. Det er s mange statlige regler for hva barn skal lre, og ingen barnehager slipper unna. Hoppensprettbarna fr s mye fint i tillegg. Og ikke bara lederen i meg. De fr S mye turn og fysisk utfoldelse, kontakt med dyr, danseopplegg, etc. Jeg er s imponert over opplegget at jeg hper de bygger skole i Hurdal. Og hvis vi ser bort fra ordvalg: Hva er galt med skape synergi? Er det noen grunn til at en 3-ring ikke skal vre proaktiv? Selvflgelig legges programmet opp til barnas utviklingsniv. For en 3-ring kan arbeide frst - leke etterp dreie seg om spise maten sin fr man bygger med lego. Helt enkelt! N er jeg grunnleggende skeptisk til barnehagers plass i samfunnet, og til den tidlige institusjonaliseringen som foregr - men at barn lrer hva det betyr sette seg ml ( klare kle p seg klrne selv), og jobbe for det, er mye mer verdsatt hos meg enn at de skal ha et overdrevet fokus p matte og tekst i frskolealder - det er nok av barnehager som legger lista der (med skalt forskning i hnd). Ja, barn blir kanskje flinkere i matte om de tidlig lrer regne - men er det den kvaliteten jeg setter hyest for vr datter? Jeg mener at alle voksne har et ansvar for egne flelser, og det klare innse dette krever mer enn et par selvutviklingskurs hvis man frst hrer om det i 40-rs krisa. Og om Lise har kjpt et konsept som hun bruker i alle sine barnehager s blir vell ikke inholdet mindre verdt av at hun har betalt for lisensen?

Skriv en ny kommentar