hits

Frstemann i ml

Carl. I. Hagen sammenlignet barnehagen med skobutikker og matbutikker for en dry uke siden.

Det har forsvidt jeg ogs gjort tidligere, men i et litt annet perspektiv. Der han mener at varen og kvaliteten er den samme uavhengig av hvem som eier butikken, s har jeg pekt p at hele konseptet faller sammen hvis ingen er i nr kontakt med brukeren. 100 stk i ledelsen - med strategier, ml og planer- har ingenting si hvis det bare sitter n i kassa.

Det vil bli lang k.

Noen blir sinna, mange roper om "tilkalle en til i kassa," noen blir utlmodige og urolige i kroppen, noen mister motet og gr, og noen venter pliktoppfyllende p sin tur.

Er det slik jeg m snakke for bli forsttt av politikerne?

Er man virkelig ndt til dra p med s, beklager uttrykket, idiotiske metaforer for at de skal se viktigheten av bemanningen i barnehagen?

Den siste tiden har det vrt sterkt fokus p behovet for kompetanseheving for lrere og barnehagelrer, samt viktigheten av benytte seg av ny og tilgjengelig forskning.

Selv er jeg kraftig bekymret for endel politikeres penbare mangel pkunnskaper om barn og nyere forskning.

Jeg tror, helt uironisk, at mange av de trenger en form for kompetanseheving.

Uttalelser som "Naturligvis er det barnehager som ogs i dag lar barn leke med tall, ord, rim og bokstaver," gjr meg litt bekymret for kunnskapen og kompetansen p hva som foregr i barnehagen.

Har dere lest Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver? Tror dere vi som jobber der bare surrer kunnskapslse rundt uten ml og mening? Tror dere alt er "p liksom?

Og, det som ser ut til vre det store sprsmlet om dagen;Hva er kvalitet i barnehagen?

Kunnskapsminister T. Re Isaksen har uttalt atdenne regjeringen vil bruke de fire neste rene p satse tungt p kvalitet i barnehagene,og atdet viktigste med sikre kvalitet i barnehagen er sikre at barnehagen har tilstrekkelig med barnehagelrere og ansatte med annen relevant kompetanse.

Dette er i trd med hva nyere forskning p kvalitet i barnehagen har kommet frem til, for eksempel i ie-utvalget`s "Barnets beste"-rapport.

I St.meld. nr. 41 (2008-2009)Kvalitet i barnehagenfremheves ogs betydningen av gruppestrrelser:

S langt er vi enige.

Det ser ut til at utfordringene oppstr nr det skal ned p kommunalt niv, og at det bryter sammen nr det til slutt kommer ned til oss som skal utve profesjonen vr i barnehagen, hver dag- sammen med barna-for barna.

Bergen kommune har for eksempel bestemt at alle barn skal kartlegges med Tras fra de er 2r, og bryter dermed med barnehagelrernes metodefrihet.

Oslo kommune har prosjekt Oslobarnehagen; styrket kvalitet og lringsarena.

Iprosjekt Oslobarnehagen kan vi lese at; kunnskap om innhold og kvalitet i barnehagene er mangelfull, lokalt og nasjonalt og at det er behov for flere og riktigere kvalitetsindikatorer.

Er det? Hvorfor har man ml om styrke noe man har mangelfull kunnskap om? Skal dere lete helt til dere finner noe som passer dere?

Det finnes faktisk en hel del forskning p dette.

Vet dere ikke at det finnes en rapport fra 2013 som har tatt for seg 39 referanser fordelt p 29 studier som behandler strukturell kvalitet, prosesskvalitet, innholdkvalitet og resultatkvalitet?

Der har man gjennomgtt skandinavisk forskning p kvalitet i barnehagen, og rapporten har tydelige konklusjoner samt mange indikasjoner p hva kvalitet i barnehagen er. Det pussige er at de stemmer overens med mange av politikernes egne dokumenter, bde p nasjonalt og kommunalt niv.

Samlet sett peker forskningen om kvalitet i skandinaviske barnehager p noen helt konkrete forhold som f.eks. viktigheten av fastlagte rammer for antall voksne pr.barn.

Tid er nkkelordet for kvalitet, p alle omrder. Bde mer tid og overskudd til enkeltbarnet og de sm gruppene man roper om at vi br ha.

I samme rapport str det at hvordan man ker kvaliteten av barnehagen som lringsarena ikke er underskt i srlig stort omfang, hvilket er interessant nr man ser i hvor stor grad det er fokus p dette i Norge.

For likevel velger da noen politikere ut nettopp dette som ml, alts styrke barnehagen som lringsarena- og jobbe for f inn flere lringsml for barna.

I Oslo har byrdet kommet med en bystyremelding hvor de nsker utarbeide et digitalt kartleggingsverkty fra 3-rsalder. I tillegg nskes det ta initiativ til endringer i barnehageloven slik at det blir mulig sette opp tydelige ml for hva hva barna skal lre i barnehagen.

Ikke et ord om rekruttere flere barnehagelrere, eller tiltak for beholde de som er i yrket. Ikke et ord om ke ressurser til spesialpedagogisk hjelp for barn som har behov for det. Ikke et ord om viktigheten av stabilitet og voksentetthet i lys av satsingen p kvalitet.

Det de har srget for f med i bystyremeldingen er at det er avgjrende at den enkelte barnehageansatte, lrer ,pedagogiske leder eller rektor er villig til gjre det lille ekstra som enkelte ganger kreves for sikre god og helhetlig oppflging av et barn.

Byrdet i Oslo har allerede innfrt endel oslostandarder og skriver at "Slike standarder angir forpliktende fringer for hvordan innsatsen ovenfor et barn skal organiseres. P bakgrunn av disse erfaringene vil byrdet vurdere flere forpliktende standarder."

Hvilke erfaringer? At standarder gir fringer?

Jeg tror mange politikere sliter litt med ha oversikt over alle papirene.

Det kan jeg godt forst, mange lrere og ansatte i barnehagen sliter med det samme om dagen.

Med for mange ml, for mange strategier, for mange standarder, for mange rapporter og for mange ord, s blir det til slutt vanskelig ha helt oversikt.

Hvor ofte reflekterer dere rundt deres pedagogiske grunnsyn? Hva er egentlig deres syn p barn og barndom ? Dere snakker om hva som er nyttig for samfunnet i et konomisk perspektiv, om fremtiden.

finne ut hvor mye vi kan klare lre barna- og lre de det s raskt som mulig ser ut til vre en rdende diskurs blant mange politikere og innad i endel kommuner.

Hei, disse barna dere snakker om- de er samfunnet, de er fremtiden.

Jeg blir nrmest forbannet nr jeg ser hvordan noen av dere hyller konomer og NHO helt ukritisk p sosiale medier.

At store organisasjoner bruker penger og ressurser p bestemte tema, kan ha en stor pvirkningskraft p hva som faktisk skjer i barnehagene. Dette br vi som jobber i barnehagen bli mer klar over og ta stilling til. Slike diskursive strmninger vil nemlig n oss, og barna.



Jeg ser for meg at det foregr ca. snn her: En politiker er p kurs, et foredrag eller et seminar og hrer noe de syns er "spennende og interessant."De tar det med seg tilbake og gjr rede for sine nye ider for en gruppe andre politikere som helt ukritisk henger seg p den samme tanken.

Ofte er det besparelser inne i bildet, eller noe som kan fre til et konkret mltall, noe man kanvise til i etterkant.

Forslaget blir vedtatt, og man glemmer ta hensyn til all forskning somikkesttter opp om det politikerne som var p kurs fant interessant og spennende. Det brukes penger og ressurser p lage standarder og fringer, og det kommer ut som et ferdig dokument ned til barnehagelreren som ikke fler noe som helst eierskap til dokumentet og opplever mistillit til egen profesjon og kompetanse.

Hvem skal f definere kvalitet i barnehagen? Skal barna f vre med, slik de har lovfestet rett til? Skal de som jobber i barnehagen eller foreldrene f vre med? Regjeringen? Den enkelte kommune?

Skal vi kanskje bare g for definisjonen jeg fikk av en politiker her om dagen;Kvalitet kan vre s mangt.


Jeg tror vi trenger en grundig gjennomgang av hvordan vi som samfunn ser p barnet. Hva nsker vi for barna "vre"?

Tenk p den ene voksne, den ene lreren eller omsorgspersonen du har mtt underveis i oppveksten som gav deg en spesiell flelse.

Den voksne i barnehagen som s deg, den lreren som tok seg ekstra tid til deg, den helsessteren som hjalp deg nr du hadde det vanskelig, den du ikke kan tenke p uten smile. Den du fr litt vondt i hjertet av huske - den du fortsatt kan kjenne p kroppen at var viktig for deg i din oppvekst.

Den flelsen m alle som omgs barn ske etter gi dagens barn og unge.

Vi kan ikke standarisere barndommen.

Inntil endel av politikerne har hevet sin kompetanse og reflektert litt rundt sitt grunnsyn p barn, stiller jeg meg mellom de og barna. Dere fr ikke lov. Dere m stoppe opp n.

Barnas drmmer, fremtid og muligheter ligger rett foran fttene deres.

Tr varsomt.

- Eivor

http://www.udir.no/Upload/Rapporter/2013/Kunnskap%20om%20kvalitet%20i%20barnehager%20(2).pdf?epslanguage=no

11 kommentarer

Takk - for at du tar deg tid og bruker mot til vre blant de f som virkelig fronter disse sakene. Det koster antakelig en hel del, men jeg tipper du "ikke har hjerte til noe annet".

Og slike samvittighetsfulle pedagoger som du baner veien og viser eksempel for noen tusen andre. Noen tusen andre som str for mye av det samme, men trenger hjelp til sette ord p det og/eller st fram.

Det er gledelig at du og noen til fortsetter kjempe en av de viktigste kampene for barn i Norge - p tross av politikere og forretningsfagpersoner som ser ut til ville bruke det klassiske maktgrepet " tie saken i hjel". Det er jamen ikke mye de svarer eller vil ta kritikk innover seg. Og nettopp inkompetansen, som du er inne p at noen av politikerne "besitter", gjr det jo ogs greit for dem slippe ta debatten "for" offentlig.

Jeg s at det var et par artikler om temaet p nrk.no i dag, men jeg hper at disse kartleggings- og mleregimesakene, barnesyn m.m. blir lftet enda mer fram og opp. Til en skikkelig oppvask. Dagsnytt atten, Debatten, Aktuelt og nyhetssendinger. Dette fortjener bli dekket p TV og radio i stort monn og over lengre tid - ikke bare i aviser og p nettet.

Og til alle som er innom og leser her - og i tillegg nsker sette seg litt ekstra inn i hva "alt dette" dreier seg om: Boka "Mestrer, mestrer ikke" av Pettersvold og strem, Res Publica forlag, er knakende god. Anbefales sterkt de som ikke har lest den. Blir "aldri" ferdig med anbefale den boka ... Burde nesten ogs vrt pensum for alle skole- og oppvekstpolitikere :p

Hilsen fra Sigmund, barne- og ungdomsarbeider

Rasmus-Robson Ferreira DaSilva Skartveit

Rasmus-Robson Ferreira DaSilva Skartveit

Kl er 05:35 eg er oppe med verdens finaste Jenta. Mi datter som er 2 uker gamale. Mad, stell og kos har hu ftt/fr.To viktigt ord for meg som kan beskriva alle dei 3 tinga som betyr s mje for meg ligge i mnge av teksta dine. bli SITT OG HYRT.

Eg blir s varme i hjerta Eivor.

Du kjemme for vre barn og trr st for deiras rett. Lere mje av innlega dine delle dei med god samvitighet.

St p lykke te.

Joakim Vinnes

Joakim Vinnes

Igjen, mektig imponert over ditt engasjement og din kapasititet.

" finne ut hvor mye vi kan klare lre barna- og lre de det s raskt som mulig ser ut til vre en rdende diskurs blant mange politikere og innad i endel kommuner." Direkte skummel utvikling.

Anbafaler innspill i BT (fra des.) av Jan Ube ved NHH: http://www.bt.no/meninger/kronikk/Pisa-rapporten-er-uten-interesse-3020529.html#.Uvzp1fl5Pos

Og for svare p sprsmlet om idiotiske metaforer: det virker desverre slik.

Hei!

Bloggen din er helt fantastisk, du skriver om veldig viktige ting! Jeg har selv jobbet i barnehage i 3 r som assistent, og n gr jeg 2.ret p frskolelrer.

Jeg bare lurte p noe. Det str at du er 30r og har jobbet som pedagogisk leder i 10 r? Var du da "bare" 20r nr du ble pedagogisk leder? :)

St p Eivor, det du skriver er viktig - og bra du setter fokus p det!! Keep it up!

Stine: Bloggen er ikke helt oppdatert. Ser det str 30, men fyller faktisk 32 om noen uker:)

Joakim Vinnes: Tusen takk for kommentar. Skal sjekke ut kronikken med en gang:)

Takk, Eivor! Du fr virkelig sagt ord p det jeg fler her. Som Sigmund over her kommenterte, takk for at du tar deg tid til skrive om barnesyn og barnehagen. Hilsen en snart nyutdanna frskolelrer som frykter denne kartleggingsutviklingen fra vre hold!

Hvorfor har du ikke skrevet at du representerer partiet Rdt, og dermed er programforpliktet til vre uenig med Hagen? Den samme Hagen som var med politianmelde din egen partileder Moxnes for brudd p taushetsplikten. Er ikke det litt urlig av deg fremstille saken som om du skriver som pedagogisk leder og ikke som politiker?

Jeg hrte en gang flgende hjertesukk fra en professor i reiseliv: "Alle tror de skjnner seg p reiseliv for alle har vrt p ferie". Dette er nok ogs dekkende for skole og barnehage. Vi har alle gtt der, og nesten alle har vi hatt barn i barnehagen og mener noe om hva som er bra. Bare s synd at s f skjnner at det faktisk er et fag vre barnehagelrer, at man sitter p kunnskap som gir grunnlag for noe annet enn synsing. Det ville aldri falt politikerne inn vedta hvordan man skal armere broer, selv om de har kjrt over en hel haug av dem. Det ville vrt bra om kompetansen til pedagoger ble sett p som like viktig som kompetansen til ingenirene.... St p, vi andre fr heie p fagligheten og oppfordre alle til lytte til de som faktisk har kompetansen.

Jon Jeg har jobbet i barnehage siden 2001, og vrt medlem i et politisk parti i 5mnd. Hvis du sjekker datoen for innlegget, s fr du svar p ditt sprsml.

Gleder med til du kommer inn i styre og stell i Oslo! Jeg krysset av p listen for deg. St p Eivor, vi trenger en som deg.

Skriv en ny kommentar