hits

Jeg er mlls, Caroline

P sndag skrev jeg til deg, Caroline. Egentlig skrev jeg ikke til deg, jeg skrev til alle.

Til alle politikere, alle foreldre, alle barnehageansatte -og alle andre som nsker noe for deg og din barndom.

I dag er jeg mlls, p mange ulike mter. Jeg er mlls i den forstand at jeg nesten ikke vet hva jeg skal si etter ha gtt igjennom presentasjonene til kompetansehevingen jeg er plagt g p. Jeg er mlls i den forstand at jeg aldri kommer til sette opp ml for deg, Caroline, som er basert p noe annet enn deg selv.

Mest av alt er jeg mlls fordi s mange har "sett og hrt deg" Caroline.

Der jeg satt alene og flte med hele hjertet og hodet at noe var p vei i feil retning, var jeg absolutt ikke alene. Det er s mange mennesker som har sett deg n at ikke engang jeg klarer telle s langt fr jeg sovner. Jeg er tydeligvis ikke den eneste som syns det er betenkelig bruke 60 millioner p en storsatsing p sprk- en kompetanseheving med kartleggingsverktyet TRAS.



Du, Caroline, bde representerer og er et uttrykk for alle de 812 barna jeg har tatt imot og vrt s heldig bli kjent med i barnehagen. Dere 812 har lekt ulikt, lrt p ulike mter, og hatt forskjelige behov og interesser.

Ikke n eneste av dere har vrt like, heldigvis.

Dere har lrt g, lrt hoppe, lrt spise selv, sluttet med bleie, lrt vaske hendene og lrt kle p dere. I alle disse situasjonene har dere utforsket og utviklet sprkets ulike sider sammen med en voksen.

Dere har ogs lrt vre sammen med andre; lrt ta initiativ til lek, lrt inkludere i lek, lrt vente p tur, lrt dele og lrt ta vare p hverandre. Noen av dere vil danse, noen vil klatre, noen vil tegne, noen vil spille yatzi, noen vil leke med biler, noen vil lese bok, noen vil bygge verdens strste snmann og noen vil bare vre sammen med en voksen.

Disse ulike initiativene har de voksne brukt aktivt for sttte dere i sprket, i undringen, i lringen og i samspillet med andre.

Ofte er dere en annen enn dere selv; dere er en mormor, en frisr, en tannlege, en doktor, en storebror, en lastebilsjfr, en hund eller en superhelt. I disse rollene har dere lekt dere videre inn i sprkets ulike verdener sammen med de voksne.

Noen av dere har trengt en ekstra voksen i perioder, men det har tatt opptil 10 mneder fr dere har ftt det. Da jeg meldte ifra om behovet fikk jeg til svar at det ikke fantes ressurser til det.


(forskning som blir presentert p kompetansehevingen/ pres. R. Lekhal)

I en av presentasjonene for min kompetanseheving s str det at; den voksne ser hva barnet er interessert i og snakker til barnet om dette.

Jeg vil faktisk pst at min metode er bedre, jeg snakker nemligmedbarn, ikke til barn.

Storsatsingen p sprk inneholder f.eks dette:

Hva kan voksne gjre?

- repeterere hva barnet sier

- beskrive hva barnet ser

- beskrive hva barnet gjr

I presentasjonene finner vi ogs setninger som;

Sprk gir barn mulighet til delta i og lre av dialog med andre

Viktig informasjon m vre tydelig og synlig og ikkeoverdves av undig sty

Gunstig danne sm grupper i barnehagen med fokus psprkstimulerende tiltak

P hvilke mter kan bildebker vre endel av barnehagens sprkstimulerende arbeid?

Barns oppmerksomhet varierer i lpet av dagen. Barn trenger pauser!

I det store og hele, s er vi alts enige. Vi er bare veldig uenige i hva som er best for f til dette. For meg fremstr storsatsingen p sprk mest som en repetisjon av pensum fra min bachelorgrad.

Man trekker blant annet inn Bishop, Bloom, Bronfenbrenner og Vygotsky- som p ingen mte er nytt for frskolelrere/barnehagelrere.

Det ligger selvflgelig og lurer litt mellom linjene at storsatsingen p sprk ogs er et tiltak fra politikere for selv kunne fraskrive seg ansvar. De vet nemlig at de mangler 4000 frskolelrere.

"De ansatte i barnehagene har ftt kompetanseheving, og vi har tillit til at de n setter igang tiltak. Vi har gitt de verktyene de trenger." er jeg redd for at vi fr hre fra politikere de neste rene.

Lite hjelp i en sag nr jeg trenger en limpistol.


(forskning som blir presentert p kompetansehevingen/ pres. R. Lekhal)

Forstr dere n hva jeg mente med at dette ikke motiverer meg?

Dette er undervurdere vr faglighet, selv om jeg hrer dere sier at dere ikke gjr det.
I tillegg s blir jeg mlls over se at noen i det hele tatt tillater seg bruke NORMALE BARN som et begrep sammen med overaktivitet, aggresjon og engstelse.
Jeg skal blant annet f kompetanse i : planlegge og organisere godt sprkarbeid i barnehagen.

Hr her: det gr ikke an organisere bort barn!!

Samme hvordan vi vrir og vender p det, s blir det for mange barn til gjre alt jeg s gjerne skulle for hvert enkelt barn. Nr hverdagen ofte bestr av vre sammen med 18- 25 barn alene, s hjelper det ikke hvor mye jeg planlegger danne en liten gruppe med fokus p sprkstimulerende tiltak.

Samme hvor mye jeg nsker bruke den billedboka sammen med akkurat det eller det barnet, s gr det ikke an g ifra de 17 andre som str og venter p min hjelp, mitt svar, min sttte, min veiledning eller at jeg snart skal "vre tiger som skremmer bort kosebamsene som stjeler i butikken"- slik jeg lovte.

At viktig informasjon ikke m overdves av undig sty, er jeg enig i. Men, har dere egentlig vrt i en barnehage fr dere satte ned dette punktet?

Det gr ikke an organisere bort barn.

Kompetansehevingen har refleksjonsoppgaver. Jeg skal p flere mter med andre pedagoger for reflektere rundt oppgaver som for eksempel:

Pedagogisk innhold: Legges det til rette for aktiviteter som tar hensyn til den store variasjonen mellom barn , f.eks kjnn.

Kjnn? Jeg er mlls. (Jada, jeg vet det finnes forskning p dette.)

N m jeg henvende meg til deg igjen, Caroline.

Den store variasjonene mellom deg og de andre er virkelig ikke kjnn. Kjnn er den store biologiske forskjellen. De store variasjonene ligger gjerne i miljfaktorene og utviklingsniv.

Kommer du som flyktning fra et krigsrammet omrde, har du opplevd ddsfall i nr familie, lrte du deg lese da du var 4 r, er du utrygg p andre voksne og barn, er du mest mottagelig for sprk ved hjelp av din auditive sans eller din visuelle sans? Er det best for deg vre i bevegelse og samspill mens du tillegner deg nye ord, eller gir du uttrykk for behve ro og alenetid med en voksen?

Caroline, har du det bra? Hva er best for deg?


(forskning som blir presentert p kompetansehevingen/ pres. R. Lekhal)

Jeg har selv gtt i barnehage. Hadde jeg gtt i dagens barnehage, kunne jeg begynt p skolen med f.eks. dette i "min mappe" :

-Eivor har noen sprkvansker. Hun klarer ikke uttale sitt eget navn. Hun sier for foreksempel Ojoj istedenfor Eivor.

( En periode VILLE jeg hete Ojoj istedenfor Eivor, og foretrakk derfor si det )

-Eivor klarer ikke tilpasse seg rutiner, hun lper for eksempel fra matbordet og setter seg i et hjrne.

( Jeg likte ikke den vasne havregrten jeg fikk servert og holdt p kaste opp bare jeg s den)

-Eivor viser tegn til seksualisert adferd

( Jeg hadde en konkurranse gende med de andre frskolebarna hver dag om hvem som hadde finest truse og ble fersket i dette flere ganger.)

-Eivor trekker seg tilbake og forsvinner inn i sin egen verden. Hun er til tider vanskelig n frem til og virker noe innesluttet.

( Jeg vokste opp med mange ssken og syns det var veldig fint f vre helt alene innimellom - f lov til vre bare meg.)

Mest sannsynligvis ville jeg en eller annen gang blitt satt i en av kategoriene som ikke heter "normale barn."


I flge TRAS s burde jeg allerede i firersalderen klart flge instruksjoner ved imitere andres adferd.

Noen vil nok mene at jeg fortsatt sliter litt med det, men for meg er det helt normalt.

Til slutt; en oppfordring til oss som fr kompetanseheving, som jeg syns br n ut til flere:

Del dine erfaringer p Twitterved merke dine tweets med #OslobhgSprk

41 kommentarer

Hurra for deg og stemmen din! Har ikke

mer si- du har sagt det😊

Nina Valmyr Dageid

Nina Valmyr Dageid

Hei. Digger innleggene dine. Er selv ped leder og kjenner igjen mye av det du skriver om, selv om rammebetingelsene i min bhg er bedre enn hos mange andre bhg jeg hrer om. Du er en flott stemme i den offentlige debatten og jeg heier p deg :-)

God igjen! S tydelig tale att det kan vekke de fleste! God jobbet:)

De storsatsingene p sprk var jo ganske s innlysende! Hper da at de fleste barnehagelrere vet dette fra fr? Alts at det er lrerikt for barnets sprk at vi vokse repeterer hva barnet sier og beskriver hva barnet ser og gjr. Og det viktigste for kunne gjre dette skikkelig og mye med hvert enkelt barn, er jo (som du skriver) nettopp flere voksne. Det er ikke s lett repetere og beskrive ting for 18 barn!

Maria Lister Midtrd

Maria Lister Midtrd

Du har en tydelig og viktig stemme i en merkelig, skremmende utvikling! Takk og lov for deg- og s mange andre kloke, kunnskapsrike og omsorgsfulle barnehagelrere og assistenter som jobber sammen med det viktigste vi har!

Lise Wik: Tusen takk for kommentar!

Nina Valmyr Dageid: Veldig hyggelig hre. Utrolig glad for at det er flere ped.ledere som leser innleggene mine. Tror det er viktig at vi str sammen og "tar tilbake" profesjonene vr i rene fremover. Heia oss!

Anonym: Ogs p en fredagskveld, a gitt! Godt hre at du ikke sovner av det, selv om jeg til tider skriver ganske lange innlegg. Ha en god kveld videre!

Hei!

Du har virkelig kul blogg!

Jeg er en fast leser p bloggen din! Den er virkelig kul og jeg syns det er veldig gy lese bloggen din!

-Hilsen Maylipus <3

Florisa: Jeg vet:/ bruke 60 millioner p dette, det skjnner jeg ikke at gr an.

Maria Lister Midtrd: Tusen takk for veldig hyggelig kommentar! Vi kan mye vi, men mange mener likevel vi ikke kan det. Og vil gjerne fortelle hvordan vi br gjre jobben vr. Dessverre s forhindrer det oss ofte fra gjre jobben vr.

May Lisbeth (Maylipus): Tusen takk! Det ble jeg glad for hre. Skal sjekke ut din ogs!

Du har en viktig stemme! Jeg er forsker i pedagogikk, og du har forskningen p din side. Synes det er trist at Vygotsky brukes til inntekt for et slikt syn p sprkopplring. TRAS er veldig langt fra Vygotskys syn p sprk og kommunikasjon.

Cecilie: Jeg er s enig, s enig!

Eivor for president! ❤️

Varmer musikklrerhjertet og morshjertet lese.

Det er utrolig godt lese en s reflektert og velskrevet blogg. Jeg er selv frskolelrer og kjenner igjen den hverdagen du beskriver. Jeg tok for en del r siden avgjrelsen om at jeg aldri vil jobbe i kommunale barnehager p grunn av de drlige rammebetingelsene.

Alt for ofte har jeg opplevd at det kuttes i budsjettet samtidig som kravene kes.

Det er p tide at vi fr politikerne som tar disse avgjrelsene ut i hverdagen slik at de ser realitetene, barna, MENNESKENE vi jobber med, ikke bare livlse statistikker.

Er d mulig!!!! Lurer p hvilke andre yrkesgrupper med krav om 3 rig hgskole man kan tillate seg undervurdere s mye??? Mulig vi fr ta litt av skylden selv ved at vi ikke har vrt flinke nok til si hva vi gjr og hva vi kan, men f i hvertfall noen som kan barnehager til vre med p utvikle nye strategier. Jeg er utrolig fornrmet over hre hvor liten tillit de har til meg som fagperson etter ha lest dette!

Du skriver s godt, treffer s mange spikere rett p hodet :-). Takk for at du gjr befolkningen vr oppmerksom p dette. De som ikke er i faget kan selvsagt bli begeistret over de fine ord som kommer. De vet jo ikke at d er barnemat for oss!!!

Morten Kirkeb

Morten Kirkeb

Takk igjen for din mte formidle det mange av oss kjenner p! Kjenner igjen hverdagen fra min jobb som barnehagelrer. Kanskje vi skal bli litt mer "uskikkelige" ved velge bort slike kurs osv? Hvem sier vi M p slike kurs? Felles boikott?;-)

Birgitte Kalvik

Birgitte Kalvik

Utrolig bra skrevet, dette er viktig lesestoff for oss som ikke har samme frstehndskunnskapen. Denne deler jeg videre i nettverket mitt. Takk :)

Inger Lise Jansen

Inger Lise Jansen

Flott og velskrevet blogg, som jeg vil flge. St p!!!

Trine Kjlstad

Trine Kjlstad

Du kjemper for barna i en verden som p grunn av lettvinte og ignorante lsninger fremstr som kynisk. Du avslrer kunnskspslsheten og behovet for raske og enkle lsninger (snsvarsfraskrivelse) p en presis og avslrende mte. Og jeg kjenner at det kommer fra hjertetJeg heier p deg!

Anne Gro Hammersben

Anne Gro Hammersben

Har ikke rukket lese hele innlegget ditt, for ble s opphengt i bakgrunnen din. Hvordan har du ftt til vre pedagogisk leder i 10 r nr du bare er 30 r? Jeg har 3 rig frskolelrerskole og det tidligste jeg kunne begynt jobbe som ped.leder ville vrt da jeg var 22 r. Ikke klarer jeg forst hvordan du kan ha tatt imot 812 barn heller. Da m du ha jobbet ti r i en barnehage med over 80 barn, det vil si en barnehage minst 5 avdelinger(18 barn p hver avd, slik det var da jeg var ferdig utdannet for 16 r siden)eller kanskje enda flere siden smbarnsavd bare har/ hadde 9 barn. Da m du ogs vrt rundt p avdelingene og tatt imot alle barna p disse avdelingene, siden du har tatt imot 812 barn, og det visste jeg ikke at var valig. Man slr gjerne sammen ansvaret for ta i mot barna om morgenen i bhg med f avdelinger, men visste ikke at det var ble gjort i de strste bhg. Er helt sikkert kjempefint det du har skrevet om det du brenner for, s er ikke ute etter ta deg, men prver forst utgangspunktet ditt, for det ble litt vanskelig for meg, og da klarer jeg ikke helt engasjere meg i resten av det du skriver.

Arne Mogens Olden

Arne Mogens Olden

Anne Gro Hammersben, det finnes rett og slett ikke en smule fornuft i det du skriver!! Konsentrer deg om blogginnlegget og serisiteten i det, skrevet av en utrolig reflektert og fagsterk person p omrdet "barns behov i barnehagen". Det er mot all sunn fornuft at du henger deg opp i noe som over hode ikke taler barnas sak og slett ikke er essensen i blogginnlegget!! Din kommentar er direkte smlig og absolutt ikke verdig en som pberoper seg ha "3 rig frskolelrerskole" (eller frskolelrerutdanning, som det het frem til hsten 2013). Mtte du vre et helt annet sted enn i barnhage-/skolesystemet!! (nsketenkning fra en lektor i vgs, p vegne av barn og unge)

Tone Tonetrall Ellefsen

Tone Tonetrall Ellefsen

Anne Gro Hammersben: Jeg henger meg p Oldens kommentar til deg, ogs det som str i parentes p slutten. Du br skjemmes over hvilke prioriteringer du gjorde da du valgte henge deg opp i noe du ikke har peiling p, i stedet for ta del i innholdet i Eivors "tordentale". I Oslo-barnehagene og i Oslo-skolene er det stor mangel p faglrt arbeidskraft. Mange jobber p dispensasjon bde som frskolelrere/barnehagelrere, pedagogiske ledere osv, lrere i skolen osv. osv. Viser en barne- og ungdomsarbeider seg vre "kompetent", er det flere som fungerer / jobber p dispens som frskolelrer og pedagogisk leder i barnehagene. For dem er ofte veien g for f utdanning som frskolelrer/barnehagelrer, ta hgskoleutdanningen gjennom samlingsbasert studie. Oslo kommune har eget opplegg tilby, men man kan ogs ta utdanningen over 4 r p deltid (i stedet for 3 r p heltid) blant annet ved Dronning Maud Minne hgskole i Trondheim. Det gjres samtidig som man er i jobb, og med studiepermisjon i forbindelse med samlingene. Det er flere mter gjre det p for den som har guts og virkelig er interessert i jobben sin, interessert i tilegne seg fagkunnskapen og bekreftelse p hva man gjr riktig og hvilken praksis man m endre for at det skal vre til barnas beste, samt lre nytt. Dette er gjerne kompetente voksne som fremfor bruke utdanningen sin til kritisere andre og trekke i tvil "hvordan rekke over", ser det som Eivor ser og fortviler over inkompetansen hun viser til. Forvrig er videreutdanning ogs vanlig ta som deltidsstudie, mens man er i jobb. Det gjres av mennesker som er opptatt av tilegne seg mest mulig kompetanse, som skal gjre de til best mulig yrkesutvere for de det skal komme til gode i neste omgang. ta utdanning p deltid samtidig som man er i jobben det angr, gjr at man faktisk har "knagger henge teorien p".

Det heter at det er "mange veier til Rom", men med skylapper og kritiske briller, som du viser, kommer man jaggu ikke langt "til barns beste" her i livet!!!

Heia Eivor, st p og se med overbrende blikk langt vekk fra "Jante-kommentarer" ... ;-)

Anne Gro Hammersben: Dette syns jeg var trist lesing. Forstr at det er vanskelig engasjere seg i det jeg skriver nr man ikke engang leser det! At jeg skal behve svare til en av "mine egne" viser jo nok engang hvor vanskelig det er n frem. Men ok. Jeg tok frst fagbrev, og jobbet med disp. fra utdanningskravet mens jeg studerte. Hvis du har jobbet 16r i barnehage, s overrasker det meg at du har tilgode oppleve at barnegruppen endrer seg i lpet av ret. F.eks. en hst startet jeg/tok imot 18 helt nye 2-3ringer. Til jul flyttet 4,og nye begynte. S ble jeg beordret til ta over ansvaret for en annen avdeling; 18 nye, som ilpet av et r var blitt til 36. 2 r jobber jeg i det som var Oslos davrende strste barnehage, med 16 avdelinger. Henger du med? Egentlig er det ikke viktig for meg at du henger med. Det er viktig at du engasjerer deg i noe annet enn det du gjorde her.

Det er viktig kunne vre uenig i et opplegg som innfres og Tras er sikkert ikke perfekt det heller. Men jeg har jo vrt borti flere undervisningsopplegg som tar utgangspunkt i generelle teorier og som man da m tilpasse lokale forhold.

Det jeg synes er rart nr jeg ser kommentarene er at det ser ut som alle er ubetinget enig i det som skrives i bloggen og da blir jeg skeptisk i utgangspunktet. Er det virkelig ikke noen motforestillinger p noen punkter? N Ann G Hammersben er den eneste som er "litt" kritisk s blir hun angrepet som f.eks; at jeg skal behve svare til en av "mine egne"........ Det er jo kanskje slik at det er bare hennes "menighet" som leser bloggen stortsett. Bloggforfatteren "skryter" jo ogs av at hun har lang erfaring og tyngde i denne saken og blser jo glatt av alle eksperter som har vrt med p utvikle Tras som forvrig ogs benyttes i andre nordiske land.

Men jeg blir mer skeptisk over ubetinget enighet enn at kommunen innfrer et undervisningsopplegg over noen timer som forsker systematisere sprkopplringen p flere barnehager hvor ansatte har ulike utgangspunkt.

Jeppe: Siden jeg vet det ofte kommer kommentarer som dette, s har jeg valgt skrive at jeg har jobbet lenge i barnehage ja. Gjr jeg ikke det, s blir alt jeg skriver avfeid som "synsing." Dette er heller ikke et undervisningsopplegg "over noen timer" som du skriver.
Jeg "blser glatt av alle eksperter som har utviklet Tras?" Jeg er klar over at Tras brukes veldig mange steder ja. Storsatsingen som n pgr er satt i gang med bakgrunn i at det var altfor mange som begynte p skolen uten kunne tilstrekkelig norsk. At man da velger bruke 60 millioner p et kartlegningsverkty som ble utviklet for barn med norsk som morsml, det kan vi vel vre enige i at ikke er hensiktsmessig?

Anonym: Tusen takk! Og jeg er veldig glad for at det fortsatt finnes musikklrere. Vet jo at mange fag blir prioritert bort, og at kunst&hndverks-lrere mange steder blir flytter over i andre stillinger.

Aksel Stridh: Tusen takk for hyggelig kommentar. Jobber du i Oslo?

Frskolelrer: Ja, det kan man sprre seg. Og ja, jeg ser jo at det virker fint og nyttig utad. Og som du sier s er det nok viktig at vi str opp og begynner synliggjre vr profesjon til flere enn de andre p ledermtene:)

Morten Kirkeb: Jeg har forskt, men fr bare mail etter mail om at jeg M. Stort sprik mellom dokumentene som ligger ute for foreldrene, og det de ansatte ofte fr beskjed om. Ser det str at dette er et "tilbud til de ansatte," noe jeg i utgangspunktet ble glad for. Men da jeg ga beskjed om at jeg ikke nsket benytte meg av tilbudet, s var tilbudet noe jeg var plagt stille opp p. Jobber du i Oslo?

Birgitte Kalvik: Tusen takk for det!

Inger Lise Jansen: Takk! ha en god helg :)

Trine Kjlstad: Tusen takk for veldig hyggelig kommentar. Det er akkurat slik jeg opplever det! Bygget for mange barnehager, hadde for f mennesker til jobbe, kommer med raske og enkle lsninger for "sikre kvaliteten." Synd det bare sikres p papiret :/

Tone Tonetrall Ellefsen: takk for kommentar! Du har nesten svart for meg, og du har mye rett. Jeg tok samlings-basert frskolelrerutdannelse, og tok ut ferieukene mine i.f.m samlingene siden jeg jobber som ped.leder samtidig. All etter- og videreutdanning har jeg tatt p kveldstid, eller deltid.

Godt skrevet! Det du beskriver er et alvorlig samfunnsproblem: En topptunghet der man ikke gir nok vekt til at dem som er nrest p de faktiske problemene fr treffe avgjrelser. Alt skal byrkratiseres. Det skal finnes planer, planer skal flges, det skal evalueres, uten tanke p om evalueringen evaluerer noe som er av relevans. Og det er slett ikke bare i offentlig forvaltning. Da jeg begynte jobbe i IT-industrien hadde jeg en master-grad og hadde allerede programmert i 20 r, men ikke p et eneste tidspunkt fikk jeg oppgaver jeg ikke kunne lst som 17-ring, med kun littegrann erfaring fra gutterommet, og uten utdannelse overhodet. Jeg har etterhvert gtt tilbake til akademia, men ser at det ikke er noen framtid her heller: Selv ha jobbet seg opp til et professorat, etter ha utdannet og jobbet seg igjennom utallige evalueringer, fr man fortsatt ikke bestemme hvilken forskning som er mest interessant og relevant. Det skal en politiker som ikke engang vet hva de mest fundamentale faguttrykkene betyr styre. Og Forskningsrdet synes det er greit, http://universitas.no/kultur/59046/-den-beste-forskningen-blir-oversett

S vit at dere ikke er alene med streve med topptunge organisasjoner. Alle strever med det. Og er det ikke litt rart nr PISA-underskelsene viser klart at elevenes prestasjoner blir bedre nr avgjrelser treffes nr dem selv, s blir det glatt oversett, fordi politikerne frst og fremst bruker resultatene som en unnskyldning for enda mer styring?

Takk for svar!

Jeg har ingen grunnlag for vurdere 60 millioner, men det hres ikke mye ut gitt at det er veldig mange barnehager i Oslo.

Men jeg leser fra presentasjonen om TRAS fra Oslo kommune:

"TRAS ble utviklet med bakgrunn i at altfor mange barn med behov for ekstra hjelp med sprktilegnelsen, ble oppdaget sent. Vi erfarte ogs at flere barnehager var generelt usikre p hvordan man vurderer barns sprkutvikling og hvordan man mer mlrettet kan tilrettelegge for god sprkutvikling. I forkant av at TRAS ble utviklet nsket vi f kunnskap om hvordan pedagogene observerte barns sprk. TRAS gruppen gjennomfrte derfor en sprreunderskelse blant et utvalg av barnehagelrere. Resultatet viste at det var svrt ulik praksis og at det var f som benyttet

systematisk observasjon. Imidlertid uttrykte 90 % av barnehagelrerne et behov for kartleggingsverkty og at de nsket at noe slikt ble utviklet".

"Tras er primrt utviklet for barn som har norsk som morsml". Det skjnner jeg fordi det jo er den strste og viktigste gruppen siden vi tross alt bor i Norge.

Men det str ogs en egen seksjon om bruk ovenfor flersprklige barn da de ofte har drligere ordforrd i begge sprkene enn de som er en-sprklige.

Jeg opplever jo at det str at det ogs er et verkty for fler-sprklige barn, men for bedre deres ordforrd i norsk.

Jeg har selv et barn i barnhage som er flersprklig og jeg er veldig glad for at dette arbeidet blir systematisert n i strre grad.

Alle vet jo at norsk skole og utdanning kan bli mye bedre, det viser jo blant annet internasjonale tester. Vre barn skal leve i et mye mer globalisert samfunn

i fremtiden og da m vre barn i enda strre grad samarbeide og vre i direkte konkurranse med folk fra andre land med mye mer systematiske opplringssystemer enn i Norge

(f.eks. flere steder i Asia). Nr en vet hvor viktig det er kunne sprk godt for tilegne seg kunnskap s blir dette enda mer viktig.

Mitt barn har bde norsk og et annet sprk som morsml. Om han kan bli kartlagt bedre og ved hjelp av barnehagen f enda bedre styrke i det norske morsmlet er det veldig bra.

Takk for ditt store engasjement og din faglige, uredde stemme fra virkeligheten i barnehagen og inn i den pedagogiske barndomsdebatten!

Eivor du kommer alltid med viktige pedagogiske betraktninger, som vi andre ogs m benytte oss av i mte med foreldre, kollegaer, administrasjon og politikere. De eneste som kan snakke opp fagligheten i profesjonen vr, er oss selv! Og jmf TRAS, i flge Rammeplanen m hvert enkelt barns foreldre godkjenne at det utfres systematisk kartlegging av SITT barn, og det er det er det ikke sikkert det er s mange foreldre som er interessert i! St p for barnehagen og barnets beste!

La oss iallefall vre glad for at vi har et hyrestyrt Oslo og regjering. Det er et parti som er opptatt at vre barn skal vre best mulig rustet til mte fremtiden. Der m de konkurrere med flere og flere utenlandske om kompetansejobber, ikke bare hndverksjobber. Utviklingen er p gang allerede. penhet og kartlegging av barns sprkutvikling er noe av det viktigste som kan gjres. Uten godt sprk er det vanskelig gjennomfre en god utdannelse. Derfor er det s viktig hjelpe de som kan hjelpes.

Jeppe: Ja, vi kan vel alle vre enig i at tidlig innsats er viktig. Men syns det er veldig synd at det ikke settes pris p andre sprk enn norsk som morsml, og at de legger ned fagsenter og reduserer ressurser til tosprklige assistenter. kartlegge vil jo ikke ha noen hensikt, annet enn ha oversikt, nr hjelpen uteblir for de barna som trenger sttte.

Skriv en ny kommentar