hits

Karakter: STRYK

Det ryktes at en rektor avsluttet skoleret med si dette:

Gratulerer til alle dere som gr ut herfra med femmere og seksere. Fortsett det gode arbeidet videre i utdanningen deres. Om mange r, nr dere er ferdig med hyere utdanning -kan dere komme tilbake og jobbe i bedriftene til de som forlater oss med enere og toere i dag.

Det er sette det veldig p spissen, men fr likevel frem et viktig poeng; vi trenger de som er gode i realfag, men vi trenger de andre minst like mye.

Jeg er 10 r, og vi er midt i matematikk-timen. Dagens oppgaver er jeg ferdig med for lenge siden, og jeg sitter venter p at tre andre skal bli ferdige slik at vi kan begynne p "belnningen." De fire som er frst ferdig fr nemlig lov til flytte seg bak i klasserommet og sy videre p gymbag`en sin. For meg er det helt uforstelig hvordan noen ikke kan vre ferdige.

Mens jeg syr bruker jeg matematikken. Teller sting, og lager et matematisk oppsett i hodet over hvordan gymbag`en skal se ut til slutt; 4 rader oppover, 2 bokstaver med 8 cm hyde, 4 rader bortover, s 8 cm mellomrom fr jeg lager en bord 4 rader nedover. Ja, da blir det symmetrisk og fint.Samtidig ser jeg at et av de andre barna har kommet mye lenger enn meg, og jeg forstr ikke hvordan noen kan sy s nyaktig og s raskt. Hvordan har hun ftt til det mnsteret uten tegne det opp p ruteark frst?

Tiril og Pl er ikke ferdige med matematikk-oppgavene nr det ringer, og deres "belnning" er at lreren tilbyr seg hjelpe de to bli ferdige i lpet av friminuttet. Begge takker nei og lper ut.

(Utdrag fra en besvarelse i matematikk. Br man f stryk for tegne svaret?)

Kan det hende at denne eleven har andre egenskaper man burde benytte seg av for tilnrme seg matematikk?

Har dette barnet talent som ikke kommer frem i realfag-timene?

Vi vet at mange skoler i dag benytter seg av noe som heter PALS. Norge gjr det nemlig litt drligere enn PISA-snittet nr det gjelder disciplinary climate eller arbeidsro som forskere n har oversatt det til. I 2012 kom det frem at det er blitt mindre brk i norske klasserom. men at det er fortsatt er 29% som besvarer at det er brk og uro i matematikktimene. Hvorfor, deter det ingen som har spurt elevene om.

I forbindelse med PALS kan elever mange steder f tildelt BRA-kort (et lite plastkort) for oppfrsel som samsvarer med den nskede atferden.

Eksempler p atferd som fortjener et BRA-kort:

G raskt og rolig til plassen din.

Ikke forstyrr sidemannen.

Ta av luen fr du gr inn i klasserommet.

Rekk alltid opp hnden.

Ikke la armer og ben bevege seg fritt.

G inntil veggen i gangene, s du ikke kommer borti andre.

Bruk innestemme.

Klarer klassen samle nok BRA-kort belnnes de med f.eks en ekstra gymtime, spillgruppe, formingsaktivitet eller utetime.


(BRA-kort produsert av menova.no)

Er kreativ utfoldelse noe man n bare belnnes med?

Ikke rart det blir brk og uro i matematikktimene.

Jeg kan ane det allerede i barnehagen, hvordan noen barn kan bli offer for det mange omtaler som konsentrasjonsvansker og atferdsproblemer. Jeg kan se hvem som ikke kommer til "passe inn" i reglene de fr presentert p skolen. Jeg kan se hvilke barn som sannsynligvis vil bli skolelei ganske tidlig hvis de ikke fr lov til vre fysiske og bruke sin kreativitet.

At det f vre kreativ er en belnning, er rett og slett et overtramp mot barn som har sine styrker der. P samme mte som jeg benyttet meg av matematikk-faget da jeg skulle sy en gymbag, s er det mange barn som har stor nytte av de kreative fagene for lre seg matematikk. Barn trenger vre gode i noe, de trenger oppleve mestring. Det er dette som gir motivasjon, som gir deg viljen til forske neste gang du mter en utfordring.

Alle som har mtt mer enn ett barn- vet at barn er ulike.

Hvorfor tror vi da at alle lrer seg realfag ved sitte stille, rekke opp hnden, ikke forstyrre sidemannen, ta av seg luen, snakke lavt, g rolig og sprre hvis man trenger hjelp?

Ikke bare reduserer man de kreative fagene i dagens skole, men de fjernes ogs som obligatoriske fra selve lrerutdanningen. P sikt vil vi da heller ikke ha lrere med kompetanse innenfor disse fagene.

Signalene til dagens barn er alts at det mange av de er gode i og interessert i - det er ikke viktig. holde p med tegning, musikk, dans eller kunst er rett og slett ikke framtiden.

Unnskyld meg, men hvem er vi til bestemme dette for dem? Hvordan i all verden kan vi vite hva deres fremtidige karriere er?


(Eleven som tegnet svarene p matematikkprven, har i disse dager illustrert sin frste barnebok.)

Det minste vi kan gjre er gi alle barn muligheter til vre gode i lpet av en skoledag.

De kreative fagene krever mer, det gr ikke an jobbe med disse fagene under samme disiplineringsrammer mange av dagens skoler innfrer. De er vanskelig gjennomfre med 28 elever og 1 lrer. Er det noe av rsaken til at de stadig reduseres?

Kreativitet forstyrrer sidemannen og sier "Sjekk hva jeg laget av denne esken! Jeg har laget et dyr som ingen vet at finnes. Skal vi teste om det gr med vann oppi? "

Kreativitet lrer barn realfag gjennom egne erfaringer og eksperimenter.

Kreativitetbeveger seg ikke rolig, den lper rundt i hodet og kroppen mens den venter p komme til uttrykk for omgivelsene.

Kreativitet har behov for la armer og ben bevege seg.

Kreativitet bruker ikke innestemmen - men den indre stemmen.

.

-Eivor

25 kommentarer

Nok en gang tar du opp en svrt viktig utfordring i skolen!

Min opplevelse, som lrer, er at kreative og estetiske fag gjerne str p timeplanen (fordi de m), men at de likevel blir sterkt nedprioritert mot teoretiske fag som norsk og matematikk. "Det str p planen, men vi trenger ikke ha det". Dette skjer fordi mange er ekstremt opptatt av gode resultater p nasjonale prver, kartleggingsprver og andre skjemaer som feks LUS. Ingen lrere/rektorer vil ha drlige resultater i disse fagene, og det gr p bekostning av det som anses som "mindre viktige fag". Men er de mindre viktige?! For elevenes utvikling og trivsel, mener jeg de er svrt essensielle. OG nr det er sagt; vi trenger faglrerne tilbake i disse fagene. La norsklrerne undervise i norsk, og musikklrerne ta seg av musikkundervisningen osv helt fra 1. trinn. Frst da vil vi oppleve bedre kvalitet i den norske skolen.

Denne artikkelen underbygger viktigheten av estetiske fag i skolen:

http://www.nordlys.no/kronikk/article6250573.ece?ns_campaign=article&ns_mchannel=recommend_button&ns_source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee=0

Lrer: Takk for tips om artikkel! Som det sto der, og som du ogs ppeker s er man ndt til beholde faglrerne. Var borti LUS da jeg jobbet en kort periode p skolen, og s hvordan lrerne flte seg ndt til prioritere dette. De andre elevene var stort sett overlatt til seg selv mens en og en satt sammen med lreren og skjemaet:/

Anonym: Takk! Tok en tur innom deres blogg n, og fikk sykt lyst p hvitlksbaguetter :)

Jeg jobber i skolen p 13. ret og synes det er tragisk hvor nedvurdert og nedprioritert de praktisk-estetiske fagene er i ferd med bli svrt mange steder.

Verste er at all forskning tyder p at praktisk-estetiske fag er viktige ogs for utviklingen og ferdighetene i basisfag som norsk, matte og naturfag. Denne nedprioriteringen er alts ikke fornuftig selv sett gjennom ynene p disse menneskene som bare er opptatt av basisfag, tester og ting som kan mles..! Sukk.

_Noen_ m da ta til vettet p et eller annet tidspunkt?

Skolen jeg jobber p n er heldigvis ganske opptatt av praktisk-estetiske fag fremdeles :-)

whatwouldnemido: Det har vrt en drastisk nedgang de siste 10 rene ja:/ Godt hre at noen fortsatt prioriterer det:)

Tar meg frihet til dele dette p Facebook, da jeg mener dette er et viktig budskap. Har vrt bortig det at lrer nedprioriterer elever fr at de ikke "lrer" likt som alle andre.

Kay: Takk for at du leste! Og at du deler blir jeg bare glad for:)

Hei Eivor, dette er langt fra forste blogg jeg leser fra deg og jeg skulle onske det var veldig mange flere i baade barnehagen og skolen, men ikke minst i politikken som hadde en like godt fungerende hjerne (og hjerte) som deg! Staa paa :) Hilsen Ashild

Jeg syns personlig man burde f lov spesialisere seg mye tidligere. Man burde kunne fordype seg i det man er flink til/interesserer seg for fra ungdomskolen. Innfr linjer p videregende innenfor "Allmenfag" der man kan velge mellom realfag og kreative fag. Dette hadde i hvertfall gjort min skolegang til en mye bedre opplevelse en den var. Vi skrev sikker 100 diverse kseri og artikler osv i ungdomsskolen og videregende, noe som i ettertid vurderes av meg som bortkastet tid. Jeg skulle heller ftt lov bruke noe av denne tiden til matte, fysikk og naturfag.

Elever trenger velse i konsentrasjon og hflighet. Jeg kan ikke forst hvordan det sette seg p plassen sin nr man fr beskjed om det, eller rekke opp hnden hvis man skal si noe er et hinder for kreativitet. Faktum er at man har bruk for flere mennesker som kan matematikk, norsk, engelsk o.l. enn man har mennesker som er flinke til spille musikk, male og slike ting. Derfor br man ha mer teoretiske fag i skolen og s litt kreative og praktiske fag ogs mest for stimulere den delen av hjernen ogs...

Aina: Har bruk for? Tror ikke det er noen fare for at de teoretiske fagene forsvinner, det er nesten bare de igjen p timeplanen. Det br vel vre rom for begge deler? Og, for bruke dine ord, faktum er at ingen blir gode i eller lrer noe hvis de ikke er motivert eller opplever mestring.

Anders: Helt enig! Ganske mye som oppleves som bortkastet i etterkant (opplevdes forsvidt ofte som bortkastet der og da ogs.)

Jeg skjnner at for mange kan disse teoretiske fagene (matte spesielt) virke som en straff, og vre frt for mange. Derfor kan jeg ogs skjnne at det oppmuntres til belnninger og en mer kreativ tilnrming blant mange. Med meg er det motsatt. Matte er mitt absolutt favorittfag, og det er det jeg mestrer. Kroppsving og de estetiske fagene er mitt vrste mareritt. Lrerne tror de er s utrolig snille nr de lar oss f en "premie" der vi f. eks. skal spille fotball. Det de ikke tenker p er at alle ikke er like. Jeg er fint fornyd med sitte der i ro og mak med matteoppgavene mine...

Utrolig bra skrevet. Selv om du er flink i matte s er du reflektert som skjnner at ikke alle er det og hvordan utfordringene for disse menneskene er.

Susns sang og smurferi, fjoll og fanteri

Susns sang og smurferi, fjoll og fanteri

Veldig bra innlegg !! Enig, vi burde blant annet blitt vurdert i kreative fag ogs... det str jo ofte det i jobbannonser. "du m vre kreativ og nytenkende" ..ikke alltid de med best realfagkarakter som er naturlig gode p det ;)

Heisann, jeg har nettopp startet en blogg. Hadde blitt utrolig glad om du stakk innom og kanskje lagt igjen en kommentar?

www.nataliao.blogg.no

Hilsen, Natalia.

Jeg er enig i at det beste er individuell opplring lagt til rette for det enkelte individ, men hvordan ser du for deg at det kan gjres? Har du forslag til organisering?

Lammelret: Har skrevet litt om det her: http://lodgelady.blogg.no/1387365601_18122013.html

Natalia: Det skal jeg gjre! :)

Susns sang og smurferi, fjoll : Ja, det er helt klart egenskaper man trenger i arbeidslivet:)

Enig: Takk for at du leste:) Vet ikke om jeg er superflink i matte, men det var ikke et fag jeg slet med p skolen. Har inntrykk av at det er et fag de fleste enten elsker eller hater.

Hrte av en kollega at p skolen der snnen hennes gr, gr det ogs et barn med atferdsvansker og tendenser til mobbing. Hun sa videre at andre barn fr bra-kort hvis de kommer til voksne og sier fra hvis de ser denne aktuelle gutten gjr noe han ikke burde og er ekkel med andre..... Jeg jobber i en ressursenhet for frskolebarn som bl.a tilbyr foreldreveiledning og det skal mye til for at vi setter i gang slike tiltak som belnning av god atferd. Mange andre tiltak skal vre prvd ut, og hvis det settes i gang skal det vre et nye satt i system, og "alle" rundt skal i s fall vre opplrt.

En jente p 6 r med atferdsvansker og sinneutbrudd forklarte utbruddene slik for oss "jeg klarer ikke stoppe det, det bare kommer, hodet mitt bare henger ved siden av meg"

Denne jenta klarer ikke stoppe sine utbrudd, og da virker slike bra-kort s mot sin hensikt. Dette er ikke viljestyrt og f.eks bra-kort vil ikke hjelpe til regulere henne!!!!

Hei Eivor! Litt utav innlegget, men syns du har gode synspunkter, s lurte p en ting!:

Jeg studerer, og kom over et viktig tema - barnevernsarbeid. Satt litt p spissen:

I henhold til FN's barnekonvensjon har alle barn retten til vern om diskriminering, og barnets beste skal alltid komme frst. Mtp. alle bloggere som til dags dato poster innlegg p innlegg med bilde og info om barna sine, og fr et kommentarfelt fylt opp av kommentarer om at barna er stygge, ser ut som de har en sykdom osv, syns jeg at dette er veldig diskriminerende mot barna, og at ikke foreldrene verner barna godt nok mot dette. Dette er noe som blir p nett ,og barna vil i senere r kunne lese disse kommentarene selv, og det er ikke sikkert de takler det like "bra" som foreldrene. Syns du foreldrene har rett til blottlegge sine egne barn p nett, og da spesielt blogg som er allemannslesing? Skriv gjerne et innlegg om dette, om det interesserer deg.

Tonje: Takk for kommentar og god refleksjon! Jeg har tenkt mye p det der selv. Syns det er litt betenkelig med alle disse bloggene som fylles opp av bilder og informasjon om barn. Selv om foreldre sletter det, s vil det allerede vre delt og tilgjengelig p nettet.
Skal skrive om det, lover :)

Skriv en ny kommentar