hits

Karakter: STRYK

16.02.2014 - 17:13 25 kommentarer

Det ryktes at en rektor avsluttet skoleåret med å si dette: 

Gratulerer til alle dere som går ut herfra med femmere og seksere. Fortsett det gode arbeidet videre i utdanningen deres. Om mange år, når dere er ferdig med høyere utdanning -kan dere komme tilbake og jobbe i bedriftene til de som forlater oss med enere og toere i dag. 

Det er å sette det veldig på spissen, men får likevel frem et viktig poeng; vi trenger de som er gode i realfag, men vi trenger de andre minst like mye.

Jeg er 10 år, og vi er midt i matematikk-timen. Dagens oppgaver  er jeg ferdig med for lenge siden, og jeg sitter å venter på at tre andre skal bli ferdige slik at vi kan begynne på "belønningen." De fire som er først ferdig får nemlig lov til å flytte seg bak i klasserommet og sy videre på gymbag`en sin. For meg er det helt uforståelig hvordan noen ikke kan være ferdige. 

Mens jeg syr bruker jeg matematikken. Teller sting, og lager et matematisk oppsett i hodet over hvordan gymbag`en skal se ut til slutt; 4 rader oppover, 2 bokstaver med 8 cm høyde, 4 rader bortover, så 8 cm mellomrom før jeg lager en bord 4 rader nedover. Ja, da blir det symmetrisk og fint.Samtidig ser jeg at et av de andre barna har kommet mye lenger enn meg, og jeg forstår ikke hvordan noen kan sy så nøyaktig og så raskt. Hvordan har hun fått til det mønsteret uten å tegne det opp på ruteark først? 

Tiril og Pål er ikke ferdige med matematikk-oppgavene  når det ringer, og deres "belønning" er at læreren tilbyr seg å hjelpe de to å bli ferdige i løpet av  friminuttet. Begge takker nei og løper ut.

(Utdrag fra en besvarelse i matematikk. Bør man få stryk for å tegne svaret?) 

Kan det hende at denne eleven har andre egenskaper man burde benytte seg av for å tilnærme seg matematikk? 

Har dette barnet talent som ikke kommer frem i realfag-timene?

Vi vet at mange skoler i dag benytter seg av noe som heter PALS. Norge gjør det nemlig litt dårligere enn PISA-snittet når det gjelder disciplinary climate eller arbeidsro som forskere nå har oversatt det til. I 2012 kom det frem at det er blitt mindre bråk i norske klasserom. men at det er fortsatt er 29% som besvarer at det er bråk og uro i matematikktimene. Hvorfor, det er det ingen som har spurt elevene om.

I forbindelse med  PALS kan elever mange steder få tildelt BRA-kort (et lite plastkort) for oppførsel som samsvarer med den ønskede atferden. 

Eksempler på atferd som fortjener et BRA-kort:

Gå raskt og rolig til plassen din.

Ikke forstyrr sidemannen.

Ta av luen før du går inn i klasserommet.

Rekk alltid opp hånden.

Ikke la armer og ben bevege seg fritt.

Gå inntil veggen i gangene, så du ikke kommer borti andre.

Bruk innestemme.

Klarer klassen å samle nok BRA-kort belønnes de med f.eks en ekstra gymtime, spillgruppe, formingsaktivitet eller utetime.


 
(BRA-kort produsert av menova.no)

Er kreativ utfoldelse noe man nå bare belønnes med?  

Ikke rart det blir bråk og uro i matematikktimene. 

Jeg kan ane det allerede i barnehagen, hvordan noen barn kan bli offer for det mange omtaler som konsentrasjonsvansker og atferdsproblemer. Jeg kan se hvem som ikke kommer til å "passe inn" i reglene de får presentert på skolen. Jeg kan se hvilke barn som sannsynligvis vil bli skolelei ganske tidlig hvis de ikke får lov til å være fysiske og bruke sin kreativitet. 

At det å få være kreativ er en belønning, er rett og slett et overtramp mot barn som har sine styrker der. På samme måte som jeg benyttet meg av matematikk-faget da jeg skulle sy en gymbag, så er det mange barn som har stor nytte av de kreative fagene for å lære seg matematikk. Barn trenger å være gode i noe, de trenger å oppleve mestring. Det er dette som gir motivasjon, som gir deg viljen til å forsøke neste gang du møter en utfordring. 

Alle som har møtt mer enn ett barn- vet at barn er ulike. 

Hvorfor tror vi da at alle lærer seg realfag ved å sitte stille, rekke opp hånden, ikke forstyrre sidemannen, ta av seg luen, snakke lavt, gå rolig og spørre hvis man trenger hjelp?

Ikke bare reduserer man de kreative fagene i dagens skole, men de fjernes også som obligatoriske fra selve lærerutdanningen. På sikt  vil vi da heller ikke ha lærere med kompetanse innenfor disse fagene. 

Signalene til dagens barn er altså at det mange av de er gode i og interessert i - det er ikke viktig. Å holde på med tegning, musikk, dans eller kunst er rett og slett ikke framtiden. 

Unnskyld meg, men hvem er vi til å bestemme dette for dem?  Hvordan i all verden kan vi vite hva deres fremtidige karriere er? 


(Eleven som tegnet svarene på matematikkprøven, har i disse dager illustrert sin første barnebok.)

Det minste vi kan gjøre er å gi alle barn muligheter til å være gode i løpet av en skoledag.

De kreative fagene krever mer, det går ikke an å jobbe med disse fagene under samme disiplineringsrammer mange av  dagens skoler innfører. De er vanskelig å gjennomføre med 28 elever og 1 lærer. Er det noe av årsaken til at de stadig reduseres?

Kreativitet forstyrrer sidemannen og sier "Sjekk hva jeg laget av denne esken! Jeg har laget et dyr som ingen vet at finnes. Skal vi teste om det går med vann oppi? "

Kreativitet lærer barn realfag gjennom egne erfaringer og eksperimenter.

Kreativitet beveger seg ikke rolig, den løper rundt i hodet og kroppen mens den venter på å komme til uttrykk for omgivelsene.

Kreativitet har behov for å la armer og ben bevege seg.

Kreativitet bruker ikke innestemmen - men den indre stemmen.

  .

-Eivor 

25 kommentarer

Lærer

16.02.2014 kl.19:21

Nok en gang tar du opp en svært viktig utfordring i skolen!

Min opplevelse, som lærer, er at kreative og estetiske fag gjerne står på timeplanen (fordi de må), men at de likevel blir sterkt nedprioritert mot teoretiske fag som norsk og matematikk. "Det står på planen, men vi trenger ikke å ha det". Dette skjer fordi mange er ekstremt opptatt av gode resultater på nasjonale prøver, kartleggingsprøver og andre skjemaer som feks LUS. Ingen lærere/rektorer vil ha dårlige resultater i disse fagene, og det går på bekostning av det som anses som "mindre viktige fag". Men er de mindre viktige?! For elevenes utvikling og trivsel, mener jeg de er svært essensielle. OG når det er sagt; vi trenger faglærerne tilbake i disse fagene. La norsklærerne undervise i norsk, og musikklærerne ta seg av musikkundervisningen osv helt fra 1. trinn. Først da vil vi oppleve bedre kvalitet i den norske skolen.

Denne artikkelen underbygger viktigheten av estetiske fag i skolen:

http://www.nordlys.no/kronikk/article6250573.ece?ns_campaign=article&ns_mchannel=recommend_button&ns_source=facebook&ns_linkname=facebook&ns_fee=0

Eivor Evenrud

16.02.2014 kl.19:43

Lærer: Takk for tips om artikkel! Som det sto der, og som du også påpeker så er man nødt til å beholde faglærerne. Var borti LUS da jeg jobbet en kort periode på skolen, og så hvordan lærerne følte seg nødt til å prioritere dette. De andre elevene var stort sett overlatt til seg selv mens en og en satt sammen med læreren og skjemaet:/

16.02.2014 kl.19:59

Fin blogg!!

Eivor Evenrud

16.02.2014 kl.20:07

Anonym: Takk! Tok en tur innom deres blogg nå, og fikk sykt lyst på hvitløksbaguetter :)

whatwouldnemido

16.02.2014 kl.21:44

Jeg jobber i skolen på 13. året og synes det er tragisk hvor nedvurdert og nedprioritert de praktisk-estetiske fagene er i ferd med å bli svært mange steder.

Verste er at all forskning tyder på at praktisk-estetiske fag er viktige også for utviklingen og ferdighetene i basisfag som norsk, matte og naturfag. Denne nedprioriteringen er altså ikke fornuftig selv sett gjennom øynene på disse menneskene som bare er opptatt av basisfag, tester og ting som kan måles..! Sukk.

_Noen_ må da ta til vettet på et eller annet tidspunkt?

Skolen jeg jobber på nå er heldigvis ganske opptatt av praktisk-estetiske fag fremdeles :-)

Eivor Evenrud

16.02.2014 kl.21:48

whatwouldnemido: Det har vært en drastisk nedgang de siste 10 årene ja:/ Godt å høre at noen fortsatt prioriterer det:)

Kay

16.02.2014 kl.23:05

Tar meg frihet til å dele dette på Facebook, da jeg mener dette er et viktig budskap. Har vært bortig det at lærer nedprioriterer elever får at de ikke "lærer" likt som alle andre.

Eivor Evenrud

16.02.2014 kl.23:07

Kay: Takk for at du leste! Og at du deler blir jeg bare glad for:)

Ashild

17.02.2014 kl.06:45

Hei Eivor, dette er langt fra forste blogg jeg leser fra deg og jeg skulle onske det var veldig mange flere i baade barnehagen og skolen, men ikke minst i politikken som hadde en like godt fungerende hjerne (og hjerte) som deg! Staa paa :) Hilsen Ashild

Anders

17.02.2014 kl.11:09

Jeg syns personlig man burde få lov å spesialisere seg mye tidligere. Man burde kunne fordype seg i det man er flink til/interesserer seg for fra ungdomskolen. Innfør linjer på videregående innenfor "Allmenfag" der man kan velge mellom realfag og kreative fag. Dette hadde i hvertfall gjort min skolegang til en mye bedre opplevelse en den var. Vi skrev sikker 100 diverse kåseri og artikler osv i ungdomsskolen og videregående, noe som i ettertid vurderes av meg som bortkastet tid. Jeg skulle heller fått lov å bruke noe av denne tiden til matte, fysikk og naturfag.

Aina

17.02.2014 kl.15:18

Elever trenger øvelse i konsentrasjon og høflighet. Jeg kan ikke forstå hvordan det å sette seg på plassen sin når man får beskjed om det, eller rekke opp hånden hvis man skal si noe er et hinder for kreativitet. Faktum er at man har bruk for flere mennesker som kan matematikk, norsk, engelsk o.l. enn man har mennesker som er flinke til å spille musikk, male og slike ting. Derfor bør man ha mer teoretiske fag i skolen og så litt kreative og praktiske fag også mest for å stimulere den delen av hjernen også...

Eivor Evenrud

17.02.2014 kl.15:52

Aina: Har bruk for? Tror ikke det er noen fare for at de teoretiske fagene forsvinner, det er nesten bare de igjen på timeplanen. Det bør vel være rom for begge deler? Og, for å bruke dine ord, faktum er at ingen blir gode i eller lærer noe hvis de ikke er motivert eller opplever mestring.

Eivor Evenrud

17.02.2014 kl.15:53

Anders: Helt enig! Ganske mye som oppleves som bortkastet i etterkant (opplevdes forsåvidt ofte som bortkastet der og da også.)

17.02.2014 kl.18:11

Jeg skjønner at for mange kan disse teoretiske fagene (matte spesielt) virke som en straff, og være fært for mange. Derfor kan jeg også skjønne at det oppmuntres til belønninger og en mer kreativ tilnærming blant mange. Med meg er det motsatt. Matte er mitt absolutt favorittfag, og det er det jeg mestrer. Kroppsøving og de estetiske fagene er mitt værste mareritt. Lærerne tror de er så utrolig snille når de lar oss få en "premie" der vi f. eks. skal spille fotball. Det de ikke tenker på er at alle ikke er like. Jeg er fint fornøyd med å sitte der i ro og mak med matteoppgavene mine...

Enig

18.02.2014 kl.10:39

Utrolig bra skrevet. Selv om du er flink i matte så er du reflektert som skjønner at ikke alle er det og hvordan utfordringene for disse menneskene er.
Veldig bra innlegg !! Enig, vi burde blant annet blitt vurdert i kreative fag også... det står jo ofte det i jobbannonser. "du må være kreativ og nytenkende" ..ikke alltid de med best realfagkarakter som er naturlig gode på det ;)

Natalia

18.02.2014 kl.20:14

Heisann, jeg har nettopp startet en blogg. Hadde blitt utrolig glad om du stakk innom og kanskje lagt igjen en kommentar?

www.nataliao.blogg.no

Hilsen, Natalia.

Lammelåret

18.02.2014 kl.21:58

Jeg er enig i at det beste er individuell opplæring lagt til rette for det enkelte individ, men hvordan ser du for deg at det kan gjøres? Har du forslag til organisering?

Eivor Evenrud

18.02.2014 kl.22:13

Lammelåret: Har skrevet litt om det her: http://lodgelady.blogg.no/1387365601_18122013.html

Eivor Evenrud

18.02.2014 kl.22:13

Natalia: Det skal jeg gjøre! :)

Eivor Evenrud

18.02.2014 kl.22:14

Susns sang og smurferi, fjoll : Ja, det er helt klart egenskaper man trenger i arbeidslivet:)

Eivor Evenrud

18.02.2014 kl.22:15

Enig: Takk for at du leste:) Vet ikke om jeg er superflink i matte, men det var ikke et fag jeg slet med på skolen. Har inntrykk av at det er et fag de fleste enten elsker eller hater.

Kristin

25.02.2014 kl.23:12

Hørte av en kollega at på skolen der sønnen hennes går, går det også et barn med atferdsvansker og tendenser til mobbing. Hun sa videre at andre barn får bra-kort hvis de kommer til voksne og sier fra hvis de ser denne aktuelle gutten gjør noe han ikke burde og er ekkel med andre..... Jeg jobber i en ressursenhet for førskolebarn som bl.a tilbyr foreldreveiledning og det skal mye til for at vi setter i gang slike tiltak som belønning av god atferd. Mange andre tiltak skal være prøvd ut, og hvis det settes i gang skal det være et nøye satt i system, og "alle" rundt skal i så fall være opplært.

En jente på 6 år med atferdsvansker og sinneutbrudd forklarte utbruddene slik for oss "jeg klarer ikke å stoppe det, det bare kommer, hodet mitt bare henger ved siden av meg"

Denne jenta klarer ikke å stoppe sine utbrudd, og da virker slike bra-kort så mot sin hensikt. Dette er ikke viljestyrt og f.eks bra-kort vil ikke hjelpe til å regulere henne!!!!

Tonje

03.03.2014 kl.00:39

Hei Eivor! Litt utav innlegget, men syns du har gode synspunkter, så lurte på en ting!:

Jeg studerer, og kom over et viktig tema - barnevernsarbeid. Satt litt på spissen:

I henhold til FN's barnekonvensjon har alle barn retten til vern om diskriminering, og barnets beste skal alltid komme først. Mtp. alle bloggere som til dags dato poster innlegg på innlegg med bilde og info om barna sine, og får et kommentarfelt fylt opp av kommentarer om at barna er stygge, ser ut som de har en sykdom osv, syns jeg at dette er veldig diskriminerende mot barna, og at ikke foreldrene verner barna godt nok mot dette. Dette er noe som blir på nett ,og barna vil i senere år kunne lese disse kommentarene selv, og det er ikke sikkert de takler det like "bra" som foreldrene. Syns du foreldrene har rett til å blottlegge sine egne barn på nett, og da spesielt blogg som er allemannslesing? Skriv gjerne et innlegg om dette, om det interesserer deg.

Eivor Evenrud

04.03.2014 kl.20:56

Tonje: Takk for kommentar og god refleksjon! Jeg har tenkt mye på det der selv. Syns det er litt betenkelig med alle disse bloggene som fylles opp av bilder og informasjon om barn. Selv om foreldre sletter det, så vil det allerede være delt og tilgjengelig på nettet.
Skal skrive om det, lover :)

Skriv en ny kommentar