hits

Feite Barbiedukker og Actionfigurer med KOLS.

27.12.2013 - 16:09 31 kommentarer

 40 000 mennesker har den siste uken sagt "JA, vi trenger en plus-size Barbie-dukke" på siden til http://plus-size-modeling.com/.  Argumentene hagler i begge retninger, og 99% av de dreier seg om kropp.

 Hva er " normalt" ?

Det er farlig å være overvektig! En slik dukke vil oppmuntre til en livsstil som ender i fedme- et stort helseproblem.

Gi barna en realistisk dukke, så forventningene og presset ikke er så stort på å være slank. 

Jeg vil barna skal bli mer vant til å se tykke mennesker, slik at det blir lettere for overvektige å gå på stranda uten å bli uglesett.

((Facebook / Plus-Size-Modeling.com)

Og slik får de surre videre, uten at noen av de virker å  innse hvor problemet ligger. Det er ikke Barbiedukken som er det dårlige forbildet for barnet ditt, det er DU. Det er vi. 

Mødre er vanligvis rollemodell nr.1 for døtre, og det hjelper ikke med en feit Barbiedukke hvis mor selv er på slankekur. Kom igjen, hvor mange er det ikke der ute som ikke har vist seg i bikini på årevis? Som er på sin ørtende slankekur, og åpenlyst klager over kroppen sin foran egne barn. Lettvint å skylde på Barbie for å ha  problemer med kroppen. Men det er jo dere-vi-kvinner, damer, døtre, mødre og tenåringsjenter som sliter med kroppen vår. 

Vi trenger i k k e  en feit dukke for å gi barna mer realistiske forventninger, være mer åpne til mennesker rundt de, eller å forebygge fordommer. 

Vi trenger kvinner som ikke er så sjukt opptatt av det. Vi trenger mødre som ikke klager over sin egen kropp. Vi trenger forbilder som fokuserer på noe annet enn kropp.

Er du veldig overvektig, så gjør gjerne noe med det, men ikke ta med deg datteren din i kampen. 

Menn er sjukt gode på dette. Det er ingen menn, gutter, fedre og tenåringsgutter som lager opprør fordi det ikke finnes en He-Man med KOLS eller mindre muskler. 

Se for deg en mann åpne opp til denne debatten "KOLS rangeres av WHO som den fjerde ledende dødsårsak. Flere og flere opplever stadige hosteanfall, og er avhengige av oksygenmaske. Vi trenger en actionfigur med oksygenmaske eller trakeostomi slik at sønnene våre ikke ser rart på de menneskene som daglig lever med slike utfordringer.  He-Man må ha batterier som stadig vekk går tomme fordi han trenger hvile, og han kan ikke ha så mye muskler. Det er ikke realistisk for en mann å se slik ut! "

Det skjer ikke. 

Hva er det med oss damer, kvinner, kjerringer?!

Hvorfor skal vi  på død og liv utligne alt?  Hvis det finnes noe slikt, så mååå det også finnes noe sånn.  Hva skal vi ende opp med for å bli fornøyde?

Bør vi ha en tjukk Knerten-figur også? Superman med ølvom? Hva med redningsskøyten Elias, vi burde kanskje ha et kvinnelig alternativ der. Det er jo ikke bare menn som kan redde noen. Kanskje redningsskøyten Eline burde oppstå, for å oppmuntre småjenter og ivareta likestilling. Og hva med mummitrollene, er ikke de veldig overvektige? Kanskje ha noen litt slankere troll også, så vi ikke støter barna som ikke er runde.Kanskje vi ikke bør ha troll i det hele tatt, barna kan jo bli redde?  Jeg syns vi kan få snakkedukker som har rør i halsen, for å la barna bli forberedt på at ikke alle snakker med sin "vanlige stemme." 

Barn har fantasi. Og dukkene og figurene de bruker er ikke et uttrykk for dem selv, de bruker de i lek. De uttrykker seg ved hjelp av disse dukkene og figurene. Det er et middel i rolleleken.Jeg har tilbragt rundt 12 000 timer med  hundrevis av barn de siste ti årene. Jeg har aldri sett et barn gi uttrykk for at de selv er dukken/ figuren. Aldri sett et barn bli lei seg, opprørt eller miste troen på seg selv på grunn av en plastdings de bruker i leken.

De har ikke så himla mye problemer med alt og alle rundt seg. Barn lager ikke et helvete fordi den ene kjolen ikke passer til dukken de leker med. Vet du hva de gjør? De leter i dukkeklærne og finner en kjole som kanskje passer. Og passer ikke den heller, så leker de med dukken likevel uten å lage et oppstyr rundt dukkens kropp. Da leker de gjerne at dukken er en baby, og skifter bleie på den. Guttene sitter ikke og ser på sine egne overarmer og sammenligner de med He-Man sine. De holder han opp foran seg, leker at de gjør et aller annet tøft, og kaster han på bakken mens de løper bort til klatrestativet. 

Nå damer, nå må vi gi oss.

Jeg har tidligere skrevet en sak om min bekymring for det økende fokuset på kropp, og fraværet av lek i barne-og ungdomsårene, som jeg gjerne vil  gjenta:

"Mange av dagens ungdom gir uttrykk for at hvordan de ser ut henger veldig sammen med hvem de er. De er rett og slett utseendet sitt. Og de forteller om det. Legger ut bilder av seg selv med masse sminke, hår og klestips (bortsett fra på bildene de er halvnakne da.)  Og det funker. De følges av tusenvis yngre som også vil gjøre det samme.

Dette kommer ikke til å funke i lengden. Når sluttet de å leke? Når ble alt kjipt, og ingenting gøy?

Ikke bli voksne før dere rekker å ha det gøy. Ikke legg ut bilder av dere selv nakne før dere vet hvem dere vil være nakne sammen med. Og ikke si hva dere syns om alle andre før dere egentlig vet hva dere syns om dere selv. "

Vi trenger ikke henge ut fotballfrue eller den feite/tynne Barbie`n, men vi trenger ikke å hylle noen av de heller. La henne være. La alle bare være. 

Finn på noe annet enn kropp å snakke om. Gi barna deres andre rollemodeller og forbilder.  Og som mor- og far, så er dere de aller viktigste i dette arbeidet.

Det er ikke Barbie sin feil at datteren din i det hele tatt vet hva feit betyr. 

- Eivor 

31 kommentarer

Tingeling

27.12.2013 kl.16:22

For eit fantastisk bra innlegg. Er heilt enig med det du skriver. Satt seinast for to veker sidan og snakka med venninna mi om dette. At eg merkar at ungar lettare no enn før kommenterar korleis andre ser ut. Dette kan jo komme av at foreldrene deira er ganske kropps- og utseendefiksert, og lærer ungane at sånn skal ein sjå ut. Eg hadde aldri videreført ein slik holdning til mine ungar (har ikkje ungar, men den dagen dei kjem). Viktig å akseptere at folk er ulike, og først og fremst akseptere seg sjølv:)

Eivor Evenrud

27.12.2013 kl.16:30

Tingeling: Takk. Og ja, jeg syns også det er en økende tendens. Som du skriver, så starter dette med oss selv, ikke en plastdukke.

Tingeling

27.12.2013 kl.16:42

Akkurat! Om så hadde vore, så hadde vel aldri ungar leika med f.eks. mørke dukker. Det skjer først og fremst etter dei har fått innprenta holdningane til dei vaksne. Blir for dumt å skulle skylde på leiker - for dumt, og alt for lett

Helene Aamlid

27.12.2013 kl.16:44

Helt enig i det du skriver. De fleste jenter og damer bør manne seg opp litt. Bokstavelig talt.

Camilla

27.12.2013 kl.16:46

kjempe fin blogg! :D God jul!

Rakel Grimsø

27.12.2013 kl.18:58

Veldig bra innlegg, viktig å diskutere dette. En overvektig Barbie er nok å dra den litt langt, men jeg mener Barbie skulle vært litt annerledes likevel, de er syltynne og Monster High dukkene ennå tynnere, vi som vokste opp på 80 og 90 tallet er IKKE i samme verden som ungene som vokser opp nå, VI har nok ikke tatt noe skade av å leke med Barbie men pr i dag så er det generelt så sykt mye fokus på kropp at Barbie likevel kan være ennå en ting som minner oss på at vi ikke er bra nok.

Det jeg personlig synes er værre enn tynne dukker er det enorme skillet mellom gutte og jenteleker, enten er alt rosa med prinsesser eller blått/svart med spiderman eller Biler. Det er jenter som liker hammer,spiker og biler og gutter som liker dukker. Vi bør lære barna å tolerere at alle er forskjellige og liker forskjellige ting. Det er fint å kunne utforske flere sider av seg selv, og ikke lære at jenter skal være fine og gutter tøffe! Jeg kjøpte dukke med rosa klær til min (da) 2 år gamle sønn og han leker fortsatt med den av og til i en alder av 6 år. ;)

Ungene lærer jo at det er forskjell på lek og virkelighet...

Tror også man bør tenke over hvor ofte man knipser bilde av barnet (ikke i lek men at barnet poserer, har fine klær el.l.)

Rakel Grimsø

27.12.2013 kl.19:08

Hehe, ser nå at det kan se ut som at jeg mener det er noe galt med å være tynn, poenget var vel at jeg er enig i at det ikke skal være nødvendig å fete opp Barbie for å ikke diskriminere overvektige, det er jo diskriminerende å sile bort de tynne også! Hjelper nok ikke Bertha på 170 kg å ta av seg på stranda selvom det finnes Barbie som har en BMI på 40...... Man kan gå i bikini eller la være, og være den man er eller skjule det. Valget er vårt. =)

Ragnhild

27.12.2013 kl.19:26

Veldig bra skrevet!

Marlene Nilsen

27.12.2013 kl.22:30

Herlig !!

Marte Pettersen

27.12.2013 kl.22:45

Supert innlegg! Selv tenker jeg at det ikke er mulig å dytte vekk alle inntrykkene barn (og andre) får gjennom de ulike mediene, men at man kanskje burde være flinkere til å prøve å styrke selvbildet til de fleste. Blir for sykt at unger helt ned til barneskolen skal begynne å tenke på trening og utseende generelt så tidlig!

Maikenminverden

27.12.2013 kl.22:54

Veldig bra skrevet! Så enig! Du har tastene i din "hule hånd" :-)

Eivor Evenrud

27.12.2013 kl.23:39

Ragnhild, Marlene og Maikenminverden: Takk :)

Eivor Evenrud

27.12.2013 kl.23:41

Camilla: Takk! God jul videre til deg og :)

Eivor Evenrud

27.12.2013 kl.23:45

Rakel Grimsø: Hehe, jeg oppfattet det ikke som om du mente det, men er jo alltid greit å være helt sikker. Og ja, enig i at man bør skape rom for mer "kjønnsnøytral" lek.

Eivor Evenrud

27.12.2013 kl.23:50

Helene Aamlid: Det kan nesten virke slik ja, hehe:)

Eivor Evenrud

27.12.2013 kl.23:52

Marte Pettersen: Enig. Å trene er forsåvidt bra, men at de trener for å slanke seg/ få en annerledes kropp i 10-årsalderen, er helt vilt.

cathrine

28.12.2013 kl.10:38

det er blitt så utrolig mye fokus på kropp! kan ikke folk bare ta til takke med den de har fått

Reidun

28.12.2013 kl.14:19

Viktig dette du skriver Eivor ! Synes også at det er en økende tendens til det å kommentere det ytre på folk. Ikke bare utseende ,men også fasaden utad ; hus , reiser ,klær osv. En måler seg selv i såkalt velykkethet. Helt enig at vi må begynne med egne holdninger og slutte med karakterisering av mennesker vi ser rundt oss ! Barn er ikke opptatt av sånne ting, de overtar det de ser hos viktige voksne. Godt nyttår EIvor, syns bloggen din er kjempespennende og håper på mye gode tema i året som kommer.

Eivor Evenrud

28.12.2013 kl.15:01

Reidun: Ja, jeg syns det er trist at det er fasade, og "vellykkethet utad " som stadig ser ut til å ta over for hva vi tror gjør oss lykkelige.
Godt nyttår til deg og Reidun! Tar gjerne imot forslag på temaer altså (selv om jeg har endel på lager og, hehe)

Stine

28.12.2013 kl.16:58

Jeg mener at den "tykke" barbien er noe bedre forbilde enn den "tynne", det handler om å finne en stunn vekt. Veldig bra innlegg.

Karoline

28.12.2013 kl.20:33

Flott innlegg! Er helt enig, men synet på overvekt og undervekt vil nok være der hele tiden.

Victoria

28.12.2013 kl.21:05

Som jeg skulle sagt det selv ;)

Eivor Evenrud

29.12.2013 kl.16:16

Karoline: Takk. Og ja, det er vanskelig å bli kvitt. Men synd at barn skal bli dratt med i det hysteriet.

Eivor Evenrud

29.12.2013 kl.16:16

Victoria: Takk:)

Eivor Evenrud

29.12.2013 kl.16:18

Stine: mange forskjellige meninger rundt det, og selv syns jeg at Barbie ikke bør være et forbilde samme hvordan hun ser ut. Det er en dukke.

Julien Brightside

30.12.2013 kl.14:28

Det er mer enn kilde til hvordan man blir fortalt at slik skal man være.

(Jeg vokste opp med Musene fra Mars figurer, nå spiser jeg ost og gjemmer meg i et hull i veggen.)

Joar Vatnaland

30.12.2013 kl.14:54

Nei, vi trenger ikke noen feit Barbie. Vi trenger heller ikke den syltynne Barbie. Det er jo et VOLDSOMT sprang imellom. Kan vi ikke bare ha en NORMAL Barbie, takk?

Sandra

01.01.2014 kl.12:00

Der sa du det! Det e akkurat sånn det e! Då eg va liten tenkte eg ikkje det døyt på kroppsfasong, og i alle fall ikkje til leikene mine. Heldigvis har eg fantastiske foreldre, som ikkje fokuserte på utseendet, men heller å være sånn ein trivas best med sjøl. Eg fant ut at det va viktig og moro å være ute, og ikkje sitte foran ein skjerm i fleire timer. Å ete bra mat fekk deg til å føle meg bra, det va ikkje for å ikkje bli feit. Nå e eg fortsatt fornøyd med kroppen min, og bryr meg heller om å ha ein god helse og fysisk og psykisk form enn å nå kroppsidealet til samfunnet. Det trivas eg med, og eg synes synd på de sjukelig kroppsfikserte folka som diskuterer valk eller ikkje valk på barbiedukker.

heidi

27.01.2014 kl.17:22

Du skriver fantastisk bra, og jeg er veldig enig med deg i argumentasjonen din - et langt stykke hvertfall. Men jeg syns ikke alle sammenligningene mellom barbiedukker og Andre ting du trekker frem er helt relevante..mummitrollene er - ja nettopp, troll. Knerten er en pinne. Barbiedukken derimot, er formet som et menneske, en ung pen jente, som på alle måter vil være mer identifiserbart for barn enn de andre figurene. dERFOR er er det skumlere med tynne barbier enn med tykke mummitroll. I tillegg er halve poenget med barbier klærne de skal inn og ut av, i motsetning til actionman eller heman som skal slåss og være tøff. dERFOR er kroppspresset rundt en barbie større enn disse figurene. Og JO, de gutte-figurene påvirker gutta også - til å slåss, være best til å slåss, slå hardest osv. Misforstå meg rett, jeg er ikke for fat-barbie, og mener akkurat som deg at holdningsproblemet ligger hos oss og ikke hos plastfigurer, men syns som sagt noen av sammenlikningene dine var litt usaklige, og måtte bare si min mening!

Vilde

28.01.2014 kl.00:04

Hei! Synes du er veldig flink til å skrive, mange gode poenger her. Men veit ikke heilt med barbiedukka. Tenker tilbake på da jeg var liten, og helt ærlig så tenkte jeg ikke så mye over hvor tynn dukka var, men jeg så morsomme dukker å leke med! Og jeg tenker det er innmari vanskelig å lage ei dukke med alt slags "defekter" vi mennesker har! Jeg, for å ta mitt eksempel var misfornøyd med min oppstopper nese da jeg ble eldre, men bryr meg ikke om det nå. Jeg tror ikke det er i den alderen da du leker med barbie du tenker at du skulle sett ut som barbie. Dette kommer senere, men ikke nødvendigvis barbie. Da vil du heller se ut som ei klasseveninne og ikke barbie.

Tord Steiro

31.01.2014 kl.21:16

Takker for flott blogg!

Barn, ungdom, og kropp er noe som er viktig. Og lek. Jeg tror faktisk leken har en nøkkelfunksjon.

Man kan spørre seg: Hva er med på å gi ungdommer et positivt syn på sin egen kropp?

Jo, fokus på funksjon i stedet for utseende. Fokuserer man på hva kroppen faktisk kan brukes til, og ikke på hvordan den ser ut, får man et helt annet syn på seg selv.

det er i hvertfall forskning som tyder på at det er en sammenheng her. Jeg vil også tro at mye aktiv lek vil medføre et større fokus på funksjon, og forhåpentligvis et mindre fokus på utseende.

Mer her: http://www.forskning.no/artikler/2013/november/373728

Skriv en ny kommentar